Attentie lawines: massieve rijpvorming

Door Sandra op 13 december 2016 路 9

Het is al een tijdje droog in de Alpen en de heldere koude nachten hebben hun werk gedaan. Op veel noordhellingen ligt een flinke laag oppervlakterijp welke gevaarlijk kan worden bij de volgende dump.

Rijp?

Oppervlakterijp ontstaat op het sneeuwdek zelf en bestaat uit grote kristallen, vaak in de vorm van veren, wiggen of een soort van uit de kluiten gewassen chocolade vlokken voor op je boterham. Oppervlakterijp is geen vorm van neerslag, maar juist een gevolg van een wolkenloze nachtelijke hemel. Tijdens wolkenloze nachten is het sneeuwdek namelijk in staat een deel van zijn energie uit te stralen. Bij deze uitstraling komt vocht vrij welke condenseert en als oppervlakterijp neerslaat op het sneeuwdek. Een effect dat nog vele malen sterker is in de buurt van schaduwrijke beek- en rivierdalen. Houdt de wolkenloze koude periode lang aan, dan kan er een aanzienlijke hoeveelheid oppervlakterijp ontstaan. Maar wordt het bewolkt, of staat er een gesloten dek van bomen boven het sneeuwdek, dan kan er geen energie uitstraling plaatsvinden en ontstaat er geen oppervlakterijp.

Rijp in de Hautes Alpes
Rijp in de Hautes Alpes

Tijdens mijn skitoertocht van vandaag heb ik heel wat rijp gevonden. Vaak een of enkele centimeters dik, maar soms zelfs 15 centimeter dik. Heerlijke sneeuw daardoor op dit moment. Oppervlakterijp voelt net zo licht en droog als champagne powder en als er een mooie dikke laag ligt dan is er bijna niets beters. Op hogere snelheid kan de rijp wel pijn doen als het tegen je gezicht klapt. Het zijn faceshots die voelen als een speldenkussen. Luxeproblemen dus!

Rijp van dichtbij
Rijp van dichtbij

Opletten bij de volgende dump!

Oppervlakterijp an sich niet gevaarlijk en zelfs best wel lekker. Mits het daadwerkelijk de bovenste laag betreft. Maar het wordt direct gevaarlijk als er een nieuwe laag met verse sneeuw bovenop valt. De laag met rijp is dan niet meer zichtbaar. Lagen met oppervlakterijp zijn namelijk extreem zwak en zijn een typische glijlaag voor een lawine. Grootste probleem met een dikke laag ingesneeuwde rijp is dat het weken en soms maanden kan duren voordat de situatie wat gestabiliseerd is. Laten we hopen dat de volgende dump een dikke wordt zodat de rijp diep in het sneeuwdek komt te liggen.

Meer weten over de kansen en de risico's buiten de piste? Start dan vandaag nog de wePowder Academy! Het eerste hoofdstuk is gratis.

Reacties

• skiester
    Advanced
    skiester op 13 december 2016 路 16:11
    Als jij nou eens al die rijp kapot skiet, dan doe je iedereen n plezier! 馃槈
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 13 december 2016 路 16:26
    @Sandra is al een week bezig. Ze is nu tot zover gekomen 馃槈

May the powder be with you.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 13 december 2016 路 17:24
    Zeg, als het al rijp is, valt het dan niet vanzelf van de berg af? 馃槈...

Dank voor de waarnemingen...
    Avalensemble!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 13 december 2016 路 19:06
    Laten we dan maar hopen op een lekker regenbuitje...
  • popski
    Expert
    popski op 15 december 2016 路 10:58
    Bedankt voor deze waarschuwing Sandra (en Rogier?),
    jullie kunnen mij misschien beetje helpen met risico inschatting voor de (hopelijk) komende sneeuwval in Sestri猫re. Ik vermoed dat er ook in die regio rijp gevormd is op de schaduwhellingen.
    Hebben jullie ook rijp gezien op oost en west hellingen? Die pakken enkel 's morgens of 's namiddags zon.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 december 2016 路 11:03
    @popski, hier het actuele lawinebericht: https://www.arpa.piemonte.gov.it/bollettini/elenco-bollettini-1/bollet...

Ga er maar van uit dat die rijplaag ook op schaduwhellingen rond Sestriere te vinden is. Die rijplaag wordt overigens pas een probleem bij nieuwe sneeuwval.
    May the powder be with you.
  • popski
    Expert
    popski op 15 december 2016 路 11:34
    @popski, hier het actuele lawinebericht: https://www.arpa.piemonte.gov.it/bollettini/elenco-bollettini-1/bollet...

Ga er maar van uit dat die rijplaag ook op schaduwhellingen rond Sestriere te vinden is. Die rijplaag wordt overigens pas een probleem bij nieuwe sneeuwval. meteomorris op 15 dec 2016 11:03

Bedankt Morris, ben benieuwd of die verse sneeuw volgende week gaat vallen. Indien niet, kan ik mij al verheugen op rijp afdalingen. Hoe vertaal je rijp in het Italiaans?
  • Haas
    Expert
    Haas op 16 december 2016 路 21:13
    Merci @Sandra!
    Zou je voor ons op 茅茅n van je volgende touren ook even wat dieper in het sneeuwdek kunnen kijken.
    Ik ben benieuwd wat je daar aantreft.
    Grtz haas
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Sandra
    Elite
    Sandra op 19 december 2016 路 13:17
    Natuurlijk!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro