Het lijkt wel een achtbaan waar ik de afgelopen dagen in zit. De modelllen slingeren me van links naar rechts. Het heeft allemaal te maken waar exact de middellandse zee storm volgende week komt te liggen. Een verschuiving van 50 kilometer naar het zuiden of het oosten heeft al enorme consequenties voor de sneeuwval in de Alpen en de Pyreneeën. In dit bericht:
Begin deze week lanceerde ik het boemski scenario. Op zaterdag boodt het Amerikaanse model voor het eerst zich op een doorbraak vanuit het zuiden. Volgens de berekeningen slaat een flink uitdiepende storm boven de Atlantische oceaan een bres in de gordel van hogedruk waarna zich een stormdepressie boven de Middellandse zee kan ontwikkelen.
Bij een dergelijke situatie stroomt er in eerste instantie koude lucht vanuit het continent de Italiaanse Po-vlakte in. Omdat de Po-vlakte zich inmiddels al aan het vullen is met vocht (waarbij de industrie een handje helpt) en de oostzuidoostelijke stroming ook nog eens extra vocht oppikt uit de Adriatische zee kan er theoretisch het Boemski scenario ontstaan. De combinatie van koude lucht + vocht wordt dan tegen de bergen in de Italiaanse Piemonte gedrukt en dan hebben we een potentieel doorbraak scenario te pakken. Dat is dus wat ik het boemski scenario heb genoemd.
Maar zoals al altijd zit het venijn hem in de details. Omdat er geen straffe straalstroom ten zuiden van de Alpen komt te liggen is het heel lastig om het exacte stormpad van dit middellandse zee stormpje te berekenen. Wat overigens ook de reden is dat de modellen alle, maar dan ook alle kanten op schieten. We kunnen niet meer doen dan wachten totdat de berekeningen stabieler worden en zelfs dan is er niets zo wispelturig als een storm in de Middellandse zee.
Wij mensen zijn rare wezens. We zijn optimistisch over de slaagkansen als we er gewin uit kunnen halen en dat maakt dat we soms met zijn allen letterlijk bergen kunnen verzetten. Het is het brandend vuurtje in ons (althans in mij) wat me iedere keer weer naar de Alpen drijft in blije verwachting. Ik staar nu al bijna 30 jaar naar weerkaarten en ik heb vele Middellandse zee stormen voorbij zien komen. Stuk voor stuk hadden ze een verrassing in petto. Wat te denken bijvoorbeeld van storm Andrea van maart 2014? De ritten naar het zuiden hebben me veelvuldig een mooi avontuur opgeleverd, maar het wachten vooraf leek vaak eindeloos.
Dat is ook het probleem met de dumps uit het zuiden. In de regel kan er pas 48 uur met enige zekerheid gezegd worden dat het gaat sneeuwen, maar zelfs 24 uur van te voren zijn de locaties waar het echt los gaat en de hoeveelheden nog veelal glazen bol werk. Het zijn de momenten waarop ik puur op intuïtie een keuze maak in mijn voorspelling. Maar om heel eerlijk te zijn... voor nu weet ik nog niet. En dus moet je het doen met de hoop die GFS deze ochtend weer biedt.
Maar bovenstaand kaartje biedt enkel hoop voor de flexibele rijders onder ons. Als je last minute kunt beslissen dan kun je er rekening mee houden dat je eind volgende week richting de Piemonte kunt om daar boven de 2000 meter poeder te rijden. Voor diegene die al lange tijd geleden voor Zwitserland, Oostenrijk of de Franse Noordalpen hebben gekozen biedt bovenstaand kaartje weinig perspectief.
Tja, welk perspectief kan ik bieden als de weerkaarten hier een nog grotere achtbaan van maken? Het beste kijk je voor je gemoedsrust de komende 5 dagen niet naar de weerkaarten en reken je je rijk met de kunstsneeuw die er nu ligt. Dan kan het enkel alleen nog maar meevallen. We zullen met z'n allen nog heel wat sneeuwdansen moeten uitvoeren om koning winter te bewegen om significante hoeveelheden sneeuw en kou die kant op te sturen. In de laatste 8 runs zagen we 2 keer een lonkend perspectief, maar dat beetje hoop is deze ochtend alweer verdwenen. De belangrijkste modellen zien in ieder geval tot en met kerst geen sneeuw van betekenis in de noordalpen.
Het zijn dagkoersen deze dagen. Gister gloorde er hoop, vandaag moeten we het doen met een dusting of snow voor de Noordalpen de komende 7 dagen.
Nu komt het er op aan dat we niet verslappen, anders gaat 2016 poedertechnisch als een nachtkaars uit. Het feestje komt maar moeizaam op gang zo en we zullen alle zeilen moeten bijzetten. Kortom... blijf je sneeuwdansje doen. Ik heb voor vandaag een 4 uur durende set voor je klaargezet.
Stay stoked. Morris