Komt Boemski nu wel of niet?

Komt Boemski nu wel of niet?

Het lijkt wel een achtbaan waar ik de afgelopen dagen in zit. De modelllen slingeren me van links naar rechts. Het heeft allemaal te maken waar exact de middellandse zee storm volgende week komt te liggen. Een verschuiving van 50 kilometer naar het zuiden of het oosten heeft al enorme consequenties voor de sneeuwval in de Alpen en de Pyreneeën. In dit bericht:

  • Boemski
  • Hoop doet leven
  • En de noordalpen?

Boemski?

Begin deze week lanceerde ik het boemski scenario. Op zaterdag boodt het Amerikaanse model voor het eerst zich op een doorbraak vanuit het zuiden. Volgens de berekeningen slaat een flink uitdiepende storm boven de Atlantische oceaan een bres in de gordel van hogedruk waarna zich een stormdepressie boven de Middellandse zee kan ontwikkelen.

Storm slaat deuk in hogedrukgordel
Storm slaat deuk in hogedrukgordel
Waardoor er een stormpje in de Middellandse zee ontstaat
Waardoor er een stormpje in de Middellandse zee ontstaat

Bij een dergelijke situatie stroomt er in eerste instantie koude lucht vanuit het continent de Italiaanse Po-vlakte in. Omdat de Po-vlakte zich inmiddels al aan het vullen is met vocht (waarbij de industrie een handje helpt) en de oostzuidoostelijke stroming ook nog eens extra vocht oppikt uit de Adriatische zee kan er theoretisch het Boemski scenario ontstaan. De combinatie van koude lucht + vocht wordt dan tegen de bergen in de Italiaanse Piemonte gedrukt en dan hebben we een potentieel doorbraak scenario te pakken. Dat is dus wat ik het boemski scenario heb genoemd.

Maar zoals al altijd zit het venijn hem in de details. Omdat er geen straffe straalstroom ten zuiden van de Alpen komt te liggen is het heel lastig om het exacte stormpad van dit middellandse zee stormpje te berekenen. Wat overigens ook de reden is dat de modellen alle, maar dan ook alle kanten op schieten. We kunnen niet meer doen dan wachten totdat de berekeningen stabieler worden en zelfs dan is er niets zo wispelturig als een storm in de Middellandse zee.

Hoop doet leven

Wij mensen zijn rare wezens. We zijn optimistisch over de slaagkansen als we er gewin uit kunnen halen en dat maakt dat we soms met zijn allen letterlijk bergen kunnen verzetten. Het is het brandend vuurtje in ons (althans in mij) wat me iedere keer weer naar de Alpen drijft in blije verwachting. Ik staar nu al bijna 30 jaar naar weerkaarten en ik heb vele Middellandse zee stormen voorbij zien komen. Stuk voor stuk hadden ze een verrassing in petto. Wat te denken bijvoorbeeld van storm Andrea van maart 2014? De ritten naar het zuiden hebben me veelvuldig een mooi avontuur opgeleverd, maar het wachten vooraf leek vaak eindeloos.

Dat is ook het probleem met de dumps uit het zuiden. In de regel kan er pas 48 uur met enige zekerheid gezegd worden dat het gaat sneeuwen, maar zelfs 24 uur van te voren zijn de locaties waar het echt los gaat en de hoeveelheden nog veelal glazen bol werk. Het zijn de momenten waarop ik puur op intuïtie een keuze maak in mijn voorspelling. Maar om heel eerlijk te zijn… voor nu weet ik nog niet. En dus moet je het doen met de hoop die GFS deze ochtend weer biedt.

Sneeuwval komende week in de Alpen
Sneeuwval komende week in de Alpen

Maar bovenstaand kaartje biedt enkel hoop voor de flexibele rijders onder ons. Als je last minute kunt beslissen dan kun je er rekening mee houden dat je eind volgende week richting de Piemonte kunt om daar boven de 2000 meter poeder te rijden. Voor diegene die al lange tijd geleden voor Zwitserland, Oostenrijk of de Franse Noordalpen hebben gekozen biedt bovenstaand kaartje weinig perspectief.

En de noordalpen?

Tja, welk perspectief kan ik bieden als de weerkaarten hier een nog grotere achtbaan van maken? Het beste kijk je voor je gemoedsrust de komende 5 dagen niet naar de weerkaarten en reken je je rijk met de kunstsneeuw die er nu ligt. Dan kan het enkel alleen nog maar meevallen. We zullen met z’n allen nog heel wat sneeuwdansen moeten uitvoeren om koning winter te bewegen om significante hoeveelheden sneeuw en kou die kant op te sturen. In de laatste 8 runs zagen we 2 keer een lonkend perspectief, maar dat beetje hoop is deze ochtend alweer verdwenen. De belangrijkste modellen zien in ieder geval tot en met kerst geen sneeuw van betekenis in de noordalpen.

Zelfs de ensembles zijn pessimistisch
Zelfs de ensembles zijn pessimistisch

Het zijn dagkoersen deze dagen. Gister gloorde er hoop, vandaag moeten we het doen met een dusting of snow voor de Noordalpen de komende 7 dagen.

Blijf dansen!

Nu komt het er op aan dat we niet verslappen, anders gaat 2016 poedertechnisch als een nachtkaars uit. Het feestje komt maar moeizaam op gang zo en we zullen alle zeilen moeten bijzetten. Kortom… blijf je sneeuwdansje doen. Ik heb voor vandaag een 4 uur durende set voor je klaargezet.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
HavanaAuteur15 december 2016 · 09:21

Racefiets mee op skivakantie, altijd al eens willen doen… of is er genoeg hoop voor degenen die week 2 van de kerstvakantie gaan?

Expert
meteomorrisAuteur15 december 2016 · 09:24

@@Havana, dat is nog 2,5 week. Dan zou je denken… ‘het komt wel goed’…

powfinder.com
Beginner
dimsumproAuteur15 december 2016 · 09:40

Na de sneeuwval in november bonneval sur arc geboekt met de familie om nieuwjaar te vieren. Boemski met een gunstige aanvoerrichting zou een topcadeau zijn!

Beginner
Tim3Auteur15 december 2016 · 09:44

Flink-uitdiepende-storm-boven-de-Atlantische for president!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Expert
RogieradminAuteur15 december 2016 · 10:18

@@Havana Het glibbert behoorlijk op de bergwegen. Ik zeg MTB is nu veel leuker :-)

Gevorderd
PaulJAuteur15 december 2016 · 10:19

@@dimsum, heb je goede keuze gemaakt http://www.skiinfo.fr/france/bulletin-neige.html\
Komt niet vaak voor dat skigebieden in maurienne de lijst van sneeuwhoogtes leiden…

Tip: koop een “Eskimo” skipas, kun je de andere 4 skigebieden in de haute-maurienne 1x bezoeken in desbetreffende week.

Discover the unknown
Gevorderd
evanAuteur15 december 2016 · 10:41

Wij mensen zijn rare wezens. We zijn optimistisch over de slaagkansen als we er gewin uit kunnen halen en dat maakt dat we soms met zijn allen letterlijk bergen kunnen verzetten.
Die Boemski Komt Er

Beginner
Patrick1973Auteur15 december 2016 · 11:09

Okay, dus de geplande trip van vogende week nog niet cancellen.
En als het losbreekt, zal het ergens aan de Italiaanse zijde van de alpen zijn.

Gevorderd
DutchessAuteur15 december 2016 · 11:26

Ik ben op mijn MTB andrs ook al aardig onderuitgegaan op een asfaltweg. IJzel is ook een dikke MTB band teveel… bosweggetjes zijn veiliger. En inderdaad, hij gaat de schuur voorlopig nog niet in, lijkt het… :(

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
RogieradminAuteur15 december 2016 · 12:32

Ik bedoel dan ook op smalle bergpaadjes. Trouwens Les Gets gooit het MTB parcours dit weekend weer open. Zonder sneeuw ;-)

Ik weet dat ik niet mag kijken, maar de middagrun maakt me weer blij :-)

Beginner
CVSAuteur15 december 2016 · 13:17

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19577.jpg?width=800

ECMWF weet het ook nog steeds niet…
Ik sluit me in ieder geval aan bij wat onze weergoeroe schrijft :)
In mijn andere liefhebberij tornadojagen hebben we daar een gezegde voor: BOOM or BUST
In de praktijk betekent dat of een heel eind rijden voor een mega-onweersbui of een zonnetje (als hij niet ontstaat). Wij dansen dan niet, maar bonken op het autodak (is geen video van)…

Gevorderd
EmileHendrixAuteur15 december 2016 · 13:19

Ik weet dat ik niet mag kijken, maar de middagrun maakt me weer blij :-)

Rogier op 15 dec 2016 12:32


http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19578.jpg?width=800
Nou, als ik toch even stiekem loer, zou ik wel spikes onder m’n mtb willen leggen… :D

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Beginner
KendoAuteur15 december 2016 · 13:37

nou, die Boemski komt in ieder geval in de Sierra Nevada… oef…100+ op de kaart daar. @@meteomorris
tijd voor een surf&snow tripje?

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Expert
meteomorrisAuteur15 december 2016 · 13:56

@@Kendo, ik ben al vluchten aan het checken ;)Wel een gedoe om voor een acceptabele prijs surf en snowboard mee te mogen nemen. @@Rogier GFS berekent nu 75 mm voor de Queyras/Viso

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19579.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur15 december 2016 · 14:08

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19580.jpg?width=800 En als Boemski niet komt, dan was het gewoon leuke infotainment. :-D

Gevorderd
NielsAuteur15 december 2016 · 14:57

@@Meteomorris. Met 2 man gaan, allebei 1 tas mee.

Beginner
KendoAuteur15 december 2016 · 15:10

hmmmm @@Meteomorris … Transavia zou prima kunnen ;-)
retourtje Rotterdam Malaga vrijdag heen zondag terug voor 150 euro lijkt een prima kerstcadeautje

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Gevorderd
Grim3Auteur15 december 2016 · 15:12

@@meteomorris: Tuifly vanuit België is 89 EUR retour + skimateriaal gratis + surfboard 40EUR.
Geef jij ons in ruil voor deze info even een accurate weersvoorspelling voor de Sierra nevada van nu zaterdag tot woensdag aub?

Beginner
FreekriderAuteur15 december 2016 · 15:31

aan het dansen

Gevorderd
kristalklearAuteur15 december 2016 · 17:19

Ja, dat wordt dan lastminute naar Pradellano…

Thanks voor de tip @@Grim3

Gevorderd
Grim3Auteur15 december 2016 · 17:23

@@kristalklear: Graag gedaan! We drinken daar wel een glas spaanse rode wijn bij een bordje tapas!

Gevorderd
kristalklearAuteur15 december 2016 · 17:45

Kga eerst het vrouwtje nog moeten overtuigen vanavond en dan hopelijk met de grote glimlach richting spanje vr dat wijntje en die tapas :-)

Gevorderd
barttoorn2Auteur15 december 2016 · 17:54

@@meteomorris @@Grim3 just 2 be sure, er lijkt idd sneeuw te vallen komende dagen (meer dan rest van Europa) na initiele hoop op Piemonte nu dan wellicht maar uitwijken naar Spanje. weinig offpiste met hoeveelheid sneeuw die verwacht wordt, lijkt me? Iemand nog tips voor #pradollano?

Gevorderd
evanAuteur15 december 2016 · 19:18

Helemaal geen slecht plan, Sierra Nevada. Er zal waarschijnlijk alleen met goed zicht te skiën zijn, dus toeruitrusting meenemen.

Toerist
kris-73proAuteur15 december 2016 · 20:28

Het is nog allemaal veraf maar de kaart voor 24/12 op ECMWF, lijkt me toch hoop te geven voor een witte kerst…

Gevorderd
49Auteur15 december 2016 · 22:00

@@meteomorris, hoe is jouw Italiaans?

http://www.ilmeteo.it/notizie/meteo-arriva-il-ciclone-della-sirte-4-ipotesi-di-maltempo-inverno-maltempo-neve-gelo?refresh_cens

met mijn persoonlijke favoriet: scenario 3, dagenlange dump tot in de diepste dalen van centro-nord

“L’aggiornamento di questa mattina ci mostra un’altra possibile evoluzione. Il ciclone sale verso la Sardegna e lì vi sosta per qualche giorno. In tal caso, le precipitazioni interesserebbero gran parte d’Italia, ma soprattutto il Centro-Nord, con neve sulle Alpi e Prealpi, ma anche su tutto il Piemonte e in Emilia fino in pianura.”

DO NOT DEBUNK
;)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
Grim3Auteur16 december 2016 · 00:28

@@barttoorn2: De Sierra heeft de afgelopen weken (met de overstromingen in Zuid-spanje) al een bak sneeuw gekregen en met de voorspellingen van dit week-end lijkt het mij wel goed te komen.
Wel geen treeruns daar…
Maar gezien het lage aantal freeriders in Spanje moet zelf op de pistes poeder te rapen zijn (denk ik dan).

Benieuwd naar @@meteomorris zijn insights…

Expert
BrosAuteur16 december 2016 · 08:59

Boemski komt! Maar wanneer…

Bros
Expert
Freerider JobAuteur16 december 2016 · 09:05

@@Dimsum en @@PaulJ, ik zit vlakbij je Dimsum, in Val Cenis van 24 december tot 7 januari. Het is nu nog inderdaad veel kunstsneeuw, maar die is wel tot in het dal van Val Cenis te skien en er zijn veel noordhellingen.
De webcams boven laten ook sneeuw zien buiten de pistes, alhoewel weinig en verspoord, maar hopelijk wordt dat met Kerst aangevuld. ESKImo pas is inderdaad een goede tip, en helemaal als je voor half november een seizoenspas ESKIMO koopt voor maar € 220! @@PaulJ, wij gaan al jaren met Kerst naar Val Cenis en toch ligt er ook in slechte tijden vaak (veel) sneeuw in het dal van Haute Maurienne (een beetje een schneeloch met veel noord hellingen). Vorig jaar met Kerst, toen het overal bar slecht was stond Val Cenis in de Franse top 5 voor de hoeveelheid sneeuw daar. Dus hopen dat het nog goed komt met die poeder : )

Gevorderd
PaulJAuteur16 december 2016 · 10:10

@@JobLomans haha dat is waar, ik kocht aantal jaar geleden altijd seizoenspas voor La Norma voor 160 euro ofzo, was maar 20 euro duurder dan een 7 daagse pas haha. Toen bestond de ESKIMO nog niet. Kom er tegenwoordig niet genoeg om een seizoenpas te kopen. Kan me wel herinneren dat Val Cenis vorig jaar met kerst ook bar slecht was (ook al stond het in top 5)…

Discover the unknown
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!