Vielbefahren, minus dat ene plekje..

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 16 december 2016 · 20:40
    Gezien die sneeuw zometeen *moet* gaan vallen heb ik mezelf vandaag verleid tot de aankoop van een nieuw lawineboekje. Om de oude stof in nieuwe zakken opnieuw te herhalen. Ben nog niet heel ver, maar vind het nu al een prettig boek. Voor wie het Duits machtig is een aanrader:

Er staan erg veel foto's in het boek, altijd handig, en ik kwam deze twee foto's tegen die ik jullie toch niet wilde onthouden:
    Dit ziet eruit als een typische slackcountry run, bereikbaar vanaf de lift, vielbefahren voor zover ik kan zien, op een paar rotplekjes na. De eerste foto is ongeveer tien minuten eerder geschoten dan foto nummer twee.

Waar zat(en) de hotspot(s)?
    (kwaliteit van de foto's is wat gaar, sorry, Iphone kiekje..)

(Niemand werd door de lawine bedolven)

In het kader: ik ben niet ver van het gebied/er staan al sporen/ik heb dit al zo vaak gedaan/ joh, is toch vielbefahren?
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 december 2016 · 21:01
    Dit is een voorbeeld van 'Nicht-vielbefahren'. Aan het glijvlak van de lawine kun je zien dat er geen sporen staan op de vorige sneeuwlaag. Vielbefahren is alleen Vielbefahren als na elke sneeuwval de boel wordt afgekrast. Eigenlijk weet je alleen als local of de bewuste helling Vielbefahren is. Reken je dus niet rijk als je veel sporen in een helling ziet.

Tsja, hoe noem je dit dan, als er gewoon ontzettend veel sporen al staan? Afgekrast? 😃

Overigens heb ik hier een review van het betreffende boek geplaatst. Benieuwd of je je daarin kunt vinden. http://wepowder.nl/forum/topic/59594
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 16 december 2016 · 22:28
    De slab lijkt ook al getriggerd te worden in de traverse. Sick.

@Aryen als deze rijders de helling nu weten te vinden, waarom tijdens de vorige dump niet?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 december 2016 · 09:02
    Misschien omdat de op 1 na laatste dump nog goed en wel voor een drukke vakantie plaats vond terwijl de laatste dump in/vlak voor de vakantie viel.

En het is nogal indrukwekkend om te zien dat zowel het lagere rotsje als de rots in het midden als het stuk bij de traverse bovenin gezamelijk worden leeggetrokken.
    (En bedankt voor de leestip!)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 17 december 2016 · 09:19
    De slab lijkt ook al getriggerd te worden in de traverse. Sick.

@Aryen als deze rijders de helling nu weten te vinden, waarom tijdens de vorige dump niet? AvdL op 16 dec 2016 22:28

Wat Emile zegt, of misschien omdat een bepaalde lift niet draaide ..., ongunstige richting volgens lawinebericht ... ?
  • Haas
    Expert
    Haas op 17 december 2016 · 10:14
    Dit is een voorbeeld van 'Nicht-vielbefahren'.
    Dat gaat me even te snel. Sowieso is het moeilijk op pertinente uitspraken te doen op basis van (onduidelijke) foto's.
    Ik vraag me af wat erover de betreffende lawine geschreven wordt in het boek.
    Natuurlijk doen dit soort foto's het altijd goed.
    "Zie je wel helemaal getracked en toch ligt het witte monster op de loer om je te grazen te nemen."
    Dit soort lawines zijn uiterst zelden.
    Maar dit soort foto's geven wel een goede disclaimer op het fenomeen vielbefahren helling.
    Voor zover ik het van hier kan beoordelen denk ik dat het hier gaat om een vielbefahren helling.

Vergeet niet dat de typische lawine helling ca. 40 graden steil is, zich in de noordsektor bevindt en Onverspoord is...
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 december 2016 · 11:35
    Nou wil ik zeker geen woord met twee R-en in de mond nemen, maar wil je hier mee zeggen dat we misschien naar een exotisch gevalletje kijken @Haas?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 17 december 2016 · 11:45
    Dit is een voorbeeld van 'Nicht-vielbefahren'.
    Dat gaat me even te snel. Sowieso is het moeilijk op pertinente uitspraken te doen op basis van (onduidelijke) foto's.

Maar dit soort foto's geven wel een goede disclaimer op het fenomeen vielbefahren helling.
    Voor zover ik het van hier kan beoordelen denk ik dat het hier gaat om een vielbefahren helling.
    Haas op 17 dec 2016 10:14

Naar mijn idee spreek je jezelf wat tegen, hier, @Haas 😉

Maar je zou in dit geval misschien wel kunnen zeggen: 'Uitzonderingen bevestigen de regel.'

Wat ik geleerd heb over ' Vielbefahren', is dat de helling na elke sneeuwval verspoord wordt zodat elke zwakke laag doorbroken wordt en er door het ontstane onregelmatige oppervlak geen mogelijkheid to 'Bruchfortsetzung' (oid) ontstaat.
    Als jij dit als een Vielbefahren' helling typeert, dan leid ik uit de foto af dat de helling na de voorlaatste sneeuwval bij uitzondering toch niet (helemaal) verspoord is.
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 december 2016 · 12:14
    Het is moeilijk te concluderen uit de foto, dat staat voorop. Dus dan aannames maken op basis van die foto is een beetje voorbarig!
    Er zijn veel opties... o.a. de wind! Als de wind gedraaid is en een helling op een andere manier aanvliegt, dan kan een buckelpiste in een nacht veranderd zijn in een super glad gestreken piste! Als hier dan een laag vers op valt kan je het zelfde scenario krijgen als wat je op de foto ziet!
    Een andere optie is een opening van het seizoen en de sneeuw is net gevallen op de oude laag en de helling is nog niet aangeroerd geweest! Veel mensen zullen zich dat niet realiseren en denken dat de helling net als vorige jaren vielbefahren is!

Een paar zaken mag je wel uit de foto destileren; de helling is waarschijnlijk een 35°+ helling!
    Waarom?! Felsdürchsetzt! Rotsen die uitsteken in de helling en rotsen boven de skibare helling!
    De spontane slufjes onder de windlipjes duiden ook op een 35° hang!
    En wat was de regel ook alweer...? Felsdürchsetzt ist 40° oder mehr!!! Tenzij het tegendeel bewezen kan worden! Gegarandeerd dat je boven de skibare helling een stuk kan vinden van 20 bij 20m wat gemiddeld 40° steil is of steiler! Dus de skibare helling is een soort van aansluithang waar je van mag aannemen dat ie om en nabij de 35° zal zijn!
    Het is de lijzijde! Als je goed kijk zie je kleine windlipjes ontstaan en scherpe randen op de KAM!
    Het heeft niet hard gewaaid maar toch!!! Een beetje TRIEBSCHNEE ligt er allicht!

Dus...?
    In een lawine stufe 3, de hele helling in ogenschouw nemen!
    En in een stufe 2 kijken naar skibaren gedeelten met breedte van 50m en kijken naar kritische neuschneemenge, exposure, triebschnee ansammlungen etc. etc..
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 december 2016 · 12:32
    Als je de foto nog beter analyseert zie je dat de lawine afgegaan is op de eerste laag van drie!
    De tweede laag waarvan boven in de kroon een stukje is blijven liggen en rechts van de rotsen een groot stuk is blijven liggen, lijkt al oudere sporen te laten zien. Kunnen overigens ook de doordruksporen zijn van de skiërs in de laatste laag die op foto 2 beneden ligt! Ook net naast de rotsen en daaronder lijken ineens sporen te zien die daarvoor nog niet zichtbaar waren. Het lijken twee lagen te zijn van om en nabij 20cm.
    Dan komen we bijna in de buurt van een altschnee probleem met dunne afdekkende lagen.

Niet dat dit zo is in deze foto... maar dit is wel een scenario waarmee we de komende perioden met sneeuwval ernstig rekening mee moeten gaan houden!
    Ook op "vielbefahrbare" hangen en met name op de noordzijde!
    Het is al zo lang droog! Veel oppervlakte rijp! Een hele slechte ontwikkeling maakt het huidige sneeuwdek door. Ben op je hoede bij de eerste dumps!
  • Haas
    Expert
    Haas op 17 december 2016 · 12:58
    +1
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 17 december 2016 · 13:29
    Heerlijk, al jullie reacties, dank daarvoor! Dank ook voor de uitleg van een mogelijk scenario Sander waar we idd hoogst waarschijnlijk mee te maken gaan krijgen. Misschien moet ik het hoofdstuk over viel/haufig befaheren extra goed doornemen. (Ik heb Werner Munter ook in de kast staan, dus dan kan ik die vergelijken met wat dit boek zegt) Wat was ook weer wat?

Er staat wel een verhaaltje bij deze foto:
    Beispiel2: Säntisabfahrt am Karfreitag, 2. April 2010. Der Hang in der ersten Abbildung ist bereits sehr verspurt. Anscheinend war die Belastung aller bereits abgefahrenen Wintersportler trotz auslösebereiter Schneedecke noch nicht ganz ausreichend für die Initiierung der Schneebrettlawine.
    Jemand erwischte wenig später entweder einen ungünstigen Ort oder belastete die Schneedecke noch etwas mehr, sodass sich eine Schneebrettlawine löste. Lawinenauslösungen in solch verspurten Hängen sind selten.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 17 december 2016 · 13:33
    Het lawinebericht van 2 april 2010: http://www.slf.ch/schneeinfo/Archiv/lwdarchiv/2010/nb/de/html/20100401...

En de bijbehorende kaart:
  • kanski
    Elite
    kanski op 17 december 2016 · 17:04

Jemand erwischte wenig später entweder einen ungünstigen Ort oder belastete die Schneedecke noch etwas mehr, sodass sich eine Schneebrettlawine löste. Lawinenauslösungen in solch verspurten Hängen sind selten. Dutchess op 17 dec 2016 13:29

Dus zoals @Haas al zei; Lawinenauslösungen in solch verspurten Hängen sind selten.
    @Dutchess; Bedankt voor de verdere uitleg en het bijbehorende lawinebericht!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 december 2016 · 17:27
    Ik zou zelf (zonder locale kennis) een hang van 40 graden bij voorbaat als niet vielbefarhen beschouwen. In de praktijk zie je dat de steilste gedeelten van dit soort hellingen door piste ridders en veel tourskiers gemeden worden namelijk. Als je dan de hele hang mee moet nemen (stufe3), dan moet je die delen dus zeker vermijden. Ook al ligt daar natuurlijk de pow. Moeilijke opgave.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 december 2016 · 17:36
    Ik bedoel, het gaat om NA IEDERE Sneeuwval vielbefahren. Niet alleen als toevallig de scandis en locals in een zonnig weekend uit hun hol kruipen en dat stukje versporen.
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro