Een eerste reflectie op het lawine ongeluk in Obergurgl

Door irian op 18 december 2016 · 32

De afgelopen weken heb ik contact gehad en gehouden met Morris. Ook omdat ik beloofd had om in een later stadium terug te kijken op het tragische ongeval. Vanwege het lopende onderzoek kan dat nog niet in detail, maar toch willen Bas en ik onderstaande graag met jullie delen.

Bas schrijft:
Twee weken geleden hebben de bergen zich van de donkere kant laten zien, een kant die veel mensen niet kennen. Op zaterdag 26 november overkwam het ons, een monster lawine heeft het leven genomen van twee zeer goede vrienden, geliefden en gepassioneerde freeriders.

J. en Irian zijn door een combinatie van geluk, levenskracht en een geweldige reddingsactie van de groep nog in ons bijzijn. Deze prachtige groep van mensen, helden en vrienden, hebben laten zien hoe belangrijk het is om elkaar in deze hartverscheurende situaties te steunen en te helpen. Jullie hebben een zeer bijzondere plek in mijn hart veroverd.

Ook wil ik de wePowder community enorm bedanken voor het begrip en steun in deze uiterst pijnlijke en complexe situatie. Bedankt ook voor de opheldering door middel van het vertalen van het Tiroler Lawine Blog, dit heeft geleid tot een duidelijker en objectiever beeld bij de families, nabestaanden en de pers.

Deze situatie heeft me laten beseffen hoe belangrijk het is om met volle teugen van het leven te genieten en ieder moment aan te grijpen, om er het beste van te maken, want voordat je het weet is het leven voorbij.

Irian schrijft:
Het is een enorm gemis van twee zeer bijzondere mensen. Door mijn verwondingen heb ik twee weken in het ziekenhuis gelegen. Hierdoor heb ik de gebeurtenissen anders ervaren dan Bas en ben ik helaas niet in staat geweest klaar te staan voor de groep en de nabestaanden.

Ik heb enorme waardering voor Bas Elhorst en ook voor de groep, voor hoe zij hebben gehandeld, zowel bij de reddingsactie direct na de lawine als in de tijd erop. Hoe de groep er is geweest, zowel voor elkaar als voor de nabestaande en voor mij. Ik heb mijn leven te danken aan hun professionele optreden.

Ook wil ik de wePowder community bedanken voor hun medeleven en de respectvolle communicatie op hun website. Onder anderen vanwege het lopend onderzoek, is het op dit moment voor ons nog niet mogelijk te spreken over de details van het ongeval.

Freeriders delen de passie voor het freeriden, we weten hoe prachtig en intens het is. Wij kennen ook de gevaren en bereiden ons op alle mogelijke manieren voor en freeriden met respect. Maar zelfs dan hebben we ons lot niet in onze eigen handen.

Na deze gebeurtenis is het me weer opgevallen hoe belangrijk medeleven en respect voor anderen is, maar ook hoe belangrijk het is om te genieten in het leven. Leef bewust met het besef dat niet alles vanzelfsprekend is.

One love, Bas Elhorst en Irian van Helfteren

Reacties

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 december 2016 · 20:16
    Bas, Irian, J, leden van de groep, betrokken familie en vrienden. Wij wensen jullie heel veel sterkte en kracht toe in deze dagen.

Als ik (en ik vermoed dat ik in deze namens iedereen op wepowder spreek) ook maar iets voor jullie kan betekenen dan horen we het graag. Ik zal de dag nog meer dan ooit blijven plukken en steek deze donkere dagen nog een extra kaarsje op.
    May the powder be with you.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 18 december 2016 · 20:30
    Irian, nog veel sterkte en geluk met het te boven komen van dit ongeluk, zowel fysiek als mentaal.

Bas, respect voor je optreden, je hebt letterlijk levens gered door je optreden. Natuurlijk wordt dat van je "verwacht", als gids. Maar het is dus gebleken dat jij het dus ook doet, in het oog van die vreselijke witte dood en paniek. En dat zegt veel.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Niels
    Advanced
    Niels op 18 december 2016 · 20:48
    Sterkte Bas, Irian en andere leden van de groep. Jullie optreden tijdens, maar ook na het ongeluk is een voorbeeld voor iedereen.
  • SportGillie
    Advanced
    SportGillie op 18 december 2016 · 21:04
    Ook al zijn vele van ons ver van jullie vandaan, in gedachte zijn we al die tijd dicht bij jullie geweest. Blijf jullie passie voor het freeriden met ons delen. Heel veel geluk en heel veel sterkte aan alle betrokkenen toegewenst
    Live to ride, ride to live
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 18 december 2016 · 21:05
    <3
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Robert-marieke
    Advanced
    Robert-marieke op 18 december 2016 · 21:14
    Bas, irian en de andere riders sterkte met de verwerking van het verlies.
    Snowboarder
  • AlbertdeBruine
    Beginner
    AlbertdeBruine op 18 december 2016 · 21:19
    Mannen, ik heb veel respect voor jullie allemaal. In gedachte bij ieder lid van deze groep.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 december 2016 · 21:21
    Heftig veel respect van vele kilometers verderop. Sterkte, wees trots op jezelf en je acties, dat is wat jullie verdienen!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 18 december 2016 · 21:50
    Bas, Irian, vooreerst innige deelneming bij het verlies van jullie vrienden.
    daarnaast wens ik jullie veel sterkte bij de verwerking van deze gebeurtenissen.
    En als laatste een grote 'dank u' voor het delen en verduidelijken...

Dries
    knowledge is powder
  • Alexandra
    Advanced
    Alexandra op 18 december 2016 · 22:39
    Alexandra
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 18 december 2016 · 22:48
    Sterkte heren!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 18 december 2016 · 23:01
    Langzaam aan ging het van enorm geschrokken, naar verdrietig om het grote verlies en bezorgt om de rest van de groep. Nu begint bij mij steeds meer het gevoel te overheersen hoe goed jullie het in zo'n moeilijke situatie gedaan hebben, en hoe deze community probeert elkaar bij te staan en met respect en verstand te handelen.
    One love.
    splitfest.nl
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 18 december 2016 · 23:11
    Dank voor de mooie woorden. Veel sterkte voor jullie en alle betrokkenen!
    Riding on the edge!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 18 december 2016 · 23:36
    Wat de rest ook al heeft gezegd. Sterkte.
  • Hermen
    Beginner
    Hermen op 19 december 2016 · 04:53
    fijn om weer wat van jullie te horen/lezen mannen . De eerste berichten rondom het ongeluk en jullie betrokkenheid sloegen in als een bom .
    Heftige tijd voor jullie en mooie woorden hierboven bedankt en sterkte
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 19 december 2016 · 09:48
    Bas en Irian, sterkte met het verlies en het herstel. Verschrikkelijk om zoiets mee te maken
  • paddyodenneboom
    Expert
    paddyodenneboom op 19 december 2016 · 10:10
    vreselijk .... wat een nachtmerrie ..... sterkte guys!!
    verslaafd aan wit goud!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 19 december 2016 · 10:11
    Super veel respect voor het handelen van jou Bas en de rest van de groep. En blij weer wat van jou, Irian, te horen. Hopelijk gaat het met jou en J. goed en komen jullie er weer helemaal bovenop. Het heeft me (ons) enorm aangegrepen. Maar het was ook mooi te zien hoe Wepowder als commune een blok vormde van respect en medeleven. Nogmaals heel veel sterkte bij het verlies van deze hele goede vrienden.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 19 december 2016 · 12:17
    Bas en Irian en j. En alle leden van de groep, en de nabestaanden die nu een gemis moeten dragen dat niet draagbaar is: heel heel veel sterkte en liefde gewenst.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • BasV
    Beginner
    BasV op 19 december 2016 · 13:19
    Respect voor jullie handelen in deze omstandigheden. Nogmaals heel veel sterkte voor alle betrokkenen bij het verwerken van deze tragedie!
  • Markie
    Advanced
    Markie op 19 december 2016 · 13:49
    Het ongeval heeft me erg geraakt en kan alleen maar proberen voor te stellen hoe ongelofelijk hard dat bij jullie, de betrokkenen en nabestaanden is binnengekomen. De bergen en het leven laten zich soms inderdaad van hun donkere kant zien.. Veel lichtpuntjes toegewenst in deze donkere periode!
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 19 december 2016 · 17:34
    Sterkte, beterschap en wat @morris al schreef. Laat maar horen als ik iets kan betekenen
    One Love
  • Merv
    Expert
    Merv op 19 december 2016 · 20:26
    Mooi gesproken mannen. Bas echt ongelooflijk respect voor de reddingsactie, dat doet niemand je na, een held ben je als je dat maar weet. Dit laat weer goed zien hoe belangrijk het is om je reddingsactie echt goed op orde te hebben. Lawines en ongelukken gebeuren overal maar als het zo dichtbij komt dan hakt dat er wel in. Zelfs paar keer brok in mn keel van aan de telefoon als de ernst vd situatie ineens ff in mn neus werd gedrukt. Het verdriet voor familie en nabestaanden daar zijn geen woorden voor. Ik geloof wel dat op de 1 of andere manier iedereen voor zich hier nog een soort lering uit kan halen zodat het verlies ergens nog een nut heeft gehad... Ik hoop dat de groep veel steun heeft aan het samen verwerken en dat jullie elkaar nog blijven steunen en opzoeken want dit laat je niet zomaar ff los. Sterkte de komende tijd mannen.
  • Mr-90
    Advanced
    Mr-90 op 19 december 2016 · 20:26
    One love...
  • janvannieuwenhuijzen
    Advanced
    janvannieuwenhuijzen op 19 december 2016 · 20:39
    Respect voor de actie en hoe dit gedeeld wordt, ook ter nagedachtenis van hen die het niet overleefd hebben.
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 19 december 2016 · 20:58
    Respect voor het delen van jullie reflectie en (negatieve) ervaringen. Ook veel respect voor het reddend handelen van de groep. Veel sterkte mannen, met het verwerken en het revalideren in fysieke en zeker ook in mentale toestanden....
    It's all about the turns duuuuuude!
  • The_O
    Tourist
    The_O op 20 december 2016 · 01:21
    Bedankt voor het delen.
    Veel sterkte vanuit een koud en heel wit Canada toegewenst !!
    And Also The Trees
  • martijnr
    Beginner
    martijnr op 20 december 2016 · 11:23
    Respect voor het delen, heel veel sterkte!
    martijnr
  • ThijsL
    Beginner
    ThijsL op 20 december 2016 · 14:53
    Heel veel sterkte mannen, voor jullie, de rest van de groep en de families! Ontzettend veel respect voor de reddingsactie!
    One Life, Live it

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro