De afgelopen weken heb ik contact gehad en gehouden met Morris. Ook omdat ik beloofd had om in een later stadium terug te kijken op het tragische ongeval. Vanwege het lopende onderzoek kan dat nog niet in detail, maar toch willen Bas en ik onderstaande graag met jullie delen.
Bas schrijft:
Twee weken geleden hebben de bergen zich van de donkere kant laten zien, een kant die veel mensen niet kennen. Op zaterdag 26 november overkwam het ons, een monster lawine heeft het leven genomen van twee zeer goede vrienden, geliefden en gepassioneerde freeriders.
J. en Irian zijn door een combinatie van geluk, levenskracht en een geweldige reddingsactie van de groep nog in ons bijzijn. Deze prachtige groep van mensen, helden en vrienden, hebben laten zien hoe belangrijk het is om elkaar in deze hartverscheurende situaties te steunen en te helpen. Jullie hebben een zeer bijzondere plek in mijn hart veroverd.
Ook wil ik de wePowder community enorm bedanken voor het begrip en steun in deze uiterst pijnlijke en complexe situatie. Bedankt ook voor de opheldering door middel van het vertalen van het Tiroler Lawine Blog, dit heeft geleid tot een duidelijker en objectiever beeld bij de families, nabestaanden en de pers.
Deze situatie heeft me laten beseffen hoe belangrijk het is om met volle teugen van het leven te genieten en ieder moment aan te grijpen, om er het beste van te maken, want voordat je het weet is het leven voorbij.
Irian schrijft:
Het is een enorm gemis van twee zeer bijzondere mensen. Door mijn verwondingen heb ik twee weken in het ziekenhuis gelegen. Hierdoor heb ik de gebeurtenissen anders ervaren dan Bas en ben ik helaas niet in staat geweest klaar te staan voor de groep en de nabestaanden.
Ik heb enorme waardering voor Bas Elhorst en ook voor de groep, voor hoe zij hebben gehandeld, zowel bij de reddingsactie direct na de lawine als in de tijd erop. Hoe de groep er is geweest, zowel voor elkaar als voor de nabestaande en voor mij. Ik heb mijn leven te danken aan hun professionele optreden.
Ook wil ik de wePowder community bedanken voor hun medeleven en de respectvolle communicatie op hun website. Onder anderen vanwege het lopend onderzoek, is het op dit moment voor ons nog niet mogelijk te spreken over de details van het ongeval.
Freeriders delen de passie voor het freeriden, we weten hoe prachtig en intens het is. Wij kennen ook de gevaren en bereiden ons op alle mogelijke manieren voor en freeriden met respect. Maar zelfs dan hebben we ons lot niet in onze eigen handen.
Na deze gebeurtenis is het me weer opgevallen hoe belangrijk medeleven en respect voor anderen is, maar ook hoe belangrijk het is om te genieten in het leven. Leef bewust met het besef dat niet alles vanzelfsprekend is.
One love, Bas Elhorst en Irian van Helfteren