PA#2: tot 150 cm verse sneeuw. En de noordalpen?

PA#2: tot 150 cm verse sneeuw. En de noordalpen?

Sinds vanochtend vroeg sneeuwt het in de Italiaanse Piemonte. Een actieve storm op de Middellandse zee bepaalt de komende 72 uur het weer in de Italiaanse Piemonte en de grensgebieden in Italië en Frankrijk. Tussen de 50 tot 150 cm verse sneeuw gaat dit opleveren waarbij de sneeuwgrens langzaam omhoog klimt. Deze storm gaat voor mooie poederdagen zorgen op woensdag, donderdag en vrijdag. Het is realistisch dat rond de kerstdagen de noordalpen wat sneeuw krijgen, maar hoeveelheden en sneeuwgrens zijn nog grote vraagtekens. In dit bericht:

  • Het sneeuwt in de Piemonte
  • Komende 72 uur veel sneeuw
  • Langzaam stijgende sneeuwgrens, wat zijn de consequenties?
  • Woensdag, donderdag en vrijdag zijn poederdagen
  • Sneeuw tijdens de kerst voor de Noordalpen?

Het sneeuwt in de Piemonte

De laatste significante sneeuwval in de Alpen is alweer van 3 weken terug. Een monsterstorm zorgde toen voor 2 tot 4 meter sneeuw in het hooggebergte en fikse overstromingen in noord Italië. Het is deze sneeuw waardoor de Season Kick Off en de Zuidalpen Roadtrip konden doorgaan en er gewoon poeder werd gereden. Alle drama verhalen uit de rest van de Alpen ten spijt werd er gewoon poeder gereden tijdens deze twee wePowder events.

En nu sneeuwt het dus weer in de Piemonte. Onderstaand het radarbeeld van vanochtend vroeg. In de bergen boven Genua sneeuwde het al intens. Aan de kust valt de neerslag nog als regen (groen), maar verder de Piemonte in sneeuwt het gewoon. De sneeuwgrens schommelt tussen de 100 en 300 meter boven zeeniveau dus een kleine klim de bergen in zorgt al voor sneeuw.

Radar Piemonte
Radar Piemonte

Dit front, wat nu nog in de Po-vlakte hangt wordt tegen het einde van de maandagochtend met een oostzuidoostelijke stroming tegen de Alpen aangedrukt en dan blijft het vol continue sneeuwen.

Komende 72 uur veel sneeuw

Zoals wel vaker aan de zuidkant van de Alpen passeert zo’n stormpje niet zonder slag of stoot. Ook deze keer is dat niet anders. De Retour d’Est of het Genua laag is altijd al een eclectisch type storm geweest. Ze komen wanneer zij er zin in hebben, zorgen altijd voor verrassingen en brengen veel sneeuw in korte tijd. Dat is bij deze storm niet anders. Het vocht van de Middellandse zee en de Adriatische zee wordt de komende uren samen met het reeds aanwezige vocht in de Po-vlakte volle kracht tegen de Alpen aangebeukt. Over een afstand van soms nog minder dan 20 kilometer worden dit vocht gedwongen vanuit de Po-vlakte te klimmen naar de toppen van pieken als de Mont Viso, Gran Paradiso en Monte Rosa. Dit gaat met zoveel geweld gepaard dat de immense afkoeling voor veel sneeuw zorgt. Zeker nu de Middellandse zee nog relatief warm is en de bovenlucht bij aanvang van de storm juist koud is zorgt dit op maandag voor gortdroge pipapoeder.

Tussen vandaag en woensdagavond sneeuwt het dan intens. Gemiddeld valt er een halve meter op 2000 meter, maar lokaal kan dat al veel meer zijn. Klimmen we dan hoger de bergen in dan neemt de intensiteit nog verder toe.

Top 10 sneeuvwal rond 2000 meter
Top 10 sneeuvwal rond 2000 meter

Maar als het front eenmaal over de hoogste pieken van de Alpen heen is dan neemt de sneeuwval snel af. De lucht gaat dalen, de bewolking lost langzaam op, de stuwing valt weg en het wordt al snel droog. Het is de verklaring waarom het tijdens een retour d’est in Valfrejus intens sneeuwt op de toppen van de Punta Bagna terwijl het in het dorp zo goed als droog is. Het is dan ook daarom dat je tijdens een retour d’est bij Modane de Frejustunnel in kunt rijden met nagenoeg geen neerslag terwijl het aan de andere kant van de tunnel in Bardonecchia immens dumpt. Het zijn van die mooie voorbeelden die aantonen dat het verschil tussen het beloofde poederland en cosmetisch wit soms niet meer is dan een luttele 15 kilometer.

Bij deze dumo zul je dat ook zien rond de Monte Rosa. Zermatt ligt bij een dergelijke stroming duidelijk in de schaduw. Op de top van de Klein Matterhorn kleurt de kaart dan nog vuurrood, maar in het dal valt dan beduidend minder sneeuw dan aan de Italiaanse kant. Eenzelfde effect zien we in het skigebied Monte Rosa waar Alagna in het oosten beduidend meer sneeuw krijgt dan Champoluc. En dit effect doet zich de komende 72 uur nog bij veel meer gebieden voor op de grens met Italië. Zo krijgt Abries in de Queyras een mooi pakje sneeuw terwijl het in Ceillac (iets verder naar het westen in de Queyras) dan minder sneeuwt.

Langzaam stijgende sneeuwgrens, wat zijn de consequenties?

Zoals we (helaas) vaker zien aan de zuidkant van de Alpen stijgt de sneeuwgrens langzaam tijdens de dump. Ligt de sneeuwgrens op maandag nog rond de 100-300 meter, eindigt deze woensdag tegen het einde van de dump rond 1200 meter in het zuiden en 1600 meter in het noorden van de Piemonte. Droge sneeuw valt er dan boven de 1800 meter. Dit betekent dat de sneeuw onder de 1500-1900 meter in de loop van de woensdag zwaarder wordt. Maar gelukkig klaart het rap op. De nacht van woensdag naar donderdag wordt het helder en kan de sneeuw uitstralen zodat het donderdag en vrijdag heerlijk wordt. Verse poeder, zon, droge lucht (lees lage lichtvochtigheid) en nog helemaal niet zo druk in de skigebieden.

TIP: komende dagen naar de sneeuw? Gebruik deze link en support ons!

Woensdag, donderdag en vrijdag zijn poederdagen

Dinsdag is de dag met de meeste verse sneeuw, woensdag sneeuwt het nog licht maar kan de zon er in de loop van de dag al door gaan piepen. Omdat de stuwing dan wegvalt kan het op die plekken waar de bewolking blijft hangen al snel wat warmer worden. Desondanks wordt het op de woensdag op heerlijk poeder rijden. De donderdag wordt nog mooier. Na een nachtelijke uitstraling en kou is het donderdag gewoon heerlijk poeder rijden boven de 1800 meter. En omdat de bomen in de Piemonte tot de 2200 meter gaan kunnen er zelfs tree runs worden gereden!

Vrijdag nog eens een mooie dag met veel zon, maar omdat er op donderdag al veel verspoord is zal de drang toenemen om die delen van de berg te gaan doen waar nog niemand geweest is. Houd er rekening mee dat er de afgelopen weken op schaduwrijke hellingen veel rijp is ontstaan, danwel de wind voor een hard sneeuwdek heeft gezorgd. Een ideale glijlaag voor lawines kortom. Daarom:

  1. Volg een lawinecursus en blijf de rest van je leven leren
  2. Ga altijd met schep, lawinepieper en sonde het terrein in en weet hoe je dit spul moet gebruiken
  3. Check dagelijks het lawinebericht
  4. Vorm je een beeld van de risico’s
  5. En blijf uit de probleemgebieden

Dit stappenplan is het meest succesvolle recept gebleken om een oude freerider te worden. Geen kennis? Start dan direct met de wePowder Academy! Kerst en nieuwjaar komen er aan. Tijd voor de nodige goede voornemens en de betere wensen aan elkaar. wePowder wenst je een diepe, maar vooral ook veilige winter toe. Daarom geven we je tot 31 december 30% korting op de wePowder Academy. Met de code SAFEXMAS2016 krijg je 30% korting, kun je direct starten en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Sneeuw tijdens de kerst voor de Noordalpen?

Gister viel er wat sneeuw aan de noordkant van de Alpen. Gemiddeld zo’n 1-5 cm. Dat levert hier en daar mooie webcambeelden op, maar wie verder kijkt ziet dat er nog veel sneeuw moet bijvallen.

Warth-Schröcken
Warth-Schröcken
Sölden
Sölden

Daarnaast zijn dit soort kleine dumps helemaal niet goed voor het sneeuwdek. Vele en dunne lagen sneeuw maken het sneeuwdek juist instabieler. Het is dus wachten op die grote dumps voordat we aan de noordkant van de Alpen poeder kunnen gaan rijden. En die staan er voorlopig niet op de kaarten. Weliswaar is het stormpje dat zo rond 2e kerstdag zou moeten komen zijn best aan het doen om een zekerheidje te worden, maar helaas ligt de jetstream daarbij gemiddeld nog te noordelijk geprojecteerd. Ofwel te warme lucht. Nu zou de kerstdepressie een koufront richting de Alpen moeten gaan sturen die sneeuw brengt tot dieper in de dalen, maar de grote hoeveelheden staan nog niet ingetekend.

sneeuwval rond de kerst
sneeuwval rond de kerst

En dus wordt het ook tijd voor een sneeuwdans voor de noordalpen. Bij de Piemonte heeft het gewerkt. Wie weet lukt het deze keer weer.

Maar beter rijd je de komende dagen richting de Piemonte. Rijd je er op woensdag, donderdag en vrijdag overdag verse poeder en doe je 's avonds je vreugdedans die mogelijk dan helpt om ook sneeuw richting de noordalpen te transporteren.

Woon je niet in het noordwesten van Italië en ben je nog nooit op poederavontuur richting de Piemonte geweest, dan wat tips. Vanuit België, Nederland en het noorden en midden van Frankrijk is de Tunnel de Frejus de aangewezen route. Eenmaal door de tunnel heen sta je binnen een uur in Sestriere. Tot aan Oulx is alles snelweg. Vanuit het zuiden van Franrijk rijd je via de Col du Montgenevre snel richting de Piemonte, maar ook in Montgenevre is het al prima hoewel verder naar het oosten er meer sneeuw gaat vallen. Ook is Abries in de Queyras een goede optie. Woon je nog zuidelijker dan is de Tende tunnel een goed plan, maar ik zou ook zeker Isola 2000 in de gaten houden. Vanuit Wallis zijn Monte Rosa en Champorcher goede opties die prima te bereiken zijn via de Simplonpas of de Saint Bernard tunnel. Vanuit het noorden van Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk kun je kiezen. Het beste koers je snel via de Gotthardtunnel of anders de Brennerpas richting Milaan en maak je vanaf daar de keuze voor het noorden van de Piemonte (Monte Rosa etc.) of het westen van de Piemonte (Sestriere etc.)

Heb je zoiets nog nooit gedaan… schroom niet en stel je vragen hier. Niets mooiers dan een goed poederavontuur… (en zelfs voor de pisteridders is er niets lekkerders dan verse poeder op een piste). Morgen tips op maat.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
joosthAuteur19 december 2016 · 09:22

hoppa, de winter is begonnen!!

Dive in nose deep
Toerist
sannoAuteur19 december 2016 · 09:52

Zeker geen powalert, maar toch weer 5cm op de bomen in obertauern. Genoeg om de fam tevreden te houden.http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19655.jpg?width=800

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Beginner
Tim3Auteur19 december 2016 · 10:01

Finally! Deze kickstart is even nodig, daarna zal old man winter zich weer uitstrekken en zullen de PA’s elkaar rap opvolgen. Ik weet het zeker. Zelf nog tenminste 2/3 weken geduld hebben, maar dan ben ook ik klaar om de eerste PA te volgen!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Expert
paddyodenneboomAuteur19 december 2016 · 10:24

zin … zo veel zin!!

verslaafd aan wit goud!
Expert
ieismAuteur19 december 2016 · 11:26
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
SteefAuteur19 december 2016 · 12:12

Komt m’n jaarlijkse tip weer! Kies je voor de Grand Saint Bernard tunnel?

FREE RETURN GREAT ST BERNARD TUNNEL TICKET
Many events and exhibitions in the Aosta Valley and Valais entitle you to a free return ticket through the Great St Bernard Tunnel.

SKI RESORTS in Aosta Valley (Breuil-Cervinia, Valtournenche, Chamois, Cogne, Colle di Joux, Courmayeur, Crevacol, La Magdeleine, La Thuile-La Rosière, Monterosa Ski, Ollomont, Pila, Rhêmes Notre Dame, Torgnon, Valgrisenche, Valsavarenche), or one of the following Swiss Ski resort: Verbier, Thyon, La Tzoumaz, Bruson, Veysonnaz, Nendaz, La Fouly, Champex-Lac, Les Marécottes, Vichères, La Lorette.

By presenting your one-way Great St Bernard Tunnel ticket and an the ticket (or skipass) of one of these events within 72h of purchase, you will be granted a free return ticket. Valid for cars only.

http://www.letunnel.eu/datapage.asp?id=13&l=3

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
marksurf2Auteur19 december 2016 · 12:32

Powpow op naar Sestriere :-))

Snow is only frozen water
Expert
meteomorrisAuteur19 december 2016 · 12:51

Voor wie het Italiaans voldoende machtig is een beeld van het huidige sneeuwdek

powfinder.com
Gevorderd
RoelaanoAuteur19 december 2016 · 12:52

Is er toevallig nog een poedermobiel, met een plek over, naar Sestriere en omgeving? Eventueel is vliegen ook een optie, maar in het kader van de gezelligheid en kostenbesparing is de auto ook wel fijn. :)

Ik kan altijd vertrekken, maar moet ivm met eters etc. Zaterdag in de loop van de dag wel weer in NL zijn :) Een enkele reis is dus ook prima.

Gevorderd
AryenAuteur19 december 2016 · 13:05

Na dit feest in de Zuid Alpen lijkt het vanaf 21 december ook in zuidwest Noorwegen redelijk los te gaan en voor langere tijd. Zijn er hier meer die met het idee spelen om in het kerstweekend die kant op te gaan? En zo ja, wat zijn jullie plannen?

Gevorderd
evanAuteur19 december 2016 · 13:46

@@Roelaano, ik kan je helaas geen lift vanuit Nederland bieden maar mogelijk wel vanuit Milaan. Het plan is dat ik morgenmiddag/-avond naar Milaan vlieg en Mervin (@@merv) me dan vanuit Zwitserland in Milaan oppikt en we dan richting Sestrière rijden. Hij heeft nog wel een plekje over. Vrijdagmiddag/-avond weer terug. De enige complicatie is dat Mervin momenteel ziek is en later vandaag pas beslist of hij fit genoeg is om te gaan skiën.

Gevorderd
RoelaanoAuteur19 december 2016 · 14:08

@@evan , bedankt alvast! Eventueel zou ik ook wel zelf kunnen rijden met mn camper, maar alleen is dat ook een vrij prijzig grapje (en ook wel ver rijden ;) ).

Mocht ik dus als taxi nog 2 man meekrijgen dan is het ook prima. Voordeel is dat je met de campert meteen een slaapplaats hebt. Ik zou morgen dan willen rijden zodat er woensdag poeder ondet de voeten zit :)

Andere optie is dat ik de slaapplekken ga aanvieden op airbnb denk ik ;) maar dan is het alsnog ver rijden… lastig, lastig, lastig…

Expert
ieismAuteur19 december 2016 · 14:21

Krijg net een spoedklusje voor Milaan. :) :) :) Te groot om met fedex te versturen, te veel spoed om als vracht te doen.
Wel heel aanlokkelijk om dat zelf even te brengen. Ik ben letterlijk net een paar uur terug in Nederland, ik hoef niet eens de auto uit te laden als ik ga. Even puur hypothetisch, hou me op de hoogte als jullie gaan.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
janaxAuteur19 december 2016 · 14:26

Hey Morris! Zoals je voorstelde in je bericht, alle vragen zijn welkom.
Wel, ik ben redelijk nieuw hier, volg de site al een 2 jaar, maar heb nog nooit een poeder trip gedaan. Heb er ook nog niet de ervaring voor. Vorig jaar een week op stap geweest met splitboard gidsen maar dat is zowat alles.

Maar mijn vraag is: wat doen jullie precies op zo’n trip? Ik vermoed dat jullie niet altijd de gebieden kennen, dus gaan jullie zomaar een berg op touren? of pakken jullie liftjes en zien jullie wel waar jullie uitkomen? Of indien jullie met gids meegaan, kunnen jullie op deze korte termijn altijd een gids vinden?

Het komt er eigenlijk op neer dat ik graag ook zoiets zou willen doen, maar dat ik praktisch het wat moeilijk vind om dit te organiseren zonder ervaring!

Gevorderd
evanAuteur19 december 2016 · 14:30

In jouw camper meerijden zie ik ook wel zitten, @@Roelaano. Onderdak regel ik zelf wel, dan heb je meteen een douche. ;-) Of passen we in de auto van @@ieism?

Beginner
Patrick1973Auteur19 december 2016 · 14:42

Ik vertrek woensdagmorgen (Mechelen, Belgie) richting waarschijnlijk Monte Rosa, terug zaterdagmorgen.

Gevorderd
RoelaanoAuteur19 december 2016 · 14:43

@@ieism spoedjes zijn echt helemaal mijn ding ;) in principe heb ik ook al onderdak in sestriere, dus als er een mouw valt te passen aan een heenreis en eventueel terugreis dan zou dat top zijn! Ben je zelf ook van plan om ff te blijven?

Expert
meteomorrisAuteur19 december 2016 · 15:46

@@janax,

Voor je eigen poedertrip geldt het volgende:\

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen? (http://wepowder.nl/academy)\
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook)\
  • Check je vooraf het lawinebericht? \
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?\
  • Zo ja, dan ben je in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Zeg jij (of je groepsgenoten) eenmaal nee dan huur je beter een ski- of berggids

Lees daarnaast deze tips: http://wepowder.nl/forum/topic/217839
@@janax, helpt dit?

powfinder.com
Gevorderd
ArjanK2Auteur19 december 2016 · 16:01

@@Roelaano @@Evan wij zijn vd partij met 3 man in Sestriere. Auto is wel vol, maar we kunnen wel samen een poederhelling pakken :)

Beginner
tjoep2Auteur19 december 2016 · 16:07

Ik vertrek woensdagmorgen (Mechelen, Belgie) richting waarschijnlijk Monte Rosa, terug zaterdagmorgen.

Patrick1973 op 19 dec 2016 14:42

Ik zou dinsdag laat vertrekken vanuit gent, met het idee om onderweg dan een paar uurtjes te slapen. Hopelijk tegen woensdag middag ter plaatse om de pistes te verkennen. En dan donderdag nog een gids te zoeken om te freeriden, aangezien ik geen maten heb om mee te nemen deze keer. vrijdag zien we dan wel weer, maar ik dacht om dan savonds terug te beginnen rijden…
Het zou voor mij wel mijn eerste keer zijn dat ik echt bewust op poedertrip ga.

Gevorderd
evanAuteur19 december 2016 · 16:30

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19659.jpg?width=800 Het sneeuwdek in het bos van Prali is inmiddels gesloten.

Gevorderd
49Auteur19 december 2016 · 17:54
montagna bianca, ti amo
Expert
ieismAuteur19 december 2016 · 19:45

@@ieism spoedjes zijn echt helemaal mijn ding ;) in principe heb ik ook al onderdak in sestriere, dus als er een mouw valt te passen aan een heenreis en eventueel terugreis dan zou dat top zijn! Ben je zelf ook van plan om ff te blijven?

Roelaano op 19 dec 2016 14:43

Het is totaal chaos hier, dus ik heb nog geen vaste data. Ik denk dat ik hoe dan ook door Frankrijk aan zal rijden om import en transit documenten Zwitserland te vermijden voor mijn werk. Dan zal ik dus donderdag de snowsurfer uitlaten, en vrijdagochtend moet ik in Milaan zijn. Terugweg is nog vaag. Ik heb maandag een afspraak in NL ieder geval. Zaterdag nog een tourtje in ticino of simplon misschien op de terugweg ?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
dejongarnoAuteur19 december 2016 · 20:01

En de Noord Alpen? … :(

Gevorderd
FreeArnoAuteur19 december 2016 · 20:23

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19661.jpg?width=800

In Sestrière in minder dan 10 min…

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
evanAuteur19 december 2016 · 20:32

En de Noord Alpen? … :(

dejongarno op 19 dec 2016 20:01

Gevorderd
barttoorn2Auteur19 december 2016 · 20:44

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19662.jpg?width=800
Vandaag aangekomen in Piemonte, waar we wijngaarden rondom Barolo een mooi laagje wit kregen. Momenteel in Cuneo (dichtbij limone Piemonte) let it snow, let it snow baby

Gevorderd
Haas™Auteur19 december 2016 · 21:38

Ik reserveer PA#3 voor de Noord Alpen :)

Rex Monte - Amor Nix
Expert
meteomorrisAuteur19 december 2016 · 21:46

Ik reserveer PA#3 voor de Noord Alpen :)

SneeuwHaas op 19 dec 2016 21:38

Daar gaan nog wel twee dumps overheen voordat er in de noordalpen een beetje poeder gereden kan worden.

powfinder.com
Beginner
PowdermidgetAuteur19 december 2016 · 22:43

op weg naar monterosa!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!