PA#2: tot 150 cm verse sneeuw. En de noordalpen?

• Powdermidget
    Beginner
    Powdermidget op 19 december 2016 路 22:43
    op weg naar monterosa!
  • 49
    Advanced
    49 op 19 december 2016 路 22:58
    Ik reserveer PA#3 voor de Noord Alpen 馃槂 SneeuwHaas op 19 dec 2016 21:38

sorry, ik heb per ongeluk 13/14 op repeat gezet ...
    montagna bianca, ti amo
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 20 december 2016 路 09:46
    @meteomorris Kan het zijn dat de depressie iets zuidelijkere koers volgt dan oorspronkelijk gepland ? en daardoor minder sneeuw valt in de regio van Monte Rosa dan eerst gepland?
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 20 december 2016 路 09:50
    @ieism @roelaano en anderen ik kan evt. Vanmiddag weg maar dan wel of vrijdagavond of zaterdag heel vroeg terug. Kan met mijn auto op LPG of meerijden. In mijn auto (honda element) heb ik niet de beste stoelen maar kan evt. Twee personen meenemen.
    Pm me maar.
    And snow it is.....
  • ieism
    Tourist
    ieism op 20 december 2016 路 09:54
    Ik kan pas woensdagnacht weg, ik zie jullie donderdagochtend daar wel.
    splitfest.nl
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 december 2016 路 10:14
    @meteomorris Kan het zijn dat de depressie iets zuidelijkere koers volgt dan oorspronkelijk gepland ? en daardoor minder sneeuw valt in de regio van Monte Rosa dan eerst gepland? Patrick1973 op 20 dec 2016 09:46

@Patrick1973 Hoe bedoel je? Het zwaartepunt arriveert pas vanmiddag vanavond rond de Monte Rosa. Let wel.. zoals eerder aangegeven valt de meeste sneeuw in Alagna en daarna volgt Gressoney. De gebieden aan de Zwitserse kant krijgen beduidend minder (en veel wind).
    May the powder be with you.
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 20 december 2016 路 10:18
    @meteomorris Ronald zit in Champoluc en beneden is er 10cm gevallen. Ik had meer verwacht gedurend deze nacht. Mss was ik te optimitisch, laten we wachten wat de dag brengt.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 20 december 2016 路 10:32
    @Patrick1973 Heb je dit niet gelezen in mijn bericht van zondag?

Daarnaast moet je je bij de sneeuwverwachting van de Monte Rosa beseffen dat de meeste sneeuw bij een dergelijke aanstroomrichting in de meest oostelijke vallei valt en wel dus de vallei van Alagna. Zoom je in op de details dan zie je dat de sneeuwhoeveelheden in de westelijke vallei (Champoluc) van de Monte Rosa al duidelijk minder zijn. (zie ook: http://wepowder.nl/forum/topic/235137)

Vanmiddag en vanavond zwaartepunt in het noorden van de Piemonte (maar dan geldt nog steeds dat Alagna veel meer krijgt). Ik snap dat Champoluc voor ons iets dichterbij is met de auto dan Gressoney of Alagna, maar daar heeft koning winter lak aan. Goed blijven lezen 馃槈
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 20 december 2016 路 10:44
    Nou weet ik niet of de base er zo denderend is, maar volgens mij krijgen de 'noord-noord-alpen' komend weekend ook nog een lekker pak pof te verduren 馃槂
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 20 december 2016 路 18:01
    Tja. Uit dit artikel van de Guardian:
    https://www.theguardian.com/environment/2016/dec/19/arctic-ice-melt-al...

This in turn narrows the temperature difference between the Arctic and lower latitudes, which is crucial because it is the temperature gradient between them that drives the jet stream wind, which streaks around the pole at up to 250mph and about 8km above the surface.

The jet stream forms a boundary between the cold north and the warmer south, but the lower temperature difference means the winds are now weaker. This means the jet stream meanders more, with big loops bringing warm air to the frozen north and cold air into warmer southern climes.

Furthermore, researchers say, the changes mean the loops can remain stuck over regions for weeks, rather than being blown westwards as in the past. This 鈥渂locking鈥 effect means extreme events can unfold.

We gaan het zien.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro