Het sneeuwt op dit moment intens in de Piemonte en de grensgebieden met Frankrijk en Zwitserland. De sneeuwgrens die gister nog rond de 100-300 meter ligt klimt langzaam richting de 1000-1200 meter. Daarbij blijft het de hele dag sneeuwen en nemen de sneeuwhoeveelheden nog eens fors toe. Met name in de de grensgebieden met Frankrijk en Zwitserland, maar ook rond de hoogste pieken van de Piemonte en Aosta staat er een van tijd tot tijd stormachtige wind. Het lawinegevaar is lokaal al gestegen tot GROOT en dus wordt het oppassen de komende dagen. Ondertussen kijkt men in de rest van de Alpen met lede ogen naar de sneeuwval die nu gaande is. Komt er überhaupt nog sneeuw naar de rest van de Alpenvoor het einde van het jaar?
In dit bericht:
Als de borden je verplichten tot het hebben van winterbanden of sneeuwkettingen en tegelijkertijd er dikke vlokken naar beneden vallen dan weet je dat het dumpt. Poederalert#2 is AAN en vanuit de gehele Piemonte komen mooie beelden binnen. De meetstationnen geven al 20-60 cm verse sneeuw door en daar komt vandaag nog meer bij.
Als morgen in de loop van de dag de wolken zijn leeggesneeuwd zal er in de Piemonte gemiddeld een deken van 40-100 cm verse sneeuw zijn gevallen boven de 1900 meter, maar lokaal nog meer. Ga je verder richting de grens met Frankrijk en Zwitserland dan nemen de hoeveelheden af. Vooral ook omdat er daar een stevige wind staat die veel sneeuw transporteerd (ofwel de gevaarlijke plaatlawine (wind slab) is in de maak). Terwijl de wind aan de Italiaanse kant zich juist koest houdt. Daar staat nu gemiddeld een windkracht 1 tot 2, maar ook daar geldt dat het rond de graten wel steviger waait. (lees nog even mijn bericht van gister waarin ik wat dieper in ga op de regionale verschillen)
Het zijn dit soort regionale verschillen die je poederdag kunnen maken of kraken. Ik rijd nu al inmiddels zo'n 25 jaar achter de sneeuw aan en heb deze verschillen in mijn systeem opgeslagen, maar ieder jaar weer merk ik dat niet iedereen bekend is met deze verschillen.
Zondag schreef ik al het volgende (bron)
En daarom publiceerden we gister nog een extra artikel over het actuele lawinegevaar. Want in delen van de Alpen is het lawinegevaar al gestegen tot GROOT (4 op een schaal van 5). Omdat het weer het begin van het seizoen is kan het geen kwaad om je nog even op het volgende te wijzen. Het is nog vroeg in het seizoen. Onder de 1800-2000 meter ligt geen base. Rotsen en takken zijn zo geraakt en een been of arm (of erger) zo gebroken. Ook al lijkt het nu wit, realiseer je dat er zondag nog niets lag.
Boven de boomgrens is er een dikke base, maar vanwege de hoeveelheid verse sneeuw, de wind, de rijp of de harde oude laag is een lawine zo veroorzaakt. Daarom nog even het stappenplan om een oude freerider te worden:
Ga je de komende dagen op trip dan is het goed jezelf de volgende vragen te stellen:
Zeg jij (of je groepsgenoten) eenmaal nee dan huur je beter een ski- of berggids
Kerst en nieuwjaar komen er aan. Tijd voor de nodige goede voornemens en de betere wensen aan elkaar. wePowder wenst je een diepe, maar vooral ook veilige winter toe. Daarom geven we je tot 31 december 30% korting op de wePowder Academy. Met de code SAFEXMAS2016 krijg je 30% korting, kun je direct starten en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.
Je moet naar gebieden die voldoende te bieden hebben boven de 1800 meter, waar een base ligt en waar het niet al te hard gewaaid heeft (of nog gaat waaien). Dat is best lastig, want dat blijft er niet zoveel meer over. Realiseer je daarnaast dat de sneeuw erg koud (en dus droog) is gevallen. Het is een soort van Champagne poeder die weinig draagkracht heeft waardoor je nog vaak de onderlaag voelt. Hieronder wat tips:
Dan zijn er nog wat gebieden die pas op vrijdag 23 december open gaan
Als de wind na woensdag eenmaal gaat liggen dan duurt het in de regel 1 tot 3 dagen voordat verse Triebschnee zich met de oude laag verbindt, maar omdat de oude laag op veel plaatsen uit rijp of versuikerde sneeuw bestaat kan dit (veel) langer gaan duren. De lawineberichten (hier vind je een link naar de betreffende lawineberichten) van de komende dagen leren ons wat er mogelijk zal zijn in gebieden als Valfrejus, Val Cenis, Abries, Bonneval sur Arc, Montgenevre en Isola 2000. Juist ook omdat de wind hier veel sterker is dan in de gebieden die ik hierboven heb genoemd.
Het is nog steeds wachten op de grote dumps voor de noordkant van de Alpen. En die staan er voorlopig niet op de kaarten. Het stormpje van de kerst is een zekerheidje aan het worden, maar helaas ligt de jetstream daarbij gemiddeld nog te noordelijk geprojecteerd. Ofwel te warme lucht. Nu zou de kerstdepressie een koufront richting de Alpen moeten gaan sturen die sneeuw brengt tot dieper in de dalen, maar de grote hoeveelheden staan nog niet ingetekend. Voorlopig nog geen goed nieuws dus. Beter rijd je de komende dagen richting de Piemonte zodat je in ieder geval in 2016 nog poeder rijdt.
Morgen meer. Stay stoked. Morris