Schep: staal of aluminium

• pieterschelling
    Beginner
    pieterschelling op 21 december 2016 · 11:12
    Wat is nou de waarheid over scheppen? Plastic lijkt me uit den boze, maar moet het echt staal zijn? Of kan aluminium ook.
    Lawinesneeuw is als 'beton', dus dat vraagt nogal wat van de schep.
    Is er nog verschil in aluminiumkwaliteit en hoe zie je dat?

Ik kom overigens geen stalen scheppen tegen online.

Dank!
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 21 december 2016 · 11:14
    Ik kom overigens geen stalen scheppen tegen online. pieterschelling op 21 dec 2016 11:12

Staal is ook behoorlijk zwaar. Stalen scheppen zijn er natuurlijk wel, maar dan hebben we het over iets van de Gamma denk ik, of van de Dump shop.

Lawinescheppen van aluminium zijn helemaal prima, is denk ik de consensus.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • pieterschelling
    Beginner
    pieterschelling op 21 december 2016 · 11:19
    OK. En is er verschil in aluminiumkwaliteit of kun je dat niet zo zien?
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 21 december 2016 · 11:24
    Beetje oud artikel, maar wel leuk om even te lezen:
    http://www.alpin.de/tests-produkte/783/artikel_produkttest__produkttes...
  • BMT
    Advanced
    BMT op 21 december 2016 · 12:04
    Daar zit wel degelijk verschil, zelf even voelen in de winkel is belangrijk.

Ik heb zelf een vrij grote daarmee kan Ik nog sneller m'n buddy of gasten uitgraven. Een kleine is licht maar als je maar weinig tijd hebt.....

De schep van boven bij mij is recht waar ik ook mn voet op kan zetten voor extra kracht.

Kijk ook of je de schep makkelijk en snel in elkaar kan zetten.

Iedere seconde geldt en de 15 minuten gaan in nadat de lawine is gestopt. En dan moet je je spullen nog pakken.
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 21 december 2016 · 12:16
    Stijfheid van aluminium is ook verschillend, zo heb je 6061 T6 alu wat sterker is dan normaal alu. Verder zit er uiteraard ook verschil in de vorm van het blad, er zijn meerdere tests die hierop in gaan. En dan als laatste het handvat, t-vorm, l-vorm of d-vorm. Die laatste zou mijn voorkeur zijn, vooral ook omdat ik wanten draag. En als je dan nog wat verschillende opties over houdt kun je kijken naar het gewicht, welke is de lichtste, want je moet het allemaal wel meeslepen 😉
  • pieterschelling
    Beginner
    pieterschelling op 21 december 2016 · 12:25
    Dank allemaal!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 21 december 2016 · 15:00
    heb al een aantal scheppen verbogen / zichzelf kapot laten graven, meestal in niet eens zo harde sneeuw (met brokken). Constructie speelt dus ook best een rol...
  • vasco
    Advanced
    vasco op 21 december 2016 · 18:31
    Ik had laatst een ouder (duits) artikel over scheppen, waar ze het hadden over hemelse en strandwaardige scheppen. En scheppen tijdens een of andere opleiding hadden getest. Alles onder rechte bovenkant was nogal matig, daar kun je niet je voet op zetten. Verder ging groot eerder stuk (zegmaar blad doormidden buigen). Langere steel graaft beter. Ik kan het alleen niet zo snel terugvinden.
  • BMT
    Advanced
    BMT op 21 december 2016 · 22:30
    @Marijnt, licht is goed maar moet niet ten koste gaan van functionaliteit.

Je wil niet ijdens het uitgraven er achter komt dat je schep onvoldoende is.

Dus een goede balans is belangrijk 😉
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 21 december 2016 · 22:36
    Tijdens L2 heb ik ontdekt dat een schep die ook in een hoek van 90 graden gezet kan worden echt tijdwinst kan opleveren bij het scheppen naar een slachtoffer. Dit stelt echter nog meer eisen aan de constructie.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Haas
    Expert
    Haas op 22 december 2016 · 08:01
    Graven kost tijd. Veel tijd. Van de hele reddingsactie is het uitgraven van het (totaal onder de sneeuw begraven en statistisch gezien ca. 1 meter diep liggende) slachtoffer het onderdeel van de reddingsactie dat het meeste tijd kost. Zorg dus voor een goede schep. Staal is te zwaar kunstof te zwak. Dus Alu.
    Mogelijk belangrijker. Zorg dat je fit bent. Graven kost enorm veel energie. Graaftechniek en sterke armen en schouders zijn minstens zo belangrijk als de beste schep.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro