EHBO BERGREDDING 2016 met Menno Boermans

• Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 25 december 2016 路 20:41
    Al jaren stond een EHBO-cursus bij ons op het to-do-lijstje, maar zoals dat gaat schuif je dat makkelijk voor je uit. Maar het bleef wel knagen. Want als je zoals wij graag in de bergen vertoefd, met in ons geval snowboarden, touren en hiken, dan is de kans dat er eens iets misgaat best aanwezig. En wat doe je dan? Toen Menno (@MennoBoermans) hier een paar maanden geleden een bericht poste over zijn Bergredding & EHBO cursus, viel alles op zijn plaats. Een cursus specifiek voor freeriders, waar je leert hoe je als first responder een bergredding moet uitvoeren en waar de EHBO (naast de basics) is toegespitst op winter- en bergsportverwondingen. Als het goed is weet iedereen hier op het forum hoe je een kameradenredding uitvoert (toch?), maar daarna... Hoe handel je dan. Kortom, wij grepen deze kans met beide handen aan om naar het mooie Chamonix af te reizen.

Vrijdagmiddag de 16e melden we ons bij Chalet la Chapelle. Een lekker luxe chalet aan de rand van Chamonix, met mooie kamers, goede bedden en een allervriendelijkst Brits stel dat het diner en het ontbijt voor ons zal verzorgen. Menno zal gelijk krijgen dat je het beste leert als je, na een dag ploeteren in de kou, een goede maaltijd voorgeschoteld krijgt en een goede nachtrust hebt.

We trappen af met een voorstel rondje. We hebben een leuke en lekker gemixte groep bergliefhebbers. Ski毛rs, snowboarders, trailrunners, klimmers en ook een parapenter. Sommige hebben al een EHBO cursus in Nederland gedaan, maar lieten wel wat frustraties doorschemeren dat ze daar vooral geleerd hadden niet veel te mogen doen tot de ambulance komt. Menno verzekerd ons dat dat bij deze cursus helemaal goed gaat komen. Naast Menno zijn ook Eelco en Thomas aanwezig. Beide zeer ervaren bergsporters en zij zullen als medische acteurs de groep de komende dag trakteren op levensechte scenario's. Na een uitstekend diner stelt Menno zichzelf wat uitgebreider voor en al snel is iedereen onder de indruk van zijn staat van dienst. Daarna bijtijds naar bed, want ook weer vroeg op voor de eerste intensieve dag.

Zaterdagochtend beginnen we na het ontbijt eerst met theorie. We leren te werken volgens een (algemeen) stappenplan. Hiermee krijgen we duidelijke handvatten hoe te handelen en prioriteiten te stellen. We leren over slachtofferbeoordeling, basic life support, onderkoeling wondverzorging / ge茂mproviseerd spalken etc. Daarna gaan we naar buiten, want er is een 'noodgeval'. Buiten vinden we Eelco en Thomas gewond en moeilijk aanspreekbaar. In groepjes van vijf moeten we het net geleerde stappenplan er op los laten. Door dit scenario, en de vele die nog volgen, raken we niet alleen vertrouwd met het stappenplan, maar leren we ook improviseren met de middelen die we hebben en om te gaan met 'lastige klanten'.

Eelco en Thomas hebben er duidelijk lol in om de scenario's zo echt mogelijk te laten lijken. Wat best confronterend is als je bijvoorbeeld een grote snijwond met een drukverband moet behandelen. Verder leren we die middag nog reanimeren en beademen.

Meestal zeer realistische scenario's...

Soms was er iets meer fantasie nodig 馃槈

's Avonds na het eten krijgen we een noodoproep met alleen co枚rdinaten. Alleen dit is al goed om eens uit vinden hoe je dit in je telefoon werkbaar maakt. Met hoofdlampjes op gaan we vervolgens op pad en vinden verderop in het bos, verspreid op een helling, drie slachtoffers.

Net als bij een lawineredding is het goed een leider aan te wijzen die het overzicht houdt en met verschillende teams te werken. Ditmaal moeten we de slachtoffers niet alleen behandelen (tak in been, onderkoeling voorkomen en spalken), maar ook nog transport improviseren en door het bos naar een lager gelegen plek dragen. Door middel van 2 ski's, stokken en een stuk touw weet 茅茅n van de cursisten die handig is met knopen een brancard te fabriceren. Vervolgens gaat het transport verrassend soepel.

Zondag gaan we, na eerst weer theorie, de berg op het skigebied in. We doen een tweetal lawinereddingen met meerdere slachtoffers waarbij het scenario zich afspeelt op een afgelegen plek waar niet 1-2-3 een helicopter kan landen. Reanimeren, onderkoeling voorkomen, spalken en transporteren naar een centrale plek... Zomaar wat zaken die voorbij komen.

We leren nog een alternatieve transportmethode en wat Menno zoal in zijn EHBO tas heeft zitten. De dag loopt ten einde. Na twee intensieve maar zeer leerzame dagen zit de cursus er op.

Eigenlijk is deze cursus een must voor elke bergsporter. Waar je in een stress-situatie eerst clueless zou staan toekijken, leer je hier hoe doelgericht te handelen en prioriteren mocht 茅茅n van je maten in de backcountry in de problemen komen. En hoe meer mensen deze cursus doen hoe groter de kans is dat jezelf ook gered wordt als je eens in de penarie zit 馃槈

Bedankt Martin (@iPow) voor de foto's en Arjan (@xs2arjan) voor het filmpje!
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 25 december 2016 路 22:26
    @Poedertijn , mooi geschreven! En idd, 100% de moeite waard voor ons bergbezoekers!!
    xs2arjan
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 25 december 2016 路 22:39
    Thanks voor het verslag!
    Heel actueel @RP @Tank24 @rutgerberge @RDRCK
    Dromen zijn er om te realiseren
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 26 december 2016 路 09:59
    @poedertijn, leuk geschreven,

Ik kijk terug op een uiterst intensief, leerzaam, maar ook gezellig weekend

Echt een aanrader voor iedereen die zich al ski毛nd, fietsend, lopend, vliegend etc in de outdoor begeeft.
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 26 december 2016 路 10:12
    Leuk geschreven verslag @poedertijn. Menno geeft in samenwerking met het snowsafety center komende maart nog een cursus in Davos. Ik heb hier vorig jaar aan deelgenomen en vind het een absolute aanrader.

Direct inschreven kan hier: http://www.snowsafety.nl/cursussen/ehbbo/
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 26 december 2016 路 10:18
    Leuk verslag, en ja, dit zou elke freerider moeten weten/kunnen. (maar ik vrees dat ik het toch nog even voor me uitschuif)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 26 december 2016 路 11:01
    Beste cursus die ik ooit gedaan heb. Na twee dagen ben je geen toeschouwer, maar een (potenti毛le) held.
    De mensen die deze cursus geven, maken het verschil. Zeer realistisch en praktijk gericht, maar ook heel leuk.
    Als het toch een matige winter gaat worden, zou ik deze gewoon boeken nu.
    splitfest.nl
  • iPow
    Advanced
    iPow op 26 december 2016 路 12:49
    Martijn, bedankt voor de prima samenvatting. Er is geen woord aan gelogen en ook ik heb te lang gewacht met het volgen van deze cursus. Van toeschouwer naar actief handelen en behalve bij de bergsport ook toepasbaar wanneer nodig in het dagelijkse leven. Absolute aanrader!
    Gr. Martin
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 26 december 2016 路 13:54
    Leuk geschreven Martijn en goed om te horen dat het een echte aanrader is!
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 26 december 2016 路 14:54
    Leuk verslag! Jullie ook bedankt voor jullie enthousiaste inzet. En uiteraard top dat jullie de stap hebben gezet om jullie aan te melden. De bergen zijn er weer stukje veiliger mee geworden 馃槂
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • tank24
    Advanced
    tank24 op 26 december 2016 路 18:50
    Super goede cursus heb hem zelf ook gedaan. En heb zelf een bergredding mogen meemaken. Gelukkig waren mijn maatjes ook goed voorbereid. Zie het verslag van @FreeArno
    High Roller
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 27 december 2016 路 09:28
    Bizarre timing, vorige week was ik zelf nog allerlei slachtoffers naar de denkbeeldige heli aan het vervoeren, gisteren lag ik er zelf in nadat na een onbenullige val op een blauwe piste mijn schouder uit de kom geraakte.

Prima geholpen door omstanders, piste rettung en de heli medic
    Waarom ligt de noordzee niet aan de alpen, waarom liggen de alpen niet aan de noordzee?
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 27 december 2016 路 10:15
    @Bobvaniterson Hangjas!! Regel je ff een vervanger voor in de Syncro!! vanf 3 Jan gaat het los lees ik net!
    xs2arjan
  • Bobvaniterson
    Advanced
    Bobvaniterson op 27 december 2016 路 10:51
    Shit happens,

maar goed, mocht iemand het leuk vinden om volgende week te gaan powderchasen met Arjan in een klein, maar warm en comfortabel campertje... ik lever mijn plekje bij deze in...

Je dient in bezit te zijn van rijbewijs, safety materiaal en know how, topografische kennis, kookkunsten op een 1 pitter en goede gitaarmuziek kunnen draaien, dit zijn namelijk de voornaamste taken binnen team syncro

Een mooie dag afsluiten met een gezellig drankje moet ook tot je capaciteiten behoren, maar dit zou voor de meeste freeriders geen probleem moeten zijn

Aanmelden kan bij @xs2arjan ...
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 27 december 2016 路 11:48
    Ooh wat balen Bob! Beterschap!
    My drug is white powder. Deep, white powder.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro