Beïnvloedt het dragen van een airbag het nemen van beslissingen?

• JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 31 december 2016 · 16:21
    Raar. Iedereen vindt dat ie goede beslissingen neemt, en niemand zegt zelf ten prooi te vallen aan onbewuste biases of mindfucks. Toch leert de ervaring ons dat bij veel ongelukken foute beslissingen of mindfucks aan te wijzen zijn...

Ik blijf erbij dat ik mensen wantrouw die over zichzelf zeggen dat ze altijd zuiver rationele beslissingen nemen, evenals mensen die tot achter de komma weten te vertellen hoeveel (rest-)risico ze nemen. Introspectie is een lastig spelletje. Als je altijd 100% zeker bent van je eigen beslisproces moet je je imho ernstig afvragen of je jezelf niet voor de gek houdt (of of misschien een robot bent)...
  • Bros
    Advanced
    Bros op 31 december 2016 · 16:32
    Toch blijft een van de gewetensvragen van @JaapvR mij intrigeren:

- Zou je die lijn ook skien als je eerst je pieper uitzet? (Probeer! Jas open en zet je pieper uit, bovenaan die grote face, en voel hoe je hoofd en onderbuik reageren!)?

Ik heb weleens alleen getourd, en zonder pieper en airbag.... Daar kun je van alles van vinden. Maar ik garandeer je dat je dan wel andere keuzes maakt!

Ik zie dit soort zelfreflectie en twijfel als een essentieel onderdeel van risicobewustwording...

En stel dat die airbag je een "veiliger gevoel" geeft (wat ik een aantal keren hierboven teruglees); denk je dan dat dat "onveiligere gevoel" -dus als je zonder airbag skiet- dan toch niet stiekem een beetje invloed heeft op de keuzes die je maakt??

Ergens denk ik persoonlijk dat dat stukje "discomfort" wel een rol speelt in de keuzes die je maakt... Wellicht laat ik me te veel beïnvloeden door de techniek.
    Bros
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 31 december 2016 · 17:37
    Ik vind het goede vragen @JaapvR stelt.

Ik denk dat ik zonder airbag nog minder risico zou accepteren dan met een airbag. Accepteer ik dan met airbag een te groot risico? Ik hoop van niet want ook met airbag kom ik liever niet in een lawine want buiten het risico op een begraving onder de sneeuw zijn er nog andere risico's die je loopt in een lawine.

Lawinerisico blijft iets ongrijpbaars ook al geven de risico reductiemethoden iets van handvatten.

Lawinepieper uitzetten bovenaan een helling? Nee, dank je. De pieper blijft de hele dag aan. Net als de trigger van mijn airbag in het gebied altijd op scherp staat.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 31 december 2016 · 19:15
    @Ee1co: Lekker die pieper aanhouden hoor (en die trigger alleen uit als er gondels of grapjassen in de buurt zijn)! Na het 'experiment' dat ik beschreef zet ik 'm ook gewoon weer aan (en dat is dus voordat ik ga glijden). En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik dit geintje hoogstens 1 keer per jaar toepas, maar t is wel elke keer een mooie eye-opener!
    Maar het maakt een groot verschil of je fysiek je jas opendoet, je pieper uitzet, jas weer dicht, op de rand gaat staan, aftelt, en voor je ziet dat je de volgende seconde indropt en je de eerste twee bochten alvast visualiseert. Als je je al die dingen alleen maar voorstelt of met de groep bespreekt is de beleving en t onderbuikgevoel heel anders. Probeer maar eens 😃.

Goed punt over alleen touren @Bros. Roept direct een volgende vraag op: waarom voel ik me in m'n eentje zoveel kwetsbaarder dan in een groep van onervaren vrienden; rationeel gezien sta ik er in beide gevallen alleen voor. Dat wordt niet altijd goed afgespiegeld in mn gevoel en keuzes...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro