PA#3: tot 40 cm vers en het 3 januari scenario.

PA#3: tot 40 cm vers en het 3 januari scenario.

Het sneeuwt intens ten oosten van Salzburg. In de noordstau van het Salzburgerland, die Steiermark en en Ober- en Niederösterreich valt tot morgenvroeg zo’n 20-50 cm vers. Vanwege de wanhoop heb ik er een poederalert van gemaakt, maar met voorwaarden. Daarnaast staat het 3 januari scenario waar ik het gister over had nog steeds op de kaarten. In de verte gloort de winter. In dit bericht:

  • Veel sneeuw (en wind) in het oosten
  • PA#3 met voorwaarden
  • Het 3 januari scenario

Veel sneeuw (en wind) in het oosten

Sinds gisteravond sneeuwt het intens in het oosten van Oostenrijk. Daarbij staat er boven de boomgrens een stormachtige wind die voor massaal sneeuwtransport zorgt. Er is al lokaal zo’n 20 tot 40 cm verse sneeuw gevallen en tot donderdagochtend wordt daar nog wat bij verwacht.

40 cm verse sneeuw in Loser
40 cm verse sneeuw in Loser
Sneeuwverwachting
Sneeuwverwachting
Maar ook veel wind
Maar ook veel wind

Kijken we op de webcams dan zien we dat het ten oosten van Salzburg lekker sneeuwt, maar zien we ook duidelijk dat er veel wind staat.

Veel sneeuw, maar ook vanwege de wind gesloten liften in Loser
Veel sneeuw, maar ook vanwege de wind gesloten liften in Loser
Dachstein West
Dachstein West
Filzmoos
Filzmoos

PA#3 met voorwaarden

De nieuwe sneeuw nestelt zich veelal op een oude harde sneeuwlaag, maar soms ook op sneeuwkristallen zonder enige vorm van cohesie. Daarnaast ligt er op veel plaatsen onder de 1500 meter niet eens een base. Tel daarbij op de harde wind en je snapt dat dit eigenlijk geen poederalert mag heten. Waarom doen we het dan wel? Omdat een kenner zeker donderdag wel wat poederbochten kan draaien. Maar heb je geen idee van de risico’s buiten de piste sta dan morgen vroeg op en rijd wat verse poeder op de pistes en beperk je daartoe. Geen base betekent dat takken en stenen niet diep liggen en je zomaar iets kunt breken als je er tegenaan knalt. Een harde base en veel wind boven de sneeuwgrens maken dat de sneeuw makkelijk gaat glijden. Wil je toch buiten de pistes en heb je de kennis niet, huur dan gewoon een gids. Niet alleen ben je dan veiliger onderweg, hij of zij weet ook het maximale uit deze moeilijke condities te hale voor je.

Concreet gaat het om een alert met heel veel voorbehoud voor deze regio: noordalpen oost

Het 3 januari scenario

Lees nog even mijn bericht van gister terug voor de details. Kortgezegd lis er met de start van 2017 kans op een weststau (sneeuw voor Frankrijk) en een noordstau (sneeuw voor de noordalpen). Het goede nieuws is dat het nog steeds op de kaarten staat. Het gaat spannend worden welk deel van de Alpen het meeste sneeuw hiervan gaan oppikken. Vooralnog wijzen de kaarten op een noordstau, maar een minieme wijziging in het traject van de jetstream kan alles overhoop halen. De komende dagen gaan allesbepalend worden.

Ik kan nu heel diep de materie in duiken, maar daarmee wordt het verhaal niet zekerder. Beter wacht je gewoon even af. Het droomscenario zou natuurlijk een weststau zijn die overgaat in een noordstau. Maar daarvoor moeten er nog heel wat sneeuwdansen uitgevoerd worden.

Wij wensen je een veilige kerst: 30% korting op de wePowder Academy

Ga je de komende dagen niet weg, maar wil je wel later dit seizoen richting de sneeeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort. Start je nu direct dan krijg je met de code SAFEXMAS2016 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FreeArnoAuteur28 december 2016 · 14:53

Ik dans me kapot! Heb inmiddels 4 paar bordeelsluipers versleten met schuifelen. Mijn vrouw, haar vriendinnen, mijn vriendinnen en toevallige voorbijgangers hebben inmiddels geen zin meer. Het is zo erg dat ik al anderhalve dag met mijn schoonmoeder sta te stiefelen op “Now I’ve had the time of my life” terwijl ik “Let it snow” in gedachten had. Kom op, kom op, kom op nou!!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
rutgerbergeAuteur28 december 2016 · 15:24

volgende week kwt met potlood in de agenda @@freearno? :)

Gevorderd
MisplacedAuteur28 december 2016 · 15:35

Ach ja… Als Obertauern hem volgende week maar krijgt want 7 Januari Alpinkurs :)

Deze vrijdag dus nergens (echt) de moeite waard in de Noordalpen?

Gevorderd
FreeArnoAuteur28 december 2016 · 16:12

@@rutgerberge zekers… maar niet doordeweeks dit keer.

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
NordstauAuteur28 december 2016 · 16:13

Dat geneuzel over sneeuwdansen begint irrirant te worden…

Expert
meteomorrisAuteur28 december 2016 · 16:20

Dat geneuzel over sneeuwdansen begint irrirant te worden…

Nordstau op 28 dec 2016 16:13

Kan ik me voorstellen met zo’n nickname ;)

powfinder.com
Toerist
Mr_powderaddictAuteur28 december 2016 · 18:24

Tombe le Neige heeft in ieder geval wel geholpen voor de Franse Alpen!! Nu een oostenrijks dansje dan maar.

no sky, no land, just snow falling
Gevorderd
aroelfzemaAuteur28 december 2016 · 22:48

@@meteomorris Is het verstandig om 1 januari richting Noordalpen Oost te rijden (lees steiermark) of beter richting Noord alpen centraal (lees richting kleinwaltsertal en omgeving)? Heb maar 5 dagen voor een korte (powder)chase. Voor zover er pow is natuurlijk:). Of wellicht een hele andere optie?

Gevorderd
rutgerbergeAuteur28 december 2016 · 23:32

Wachten:-)

Gevorderd
aroelfzemaAuteur29 december 2016 · 00:28

Ik ben helaas gebonden aan 1 januari.

Beginner
mhilbertsAuteur29 december 2016 · 07:15

Hier in de PNW weinig dansen nodig maar doe voor de solidariteit mee. http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19802.jpg?width=800
Noorwegen niets te vinden volgende week?

Gevorderd
FrankvDeldenAuteur29 december 2016 · 10:17

Schudden met die billen!

Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur29 december 2016 · 10:24
was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!