PA#3: 20- 60 cm verse sneeuw. Brengt 2017 verse sneeuw?

PA#3: 20- 60 cm verse sneeuw. Brengt 2017 verse sneeuw?

Sinds dinsdag sneeuwt en waait het in het noordoosten van Oostenrijk. Het is daarbij koud en sneeuw valt er tot diep in de dalen. In de noordstau van het Salzburgerland, die Steiermark en en Ober- en Niederösterreich is zo’n 20-60 cm sneeuw gevallen maar door de storachtige wind wisselen kale en totaal ingesneeuwde stukken zich af. Met de juiste kennis kan er vandaag poeder worden gereden in het oosten.

Voor een nieuwe dump moet ik verder kijken dan 2016. Pas in 2017 staat er weer sneeuw op het programma. 3 en 7 januari zijn vooralsnog de dagen dat er een Noordstau op het programma staat. In dit bericht:

  • lokaal veel verse sneeuw
  • er kan poeder worden gereden
  • januari 2017 brengt de Noordstau

Lokaal veel verse sneeuw

De sneeuwval van dinsdag en woensdag heeft het oosten van de Alpen goed gedaan. In de noordstau van het Salzburgerland, die Steiermark en en Ober- en Niederösterreich viel zo’n 20-60 cm, waarbij de meeste sneeuw in het noorden van Steiermark viel. Rond en ten oosten van de Dachstein is er best wel wat gevallen en dat levert mooie plaatjes op:

Tauplitz
Tauplitz
Loser
Loser
Loser
Loser
Dachstein gletsjer
Dachstein gletsjer

Maar de sneeuw viel voornamelijk in het oosten. Kijken we naar de webcams van een erkend sneeuwgat als het Kleinwalsertal dan is het even schrikken. Daar is van winter geen sprake.

Kleinwalsertal
Kleinwalsertal

TIP: check dit artikel voor een actueel en eerlijk overzicht hoeveel sneeuw waar ligt in de Alpen

Poederalert#3 met voorwaarden

Het heeft gewaaid, er lag nog geen base onder de 1500 meter en boven de 1500 meter was de base veelal hard of versuikerd. Opletten dus voor lawines en takken en rotsen net onder het sneeuwdek. Maar als je weet wat te doen dan kun je vandaag en morgen zeker wat poeder rijden. Maar heb je geen idee van de risico’s rijdt dan wat verse poeder op de pistes en beperk je daartoe. Wil je toch buiten de pistes en heb je de kennis niet, huur dan gewoon een gids. Niet alleen ben je dan veiliger onderweg, hij of zij weet ook het maximale uit deze moeilijke condities te hale voor je. Concreet gaat het om een alert met heel veel voorbehoud voor deze regio: noordalpen oost

Januari 2017 brengt de Noordstau

Tot eind 2016 valt er geen verse sneeuw. Het is zonnig en koud in het oosten van de Alpen en zonnig en mild in het westen. Het is wachten tot begin 2017 en de jetstream eindelijk weer de weg naar de Alpen weet te vinden. Voor dit moment zijn er 2 belangrijke data:

  • 3 januari
  • 7 januari

Het goede nieuws is dat zowel het Amerikaanse en Europese model aansturen op sneeuw begin 2017 en daarbij zich beide focussen op 3 en 7 januari. 3 janauri zou er een eerste winterprik moeten volgen als de jetstream tegen de Alpen aan ketst.

3 januari
3 januari

De volgende serieuze aanval zou dan rond de 7e januari moeten volgen als de jetstream echt op een ramkoers aanstuurt en pal vanuit het noorden kou en vocht naar de Alpen brengt.

Jetstream op ramkoers
Jetstream op ramkoers
Sneeuw voor de Noordalpen
Sneeuw voor de Noordalpen

Bovenstaande zijn scenario’s voor 2017. Het 3 januari scenario met sneeuw voor de noordalpen wordt steeds zekerder. Het zal niet de diepste dump worden, maar brengt eindelijk weer sneeuw. Daarna gaat de jetstream echt in beweging komen. Het exacte meanderpad kan de komende dagen nog wijzigen, maar er gloort echt iets van hoop. Ik kies ondertussen eieren voor mijn geld. In plaats van te blijven wachten ga ik begin januari naar Canada. Daar ligt een dik pak sneeuw en ik hoop dat er tegen de tijd dat ik terug ben in Europa ook een dik pak poeder in de Alpen ligt. Ik ga nu al jaren begin januari richting Canada en dat blijkt een veel betere garantie op poeder dan te wachten tot de base dik genoeg is in de Alpen.

Wij wensen je een veilige kerst: 30% korting op de wePowder Academy

Ga je de komende dagen niet weg, maar wil je wel later dit seizoen richting de sneeeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort. Start je nu direct dan krijg je met de code SAFEXMAS2016 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur29 december 2016 · 10:26
powfinder.com
Gevorderd
FreeArnoAuteur29 december 2016 · 11:27

Januari 2018 Canada, met @@Tank24 op de WP CMH trip… als hij het tenminste niet voor het 3e seizoen op rij presteert om zijn seizoen te eindigen in december ;-)
Revalideren Bassie!

Dromen zijn er om te realiseren
Expert
BrosAuteur29 december 2016 · 11:38

Alpe d’Huez (webcam)… (Het moet in La Grave toch ook eens echt gaan gebeuren…)

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19806.jpg?width=800

Bros
Expert
BrosAuteur29 december 2016 · 11:43

Ohh, verkeerde topic, moet naar “Hoeveel sneeuw ligt er nou echt”, het geen sneeuw topic…

Bros
Gevorderd
KRoversAuteur29 december 2016 · 12:00

Kun je als Loser toch nog een Winner worden deze winter…
Benieuwd wanneer de basislaag echt tot in het dal gaat komen, het weer heeft nog een maand de tijd om mij te helpen…

Avalensemble!
Gevorderd
RoodbaardAuteur29 december 2016 · 12:29

@@Morris: In plaats van te blijven wachten ga ik begin januari naar Canada. Daar ligt een dik pak sneeuw :helaas niet voor iedere Freerider weggelegt, wij blijven geduldig wachten voor de Noord Alpen. Have a good Trip !

AL
Beginner
xaeriumproAuteur29 december 2016 · 16:29

@@meteomorris: Dank voor al je voorspellingen. Zijn en goede sites/boeken die uitleg geven over weersvoorspelling etc. Ik zou me zelf erin willen verdiepen. En kom helaas niet uit de links die onder forecast te vinden zijn

Gevorderd
TijmenDalAuteur29 december 2016 · 17:49

En ik zit hier op het vliegveld van Chicago terug richting Europa. Plannen geschrapt om een maand in Jackson Hole te zitten (waar dit seizoen al 6+ meter is gevallen), om met een meisje (die ik nog niet eens zo heel goed ken) op vakantie te gaan. Als dat geen liefde is…

Expert
meteomorrisAuteur29 december 2016 · 18:05

@@Xaerium, nog even wachten… We zijn hard aan het werk ;) @@Alos, dank. @@TijmenDal goede reis! @@FreeArno Tof! @@Tank24 geen poeder in december 2017 voor jou (gewoon rustig wachten op Canada) ;)

powfinder.com
Beginner
JapserAuteur30 december 2016 · 10:50
Beginner
dimsumproAuteur30 december 2016 · 12:14

retour d’est? http://cdn.wepowder.nl/forum/1/19824.jpg?width=800

Japser op 30 dec 2016 10:50

ik duim (dans) mee!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!