Lichamelijke training

• Neorej
    Tourist
    Neorej op 29 december 2016 · 13:25
    -
    Atomic
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 29 december 2016 · 13:30
    Even kort over mij;
    Woon al een tijdje in AT en ben werkzaam als (sport) fysio. Werk veel met sporters en heb het geluk gehad om in aanraking te komen met atleten uit het ÖSV (Hirscher, Franz etc.). Zit dus in het straatje van performance enhancement / (p)rehab en het normale huis tuin en keuken fysiotherapie.

Het leek mij leuk wat algemene informatie wbt. training te delen met de community. Zodat iedereen wat basis kennis heeft over een ski specifieke training.

Laten we beginnen met belasting fysiologie. Wat betekend dit en hoe kan je van deze kennis profiteren om een fittere skiër te worden (en dus een geringere risico voor blessures).

Even wat algemene dingen:

Aerobe & Anaerobe Stofwisseling

Aeroob
    O2
    Hoofdzakelijk Vet
    “Langzame energie”

Anaeroob
    Zonder O2
    Glycose / Fosfaat
    “Snelle energie”

Belasting-profiel (alpine) Skier (naar Dr. C. Schiefermüller, IFFB Salzburg)
    Aeroob Anearoob

Fysiologische Data (naar Dr. C. Schiefermüller, IFFB Salzburg)
    Max. hartslag:
    85-95% Hf Max.

Lactaat waardes:
    “Hohe Streuung” (weet niet precies hoe men dat in NL noemt, engels: Dispersion), verschillende waardes gemeten bij verschillende disciplines en interindividual.
    6- 15 mmol/L, belangrijk: bij korte trainingsruns ook hoge lactaat waardes.

Zuurstofopname:
    erg hoge aandeel van aerobe energie stofwisseling.

Gemeten krachten tijdens een bocht:

Krachtvormen & definities

Kracht uithoudingsvermogen Stiff
    “Strength endurance is the specific form of strength displayed in activities which require a relatively long duration of muscle tension with minimal decrease in efficiency”

Maximale kracht HJ. Haas & D. Schmidtbleicher
    Max. kracht is groots mogelijke kracht geproduceerd van het neuromusculaire systeem

Snel kracht HJ. Haas & D. Schmidtbleicher
    Snel kracht is het vermogen van het neuromusculaire systeem een zo groot mogelijke impuls in de beschikbare tijd te produceren.

Start & Explosief kracht. HJ. Haas & D. Schmidtbleicher
    De startkracht beschrijft het vermogen van begin der contractie hoogst mogelijke krachten in de kortste tijd mogelijk te produceren. Explosieve kracht is het vermogen begonnen kracht ontwikkeling voort te zetten.

Wat heeft een skiër nodig?
    Skiers hebben een mix nodig van Max- Explosief- Start- en uithoudingsvermogen kracht nodig (hoofdzakelijk). Het hangt er van af van de discipline. Een slalom fahren moet anders trainen dan een downhill racer of freerider. Dit omdat het belastingprofiel zo erg verschilt.
    Verder is het noodzakelijk je core & conditie te trainen. 

Dus wat voor skier ben jij?
    Wat interessant is om over na te denken is het gegeven hoe lang (in minuten) een run is die je normaal rijd. Een gemiddelde race (slalom/GS/Downhill) ligt tussen de 1:30 en 2:30 min. Daar moet je dus in presteren. Dat moet je dus dan ook trainen.

Het terrein waar ik skie, hoofdzakelijk in Zauchensee en hier en daar am Tauern, is gevarieerd. In Zauchensee ben ik meestal tussen de bomen, weinig ruimte voor foutjes. De “big east” zoals wij een bepaalde afdaling noemen duurt ongeveer tussen 5 en 10 minuten met 1 a 2 kleine pause. Er zijn dus veel bomen en je kan alleen het bovenste stuk strepen en dan komt er een stuk waar je van een paar bomen/cliffs kan springen a 2-4 meter.
    Wat voor belasting is dit voor mijn neuromusculaire systeem, wat verlang ik van mijn lichaam?
    Veel bomen = veel bochten = dus een plyometrische beweging (SSC / DVZ = allemaal hetzelfde). Ik verlang dus gedurende 5 minuten een mix van plyometrische/isometrische bewegingen in een Knie ROM van +- 60-160 graden flex.

En laten we nou eerlijk zijn, wie doet er in de gym een oefening waar je met of zonder gewicht 5 minuten lang, zonder pause, static holds/squats/squat jumps etc etc doet.

Ik doe het te weinig. hehe. Dit is overigens ook geen fijne training.
    Dit is dus wel hetgeen wat je uiteindelijk MOET trainen want dit is het geen wat je verlangt van je lichaam.

Aerobe uithoudingsvermogen of algemene conditie.
    Tot zover heb ik nog niet veel over het trainen van de algemene conditie gehad. Alhoewel je het niet echt nodig hebt tijdens het skiën is je algemene conditie toch erg belangrijk. Zonder algemene conditie regenereer je minder goed tijdens je pause in de lift. En je merkt dat de laatste dag van je ski vakantie toch iets minder lekker gaat dan de eerste dag. Dus train je algemene uithoudingsvermogen!
    Conditie is de rode lijn die door je training-periodisatie loopt. Je moet het niet negeren maar het moet niet je hoofd training worden.

Kracht > conditie

Propriocentieve training
    Wat is proprioceptie ?
    Proprioceptie is het vermogen van je lichaam via verschillende sensoren (pacini, rufini , golgi en spier-spoel) jouw te vertellen in wat voor positie je gewricht staat.

Het proprioceptieve systeem is niet te trainen/verbeteren.
    Je word geboren met een goede proprioceptieve waarneming of niet. Althans volgens de huidige research.

Dus moet ik dan mijn balans trainen (slackline, balans tol etc)?
    Nee. Je wordt geen betere skier als je balans traint. Het heeft geen transfer naar de taak “skien”. Je word beter in de taak “slackline, balans tol”. Je mag het natuurlijk wel trainen als je tijd genoeg hebt en als je het leuk vind om het te doen. Maar leef niet in een illusie dat je daardoor beter gaat skien.

Train ik met alteten balans?
    Erg weinig, ik doe bepaalde balans oefeningen met patiënten. Dit om de representatie in de motorische cortex te verbeteren. En als ik het doe met alteten dan heel kort (max 5 min na bepaalde manuele behandelingen).

Uit research blijkt ook namelijk dat de traditionele oefeningen geen positieve effect hebben op injury prevention (bijv. door je enkel gaan). Interessant zou zijn als men andere (niet traditionele oefeningen) oefeningen zou testen mbt injury prevention. Maar goed dat is een andere discussie waar niemand (hier) interesse in heeft 😃.

OKAY. Genoeg saaie hersenspinsels van mij tijd voor wat praktische info.

Hoe moet ik mijn training plannen?
    Optimaal zou zijn:
    gewenningsfase
    kracht uithoudingsvermogen Core & Conditie
    hypertrofie
    Max kracht
    Supra maximaal kracht
    plyometrics / SSC
    sport specifieke situaties.

Oefeningen:
    Voor algemene oefeningen met een hoge transfer van kracht naar skiën:
    Squat vormen (back/front/overhead)
    Lunges
    Glute bridges
    Dropjump
    Counter movement jump
    Squat jump
    elke plank variatie

Voor welke oefeningen is minder tot geen evidentie met betrekking tot ski-performance (tot nu toe).
    1 been stand op een oefen tol / airex balans mat/ bosu etc.

Blessures welke en hoe kan je ze voorkomen?
    De meest voorkomende blessures die ik zie in de praktijk zijn knie en rug blessures. Ik heb echter nog niet de literatuur opgezocht wat de algemene consensus is.

*deze post word nog aangepast*
    Atomic
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 29 december 2016 · 13:39
    Nice! nu al benieuwd naar het vervolg @Neorej

afgelopen jaar veel duur getraind in de aanloop naar de winter (hardlopen, soms wat trailrunning) maar merk dat ik weer wat kracht verwaarloosd heb. Altijd opzoek naar de juiste mix wat dat betreft!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Eagl
    Beginner
    Eagl op 29 december 2016 · 15:11
    Gaaf! Zeker veel krachtoefeningen voor benen doen. Je kunt nooit genoeg squatten 😃

Balans oefeningen helpen me wel, om meer gevoel voor fijne motoriek te krijgen. Dit bereik je deels trouwens ook door goed op je vorm te letten. Anticiperen op bewegingen, zodat je soepel en stabiel beweegt.
    Powder is a dance, and the mountain always leads
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 29 december 2016 · 15:36
    Nice! Leuk om te lezen!
    Brutale vraag: geldt dit ook voor snowboarders? Of hebben die wel meer baat bij balans?
    Daarnaast, wat is jouw gedachte bij het aantal reps (met oog op ski/snowboard): weinig (3-8) met veel gewicht, veel (15-20) met weinig gewicht. Je zegt zelf eigenlijk al kracht geen duur, dus minder reps?

Thanks voor de tips!
    Riding on the edge!
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 29 december 2016 · 17:17
    Nice! Leuk om te lezen!
    Brutale vraag: geldt dit ook voor snowboarders? Of hebben die wel meer baat bij balans?
    Daarnaast, wat is jouw gedachte bij het aantal reps (met oog op ski/snowboard): weinig (3-8) met veel gewicht, veel (15-20) met weinig gewicht. Je zegt zelf eigenlijk al kracht geen duur, dus minder reps?

Thanks voor de tips! AlexanderHurk op 29 dec 2016 15:36

Zodra ik wat meer tijd heb ga ik aan de vragen, algemene blessures, manier hoe je bepaalde krachtvormen moet traingen etc etc. opschrijven.

Voor de vraag of snowboarders wel baat hebben bij balans;
    Balans heeft elke atleet nodig. Echter balans training is HOOGST specifiek. Dat betekend dat als jij balans traint door op 1 been te staan dat je de taak "op 1 been staan" verbeterd. Dit heeft geen transfer naar een bepaalde sport (skien, voetbal, snowboard).

Wat bijvoorbeeld in de fysiotherapie vaak word verkocht is dit bijvoorbeeld:

" Balans training voor ouderen "
    " Deze training zorgt er voor dat ouderen minder vallen"

Als we dan de training analyseren ziet men dat de training vooral bestaat uit balans oefeningen / kracht oefeningen / conditie. Dit is allemaal heel erg goed en gezond voor ouderen. Alleen van het oefenen van een 1 been stand op een balans tol gaat de oudere populatie niet minder van vallen tijdens het lopen.

Als je dat wilt bereiken moet je bijv. in een loopband uitschuifbare drempels er in bouwen. Dat je op knopdruk zon ding omhoog laat schieten , waardoor die persoon uit balans raakt en zich zelf moet opvangen. Dan heb je een betere uitkomst.

Dus wil je echt balans ontwikkelen voor het boarden. Dan moet je gaan boarden en niet op 1 been staan. 😃
    Atomic
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 29 december 2016 · 20:06
    Tof!
    In 'Training for the new Alpinism' beschrijven ze ongeveer hetzelfde, maar dan hebben ze er 400 pagina's voor nodig. Voor de mensen die meer van letters dan van trainen houden zeker een aanrader 😃.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 29 december 2016 · 20:22
    Dus wil je echt balans ontwikkelen voor het boarden. Dan moet je gaan boarden en niet op 1 been staan. 😃
    Neorej op 29 dec 2016 17:17

Ga ik dat doen!! Haha Thanks voor je reply!
    Riding on the edge!
  • JSP
    Tourist
    JSP op 30 december 2016 · 10:19
    Leuk om te lezen. Om aan te haken op de vraag van Alexander: is een balance board (zoiets als dit: https://snowboardaddiction.com/products/balance-bar...) dan nuttig om je "Snowboard-balans" te verbeteren? Dit is m.i. een stuk specifieker dan balanceren op 1 been. Maar is het ook specifiek genoeg om impact te hebben bij het snowboarden?
  • 49
    Advanced
    49 op 30 december 2016 · 10:47
    @Neorej leuk onderwerp.

"wie doet er in de gym een oefening waar je met of zonder gewicht 5 minuten lang, zonder pause, static holds/squats/squat jumps etc etc doet."

Ken je het lesmills programma? In casu vooral:
    http://w3.lesmills.com/netherlands/nl/classes/bodypump/about-bodypump/...

Deze 'dames'-fitness laat je precies dat doen. Werkt voor mij top wat betreft freeride-conditie. Skin-conditie is voor mij echt iets totaal anders. Ik heb gemerkt dat het op zeeniveau bijna geen doen is om een goede 'skinnen-op-3000+m-conditie' op te bouwen. Heb je daar ideeën over?
    montagna bianca, ti amo
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 30 december 2016 · 11:14
    @49 Doe je dit lesmills programma bij een sportschool ofzo?
    Misschien in een hoogtetent slapen 😉 Dat doen wielrenners ook voor 'hoogtetraining' op zeeniveau...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • 49
    Advanced
    49 op 30 december 2016 · 11:40
    @AvdL, ja sportschool. Niet elke sportschool heeft lesmills, maar er zijn ook soortgelijke programma's van andere aanbieders. Is voor mij een super training, maar je moet jezelf wel uitdagen om een goed resultaat te bereiken.
    montagna bianca, ti amo
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 30 december 2016 · 12:27
    @49 Oké! Ik had namelijk het goede voornemen om in 2017 meer te gaan sporten, en dan met name mijn spiermassa wat te upgraden, en zeker m'n core. Duursporten doe ik al redelijk veel namelijk. Ik zal eens informeren bij sportscholen in de buurt. Is het een full body workout of onder welke noemer valt het?
    It's all about the turns duuuuuude!
  • wouter
    Beginner
    wouter op 30 december 2016 · 13:55
    @Neorej Erg leuk om te lezen!

Kwam dit artikel 2 jaar geleden tegen toen ik aan het revalideren was van VKB:
    https://drive.google.com/open?id=0B9MEbS1I6nxiQXdqMmtjbkx4dXJGc21neENp...
    Ik ben geen fysio, maar die bosu oefeningen voelde erg zinvol toen.

Ik ben tegenwoordig aan de crossfit, heeft wonderen gedaan voor mijn ski prestaties. De lenigheid (vast een mooie jargon term voor) naast de al genoemde sleutelwoorden explosiviteit, kracht en conditie geeft ook veel voordeel in het terrein.
    Op oude sneeuw moet je het leren
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 30 december 2016 · 16:00
    @Neorej Erg leuk om te lezen!

Kwam dit artikel 2 jaar geleden tegen toen ik aan het revalideren was van VKB:
    https://drive.google.com/open?id=0B9MEbS1I6nxiQXdqMmtjbkx4dXJGc21neENp...
    Ik ben geen fysio, maar die bosu oefeningen voelde erg zinvol toen.

Ik ben tegenwoordig aan de crossfit, heeft wonderen gedaan voor mijn ski prestaties. De lenigheid (vast een mooie jargon term voor) naast de al genoemde sleutelwoorden explosiviteit, kracht en conditie geeft ook veel voordeel in het terrein.
    wouter op 30 dec 2016 13:55

Ja na een ACL reconstructie is dit erg nuttig ja. Dit omdat de representatie in je hersenen na een operatie minder word.

Hier zie je de representatie van een lidmaat in je hersenen. Alles wat groot is afgebeeld = veel gevoel of veel controle (vingers, lippen etc). En het deel van je lichaam wat kleiner afgebeeld is = minder gevoel of controle.

Na een operatie kom je in een tijd waar je het desbetreffende lidmaat niet kan gebruiken. Bij jouw was dat je knie. Auf gut Deutsch je hebt minder "gevoel" in je knie. Het voelt iets anders dan je niet geopereerde knie, je kan het echter niet helemaal plaatsen waarom dat zo is. Dat is dus vanwege het feit dat die representatie in je hersenen minder is geworden (+ het feit dat je minder signaaltjes krijgt qua balans van je (oorspronkelijke ACL)

Training na een operatie is weer een totaal ander hoofdstuk dan "normale" training. Ik denk dat het slim is om dat even links te laten liggen 😃
    Atomic
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 30 december 2016 · 16:37
    @Neorej leuk onderwerp.

"wie doet er in de gym een oefening waar je met of zonder gewicht 5 minuten lang, zonder pause, static holds/squats/squat jumps etc etc doet."

Ken je het lesmills programma? In casu vooral:
    http://w3.lesmills.com/netherlands/nl/classes/bodypump/about-bodypump/...

Deze 'dames'-fitness laat je precies dat doen. Werkt voor mij top wat betreft freeride-conditie. Skin-conditie is voor mij echt iets totaal anders. Ik heb gemerkt dat het op zeeniveau bijna geen doen is om een goede 'skinnen-op-3000+m-conditie' op te bouwen. Heb je daar ideeën over?
    49 op 30 dec 2016 10:47

Ja dat ken ik. Ik weet alleen niet de lactaat waardes die je daar produceert. Je zou dus een lesje Mills moeten doen en dan tijdens dat uur je bloed laten meten zodat je in die 6-15 mmol/l range blijft.
    Atomic
  • Robert-marieke
    Advanced
    Robert-marieke op 30 december 2016 · 19:50
    Als ik je verhaal lees dan heb ik het gevoel dat ik bij de baas aan het sporten ben 😃 (defensie luchtmobiel) daar krijgen wij ook heel veel van deze sport proeven (crossfit + core stabilitijd). maar je merkt het wel dat het werkt en uiteindelijk betaalt het weer terug in de sneeuw met veel betere conditie. En dat merk je met snowboarden.
    Snowboarder
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 15 januari 2017 · 12:51
    Dromen zijn er om te realiseren
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 15 januari 2017 · 13:38
    @neorej waarom traint Nino Schurter dan zoveel balans en coordinatie? Mag het wel als hij het zo in zijn trainingsschema inbouwt, als het de wedstrijdsituatie nabootst?

• Neorej
    Tourist
    Neorej op 17 januari 2017 · 20:14
    @neorej waarom traint Nino Schurter dan zoveel balans en coordinatie? Mag het wel als hij het zo in zijn trainingsschema inbouwt, als het de wedstrijdsituatie nabootst?

Erwin op 15 jan 2017 13:38

Omdat men vaak in de trainingstherapie denkt dat de wereld nog plat is....
    Atomic
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 17 januari 2017 · 21:48
    Veel dingen die hij doet is natuurlijk niet slecht. Al die core oefeningen zijn ok. Maar of het zo werkt zoals hij dat claimt.. niet echt.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26993132/

" CONCLUSION:
    In healthy populations, balance training can improve the performance in trained tasks, but may have only minor or no effects on non-trained tasks. Consequently, therapists and coaches should identify exactly those tasks that need improvement, and use these tasks in the training program and as a part of the test battery that evaluates the efficacy of the training program. Generic balance tasks-such as one-leg stance-may have little value as overall balance measures or when assessing the efficacy of specific training interventions. "

Tevens is dit een youtube self promotion filmpje om zijn marketing waarde te verhogen en geld er mee te verdienen. Dus veeeeel is show training. De vraag is nog maar of hij daadwerkelijk zo traint.

Voorbeeldje

In dit filmpje zie je max franz, weltcup skier. Omhoog lopen met een theraband aan zn helm met boks- handschoenen. Dit is opgenomen bij mijn ex werkgever. Zo hebben wij met Max nooit getraind. Dit is alleen maar opgenomen voor de show. Het moet namelijk wel sexy zijn voor in de bioscoop 😃.
    Hebben we hoofd stabiliteit, boks training, berg sprints etc. gedaan? Ja, maar niet zoals het daar word neergezet. Dat was 1x omdat het er "cool" uitzag.
    Atomic
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 18 januari 2017 · 08:58
    @49 voor nabootsen van hoogte kun je een masker gebruiken: http://www.fitness-seller.nl/elevation-training-mask-2-0/...

Ik zelf doe aan Crossfit en merkte daar al na 9 mnd trainen voordeel bij met het snowboarden, leuke mix van kracht en conditie. Gisteren bijvoorbeeld een workout gedaan van 25 pull ups, 100 sumo deadlift high pulls, 100 overhead squats, 50 box jumps en afsluiten met 25 pull ups. Gewicht bij de 2x 100 was 20 kg. Hier ga je ook wel goed van naar de klote, maar als je vaker dit soort oefeningen doet merk je wel vooruitgang in je conditie en ook kracht.
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 18 januari 2017 · 19:01
    @49 voor nabootsen van hoogte kun je een masker gebruiken: http://www.fitness-seller.nl/elevation-training-mask-2-0/...

Ik zelf doe aan Crossfit en merkte daar al na 9 mnd trainen voordeel bij met het snowboarden, leuke mix van kracht en conditie. Gisteren bijvoorbeeld een workout gedaan van 25 pull ups, 100 sumo deadlift high pulls, 100 overhead squats, 50 box jumps en afsluiten met 25 pull ups. Gewicht bij de 2x 100 was 20 kg. Hier ga je ook wel goed van naar de klote, maar als je vaker dit soort oefeningen doet merk je wel vooruitgang in je conditie en ook kracht. Marijnt op 18 jan 2017 08:58

Zou je denken he... ik dacht het in het begin ook.

Effect of Wearing the Elevation Training Mask on Aerobic Capacity, Lung Function, and Hematological Variables.
    Porcari JP1, Probst L1, Forrester K1, Doberstein S1, Foster C1, Cress ML1, Schmidt K2.
    Author information
    Abstract
    Altitude training and respiratory muscle training (RMT) have been reported to improve performance in elite and well-trained athletes. Several devices (altitude and RMT) have been developed to help athletes gain the competitive edge. The Elevation Training Mask 2.0 (ETM) purportedly simulates altitude training and has been suggested to increase aerobic capacity (VO2max), endurance performance, and lung function. Twenty-four moderately trained subjects completed 6 weeks of high-intensity cycle ergometer training. Subjects were randomized into a mask (n = 12) or control (n = 12) group. Pre and post-training tests included VO2max, pulmonary function, maximal inspiration pressure, hemoglobin and hematocrit. No significant differences were found in pulmonary function or hematological variables between or within groups. There was a significant improvement in VO2max and PPO in both the control (13.5% and 9.9%) and mask (16.5% and 13.6%) groups. There was no difference in the magnitude of improvement between groups. Only the mask group had significant improvements in ventilatory threshold (VT) (13.9%), power output (PO) at VT (19.3%), respiratory compensation threshold (RCT) (10.2%), and PO at RCT (16.4%) from pre to post-testing. The trends for improvements in VT and PO at VT between groups were similar to improvements in RCT and PO at RCT, but did not reach statistical significance (VT p = 0.06, PO at VT p = 0.170). Wearing the ETM while participating in a 6-week high-intensity cycle ergometer training program does not appear to act as a simulator of altitude, but more like a respiratory muscle training device. Wearing the ETM may improve specific markers of endurance performance beyond the improvements seen with interval training alone. Key pointsWearing the ETM during a 6-week high-intensity cycle ergometer training program may improve performance variables, such as VO2max, PPO, VT, PO at VT, RCT and PO at RCT.Wearing the ETM did not improve lung function, inspiratory muscle strength, or stimulate changes in hemoglobin or hematocrit levels.

Conclusie:
    The ETM does not simulate altitude, but works more like an respiratory training device.

Excuses als ik overkom als een klein vervelend betwetertje.
    Atomic
  • Robert-marieke
    Advanced
    Robert-marieke op 18 januari 2017 · 19:29
    neorej
    Wat zou dan een goed trainings- programma zijn voor snowboarders
    Snowboarder
  • henwildie
    Advanced
    henwildie op 18 januari 2017 · 20:11
    Top informatie! Een dergelijk topic over voeding zou ook niet misstaan. Jezelf kapot trainen en vervolgens op de wintersport leven van snelle suikers, kapot gekookte groente en de nodige alcohol werkt niet echt mee voor energie en herstel 😃
    Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 18 januari 2017 · 21:48
    Zag net dat de schrijvers van de trainingsbijbel voor Alpinisten ook een website hebben: www.uphillathlete.com. Net als in het boek veel goede info, en ze zijn niet bang de zin van de onzin te scheiden!

NB dat alpinisme waarschijnlijk veel meer duursport is dan lift-assisted freeride, dus dat is iets om in je achterhoofd te houden als je hun schema's 1-op-1 zou willen kopieren...
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 19 januari 2017 · 08:42

Excuses als ik overkom als een klein vervelend betwetertje.
    Neorej op 18 jan 2017 19:01

@Neorej Geen probleem 😉
  • Kip
    Advanced
    Kip op 19 januari 2017 · 09:31
    Leuk stukje. Al zet ik mijn vraagtekens bij het stukje balans.
    I.m.o. past het menselijk lichaam zich aan aan de situatie. Kortom als jij heel de dag zittend werk doet, dan vraag je weinig van je balans en zul je zien dat de balans minder wordt. Stel je voor dat je 8 weken in het gips zit, daarna is je één benige stabiliteit ook verminderd. Ga je dan weer trainen dan vertakken de zenuwen zich weer verder in het gewricht en wordt de stabiliteit beter. Een schaatser zijn stabiliteit wordt ook beter indien hij dit traint.
    Ik werk veel met bosu ballen en Swiss ballen. Hierop spring ik dan over op 1 been en op swissballen met 2 benen (ook plyometrie). Mijn persoonlijke ervaring is dat ik hier beter van ga skiën (kan ook zijn omdat ik sterker wordt).

Daarnaast doe ik regelmatig HIIT training om mijn hart longsysteem te trainen. 5 verdiepingen op sprinten met 20 kg op de rug. Of 30 seconden heen en weer springen tussen 2 trampolines met een verhoging er tussen (erg specifiek). Of gewoon op de fiets waarbij je ineens een zwaar gewicht op het vliegwiel laat vallen en dan 20 seconden volle bak fietst.
    Daarnaast erg veel dynamische core training (het leven speelt zich immers ook niet statisch af).

Bronnen: JJ de Morree/Burgerhout
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 19 januari 2017 · 12:50
    Is dit snowboard specifiek genoeg?

Dromen zijn er om te realiseren
  • RichardvR
    Beginner
    RichardvR op 19 januari 2017 · 13:20
    @neorej Interessante materie.
    Wat zegt dit over trainen op een rollerbaan ?
    Volgens deze theorie zou je daarmee dus alleen maar beter leren skien op een rollerbaan (wat toch iets anders is dan in de sneeuw) en zou je er niet zoveel profijt van hebben voor het echte werk !?
    Ski good or eat wood

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro