Skitrip Canada 2018 wie?

• RonaldTD
    Tourist
    RonaldTD op 30 december 2016 · 21:45
    Hallo allemaal,

daar ik nieuw op het forum ben zal ik mijzelf even kort introduceren. Ronald, 36 jaar en wintersport fanaat en woon- / werkzaam in Tsjechie.

Al geruime tijd is mijn droom om een keer naar Canada te gaan en daar een road trip te maken langs verschillende bekende skigebieden. Voorkeur is dan om alleen een ticket te kopen, auto te huren en op de bonnefooi verder alles per dag te bekijken.

Ik ben benieuwd of er hier op forum mensen zijn die een soortgelijke trip hebben gemaakt en of er eventueel forum leden zijn die interesse hebben om zo'n trip te maken. Zelf zit ik te denken aan januari 2018 en een trip van ongeveer 10 - 12 dagen.

Wel moet ik eerlijk vermelden dat ik geen extreme offpiste skiër ben. Dit is ook niet mijn hoofddoel van de reis. Wel ben ik fanatiek en niet vies van lange skidagen.

Ben benieuwd!
    Gr. Ronald
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 30 december 2016 · 22:24
    Vul in ieder geval even je freeride paspoort in, dan kunnen anderen misschien je niveau inschatten. Het is ook handig te vermelden wat je praktische ervaring is, en wat voor cursus(sen) je gedaan hebt. Als ik bijvoorbeeld met iemand vreemd zou gaan rijden, wil ik dat graag weten...
    En wat is wel het hoofddoel van je reis? Het hoofddoel van de meeste mensen hier is poeder skiën, of dat nou in de Alpen of de Rockies is... 😉
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Markie
    Advanced
    Markie op 30 december 2016 · 23:49
    Beste Ronald, welkom en goed plan om die kant op te gaan. Er is veel info te vinden op het forum dus zoek en lees alle roadtripverslagen die hier gedeeld zijn.
    Bijvoorbeeld deze http://wepowder.nl/forum/topic/214173
    Bedenk dat als je niet zo'n off piste fanaat bent er in Canada gewerkt wordt met "bounds" ze hebben pistes maar ook tussen de pistes kun je onbezorgd naar beneden skien zolang je "in bounds" bent. Soort off piste zonder gevaar voor lawines. De gebieden zijn over het algemeen wel klein met weinig kilometers aan piste. Ook liggen de gebieden veelal ver uit elkaar dus je zal grote afstanden gaan afleggen met je huurauto.
    Ik ben zelf 6weken alleen door BC getrokken en heb de tijd van mn leven gehad.
    Veel plezier!
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • RonaldTD
    Tourist
    RonaldTD op 31 december 2016 · 07:37
    Heren, bedankt. Al vanaf 2011 wil ik graag zo'n trip maken, maar door verschillende omstandigheden is het er nooit van gekomen(financieel, gezin, werk) In de loop der jaren zijn mijn ideeën over wat ik verwacht van de trip wel anders geworden(minder extreem). Waarbij het nu volstaat zoals Markie omschrijft. Binnen het gebied de mogelijkheden gebruiken welke zich voordoen.

Waarom meld ik mij dan aan op deze site? In mijn vrienden / kennissengroep zijn er genoeg mensen die skiën, maar helaas zijn er weinig die daarin zover gaan als ik om dan ook een keer in Canada te skiën. Via het forum hoop ik in contact te komen met gelijkgezinde welke er net zo over denken. Misschien hebben jullie andere suggesties om met mensen in contact te komen.

Ik kan de begin post niet meer aanpassen hierbij dan nogmaals kort wat extra info.
    - trip van 10 - 12 dagen
    - hoeft geen "budget" trip te zijn, maar wil door aldaar via bv. booking.com te boeken wel flexibel blijven.
    - overnachting op basis van logies / ontbijt, hotel, etc.
    - afstanden rijden geen probleem
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 31 december 2016 · 09:00
    @RonaldTD

Ik kom inmiddels al een jaar of 8 in Canada. Zo'n beetje iedere winter weer. Het is een fantastisch land en vooral ook zo groot. Het is niet zo dat het er altijd sneeuwt, hoewel de frequentie dat het sneeuwt en de hoeveelheid die er in totaal valt vele malen groter is dan in de Alpen.

Het skiniveau is er gemiddeld vele male hoger en de honger naar poeder ook. De cultuur is er ook nog eens veel sportiever en dus zul je weinig van de taferelen zien die je in de lagere gebieden van Oostenrijk wel eens aantreft.

Maar je kunt dus pech hebben tijdens je trip en er geen verse sneeuw vinden, danwel op een poederochtend tussen de honderden freeriders staan die ook snel naar boven willen. Dat laatste gaat overigens zonder duwen en trekken. Hoe groot de stoke ook is, manieren blijven belangrijk. Ook op een poederdag. En dus staat men keurig in de rij, deelt men hun favoriete delen van de berg met je en is men nooit verlegen je een handje te helpen. Heel verfrissend.

Maar als je gaat zou ik zeker geld reserveren om een dagje met een catski en met een heli naar boven te gaan. Het maakt je trip zeker duurder, maar ook zoveel mooier. In de Alpen voegen een Cat en Heli niet zoveel toe omdat zo'n beetje overal tegenwoordig een ligt staat. Dat is in Canada heel anders. Skigebieden liggen vaak 2 tot 3 uur rijden (en soms nog meer) van elkaar af. In de onbegrensde ruimte daartussen gaat zo af en toe een heli of een cat naar boven en dan rijd je zeker de beste sneeuw van de wereld.

Je kunt natuurlijk ook gaan skitoeren. Steeds meer Canadezen doen dit en de mogelijkheden zijn eindeloos.
    Heb je meer vragen... shoot!
    May the powder be with you.
  • RonaldTD
    Tourist
    RonaldTD op 31 december 2016 · 11:49
    @meteomorris bedankt.

Iets waar ik al lang over nadenk is het wel of niet meenemen van eigen spullen. In de helitrip zag ik staan dat jullie gebruik maken van nieuwste K2 en Atomic spullen. Dit is natuurlijk superhandig!

Bij een bezoek aan meerdere gebieden over grote afstand verspreid lijkt het mij omslachtig om in elke plaats ski's te huren en weer in te leveren. Mooiste zou zijn om dit bv. gelijk aan het begin van de reis te doen en dan voor vertrek weer in te leveren. Bestaan deze opties, of wat zijn jullie ervaringen hierin.

Zeker voor een trip van langere periode wegen de uiteindelijk kosten van het meenemen van eigen spullen minder op dan het lokaal te huren. Wel is dan de vraag of 1 set ski's volstaat, of dat het handig is om meerdere sets mee te nemen. Op dit moment heb ik zelf K2 rictors en daarbij een paar weken geleden Atomics Vantage 90 cti's aangeschaft. Echte poederlatten heb ik niet. Hebben jullie een idee van kosten om eigen materiaal mee te nemen?
  • The_O
    Tourist
    The_O op 31 december 2016 · 17:56
    Zou zelf voor 1 set gaan en dan rond de 100. Als je ambitie hebt om inbounds veel off-piste te skieen zou ik niet met al te lange ski's skien zodat je wat makkelijker kunt draaien. Dit vanwege bomen en/of boekels/moguls en gebaseerd op mij eigen ervaringen en dagelijks om me heen kijkend.

Vooraf huren en later inleveren is nog steeds een dure grap. Je kun ook een 2e hands set kopen bij skiverhuur of bepaalde winkels hier en dan aan het van de rit weer te koop achterlaten of mee terug nemen in vliegtuig.
    And Also The Trees

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro