Tot 80 cm verse sneeuw en PA#5 komt er aan!

Tot 80 cm verse sneeuw en PA#5 komt er aan!

30-80 cm verse sneeuw, veel wind en een gevoelstemperatuur van lokaal wel min 30 graden. Het lijkt verdorie wel winter aan de noordkant van de Alpen. De combinatie van kou, verse sneeuw, wind en het zwakke oude sneeuwlaag zorgt voor een aanzienlijk risico’s op lawines en vanwege de kou en de aanhoudende wind blijft dit nog even zo.

Er zijn nu nog 2 regio’s in de Alpen waar ze springen om sneeuw. Dat zijn de Franse Noordalpen en de Dolomieten/Karinthië.

In dit bericht:

  • Terugblik: 30-80 cm verse sneeuw
  • Korte termijn: eerst zonnig, vanaf zaterdag weer sneeuw
  • Poederadvies: Noordalpen Oost
  • Middellange termijn: vanaf dinsdag weer sneeuw
  • Poederadvies volgende week: Noordkant Oostenrijk
  • Lange termijn: het blijft turbulent

Terugblik: 30-80 cm verse sneeuw

4 januari, een dagje later dan gepland, volgde dan eindelijk de grote doorbraak. De basis voor de rest van het seizoen in de Noordalpen is gelegd. Onze powderquest app loopt weer vol met reports en dat is vaak een goede thermometer voor de stand van zaken in de Alpen.

Powderquest App
Powderquest App
Powderquest App
Powderquest App
Powderquest App
Powderquest App

Sinds woensdag sneeuwt het kortom intens in het oosten van Zwitserland en aan de noordkant van Oostenrijk. De condities zijn hier nu duidelijk verbeterd. De rest van de Alpen daarentegen hield het droog en zonnig.

Korte termijn: eerst zonnig, vanaf zaterdag weer sneeuw

Vandaag nog wat sneeuw in het oosten van Oostenrijk, maar ook daar klaart het dan uiteindelijk op. Het is dan zonnig, maar met name in Oostenrijk en het oosten van Zwitserland ook gillend koud.

Loser vanochtend
Loser vanochtend
Al wat zon in Fieberbrunn
Al wat zon in Fieberbrunn

Die kou verdwijnt (een beetje) met de komst van een nieuw front op zaterdag. Van zaterdag naar zondag en op de zondag zelf sneeuwt het dan weer aan de noordkant van de Alpen. Meeste sneeuw wederom in het oosten van de Alpen. Het zicht wordt daarbij slechter, de wind neemt toe en dus ben je het beste af in een gebied waar bomen voor wat perspectief zorgen.

Poederadvies: noordalpen oost en…

Er viel dus 30-80 cm verse sneeuw en er komt nog eens 10-40 cm bij komend weekend in Oostenrijk. Waarheen dan te gaan? Ik neem je even mee in mijn denkpatroon. Allereerst is de base veelal nog dun of lag er zelfs geen sneeuw. Daar waar er nog wat sneeuw lag hecht de nieuwe sneeuw slecht met de oude laag. Het is gillend koud in Oostenrijk en door de wind is met name rond en boven de boomgrens de lawinesituatie kritisch.

TIP: check via de gebiedspagina’s op wepowder of via lawinen.org je lokale lawinebericht

In een dergelijk geval kies ik voor gebieden die ofwel al iets van een base hadden onder de 2000 meter (lees de Noordalpen Oost), waar bomen staan die sneeuw makkelijk doorlaten zodat er ook tussen de bomen iets van een base is kunnen ontstaan (denk daarbij aan de Lariksboom) en als laatste weet ik dat er met de sneeuw van de afgelopen dagen en de dump van aankomend weekend er op zondag en maandag ook poeder gereden kan worden op alpenweides waar rotsen en (afgebroken) takken ontbreken. Helder? Zo niet, stel gerust een vraag.

Dit type kennis vind je overigens ook in de wePowder Academy. Ga je komende winter nog richting de sneeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort.

Start je voor zondag 15 januari met de Academy dan krijg je met de code SAFE2017 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

En dus wordt het poederadvies voor zondag/maandag/dinsdag gebieden als bijvoorbeeld hieronder. Ik heb snel even gekeken, maar er is nog voldoende onderdak vinden (klik op een gebiedsnaam om direct onderdak te vinden)

Middellange termijn: vanaf dinsdag weer sneeuw

Dinsdag nadert een nieuw en actief front vanuit het noordwesten de Alpen. De stomingsrichting is deze keer iets meer noordwest waardoor op dinsdag de Franse Noordalpen ook eindelijk weer wat significante sneeuw krijgen. In de loop van de dinsdag en woensdag verplaatst het front zich via het noorden van Zwitserland en Oostenrijk naar het oosten. Hoeveelheden zijn nog niet helemaal zeker en stiekem hoop ik er op dat het front langer in de Franse Noordalpen blijft hangen dan nu berekend wordt.

Maar vanwege het gebrek aan base heeft het geen nut begin volgende week richting het Frankrijk te gaan. Zelfs het westen van Zwitserland heeft dan nog maar slechts een dunne base.

Poederadvies volgende week: PA#5 Noordkant Oostenrijk

Er viel sneeuw, er valt komend weekend wat sneeuw en vanaf dinsdag en met name woensdag gaat het weer flink sneeuwen in Oostenrijk. Vanaf woensdag/donderdag zal waarschijnlijk poederalert#5 gelden. De base is dan in veel meer gebieden al verbeterd en dus worden de opties om poeder te gaan rijden groter. Ik zal zondag een en ander aanscherpen zodat je weet waar je vanaf midden volgende week naartoe kunt.

Lange termijn: het blijft turbulent

Ook na poederalert#5 staat alles op groen voor nog meer sneeuw. Het blijft turbulent en de Alpen in de greep van Atlantische stormen die nog meer sneeuw gaan brengen. De winter is eindelijk begonnen.

De volgende update volgt op zondag.
Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
ThijsBAuteur6 januari 2017 · 15:00

IK WIL MEER STOKE!

Alle seinen op groen voor volgend weekend dus :)

Beginner
HavanaAuteur6 januari 2017 · 15:07

-15 vandaag, pffffft koud. Wel lekker poeder gereden met wat lokale freeriders in Lermoos.

Gevorderd
CassiejAuteur6 januari 2017 · 15:40

Wij gaan 12 tot 16 januari naar Kaprun, met Ripstar op freeride trip, dus met gidsen. Poeder vinden zal geen probleem zijn! Ook net de cursus Module1 afgerond, erg leerzaam! Maar ben vooral toch nog even benieuwd naar jullie advies, als de wind hevig blijft, welke delen van Kaprun of Zell am See zijn lekker om te freeriden volgende week?

Work less || Board more
Gevorderd
alexsvwAuteur6 januari 2017 · 17:01

Vanochtend in het lawinebericht van Tirol:
Beurteilung der Lawinengefahr
Schneefall, Sturm, kalte Temperaturen samt einer störanfälligen Altschneedecke ergeben einen perfekten Lawinenmix: Die Lawinengefahr muss deshalb in den neuschneereichen Regionen Tirols zumindest oberhalb etwa 2000m mit einer kritischen Stufe 3 beurteilt werden und kann generell als heikel bezeichnet werden.

Geniet maar gebruik je verstand!

Walking down a mountain is a waste of gravity
Gevorderd
pulverdudeAuteur6 januari 2017 · 19:27
Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
evanAuteur6 januari 2017 · 19:53

https://www.facebook.com/feurstein.thomas/videos/1191508267607221/ (link via powder-magazin.com op FB).

pulverdude op 6 jan 2017 19:27

Daar heel dichtbij had iemand een jaar geleden minder geluk. http://www.vol.at/lawinenabgang-im-montafon-angeblich-eine-person-verschuettet/4602181

Beginner
RutgerAuteur7 januari 2017 · 11:09

Wij gaan 12 tot 16 januari naar Kaprun, met Ripstar op freeride trip, dus met gidsen. Poeder vinden zal geen probleem zijn! Ook net de cursus Module1 afgerond, erg leerzaam! Maar ben vooral toch nog even benieuwd naar jullie advies, als de wind hevig blijft, welke delen van Kaprun of Zell am See zijn lekker om te freeriden volgende week?

Cassiej op 6 jan 2017 15:40

To be honest, None. Je kan beter klein stukje rijden naar saalbach of nog beter (rustiger) Hochkoning (Aberg)

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
MarcoAuteur7 januari 2017 · 14:00

Vraagje over Arlberg: In de forecast zie ik Sankt Anton erg laag laatste dagen . Lager dan verwacht als schneeloch. Vooral ook hoeveelheid sneeuw op 2000 meter valt me tegen. Is de stroom richting niet gunstig voor Arlberg? En wat gaat naar de Arlberg komen als de stroming eind van de week meer naar west gaat? Normaal pakt de Arlberg dan ook meer dan de omliggende gebieden.

Gevorderd
PistenbulckyAuteur7 januari 2017 · 17:44

Misschien zijn er powderhunters die mij kunnen helpen bij het nemen van de beslissing “Waarheen voor maandag t/m woensdag”. Ik heb steeds enorm veel aan de tips van @@meteomorris dus ben ik aan het kijken om zondagnamiddag/avond richting Loser-Tauplitz-Krippenstein te gaan en er een ontdekkingstocht van te maken…goeie base, morgen nog wat verse sneeuw en waarschijnlijk nog niet helemaal verspoord. MAAR…het is wel een heel eind rijden (tussen de 10 en 11u schat ik afhankelijk van verkeer). Mijn andere opties liggen qua reistijd allemaal dichterbij: St. Anton/Stuben (dat ik heel goed ken maar waar geen super base ligt tenzij insiders hier meer over weten en waar alles waarschijnlijk al verspoord is), Kleinwalsertall (nog nooit geweest, spreekt me aan maar idem als St. Anton, geen super base, meer kans op onverspoord) of Engelberg (verleden jaar eenmaal geweest, ik zag mooie reports binnenlopen maar kans op onverspoord vrij klein vrees ik, base?). Het kriebelt enorm maar ik kan op zich ook nog een week wachten om dan richting Valais (CH) te gaan waar ik het meeste powderbuddies heb…hmmm keuzes :-) Info over bovenvermelde gebieden is steeds welkom…
May the stoke be with you (en de poeder natuurlijk ook)…

Gevorderd
FreeArnoAuteur7 januari 2017 · 18:11

Wij waren gisteren in Loser, maar vind ik geen aanrader. Veel vlak terrein. Verbinding over piste tussen liften is allemaal prikken vals plat. Stukjes bos en interessant terrein zijn allemaal kort. Ja ww hebben wat faceshots gescoord, maar er is hier wat mij betreft echt veel te weinig te doen.

Vandaag waren we in Tauplitz. Veel meer mogelijkheden, maar ik zou hier wel tijdens de dump rijden. Erna is het erg snel verspoord. Niet veel toermogelijkheden. De mooiste toer die hier is, was vandaag te risicovol: 40 graden instap, volgeblazen met trieb, onderin vrijwel niet te rijden ivm lage begroeing die nog ff een meter sneeuw nodig heeft. Wel een mooi gebied om je een dag, of bij epische dump van 2 dagen wellicht 2, te vermaken.

Kleinwalsertall is de bom. Veel mogelijkheden… als de base dik genoeg is uiteraard.

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
evanAuteur7 januari 2017 · 18:27

Als je er bekend bent, moet er met de sneeuw van vandaag en morgen zeker wel wat moois te skiën zijn in de regio Arlberg, zo heb ik uit betrouwbare bron vernomen.

Gevorderd
PistenbulckyAuteur7 januari 2017 · 19:21

@@FreeArno en @@evan alvast bedankt voor de info, ik neem het zeker mee in mijn beraadslaging ;-)

Beginner
MauritsAuteur7 januari 2017 · 20:48

@@Pistenbulcky de base is met de vorige dump deels gelegd voor st. Anton/Stuben. Er valt ook zeker poeder te scoren. Maar ook hier triebsnee en hellingen onder de 1800-2000 zijn nog een No go, te veel sharks! Momenteel is het zo’n 10 min geleden begonnen met sneeuwen in st. Anton en is staat er een centimetertje of 15 a 20 in de verwachting

Beginner
RutgerAuteur7 januari 2017 · 21:16

@pistenbulky ik heb silvretta montafon samen met gargellen altijd een betere optie gevonden dan dat overrated st. Anton. Engelberg is snel verspoort en kan denk dat de gletcher nog te gevaarlijk is om over af te dalen. Gewoon nog te weinig sneeuw gehad. Flims laax is dan betere optie. Hoewel volgens mij die ene freeride lift er niet meer is

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
robbertAuteur8 januari 2017 · 09:01

Engelberg is eindelijk wat base aan het krijgen. Behoorlijk dun sneeuwdek naast de piste. Daarnaast was het afgelopen week ook erg druk, zal straks is kijken hoe het nu is

Gevorderd
PistenbulckyAuteur8 januari 2017 · 15:09

@@Maurits, @@Rutger en @@Robbert: bedankt voor de updates, ik kruip straks in de wagen. Gaat nu nog tussen de driehoek Loser-Tauplitz-Krippenstein en Kleinwalsertall :-)

Gevorderd
robbertAuteur8 januari 2017 · 16:33

Base is beter, in geulen gaat het wel ok nu. Was wat mistig vandaag, morgen waarschijnlijk mooie dag

Toerist
elisa.tmcAuteur8 januari 2017 · 16:45

Nou ik moet zeggen, als je aan je been en armspieren wil werken moet je zeker naar Loser en Tauplitz gaan. Ik heb nog nooit zoveel geprikt en afgezet. Alsof ik aan het langlaufen was.

En al die sporen in het bos bij loser zijn sporen naar boven. Het wordt verre van gewaardeerd als je ze naar beneden volgt…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!