Telemark

• Powlippe
    Advanced
    Powlippe op 9 januari 2017 · 20:57
    Hoi allemaal,

Ik ben vorige week aan het telemarken gegaan, en heb de smaak wel een beetje te pakken.
    Uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan kijken wat er zoal op de markt is, en merk op dat er ontzettend veel verschil in zit!
    Kan er iemand mij zoal op weg helpen? De binding die ik had was een gekloot op die uiteindelijk aan te krijgen, via een gesp vanachter. Zijn er ook telemark bindingen, met tourfunctie? Zijn er ook bindingen die je kan vastzetten, zodat de mogelijkheid er nog is om normaal te skiën?
    Waar moet je op letten met de schoenen? Ik ben gewoon om met een flex 130 te skiën..
    Betreffende de lat, denk ik dat je best niet de meest dikste poederlat uitneemt?
  • Havana
    Beginner
    Havana op 9 januari 2017 · 21:57
    Grofweg zijn er drie typen bindingen.

1. Kabelbindingen aka 75 mm bindingen. Dit is het type dat je al gebruikt hebt. Zijn goedkoop en licht maar niet zo stijf. Bovendien hebben ze geen rem, dus heb je een leash nodig. Het aandoen is geklooi, je moet bukken. Het is geen veiligheidbinding. Sommige hebben wel een toeroptie maar niet allemaal. Bepaalde duckbills (dat is die flap op de schoen) werken niet goed met bepaalde bindingen. Voordelen zijn er ook: ze zijn redelijk licht en goedkoop en er is redelijk wat aanbod op de tweedehands markt.

2. NTN bindingen

Een door Rotafella ontwikkeld systeem dat vrijwel alle nadelen van kabelbindingen wegneemt. Inmiddels zijn er ook NTN bindingen van andere merken w.o. Outlaw. De bindingen van Rotafella zijn step-in en bovendien een veiligheidsbinding. Er zit een rem op. De Freedom van Rotafella zelf heeft een goede toeroptie. De bindingen zijn ook een stuk stijver dan kabelbindingen, de Freeride is de stijfste. De stijfheid kun je overigens zelf aanpassen door andere veren te steken. Nadelen zijn er ook, deze bindingen vereisen speciale NTN-compatible schoenen en heel goedkoop zijn ze niet. Ook zijn NTN bindingen niet licht.

3. Tele-tech bindingen

Deze bindingen hebben één ding gemeen, ze gebruiken allemaal een Dynafit-achtige voorbak (puntjesbinding). Dat wordt soms gecombineerd met een kabelbinding (TTS) of soms met een NTN systeem (Meidjo en ATK). Voordelen: licht. Nadelen: soms geen rem, duur. Je hebt boots nodig met inserts.

Er zijn op dit moment 2 bindingen op de markt die je ook achter kunt vastzetten, de ATK Newmark en de Meidjo 2.0. Die hebben echter beide wel een nadeel, de Meidjo is totaal niet degelijk en idioot duur en de AKT heeft geen rem en is ook zeer duur.

Realiseer je wel dat a) alpine skiën met een telemarkschoen sowieso vreemd is want de schoen zelf veert enorm in. b) ook zonder de hiel vast je zetten je prima alpine bochten kunt draaien, zeker bij een wat actievere binding.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 9 januari 2017 · 22:05
    Editten lukt niet vanaf een iPhone, dus dan maar een nieuwe post 😃

Qua schoenen is het allereerst belangrijk de binding eerst te bepalen. Sowieso zijn er maar een paar merken; Scarpa is marktleider en daarachter heb je Garmont, Scott en Crispi. Kwestie van passen. Sowieso is stijfheid wat minder een issue dan bij freeriden. Als je de hiel wil kunnen vastzetten kun je momenteel alleen bij Crispi terecht; de rest heeft de tech-inserts achterop uit de schoenen gehaald in 2016-2017 vanwege angst voor rechtszaken.

Qua ski kun je alle kanten uit. Wel moet je op een bredere ski geen passieve binding zetten. Maar 100 mm ondervoet is in principe geen probleem. Ik ski zelf met 90 ondervoet.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro