PA#6: op naar Vorarlberg en le retour d'est!

PA#6: op naar Vorarlberg en le retour d'est!

Het leven draait om keuzes en dat is met poeder niet anders. Onze sneeuwkaarten verschieten van kleur. Maar waarheen te gaan? Naar de gebieden met de hoogste sneeuwvoorspelling? Of zijn er betere keuzes? In dit bericht ga ik je helpen bij het maken van keuzes. Want zoals Forest Gump al zei: ‘life is all about priorities’. In dit bericht:

  • Dikke sneeuw voor de noordwest
  • Waarheen te gaan?
  • Le retour d’est
Gasteinertal via Powderquest app
Gasteinertal via Powderquest app

Dikke sneeuw voor de noordwest

Sinds dinsdag sneeuwt het in het noordwesten van de Alpen. Inmiddels is er 5-20 cm sneeuw gevallen en de komende 18 uur wordt er nog eens zoveel verwacht. Pas in de nacht van donderdag naar vrijdag gaan de sneeuwmachines van koning winter pas echt aan. Vergeet kortom de donderdag en beter ook de vrijdag. Ik pel hieronder even de boel voor je af:

Donderdag: vandaag begint warm. De laatste restanten van het warmefront pushen de sneeuwgrens richting de 1500 tot 1800 meter. Gelukkig sneeuwt het niet hard en de 5-10 cm die er valt zijn een opwarming naar meer. Pas als het duister zijn intrede doet neemt de sneeuwval toe en daalt de sneeuwgrens rap.

Vrijdag: de vrijdagochtend begint wit in grote delen van de Franse noordalpen en het westen van Zwitserland. Het heeft in de nacht naar vrijdag intens gesneeuwd en de sneeuwgrens is dan inmiddels gedaald richting de 1000 meter of lager. 20-50 cm is er dan al gevalllen en de gehele dag blijft het doorsneeuwen waardoor eind van de dag er al 30-70 cm vers gevallen is in de Franse noordalpen en het westen van Zwitserland.

Zaterdag: het zwaartepunt is verlegd van het westen naar het noorden van Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg. De sneeuwgrens is inmiddels gezakt tot diep in de dalen. Het sneeuwt nog steeds van tijd tot tijd in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland maar de focus is duidelijk verschoven richting het noorden van Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg.

Zondag: het blijft maar sneeuwen in het noorden van Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg. Maar ook in de Franse Noordalpen bljft het sneeuwen. Daarmee wordt de eerste basis gelegd voor het westen van Zwitserland en de Franse Noordalpen. In de loop van de dag neemt de neerslag af in het noorden en is er een kans dat de sneeuw zich juist verplaatst richting de zuidkant van de Alpen. Ondertussen koelt het ook stevig af in de Alpen. Het wordt semi Sebirsch koud en een extra laagje kan zeker geen kwaad (ps… ik houd van sneeuw, maar niet van de winter… ofwel, ik ben een koukleum)

Waarheen te gaan?

Het is pas donderdag en de echte dump moet nog komen. Toch kan ik je vanwege een aantal factoren al een redelijk advies geven voor het weekend. Dat zijn de volgende:

  1. Er ligt onder de 2000 meter geen base in het westen van Zwitserland en de Franse Noordalpen
  2. Boven de 2000-2500 meter ligt vooral een oude en zeer zwakke sneeuwlaag
  3. Het blijft turbulent komend weekend zodat het zicht af en toe slecht kan zijn

Hoewel het al januari is, is het vanwege het gebrek aan sneeuw feitelijk nog vroeg in het seizoen. Voor komend weekend geldt daarom dat je het beste poeder kunt rijden in gebieden waar al iets van een base ligt. Enkel met de juiste kennis kun je terecht op alpenweides waar rotsen en (afgebroken) takken ontbreken.

Dit type kennis vind je in de wePowder Academy. Ga je komende winter nog richting de sneeuw, trakteer jezelf of een vriend dan op de wePowder Academy. Hiermee heb je altijd en overal toegang tot de kennis die iedere freerider niet alleen veiliger onderweg laat zijn, maar waardoor je ook nog eens vaker en betere poeder scoort.

Start je voor zondag 15 januari met de Academy dan krijg je met de code SAFE2017 30% korting op de wePowder Academy en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Kortom… komend weekend ga je het beste richting de noordalpen centraal en met name Vorarlberg. Ook in de andere gebieden waar onze sneeuwkaarten kleur krijgen kun je terecht maar de risico’s buiten de piste zijn er een stuk groter.

Le retour d’est?

Na het weekend draait de stroming naar oost. De Po-vlakte vult zich dan met koude en vochtige lucht, waardoor er een kans is dat vanaf begin volgende week er een poederalert#7 is voor de Italiaanse Piemonte. Het is nog te vroeg voor details, maar het feit dat een base ligt in die regio en er sneeuw aan komt, biedt perspectief.

Komend weekend scoor je kortom poeder (PA#6) in de noordalpen centraal en met name Vorarlberg.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
Tim3Auteur12 januari 2017 · 09:20

Inpakken en wegwezen! Althans, eerst nog een dag werken. Maar dan roepen de (Vorarl)bergen!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
PaulJAuteur12 januari 2017 · 10:25

Vanaf morgen t/m zondag met @@ThijsL aan het rijden in St. Anton. Zijn er meerdere in het gebied die evt. samen willen poederen? @@Tim3?

Discover the unknown
Gevorderd
StenAuteur12 januari 2017 · 10:31

.

never grow up.
Beginner
CaelinnAuteur12 januari 2017 · 10:51

Zijn er mensen die zaterdagavond willen rijden en dan dinsdag/woensdag terug? Naar Vorarlberg. Ik zou de PA graag meepakken maar heb geen maatje die mee kan.

Gevorderd
atlasemielAuteur12 januari 2017 · 11:06

Hoi Morris,

Ik ben de laatste keren te vaak met te warm weer naar beneden gereden. En dat is ook niet leuk. Liever wat kouder. Ik wil dus de temperatuur nu goed in de gaten houden. (whisper-mode: Nou weet ik van je Meteo cursus dat je zo’n mooie verzameling van sites had. Zou je me die nog een keer willen PM’en alsjeblieft. Computercrash…) Cheers

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Gevorderd
xs2arjan.Auteur12 januari 2017 · 11:26

Hoi Morris,

Ik ben de laatste keren te vaak met te warm weer naar beneden gereden. En dat is ook niet leuk. Liever wat kouder. Ik wil dus de temperatuur nu goed in de gaten houden. (whisper-mode: Nou weet ik van je Meteo cursus dat je zo’n mooie verzameling van sites had. Zou je me die nog een keer willen PM’en alsjeblieft. Computercrash…) Cheers

atlasemiel op 12 jan 2017 11:06

@@atlasemiel

http://wepowder.nl/forecast/dashboard

zoiets ;-)

xs2arjan
Gevorderd
atlasemielAuteur12 januari 2017 · 11:30

Cheers

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Gevorderd
barttoorn2Auteur12 januari 2017 · 18:13

Aangekomen in KWT, laat die dump maar komen. Bij aankomst nog +2, maar inmiddels kouder en heel voorzichtig wat sneeuw. Laat maar vallen die dump #pa6 Wellicht nog meer boarders hier die later een gids willen delen (wij zijn al met 2) zondag of maandag idealiter

Gevorderd
KipAuteur12 januari 2017 · 19:41

Ik rijd morgen naar Vorarlberg.
Zijn de liften wel open denk je @@morris?
Windkracht 5 zag ik ergens voorbij komen.
Blijft het stufe 3 of wordt het stufe 4?

www.instagram.com/powder_lions
Beginner
RutgerAuteur12 januari 2017 · 21:09

ATM + 4.5 en regen op 1200 m in mittelberg kwt… Eeuh waar blijft die sneeuw… !!!

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
evanAuteur12 januari 2017 · 21:40

Heeft niemand jou verteld dat PA6 is afgelast?

Gevorderd
atlasemielAuteur12 januari 2017 · 22:12

Hahaha, wegens k*t weer!

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!