PA#6: tot 100 cm vers en daarna le retour d'est

PA#6: tot 100 cm vers en daarna le retour d'est

Het dumpt inmiddels in het noordwesten van de Alpen. De stormen Caius en Egon zijn een monsterverbond aangegaan en zorgen de komende 72 uur voor heel veel sneeuw in het noordwesten en noorden van de Alpen. Was het donderdag nog mild, vanaf vandaag is de winter heer en meester. Maar deze sneeuwval zorgt direct ook lokaal voor GROOT lawinegevaar (4 op een schaal van 5). Kies daarom aanstaand weekend je poederbestemming met zorg. In dit bericht:

  • Poeder rijden is keuzes maken
  • Storm en sneeuw de komende dagen
  • Poederadvies komend weekend
  • Na het weekend een retour d’est

Goed lezen en de juiste keuzes maken!

Poeder rijden is keuzes maken. De juiste informatie helpt je daarbij. Vraag je goed af wat je zoekt en dan vind je het zeker. Bij het kiezen van een gebied om een paar dagen poeder te rijden stel ik mezelf de volgende vragen:

  • Ligt er al voldoende base?
  • Wat zegt het lawinebericht voor de komende dagen?
  • Hoeveel sneeuw gaat er vallen en wat doen de wind en de temperatuur?
  • Kent het gebied veel poederstress?

Met deze vragen kun ook jij op zoek naar een gebied dat bij je past en dat hoeft niet altijd hetzelfde lijstje op te leveren als waar ik toe kom. Maar het helpt wel als je goed leest wat ik schrijf. Als ik bijvoorbeeld in mijn weerbericht schrijf dat het donderdag warm wordt en dat poederalert#6 pas vanaf het weekend geldig is, dan heeft het geen nut om te gaan klagen dat het gister regende in het Kleinwalsertal. Er gold geen poederalert voor het Kleinwalsertal gister. Sterker nog, ik heb helemaal geen poederadvies gegeven voor de donderdag. Juist vanwege de milde temperaturen.

Ook geldt er wat mij betreft voor komend weekend geen poederalert voor de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland. Dat wil niet zeggen dat je er komend weekend geen poeder kunt gaan rijden. Dat zal zeker lukken, maar om 3 redenen stuur ik je komend weekend niet die kant op. Allereerst stijgt de komende uren het lawinegevaar in de Noordfranse Alpen en het westen van Zwitserland naar GROOT. Ten tweede ligt er onder de 2000 meter bijna geen base waardoor rotsen en takken een risico vormen, terwijl de base die er wel ligt boven de 2000 meter als ideale glijlaag voor lawines gaat dienen. Ten derde is de poederstress er komend weekend zo groot dat iedereen en masse de poeder in zal duiken. Daarom geen poederalert voor die regio. Laat deze dump zijn werk doen en rijdt pas bij de tweede dump richting het noordwesten. Enkel op alpenweides waar zo goed als geen base lag kun je komend weekend uit de voeten in het noordwesten van de Alpen.

Stormen boven Europa
Stormen boven Europa

Storm en sneeuw de komende dagen

Tot en met zondag passeert een serie van fronten het noordwesten en noorden van de Alpen. Daarbij zakt de sneeuwgrens tot diep in de dalen, valt er al snel 50 tot 100 cm verse sneeuw rond de 2000 meter en staat er van tijd tot tijd een stevige wind.

Vrijdag: in de nacht van donderdag naar vrijdag is het gaan sneeuwen in het noordwesten van de Alpen. De vrijdagochtend begint daardoor wit in grote delen van de Franse noordalpen en het westen van Zwitserland. Het heeft in de nacht naar vrijdag intens gesneeuwd en de sneeuwgrens is dan inmiddels gedaald richting de 1000 meter of lager. Tot en met vrijdagavond valt er zo’n 30-60 cm verse sneeuw.

Zaterdag: het zwaartepunt is verlegd van het westen naar het noorden van Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg. De sneeuwgrens is inmiddels gezakt tot diep in de dalen. Het sneeuwt nog steeds van tijd tot tijd in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland maar de focus is duidelijk verschoven richting het noorden van Zwitserland en het Oostenrijkse Vorarlberg.

Zondag: het sneeuwt nog een beetje door in het noorden van de Alpen. Daarmee is de eerste basis gelegd voor het westen van Zwitserland en de Franse Noordalpen. In de loop van de dag neemt de neerslag af in het noorden en is er een kans dat de sneeuw zich juist verplaatst richting de zuidkant van de Alpen. Ondertussen koelt het ook stevig af in de Alpen.

Poederadvies komend weekend

Het sneeuwt eindelijk, maar…

  1. Er ligt onder de 2000 meter geen base in het westen van Zwitserland en de Franse Noordalpen
  2. Boven de 2000-2500 meter ligt vooral een oude en zeer zwakke sneeuwlaag in het westen van Zwitserland en de Franse Noordalpen
  3. Het blijft turbulent komend weekend zodat het zicht af en toe slecht kan zijn

Bij dergelijke condities kun je dan beter naar die gebieden waar al wel een dikke base ligt en je wel redelijk poeder kunt rijden zonder direct in de problemen te komen. Specifiek gaat het dan in Zwitserland om de gebieden ten oosten van Engelberg, in Oostenrijk om Vorarlberg en het noordwesten van Tirol en in Duitsland om het Kleinwalsertal. Hier valt tot en met zondag weliswaar minder sneeuw dan in de Franse Alpen, maar er ligt al een base.

Komend weekend scoor je kortom poeder (PA#6) in:

Le retour d’est?

Na het weekend draait de stroming naar oost. De Po-vlakte vult zich dan met koude en vochtige lucht, waardoor er een kans is dat vanaf begin volgende week er een poederalert#7 is voor de Italiaanse Piemonte. Het is nog te vroeg voor details, maar het feit dat een base ligt in die regio en er sneeuw aan komt, biedt perspectief.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
MarcoAuteur13 januari 2017 · 07:26

In Stuben am Arlberg nu lichte sneeuwval.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur13 januari 2017 · 07:27

Voor iedereen die wil weten hoe de sneeuw in de backcountry van Valemount gisteren was: http://wepowder.nl/forum/topic/237101

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Expert
ieismAuteur13 januari 2017 · 08:22

Poederstress in KWT vandaag dus. Lol

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
RutgerAuteur13 januari 2017 · 08:46

Daarom ga ik vanmiddag ook pas richting kwt

The object in life is not to be on the side of the majority,
Gevorderd
DutchessAuteur13 januari 2017 · 11:03

Sneeuwt nu als een malle in Bern, 500 m boven zeeniveau. Vanochtend nog graupel. Het is begonnen!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
OldskoolAuteur13 januari 2017 · 17:06

Poeder in Flaine vandaag fantastisch. En het sneeuwt al de hele dag door! http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20050.jpg?width=800

JW
Gevorderd
robbertAuteur13 januari 2017 · 17:08

Vanochtend genoeg poeder op de piste in Engelberg voor een dikke smile. Helaas moet ik weg, @all geniet van de poeder.

Gevorderd
MisplacedAuteur14 januari 2017 · 08:37

Obertauern al de hele week siiicckk en het blijft maar komen :)

Gevorderd
bertjebertjeAuteur14 januari 2017 · 15:42

Jezus wat diep vandaag

Gevorderd
DutchessAuteur14 januari 2017 · 16:30

Weet iemand van jullie toevallig wat Böschungsrutsche sind möglich, auch in mittleren Lagen" betekent? Ik weet niet precies wat ik me daarbij voor moet stellen. De engelse versie zegt het zo: “Slides can occur on cut slopes, also at intermediate altitudes” Maar ik weet dan niet precies wat ze met ‘cut slopes’ bedoelen.

Een ‘Böschung’ is een dijkje, of aarden wal (embankment) voor zover ik weet, maar misschien is er een andere betekenis in het duits die ik mis?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
DutchessAuteur14 januari 2017 · 16:36

Wat betreft die sneeuw, die gaat lekker:
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20069.jpg?width=800

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
didiAuteur14 januari 2017 · 17:23

Ook in sankt Anton sneeuwt het al heel de dag.
Spelbreker iq wel de wind en het zicht.
Op sommige plaatsen is alles weg… en op andere zijn er gevaarlijke ophopingen.
Op 2000 over de laatste 3 dagen 60 tot lokaal meer.
En het blijft doorgaan.

Gevorderd
RuudvWAuteur14 januari 2017 · 18:00

Vorarlberg was ge-wel-dig vandaag. Wat een sneeuw!! Wel heel veel wind, dus pas op mensen!!

Toerist
thomasAuteur14 januari 2017 · 18:11

@@Dutchess , dat betekent dat aan de zijkant van wegen, daar waar het bergop gaat, kleine lawines kunnen ontstaan die op de rijbaan komen.

Gevorderd
evanAuteur14 januari 2017 · 20:24

Jezus wat diep vandaag\

bertjebertje op 14 jan 2017 15:42

Jezus zag dat het diep was.

Vorarlberg was ge-wel-dig vandaag. Wat een sneeuw!! Wel heel veel wind, dus pas op mensen!!

RuudvW op 14 jan 2017 18:00

Zo is dat!

Gevorderd
FreeArnoAuteur14 januari 2017 · 20:45

Lekker Evan!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
henwildieproAuteur14 januari 2017 · 21:25

More friends on a powder day. Dikke poeder, terwijl mn maatje rust nam met onbekende locals paar lijnen gereden en een laatste run met andere wepowderaars… afsluitend in de bar met nog meer Wepowderaars! Dan heb je een topdag!

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Beginner
Tim3Auteur14 januari 2017 · 22:44

Zoooo diep in Vorarlberg! Wij besloten dat het 60-70cm vers was van afgelopen nacht en vandaag ;). Het bleef maar dumpen in Sonnenkopf. Mooie meet vandaag met andere wepowderaars! Morgen verder Montafon verkennen!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Toerist
elisa.tmcAuteur15 januari 2017 · 00:20

Jezus wat diep vandaag\

bertjebertje op 14 jan 2017 15:42

Jezus zag dat het diep was.

Vorarlberg was ge-wel-dig vandaag. Wat een sneeuw!! Wel heel veel wind, dus pas op mensen!!

RuudvW op 14 jan 2017 18:00

Zo is dat!
https://vimeo.com/199473722

evan op 14 jan 2017 20:24

Nice :)

Gevorderd
Beginner
roelserviceAuteur15 januari 2017 · 08:11

Nog mensen in Sankt Anton die een gids willen delen?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!