Zin en onzin: skibroek

• w00ter
    Tourist
    w00ter op 16 januari 2017 路 10:06
    Ik was gisteren even in de stad om te shoppen voor een nieuwe skibroek (Utrecht). Ik ben na een hoop cheapo tot middelmatige broeken (Brunotti, Icepeak etc) op zoek naar een wat stevigere broek. Ik gebruik mijn skibroeken eigenlijk voor alles: piste, off-piste en touren. En meestal gebruik ik er maar 茅茅n.

Dingen die ik fijn vind zijn:
    - Ventilatie (liefst buitenkant broek en hoeft niet meteen bloot (mag wat gaas tussen zitten).
    - Bretels (dan blijft de broek netter zitten) die niet van je schouders afglijden
    - Versteviging van de aan de onderkant van de pijpen (ski's snijden daar toch makkelijk door normale stoff heen)
    - Niet te strak (ik telemark, moet dus flexibel zijn) maar dat is tegenwoordig niet zo'n probleem
    - Mijn kont moet droog blijven als ik in de lift zit.
    - Van kou heb ik eigenlijk nooit last. Warmte wel, vandaar de ventilatie.

Dat zijn nogal wat dingen maar allemachtig... in de stad kwam ik er niet uit. En op het web zie ik dat ik al snel honderden euro's zou moeten uitgeven 馃槂 Zijn de duurdere merken dan ook echt zoveel beter? Want voor 茅茅n Helipants kan je tussen de 4 a 6 cheapo broeken scoren..

Wat vinden jullie belangrijk en hebben jullie tips?
    Het gaat beter als je denkt.
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 16 januari 2017 路 10:16

Altijd gaan voor Gore-Tex Pro als het in je budget zit. De andere Gore-Tex stoffen zijn wat goedkoper, maar in mijn ervaring ook gelijk een stuk minder sterk en overleven bij mij een seizoen niet.

Ik ben zelf erg tevreden met de Norrona Lofoten Pro ski broek. Voldoet ook aan al jouw eisen: ventilatie, bretels, versteviging, niet te strak, en een altijd droge kont.

Zijn de duurdere merken dan ook echt zoveel beter? Want voor 茅茅n Helipants kan je tussen de 4 a 6 cheapo broeken scoren..

Volgens mij zit het grootste verschil in kosten in de stoffen die gebruikt worden, zoals welk type Gore-Tex stof (of ander merk). Helaas heeft Gore-Tex nogal een monopolie, dus die prijzen liggen nu eenmaal hoger.
    Rex Monte - Amor Nix
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 16 januari 2017 路 10:17

Altijd gaan voor Gore-Tex Pro als het in je budget zit. De andere Gore-Tex stoffen zijn wat goedkoper, maar in mijn ervaring ook gelijk een stuk minder sterk en overleven bij mij een seizoen niet.

Ik ben zelf erg tevreden met de Norrona Lofoten Pro ski broek. Voldoet ook aan al jouw eisen: ventilatie, bretels, versteviging, niet te strak, en een altijd droge kont. SneeuwHaas op 16 jan 2017 10:16

Tja, die stond al op mijn lijstje (ik heb de Lofoten G-Pro jas namelijk 馃槂) Maar als je het over 'aan de prijs' hebt... dan scoort ie hoog!
  • Marijnt
    Beginner
    Marijnt op 16 januari 2017 路 10:20
    Utrecht, al in Cellblock geweest? Praat eens met Frank, de eigenaar. Die kan je daar meer over vertellen en ook laten zien. Peak Performance heeft hij niet, wel oa Patagonia. Succes!
    PP kan inderdaad erg duur zijn. Heb zelf 2 broeken van Patagonia met Goretex, de Powslayer en Untracked. Daarin blijf je droog, de ventilatieritsen zitten erin als ook de versteviging aan de onderzijde. Vorige broek was van Burton AK met Goretex, 11 jaar gebruikt zonder problemen. En ja, het kost geld, maar als je het langer kan gebruiken met plezier is het het geld meer dan waard vind ik.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 16 januari 2017 路 10:23
    Als je echt droog wilt blijven kom je al snel uit bij de goretex broeken, en die zijn ook meteen wat prijziger.

Ik zou niet anders meer willen
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 16 januari 2017 路 10:25
    Ik zou iig niet weten waar ik in Utrecht een snowboardbroek zou kopen 馃槂

cellblock vind ik echt heel duur. Kan online toch wel betere deals vinden.

Ik rijd ook al een paar jaar met Goretex, heb de patagonia powslayer broek, erg fijn, licht, doch stevig, met extra bescherming bij de broekspijp, incl bretels en een grote ventilatierits aan de zijkant, aanrader
  • Flant
    Beginner
    Flant op 16 januari 2017 路 11:09
    Met deze wensen ontkom je niet aan een hardshell met Goretex of een verwante stof. North Face is daar nog wel eens betaalbaar in. Verder vooral via internet kopen. De opruimingen van de grote ketens als Bever. Maar ook Zalando lounche (effe aanmelden) heeft bijna maandelijks de A merken. Met tot wel >50% korting.

Enfin, kost wat, maar dan heb je ook iets
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 januari 2017 路 11:22
    Behalve het in de lift zitten zie ik niet echt in waarom hier een goretex pro-shell aangeraden wordt. Een goede softshell ademt beter, zit lekkerder en is een stuk goedkoper. De buitenlaag is meer dan waterdicht genoeg voor gewoon skigebruik.

Ik heb best veel Goretex in de kast hangen, maar zeker 40% van de tijd heb ik een Haglofs rando broek aan. leen er anders een keer een trip 茅茅n van mij, dan kan je zien of het bevalt. Wij hebben wel bijna dezelfde maat denk ik. Beetje zonde om 鈧400 aan een broek uit te geven, en tot de ontdekking te komen dat deze toch niet zo goed ademt als in de reclame... ook maar een mening natuurlijk.
    splitfest.nl
  • Tjin
    Tjin op 16 januari 2017 路 11:48
    Ik heb een hardshell alpine broek van Simond (decathlon), met ventilatie met mesh, (verwijderbare) bretels, verstevigingen bij je binnenbeen, ingebouwde gamaschen en uiteraard behoorlijk waterdicht. (ik heb denk ik de voorganger van deze: http://www.decathlon.nl/klimbroek-man-id_8358689.html...)

De softshell variant is nu in de aanbieding voor 鈧40 (http://www.decathlon.nl/broek-alpinism-id_8010075.html...)
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 16 januari 2017 路 14:30
    Behalve het in de lift zitten zie ik niet echt in waarom hier een goretex pro-shell aangeraden wordt. Een goede softshell ademt beter, zit lekkerder en is een stuk goedkoper. De buitenlaag is meer dan waterdicht genoeg voor gewoon skigebruik.

Ik heb best veel Goretex in de kast hangen, maar zeker 40% van de tijd heb ik een Haglofs rando broek aan. leen er anders een keer een trip 茅茅n van mij, dan kan je zien of het bevalt. Wij hebben wel bijna dezelfde maat denk ik. Beetje zonde om 鈧400 aan een broek uit te geven, en tot de ontdekking te komen dat deze toch niet zo goed ademt als in de reclame... ook maar een mening natuurlijk.

ieism op 16 jan 2017 11:22

Jij bent vast wel op de 29e jan op de bergsport dag aanwezig? Zet ik mijn pieper wel aan, kun je me zo vinden 馃槂 Meer serieus, we hebben nog wel even contact.

@Tjin: zijn die hardshells waterdicht? Decathlon zit natuurlijk weer niet in de buurt.. 馃槂
  • Ors
    Advanced
    Ors op 16 januari 2017 路 14:42
    Meteen voor Gore-tex Pro vind ik ook zo'n overkill. Ademt vermogen laat vaak nogal te wensen over ondanks alle marketing die anders zegt. Oneill broekje van 100-150e en klaar. En over een paar jaar koop je er gewoon weer een.
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 16 januari 2017 路 15:08
    Wil je een gevoerde broek of juist niet? Een hardshell is wel lekker licht en kan je in andere jaargetijden ook nog eens gebruiken als regenbroek ij wandelingen (doe ik zelf, is de prijs ook wat accetabeler).

Maar voor <10 euro moet er toch een prima skibroek te vinden zijn met de features die jij wil? Kijk eens op snowinn.com of gewoon op de website van Duijvestein.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 16 januari 2017 路 15:18
    Gelukkig sta ik niet alleen. Die Decathlon broek ga ik ook maar eens bekijken / testen Want mijn wish list voor broeken is ongeveer het zelfde als die van wOOter, alleen moet die van mij ook nog eens Zwart of bijna zwart zijn. (ooit een mooie gele gehad en ik heb nog 3 seizoenen met een soort remspoor in de omgeving van m'n bilnaad geskied omdat die ouwe rot sleepliften 'n bietje goed gesmeerd waren. )
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Tjin
    Tjin op 16 januari 2017 路 15:28

ieism op 16 jan 2017 11:22

Jij bent vast wel op de 29e jan op de bergsport dag aanwezig? Zet ik mijn pieper wel aan, kun je me zo vinden 馃槂 Meer serieus, we hebben nog wel even contact.

@Tjin: zijn die hardshells waterdicht? Decathlon zit natuurlijk weer niet in de buurt.. 馃槂 w00ter op 16 jan 2017 14:30

Ik heb het vorige model, niet het huidige model. Maar de hardshell versie die ik heb is waterdicht. De ventilatie en broekzakken ritsen zijn ook van het waterdichte variant. Misschien dat er een klein beetje bij de start van de rits naar binnen kan sijpelen als je echt nat bent. Maar nat wordt je niet als je in het sneeuw gaat zitten/liggen
  • MartijnF
    Tourist
    MartijnF op 16 januari 2017 路 15:52
    Ik ben zelf ook op zoek naar een redelijk betaalbare skibroek (niet pers茅 GoreTex) en kwam toevallig uit bij Blue-Tomato.nl. Groot aanbod en je kan om je keuze te specificeren bepaalde snowwear features aanvinken zoals: pasvorm, ventilatiesysteem, sneeuwvanger, afneembare bretels, GoreTex,... Genoeg te vinden tussen de E100 a E200.
  • jecoppieters4208
    Beginner
    jecoppieters4208 op 16 januari 2017 路 19:30
    Ik ben zeer tevreden van helly hansen, super licht, waterdicht en ademend! ik heb zelf de elevate shell pants. Helly Hansen is ook een van die "premium merken" maar af en toe kan je een zeer mooie deal vinden! ( sportsdirect.com secret tip voor helly hansen stuff 馃槈 )
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 16 januari 2017 路 19:40
    Utrecht, al in Cellblock geweest? Praat eens met Frank, de eigenaar. Die kan je daar meer over vertellen en ook laten zien. Peak Performance heeft hij niet, wel oa Patagonia. Succes!
    PP kan inderdaad erg duur zijn. Heb zelf 2 broeken van Patagonia met Goretex, de Powslayer en Untracked. Daarin blijf je droog, de ventilatieritsen zitten erin als ook de versteviging aan de onderzijde. Vorige broek was van Burton AK met Goretex, 11 jaar gebruikt zonder problemen. En ja, het kost geld, maar als je het langer kan gebruiken met plezier is het het geld meer dan waard vind ik. Marijnt op 16 jan 2017 10:20

Ik kan de Cellblock ook van harte aanraden, ze zullen je daar nooit iets aansmeren wat je niet wilt in ieder geval en ze hebben de knowhow. Zijn natuurlijk wel volledig board-geori毛nteerd, dus mogelijk niet perfect voor jouw wensen.
  • JasperDeBauw
    Advanced
    JasperDeBauw op 16 januari 2017 路 20:04
    Ik draag deze al bijna 15 weken en ben daar ongelofelijk tevreden van. Er zit een heel dunne fleece-voering in wat de broek net iets warmer maakt dan een echte shell tijdens de echt koude dagen (enkel termisch ondergoed er onder en nooit koud gehad) en met pasen draag ik deze zelfs zonder termisch ondergoed onder voor die warme dagen in het park. Achter de ritsen opzij zit geen gaas wat tijdens de weg naar boven welkom is maar tijdens het afdalen kan er dus niet verlucht worden (of je broek zit vol met sneeuw) Ik merk nu wel na zoveel weken dat na een dag lift nemen met sneeuw/smeltende sneeuw/regen je wel eens een natte poep kunt hebben.
    http://www.haglofs.com/gb/en/Pants/LINE-PANT-MEN/p/602981.2AM...
  • Ingmar
    Beginner
    Ingmar op 17 januari 2017 路 09:06
    Helemaal met ieism eens. Als Telemarker ski ik ook 95% van de tijd juist niet in Goretex maar in een Haglofs (ongetwijfeld ook een Rando) omdat het snel te warm wordt. Als het koud is wordt deze broek niet nat en als hij wel nat wordt droogt het weer heel snel door het goede ademen. Ik blijf er gemiddeld droger in dan in Goretex! Ventilatieritsen ontbreken, maar zijn ook vaak niet nodig (vangen sneeuw).
    Alleen met regen is Goretex beter.
  • V700
    Tourist
    V700 op 17 januari 2017 路 09:45
    Als je niet veel wilt uitgeven is de Atomic broeken uitverkoop bij Duijvestein wellicht ook wel wat. Ik ben er zeer tevreden over, voor mij is het Pertex Shield+ genoeg om droog&warm te blijven:

https://www.duijvestein-wintersport.nl/outlet/kleding.html?merk=atomic...
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 januari 2017 路 09:59
    Iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Ik heb meerdere broeken (Gore-tex Pro, DryQ Elite) en sinds kort ook een Black Diamond Dawn Patrol LT Softshell broek gekocht voor heel weinig bij Bergzeit. Supercomfortabel en de waterafstotendheid is helemaal prima. Je moet er niet mee in de sneeuw gaan zitten uiteraard 馃槂
  • AartvanA
    AartvanA op 17 januari 2017 路 17:24
    De Mammut Extreme Lgan XCR gore tex. Doe ik alweer zon'n tien jaar mee. In combinatie met thermo ondergoed want dan zit die goed.

Goedkoop is in dit geval duurkoop, beter iets meer uitgeven en langer plezier en comfort hebben.
    Mijn mening uiteraard.

"Free your heel, free your mind!"...of zoiets
  • AartvanA
    AartvanA op 17 januari 2017 路 17:25
    chips dat plaatje is wel heel groot op het forum..
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 17 januari 2017 路 20:51
    haglofs heeft nu uitverkoop op zalando lounge, daar zal vast een goed broekje tussen zitten.

En zelf... heb ik een navy broek bij de dump gekocht, die met een oude snowboardbroek gekruist, een paar avonden zwoegen, en een ideale baggy pants gemaakt, voor goede beweging, kaarten op de broek bewaren, en dat alles voor 35 euro.

Maar dan moet je wel een paar avonden op de naaimachine aan de gang 馃槂
    Vliegen doet geen pijn...
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 17 januari 2017 路 21:18
    Hoe ziet dat er eigenlijk uit @DaSpike ?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • w00ter
    Tourist
    w00ter op 18 januari 2017 路 09:52
    Wowie, leuke reacties allemaal hoor. Ik ben op onderzoek gegaan en ik kan mij ook wel vinden in de 'geef eenmaal goed geld uit en dan kun je er lang van genieten' stelling. In dat opzicht heb ik in ieder geval al twee kanshebbers: Ortovox 3L Hardshell La Grave en de Norrona Lyngen Hybrid pant. De laatste heeft waterdichte stukken op de kont. Dat is handig in de lift 馃槂 Ik zou ze wel eerst moeten passen en testen op flexibiliteit (<- telemarker) en of ze blijven zitten. De Haglofs Rando ga ik ook bekijken en ook in BD heb ik wel vertrouwen dat ze goed spul maken.

Het zijn niet de enige die ik gezien heb, maar wel interessant als er hiervoor een aanbieding langskomt 馃槂
  • rollie
    Beginner
    rollie op 18 januari 2017 路 10:57
    Lang leve gore tex, ik geniet nog elke keer van het moment dat iedereen ondergesneeuwd in zo'n stoeltjeslift stapt met stoelverwarming en aan het einde van de rit vervolgens zeiknat de lit weer uitkomt. 馃榾 馃榾

eenn voordeel, lege pistes na 3 liften!
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 18 januari 2017 路 13:55
    @EmileHendrix
    nou zo:

Wel handig gebruik maken van de basisbroek. dat scheelt veel werk. hier moet ook nog een lus op voor de plofzak. Maar de naaimachine gaf kortsluiting...
    Vliegen doet geen pijn...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro