Nederlander (33) komt in lawine in Lech-Zürs

• BMT
    Advanced
    BMT op 17 januari 2017 · 10:40
    Heftig, heel veel sterkte!!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 17 januari 2017 · 10:50
    Kom net terug van een weekje heerlijk poeder rijden en dan meteen dit rauwe en vreselijke nieuws op je eerste dag terug. Heel veel sterkte voor de nabestaanden.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • martijnr
    Beginner
    martijnr op 17 januari 2017 · 11:04
    Sterkte voor betrokkenen en nabestaanden!
    martijnr
  • BasV
    Beginner
    BasV op 17 januari 2017 · 12:34
    Sterkte voor alle betrokkenen en nabestaanden!
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 17 januari 2017 · 13:15
    Heftig nieuws. Veel sterkte voor de nabestaanden.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 17 januari 2017 · 13:18
    verdrietig nieuws...
    heel veel sterkte voor de betrokkenen, familie en vrienden...
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • waingro
    Advanced
    waingro op 17 januari 2017 · 14:27
    Triest nieuws. Veel sterkte gewenst voor de nabestaanden.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 17 januari 2017 · 15:31
    Sterkte aan de nabestaanden.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 17 januari 2017 · 15:40
    Vreselijk nieuws...ik was afgelopen weekend in hetzelfde gebied op pad, dan komt dit wel weer heel hard binnen. Sterkte voor alle familie en vrienden. RIP.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 17 januari 2017 · 15:46
    Wat vreselijk. Alle sterkte aan hen die achterblijven.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • OsiruS
    Advanced
    OsiruS op 17 januari 2017 · 16:00
    Schrikken, sterkte voor iedereen die hem kent, en ook voor degenen die met hem op pad waren..
    Rev. Maurice Ordained Dudeist Priest atDudeism, the Church of the Latter-Day Dude
  • robbe
    Advanced
    robbe op 17 januari 2017 · 20:34
    Pff verschrikkelijk sterkte aan de nabestaanden!
    if you don't ride it, you won't scratch it
  • Dio
    Advanced
    Dio op 17 januari 2017 · 22:58
    Dit went nooit. Mijn hart gaat uit naar de mensen die hem lief hadden. Te moeten leven met die rauwe, diepe pijn. Mijn innige deelneming en heel veel sterkte gewenst.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • Bon
    Bon op 18 januari 2017 · 08:08
    Pfff tjonge jonge wat komt dit heftig binnen! Ik hoop voor de nabestaanden dat er snel goede informatie komt zoals wij die toen van wepowder kregen! Het doet verschrikkelijk veel pijn als er onjuist heden geroepen worden! Heel veel sterkte voor iedereen die deze man lief had!
  • evan
    Advanced
    evan op 18 januari 2017 · 21:51
    Hier de officiële informatie van LWD Vorarlberg over het ongeval: https://www.lawis.at/incident/?zeit=365&hoehe=Infinity&profile...

• lucraak
    Advanced
    lucraak op 19 januari 2017 · 12:00
    Bah, wat een droevig nieuws. Heel veel sterkte aan de nabestaanden en ook de mede skiers.
    Always be yourself. Unless you can be Batman, then be Batman.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 19 januari 2017 · 14:40
    @evan: thanks voor de info. Blijft zo ontzettend droevig....
  • evan
    Advanced
    evan op 19 januari 2017 · 23:42
    Voor de volledigheid nog het Lawinenlagebericht van maandag: http://warndienste.cnv.at/dibos/lawine/archiv/Winter_2016-2017/170116_...
  • Havana
    Beginner
    Havana op 20 januari 2017 · 08:37
    Als beginner zou ik graag willen weten wat wij kunnen leren van dit tragische ongeval. Of zijn daarvoor nog niet genoeg feiten bekend? Ik lees i.i.g. stufe 3 + 40 graden en uit module 1 heb ik begrepen dat dit een no go is, maar ik kan er helemaal naast zitten dus ik hoor graag de mening van de experts.
  • P@bz
    Advanced
    P@bz op 20 januari 2017 · 09:16
    Veel sterkte aan alle familie, vrienden en in het bijzonder voor zijn vrouw en zijn vriend die hem heeft uitgegraven en gereanimeerd.
    Ik kende hem persoonlijk en iedere keer als een dodelijke lawine zo dichtbij in je persoonlijke kring is, vraag ik me steeds weer af of ik er, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, wel verstandig aan doe. Een gevoel wat sommige van jullie waarschijnlijk wel herkennen.

@Havana: het is inderdaad zo dat stufe 3 + 40 graden een no-go is en daar leek op het de foto wel op (rotsen door de sneeuw bovenaan). Heb zelf ook 1x de achterkant van de Nordlicher Trittkopf gedaan en zeker het eerste stuk was redelijk steil. Het is echter wel heel kort door de bocht om nu te stellen "stufe 3 + deze helling wat deze ze daar". We hebben absoluut geen inzicht in de condities op de berg op die dag en de overwegingen van de gids.
    Work hard, play harder
  • Haas
    Expert
    Haas op 20 januari 2017 · 09:36
    @Havana Uit respect voor de nabestaanden maar vooral ook omdat we vaak veel details van ongelukken niet kennen zul je zelden een expert een oordeel horen vellen over een onlangs overleden lawine slachtoffer.
    Zelf heb ik een aantal jaren geleden een uitgebreid gesprek gehad met Werner Munter, die als berggids en lawine expert veel ongelukken heeft onderzocht en als expert bij rechtszaken betrokken is geweest. Naast de feiten zoals die bijv. in een Alpinpolizei bericht te lezen zijn, wordt er nog naar een scala van andere factoren gekeken om te kunnen vaststellen of er iemand, al dan niet bewust, een te verwijten fout heeft gemaakt.

Om terug te komen op je vraag: "Wat kan ik leren van dit tragische ongeval"
    Dit lees ik net op de site van de Tiroler lawinenwarndienst.
    In Tirol war bei Lawinenabgängen während der vergangenen Tage oftmals viel Glück im Spiel. Vorsicht v.a. vom Waldgrenzbereich aufwärts. Darunter meist recht sicher mit gutem Pulverschnee.

M.a.w In de afgelopen dagen zijn er( behalve de dodelijke lawines) een x-aantal lawines naar beneden gekomen waarbij wintersporters met de schrik zijn vrij gekomen. wees voorzichtig boven de boomgrens /hoger gelegen terrein. Als je naar de lawineberichten van de afgelopen dagen kijkt zal je opvallen dat het gevaar in oude sneeuwlagen zit voornamelijk in hoogalpine terrein en zich voordoet in alle exposities.
    Tip v/d Haas
    Ga je er nu op uit om pow te rijden, blijf dan lekker in het bos! Zolang het nog koud blijft zal daar nog goede Pulver te vinden zijn!
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • evan
    Advanced
    evan op 20 januari 2017 · 15:27
    Uit respect voor de nabestaanden maar vooral ook omdat we vaak veel details van ongelukken niet kennen zul je zelden een expert een oordeel horen vellen over een onlangs overleden lawine slachtoffer. Haas op 20 jan 2017 09:36Het lijkt me in dit geval sowieso uit den boze om te oordelen over het slachtoffer. Het slachtoffer en zijn vriend hebben namelijk in goed vertrouwen hun veiligheid in handen gegeven van hun gids. Op basis van de beschikbare informatie lijkt het mij echter wel gerechtvaardigd om kanttekeningen te plaatsen bij de beslissingen van de betrokken gids. De schuldvraag interesseert mij daarbij niet zozeer. Het beantwoorden van die vraag laat ik graag aan de rechter over. Wat mij wel interesseert is de vraag: 'Wat heeft de gids ertoe bewogen bewust dit risico te nemen?'.
    Dit is het tweede dodelijke slachtoffer dat binnen een week in het Arlberggebied onder begeleiding van een gids is gevallen. De laatste jaren is dat vaker gebeurd, waaronder twee jaar geleden op Valluga-Nord (http://lawinenwarndienst.blogspot.nl/2015/01/details-zum-todlichen-law...). Vrijwel zeker meer dan waar ook in de Alpen. Dat dit afbreuk doet aan de reputatie van gidsen in de regio en van gidsen in het algemeen lijdt geen twijfel. Daarnaast was er in de directe omgeving van het ongeval een tweetal lawines (waarvan één met een zwaargewond slachtoffer) op zondag en maandag (vóór het dodelijke ongeval; https://www.lawis.at/incident/?zeit=365&hoehe=Infinity&profile...).

Zondag was ik zelf in het gebied en om 10:00 waren alle bekende veilige routes wel verspoord. Kort daarna opende de Arlenmähderbahn en binnen de kortste keren was ook daar alles verspoord. Als je in een dergelijke situatie nog off-piste wilt blijven skiën (en dat wil je als gids met klanten voor een hele dag), word je dus voor een dilemma gesteld: óf je accepteert dat je de rest van de dag grotendeels (sterk) verspoord terrein skiet, óf je accepteert een groter risico. Als gids moet je dan stevig in je schoenen staan wil je je (goedbetalende) klanten teleurstellen en de rest van de dag verspoord terrein laten skiën. Dat de betrokken gids de volgende dag (er was weinig sneeuw bij gevallen) gekozen heeft voor een groter risico, kan ik mij daarom best enigszins voorstellen. Ik ken echter ook een gids die vanwege de poederstress in de Arlberg zijn standplaats van Sankt Anton naar Kitzbühel heeft verplaatst. Op maandag en dinsdag was ik in het Montafon onderweg en daar was in het bereik van de liften nog volop onverspoord terrein te vinden.

Wat kan hieruit geleerd worden? Mijns inziens is het geen goede keuze om tijdens een poederalert naar de Arlberg te gaan, zeker in het weekend niet. Ervan uitgaande dat je het risico van een lawine wilt minimaliseren, is de kans dat je vooral verspoorde sneeuw skiet te groot. Het valt me op dit forum steeds weer op dat mensen bij een Nordstau kiezen voor de Arlberg en daar een gids willen boeken. Op zichzelf is dat laatste een verstandige keuze en bovendien is er in de Arlberg vanwege de grote vraag een ruim aanbod aan gidsen. Ik denk echter dat je veel meer waar voor je geld krijgt en een kleiner risico loopt als je een gids huurt in een ander gebied in de omgeving waar de poederstress veel lager is. Mocht je toch in St. Anton verblijven of elders moeite hebben een gids te vinden, kun je alsnog een gids huren in St. Anton en aangeven dat je graag in een kleiner gebied in de buurt skiet.
  • Haas
    Expert
    Haas op 20 januari 2017 · 20:56
    @evan zonder gedetailleerd in te gaan op je post wil ik toch zeggen dat je het m.i. op veel punten bij het rechte eind hebt. Al jaren zoeken mijn vrienden en ik naar gebieden waar de poederstress laag is. En er dus dagen na de laatste sneeuwval nog onverspoorde pow gereden kan worden. Ondanks het feit dat ook groepen onder begeleiding van een gids niet gevrijwaard zijn van lawines, is het evident dat offpiste skiën/boarden met een gids veiliger is dan zonder. Vergeet daarbij niet dat gidsen (werkwoord) mensenwerk is...
  • Havana
    Beginner
    Havana op 21 januari 2017 · 07:03
    In het NRC vandaag 2 pagina's rouwadvertenties. Ongelofelijk triest, jonge vent, één jaar jonger dan ik. Stond midden in het leven...

Vriendin ook nog zwanger (volgens advertentie...)
  • popski
    Expert
    popski op 21 januari 2017 · 12:19
    Mijn medeleven aan de nabestaanden. Dit komt zo hard aan. Je maakt de keuze om met gids op pad te gaan om de risico's te beperken en toch...
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 21 januari 2017 · 17:39
    @evan goede post! Ik zit met precies dezelfde vragen en gedachten. Ik was vorige week met UAIGM gids en poedervriendjes in hetzelfde gebied. Vrijdag en zaterdag was het vrij rustig, vooral de kant van Zug en Zurs. Zondag inderdaad veel dikke ski s en ABS rugzakken. Wij hebben van te voren heel goed overleg gehad met onze gids en ik heb hem verteld dat we vooral een leuke dag willen hebben, maar niet in exposed terrein willen skien. Hij wilde ook absoluut niet steil vanwege de kritische situatie. Ondanks de poederstress in Zurs en Anton hebben wij in de buurt v Lech hele leuke afdalingen gemaakt. Soms beetje verspoord, vaak nog onverspoord. Wat ik wil zeggen: je hoeft als gids niet mee te gaan in die poederstress. Als ik zonder gids op pad zou gaan dan bij voorkeur een familiegebiedje zoals Montafon en lekkere treeruns, geen steile hellingen boven je en vooral niet te hoog.
    Dat de Nederlandse jongens het juist goed en veilig wilden doen maakt het extra wrang....
  • Haas
    Expert
    Haas op 21 januari 2017 · 20:15
    @Nicky ten tijde van de ellende die jij hebt meegemaakt hebben we veel met elkaar gesproken. Ik kan me heel goed voorstellen dat lawine ongelukken zoals deze de emoties bij jou ook weer doen oplaaien. Je hebt er denk ik ook iets belangrijks van geleerd. Je maakt je nu een duidelijke voorstelling van wat je van een gids verwacht en deelt dat ook met hem. Zo kan de gids een mooi programma maken dat aansluit op jou (risicomanagement) wensen.
    Ik snap ook dat jij hebt besloten alleen nog met berggidsen op pad te gaan. Het is m.i. echter niet eerlijk en niet wenselijk dat bij anderen de indruk zou kunnen ontstaan dat ski / snowboard gidsen meer risico nemen. Ski en board gidsen hebben evenals hun UAIGM collega's een gedegen opleiding achter de rug en zijn in de regel dus te vertrouwen.

De ernstige gebeurtenis van afgelopen week vragen ons begrip en medeleven voor de nabestaanden maar ook voor de gids. Er zullen zich experts gaan buigen over een eventuele schuldvraag. Tot die tijd roep ik op om kalm en respectvol te blijven.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 22 januari 2017 · 00:36
    @haas ik begrijp je punt en je hebt daarin ook gelijk. Mijn verhaal is gebaseerd op 1 heftige en nare ervaring met 1 skigids. Het is wel zo dat eenmaal geschaad vertrouwen niet snel meer terugkomt. Zeker niet wanneer beslissingen van een gids van levensbelang (kunnen) zijn. Helaas is het ook zo dat een trauma dat is ontstaan nooit meer helemaal weg zal gaan. Zeker bij gebeurtenissen als deze dan komt er veel emotie terug. Mijn excuses als ik daardoor wat ongenuanceerd ben, ik zal mn vorige bericht daarop aanpassen.
  • kanski
    Elite
    kanski op 23 januari 2017 · 11:18
    Is zitten gevaarlijker dan off piste skiën!
    Over het risico dat je neemt met "extreem" sporten...
    http://www.dekennisvannu.nl/site/artikel/Is-zitten-gevaarlijker-dan-of...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 23 januari 2017 · 12:20
    Is zitten gevaarlijker dan off piste skiën!
    Over het risico dat je neemt met "extreem" sporten...
    http://www.dekennisvannu.nl/site/artikel/Is-zitten-gevaarlijker-dan-of... kanski op 23 jan 2017 11:18

hehe, eindelijk eens een zinnig geluid.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro