Hogedruk domineert, 2 tot 4 meter verse sneeuw voor Italië

Hogedruk domineert, 2 tot 4 meter verse sneeuw voor Italië

Het is vandaag koud in grote delen van de Alpen. In het noorden valt er af en toe nog een laatste vlokje sneeuw, maar het is vooral de zon die domineert. Een zeer actief hogedrukgebied met de naam Brigitta domineert de komende week het weer in de Alpen. Stormen blijven daardoor op afstand, de zon domineert overdag en hoewel het vanaf donderdag minder koud wordt in de hogere luchtlagen blijven de nachten heel erg koud in de dalen. In dit bericht:

  • veel verse sneeuw
  • instabiel sneeuwdek
  • hogedruk wordt dominant boven de Alpen
  • veel sneeuw in Italië, Corsica en Sardinië
  • IJskoud in de Alpen

Veel verse sneeuw

Sinds begin januari sneeuwt het aan de noordkant van de Alpen. Eerst voornamelijk in het noordoosten en noorden van Oostenrijk, maar sinds afgelopen weekend eindelijk ook in de rest van de Noordalpen. Ook de noordkant van Zwitserland en de Franse Noordalpen kregen hun deel. Er viel gemiddeld zo’n 50-120 cm verse sneeuw de afgelopen dagen en het sneeuwdek aan de noordkant van de Alpen is in grote delen weer normaal voor de tijd van het jaar.

Noordkant weer normaal voor de tijd van het jaar
Noordkant weer normaal voor de tijd van het jaar
Meeste sneeuw in de Noordstaugebieden
Meeste sneeuw in de Noordstaugebieden

Ook in de Franse Noordalpen zie je een zelfde beeld. De meeste sneeuw vind je er in de noordelijke gebieden, terwijl de dikte van het sneeuwdek afneemt naarmate je verder naar het zuiden gaat.

Meeste sneeuw in het noorden
Meeste sneeuw in het noorden

Op zich is dat ook wel logisch. De aanvoerrichting van de fronten was voornamelijk noord tot noordnoordwest. Het was daarbij ook nog eens koud, waardoor de neerslag tot diep in de dalen als sneeuw viel. Daardoor konden fronten de grootste hoeveelheden vocht al kwijt in de eerste heuvels en viel daar dan ook de meeste sneeuw.

Instabiel sneeuwdek

De grote hoeveelheden verse sneeuw, de regelmatige krachtige wind (met name boven de boomgrens) en de zwakke danwel gebrekkige base hebben de laatste dagen voor een zeer instabiel sneeuwdek gezorgd. Daarnaast is (hoewel er veel sneeuw) viel het sneeuwdek nog steeds niet heel erg dik. Rotsen en afgebroken takken zitten vaak niet ver onder het sneeuwdek verstopt met alle risico’s van dien. Zorgeloos door de poeder knallen is er nog lang niet altijd bij.

Ik zat afgelopen week in Canada en daar is het sneeuwdek al vele malen dikker. Niets is dan lekkerder om dan redelijk gedachtenloos door de poeder te knallen. In de Alpen is op dit moment meer kennis en concentratie nodig. Daarnaast herbergt het huidige sneeuwdek in de Alpen nog een ander gevaar dat zelfs voor experts niet zomaar te herkennen is omdat het dieper in het sneeuwdek zit. De sneeuwlaag van november ligt op dit moment nog niet overal diep genoeg in het sneeuwdek en kan nog steeds door de druk van een of meerdere wintersporters als zwakke laag dienen voor lawines. Meer daarover lees je hier. Als je de lawineberichten van de meeste gebieden in de Noordalpen er op naslaat dan zie je dit gevaar dan ook vaak beschreven. Denk aan begrippen als l’ancienne neige type sucre, störanfälligen Altschneedecke of schwache Altschnee.

TIP: check je lokale lawinebericht via de wePowder gebiedspagina’s of lawinen.org

Hogedruk wordt dominant

Na de sneeuw van afgelopen week wordt de komende dagen hogedruk dominant. Een actief hogedrukgebied met de naam Brigitta komt ten noordwesten van de Alpen te liggen en blokkeert daarmee de weg voor welke storm dan ook uit west tot noord.

Hogedrukgebied Brigitta
Hogedrukgebied Brigitta

Hiermee komt een einde aan de stormcyclus die sinds begin januari sneeuw bracht naar de noordkant van de Alpen. De stroming draait onder invloed van een krachtig hoog boven Europa en een omvangrijke stormdepressie boven de Middellandse zee. Hiermee wordt tot en met donderdag koude, maar vooral ook droge lucht aangevoerd.

Uitzondering is de westelijke en zuidelijke Piemonte waar de koude oostelijke stroming vocht oppikt uit de Adriatische zee en de Po-vlakte en daar de komende dagen zo’n 5-20 cm low density sneeuw (ofwel zeer droge en lichte sneeuw) laat vallen. Met name ten oosten van de Mont Viso en ten oosten van de Tende tunnel kan er best wel wat sneeuw vallen de komende 48 uur.

Gek genoeg laten de kaarten bijna geen sneeuw zien, maar geloof me die valt er de komende 48 uur zeker. Helaas valt deze superlichte sneeuw op een redelijk harde base van eind december. Hierdoor zak je heel makkelijk door deze fluffy poeder heen en zul je bijna continue nog de base voelen.

Veel sneeuw in Italië, Corsica en Sardinië

Veel meer sneeuw valt er in de berggebieden ten zuiden van de Alpen. Dat de Piemonte sneeuw krijgt is een indicatie dat de storm op de Middellandse zee in de zuidelijke gebieden voor nog meer geweld gaat zorgen. De combinatie van kou uit het oosten en de vochtige lucht boven de Middellandse zee zorgt met name aan de oostkant van de bergketens voor veel sneeuw. Zo zal er de komende week heel veel sneeuw vallen aan de oostkant van de bergketens op Corsica en Sardinië en nog meer verse sneeuw aan de oostkant van de Abruzzo (ofwel de centrale Apennijnen) maar ook het noordelijk en zuidelijk deel van de Apenijnen gaan veel sneeuw krijgen.

Vooral rond de Abruzzen kan de sneeuwval recordachtige dimensies aannemen. Tot en zaterdag verwacht ik ten oosten van de Gran Sasso 2 tot 4 meter verse sneeuw. Maar ook in de rest van de Apennijnen zal zo’n 50-150 cm verse sneeuw vallen. De sneeuwgrens schommelt daarbij rond de 400-800 meter. Lekker laag dus. Daarnaast ligt er in die gebieden al een pak sneeuw. Houd de komende dagen maar eens deze cams in de gaten en je zult perplex staan wat er gebeurt.

2 tot 4 meter verse sneeuw
2 tot 4 meter verse sneeuw

IJskoud in de Alpen

Ondertussen is het ijskoud in de Alpen. De oostelijke stroming voert ijskoude bovenlucht aan vanuit Rusland. Deze koude lucht is zwaar en zal de komende dagen ook diep de dalen in zakken waardoor het daar nog kouder wordt. Als later in de week de stroming naar zuidoost draait warmt de bovenlucht weliswaar op, maar de lage zonstand voorkomt dat de koude lucht uit de valleien kan verdwijnen. De nachten blijven in de dalen daardoor ijskoud, terwijl het op de hogere liften en toppen juist aangenamer wordt.

Koud of niet. Voorlopig regeert hogedruk ten noorden van de Alpen en is een stormdepressie de baas in de Middellandse zee. Het blijft daardoor grotendeels droog in de Alpen. Enkel de Piemonte maakt de komende 5 dagen kans op sneeuw. Veel meer sneeuw valt er in centraal en zuid Italië. Ik verwacht de komende dagen imponenerende plaatjes vanuit die regionen.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
HavanaAuteur17 januari 2017 · 12:24

Misschien een domme vraag, maar waarom geldt er geen PA voor de Apennijnen?

Gevorderd
Guy.Auteur17 januari 2017 · 12:32

Iemand tips voor de appenijnen? Bv Roccaraso?

Gevorderd
razAuteur17 januari 2017 · 12:35

Apennijnen lijkt me wel wat :) @@morris vind jij dat aankomende dump ideaal om er vanaf zaterdag tot en met donderdag naar toe te gaan? Niet te warm, base okay, wind, resorts open etc???

Gevorderd
markindealpenAuteur17 januari 2017 · 12:46

Misschien een domme vraag, maar waarom geldt er geen PA voor de Apennijnen?

Havana op 17 jan 2017 12:24

Het is te ver weg :)

Beginner
HavanaAuteur17 januari 2017 · 12:51

Het vliegtuig is er ook voor jou. Bijvoorbeeld op Milaan of Rome kun je rechtstreeks vliegen vanaf Amsterdam. Totale reistijd kan dan korter zijn 10 uur naar de Alpen rijden.

Gevorderd
stefAuteur17 januari 2017 · 12:55

Iemand tips voor de appenijnen? Bv Roccaraso?

Guy. op 17 jan 2017 12:32


Passo Lanciano, zodra de lift weer open gaat

Gevorderd
RoelaanoAuteur17 januari 2017 · 12:57

Ik ben zomers een keer door die regio gereden, en wat toen erg opviel waren de grote hoeveelheden struiken overal tussen de bomen… Met 2 meter sneeuw zullen deze misschien wel verdwijnen, maar ik zou er wel een beetje rekening mee houden :)

Expert
meteomorrisAuteur17 januari 2017 · 13:10

@@Havana, goede vraag… Ik noem het geen PA omdat ik dan in mijn eigen archief de controle kwijtraak met betrekking tot de alerts in de Alpen. Ik ga me er nog eens over buigen.

@@raz zeker. Alleen al vanwege het avontuur. De hoek van inval van de zon is (met name) op zuidhellingen al een belangrijk punt. Maar @@Roelaano heeft een punt. Vegetatie is compleet anders. Je moet veel sneeuw hebben.

Maar zou ik het doen? Jazeker. Alleen al vanwege het avontuur.

powfinder.com
Gevorderd
EmileHendrixAuteur17 januari 2017 · 13:49

Wat is nou een goed PA zonder een potje bushwacken?

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
DutchessAuteur17 januari 2017 · 15:35

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20095.jpg?width=800
Boven: De situatie op ruwweg 600 m…
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20096.jpg?width=800
De situatie op ruwweg 1250 m…
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20097.jpg?width=800
Waar zitten wij? Japan?? Ik heb al een paar keer geroepen vandaag tijdens het sporen ( in onze moederziel alleentje, op een paar tjilpende vogels na) "dit lijkt gvd Hokkaido wel!
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20098.jpg?width=800
De Lofoten?? (De foto hierboven is overigens op 1000 m)
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20099.jpg?width=800
Of toch ver in het zuiden…?

Wat heerlijk, zo’n ouderwets koude winter! Wat kan je opeens veel meer doen! En ik heb hier gedachteloos door de poeder geragd hoor. Niet meer stenen geraakt dan dat ik normaal vind op een poederavontuur. En gebushwackt natuurlijk. Dat ook.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
Guy.Auteur17 januari 2017 · 15:59

Is dit de Abruzzen? zo ja, waar?

Expert
meteomorrisAuteur17 januari 2017 · 16:11

@@Dutchess volgens mij gewoon ergens in centraal Zwitserland.

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur17 januari 2017 · 16:15

Het zou mij verbazen als Morris niet zou weten waar ik was. Die kent elke steen en elke boom in de alpen.

(Niet de Abruzzen dus. Morris heeft gelijk. De koffie laat hier helaas nog wat te wensen over…)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
PoedertijnAuteur17 januari 2017 · 16:20

Lekker @@Dutchess !! Zat zelf in Oostenrijk van de week en had ook niks te klagen. Maar regel dit ook ff voor het snowsurf weekend :-D

My drug is white powder. Deep, white powder.
Expert
ieismAuteur17 januari 2017 · 16:45

Lekker @@Dutchess !! Zat zelf in Oostenrijk van de week en had ook niks te klagen. Maar regel dit ook ff voor het snowsurf weekend :-D

Poedertijn op 17 jan 2017 16:20


Dude, het is morgen en overmorgen snowsurf weekend. :) :) :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
thomasAuteur17 januari 2017 · 17:18

@@Dutchess, het was een goeie! :) @@ieism, de snowsurf mogelijkheden hebben we alvast getest :)en ik ben benieuwd wat je van ons nieuw ontdekte plekje vind! Heeeel veel plezier morgen en tot overmorgen!

Beginner
ardtAuteur17 januari 2017 · 17:57

Zo hé dat ziet er lekker uit.

Gevorderd
razAuteur17 januari 2017 · 21:20

Zijn er andere met plannen om naar de Appenijnen te gaan? Het lijkt ons wel vet, we gaan ons oriënteren op tickets in ieder geval :) Kent toevallig iemand een gids daar? Lokale kennis lijkt me wel belangrijk met zo veel sneeuw en voor mij zo weinig kennis van de resorts…

Gevorderd
RoelaanoAuteur17 januari 2017 · 22:23

Ik heb er wel naar zitten kijken @@Raz Het lijkt mij alleen interessant om de laatste dag van de dump en de periode erna met mooi weer mee te pakken. Dat zou dan zoals het er nu uitziet vanaf de 25e zijn. Eerder zou ik er zelf niet heen hoeven ivm angst voor waardeloze treeruns en gesloten liften…

Expert
HaasAuteur18 januari 2017 · 08:49

Ik ben zomers een keer door die regio gereden, en wat toen erg opviel waren de grote hoeveelheden struiken overal tussen de bomen… Met 2 meter sneeuw zullen deze misschien wel verdwijnen, maar ik zou er wel een beetje rekening mee houden :)\

Roelaano op 17 jan 2017 12:57

Dan maar de Etna op!
Ben daar (in de zomer)ooit eens omhoog gelopen en wat denk je? Heeelemaal geen struiken! Wel door de lava omver geduwde liftpalen maar die staan denk ik wel weer.

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Beginner
Roeland VCAuteur18 januari 2017 · 11:00

Wij plannen een skitrip van 28 tot 31-1. We dachten aan Voralberg of de Haute Maurienne. Kan iemand me zeggen als we daar, uiteraard met de hulp van een locale gids, nog onverspoord terrein vinden? Het zal tegen dan 2 weken geleden zijn dat de laatste sneeuw viel.

Expert
meteomorrisAuteur18 januari 2017 · 11:14

@@RoelandZwaenepoel Dat is pas over 10 dagen. Het weer kan nog alle kanten op de komende 10 dagen… Gewoon nog even rustig wachten met boeken.

powfinder.com
Expert
HaasAuteur18 januari 2017 · 11:16
There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Gevorderd
razAuteur18 januari 2017 · 12:19

@@Haas ga je?

Expert
HaasAuteur18 januari 2017 · 13:09

nou…eh… Neen helaas niet. Het lijkt me geen super interessant terrein maar wel een exotische trip. om nog maar te zwijgen van het overheerlijke eten aldaar!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!