seppe op 18 januari 2017 · 12:43
Hi Rik,
Ik als skiserviceman ben van mening dat alle ski's of boards geslepen moeten worden. Hierbij ga ik wel altijd uit van hun doel.
Wat freestyle betreft : Slopestyle, halfpipe en big air vragen elk om een andere manier van onderhoud. Zo zal iemand die veel rails of boxen skiet geen scherpe staalkant onder de voeten willen want daarmee zou hij blijven haken aan het staal van de rail of box. Daarom botten we de staalkant onder de voet iets af, maar behouden we de scherpte op de rest van de kantenlengte. Ik ken echter maar weinig freestylers die enkel en alleen in het park te vinden zijn. Zo doende hebben ze ook baat bij een voldoende scherpe hoek voor op de piste.
Wat freeride betreft: Off-piste skien is meer dan enkel en alleen door 100cm verse powder knallen. Stijle couloirs, ijsplaten, ouwe verspoorde sneeuw, het hoort er allemaal bij. Ik zie geen enkele reden om een freeride georiënteerde ski niet te slijpen of ''licht'' te slijpen. (Wat is dat zelfs, licht slijpen?) Een goed onderhouden ski biedt in bovenstaande ( en alle andere) gevallen veel vertrouwen en draagt dus bij aan de veiligheid.
Dus ja, zowel freestyle als freeride ski's moeten geslepen worden. Iedereen bepaalt natuurlijk hoe ver hij of zij hier in gaat. Ik heb vrienden die eens in het jaar hun ski's binnen gooien voor onderhoud, evengoed zijn er die na elke skidag 2 uur aan hun ski's bezig zijn.