PA#7: battle van de weermodellen

PA#7: battle van de weermodellen

Het is stralend weer in de Alpen en het aftellen naar poederalert#7 is begonnen. De condities in grote delen van de Alpen zijn de afgelopen week duidelijk beter geworden. Zeker met het vooruizticht van een pak verse sneeuw in de Piemonte. Hoe mooi het ook is in de Alpen, dit is ook een moment om stil te staan bij de slachtoffers in midden Italië. Een vreselijke catastrofe heeft zich voorgedaan op de flanken van de Gran Sasso waar na een periode van intense sneeuwval en een drietal aarbevingen een immense lawine een hotel deels en aantal gebouwen en boederijen heeft weggevaagd danwel doen instorten. Gelukkig was er vanochtend het goede nieuws dat reddingswerkers overlevenden hebben gevonden in de resten van het hotel. Onze gedachten zijn bij familie en vrienden.

Ondertussen wordt Oostenrijk geconfronteerd met een serie van lawines. De afgelopen week kwamen al vier mensen om het leven door lawines in het westen van Oostenrijk. Op veel plaatsen in de Noordalpen ligt in het sneeuwdek een zwakke oude sneeuwlaag verstopt die als basis kan dienen voor lawines. Deze zwakke laag is met het blote oog niet te herkennen en daardoor zelfs voor experts onzichtbaar. Slechts door het graven van een sneeuwprofiel wordt deze zwakke laag zichtbaar.

TIP: check je lokale lawinebericht via de wePowder gebiedspagina’s of lawinen.org

Omdat het sneeuwdek in veel gevallen nog relatief dun is, kan het gewicht van een enkele wintersporter al voldoende zijn om druk uit te oefenen op deze zwakke laag en zo een lawine te veroorzaken. Pas als er weer nieuwe sneeuw bij komt zal deze laag waarschijnlijk diep genoeg in het sneeuwdek verdwijnen en geen gevaar meer vormen. Omdat er de komende week geen neerslag van betekenis wordt verwacht zal deze zwakke laag als een zwaard van damocles in het sneeuwdek blijven zitten. De enige optie is zeer defensief rijden, maar ook vooral onder de 1900 meter je lijnen zoeken omdat het sneeuwdek daar geen Altschneeprobleem kent.

TIP: lees dit artikel over het onzichtbare ‘Altschnee’ gevaar en pas er je avonturen op aan!

De natuur heeft zich de afgelopen week van haar mooie, maar ook van haar duistere kant laten zien. Hoe mooi een poederveld er soms ook uit ziet, vergeet ook niet de duistere kant. In dit bericht:

  • Genua laag in de maak
  • Sneeuw op komst voor het zuiden
  • Poederalert#7
  • Droog in het westen en noorden
  • Lange termijn…
Genua laag in de maak
Genua laag in de maak

Genua laag in de maak

In de Middellandse Zee is een klassiek Genua laag in de maak. Vanaf zaterdag trekt deze op richting de Italiaanse Piemonte en de PO-vlakte en zorgt dan een paar dagen voor sneeuw in de Piemonte. De hoeveelheden sneeuw verschillen overigens per model. Zo is het Europese model een stuk minder positief dan het Amerikaanse model waardoor de te verwachten hoeveelheden sneeuw tot en met dinsdag soms wel meer dan 50 cm kunnen verschillen.

GFS verwacht 91 cm in het zuiden
GFS verwacht 91 cm in het zuiden
ECMWF verwacht 30 cm in het zuiden
ECMWF verwacht 30 cm in het zuiden

Een klassieke battle van de modellen dus. Kijken we naar de drukkaarten van zondag en maandag, dan zien we dat Hirlam en GFS het redelijk met elkaar eens zijn, wat een plusje betekent voor het Amerikaanse model. Dat zou dus positief zijn voor de te verwachten sneeuw. De komende 48 uur post ik mijn updates over de te verwachten sneeuw onder dit bericht. Voorlopig ga ik mee in het Amerikaanse model. De stroomlijnen, de lage temperatuur, het nog relatief warme zeewater en de typische orografie van de zuidalpen maken dat ik positief gestemd ben over de te verwachten sneeuw in de Piemonte.

Daarom geldt er in ieder geval een poederalert#7 voor de zuidelijke en westelijke Piemonte en ben ik ook positief gestemd over de oostelijke gebieden van de Monte Rosa. Maar goed, de fintuning volgt de komende 48 uur. Stay tuned!

Droog in het westen en noorden

Lagedruk in de Middellandse zee en hogedruk ten noorden van de Alpen betekent dat met de oost tot noordoostelijke stroming er geen stormen tot aan de noord- en westkant van de Alpen kunnen komen. Gevolg is dat het daar droog en zonnig blijft. Daarnaast is het er relatief koud, hoewel de lucht in de bovenste luchtlagen de komende 96 uur wel warmer wordt. Gevolg is dat de inversie sterker wordt. Koude lucht (maar ook vervuilde lucht) blijft daardoor in de valleien hangen. Die vervuiling kan in een bepaalde dalen de komende week een dingetje worden. Voor zon, mildere temperaturen en een schonere lucht ga je de komende dagen dus beter wat hoger de berg op.

Lange termijn…

Tot en met de laatste week van januari houdt deze drukverdeling aan. Dat betekent dat stormen op afstand blijven. Enkel de zuidkant van de Alpen en in het bijzonder de Piemonte maakt kans op sneeuw.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Expert
meteomorrisAuteur20 januari 2017 · 19:02

GFS blijft positief…

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20148.jpg?width=800

En volgens het Kuchera Algoritme zelfs nog meer…

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20149.jpg?width=800

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur20 januari 2017 · 19:30

Kuchera is mijn vriend.

montagna bianca, ti amo
Beginner
wouterAuteur20 januari 2017 · 20:32

Aan het inpakken om het mee te maken! Eerste ervaring met de sprookjesbossen, ben benieuwd, fingers crossed. Thanks Morris!

Op oude sneeuw moet je het leren
Gevorderd
SamSamAuteur20 januari 2017 · 21:01

Enig idee wat de temperatuur gaat doen? Ik zie bij verschillende gebieden dat de nulgraden/bulgarengrens maandag/dinsdag even de hoogte in gaat naar 1500 en hoger? Of is dat ook volgens het europese model, en dus mogelijks niet betrouwbaar?

Gevorderd
Guy.Auteur20 januari 2017 · 21:06

Weet iemand of Crissolo überhaupt open is? Al hun sites zijn off-line…

Gevorderd
49Auteur20 januari 2017 · 21:46

@@Guy.
doet het bij mij wel: http://www.monvisoski.it

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
Guy.Auteur20 januari 2017 · 22:03

@@49, Grazie mille!

Gevorderd
rdrckAuteur21 januari 2017 · 08:39

@@meteomorris klopt het dat de meeste sneeuw nu zuidelijker (limone) gaat vallen? In eerdere modellen stonden de noordelijke gebieden (Via Lattea) ook met flink wat sneeuw op de kaarten, maar die zie ik nu niet meer terug.

Expert
meteomorrisAuteur21 januari 2017 · 10:00

@@rdrck, klopt helemaal. Het hogedrukgebied boven Europa staat het niet toe dat de storm op land komt. In tegenstelling tot de berekeningen van gister (en de laatste dagen) liggen de krachtige isobaarlijnen net ten zuiden van de Alpen. Hierdoor missen ze voor een groot deel de Piemonte (blauwe lijn).

Het beetje vocht dat de Piemonte wordt ingedrukt wordt nu met een relatief zwakke noordoostelijke stroming tegen het meest zuidelijke deel van de Piemonte aangedrukt (groene pijl).

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20160.jpg?width=800

Dit soort veranderingen zijn heel moeilijk om te gieten in verwachtingen.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur21 januari 2017 · 21:13

Ik zit van volgende donderdag in Alpe d’Huez tot de maandag erop om daarna door te rijden naar, voorlopig nog, destination ‘X’. Iemand een idee of die ‘X’ dus in het Piemonte gebied te zoeken zal zijn? Zijn er dan nog wat verse lijnen te trekken?

Gevorderd
BowenAuteur21 januari 2017 · 21:40

@@WillemK ik zou gewoon die zo / ma checken waar je het beste heen kan. Het is daar nu nog een beetje vroeg voor, er kan een hoop veranderen in een week.

Voor nu ziet het er niet uit dat er veel gaat valen in de Piemonte. Maar dat kan ook zo weer veranderen.

Gevorderd
49Auteur22 januari 2017 · 14:23

Kuchera is mijn vriend.

49 op 20 jan 2017 19:30

Zojuist ontvriend. Wat een onbetrouwbaar sujet zeg.

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2017 · 15:02

Kuchera is mijn vriend.

49 op 20 jan 2017 19:30

Zojuist ontvriend. Wat een onbetrouwbaar sujet zeg.

49 op 22 jan 2017 14:23

LOL

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!