Tot eind januari geen sneeuw van betekenis

Tot eind januari geen sneeuw van betekenis

Het weer zit in een crisis. Een cordon van hogedrukgebieden ten westen, noorden en oosten van de Alpen houdt stormen op afstand. De jetstream wordt met een grote boog ten noorden en ten zuiden om de Alpen heen geleid zodat iedere vorm van neerslag op afstand wordt gehouden. Zelfs de storm die vanuit de Middellandse zee een poging doet om de Piemonte te bereiken wordt door dit krachtige cordon verder op afstand gehouden dat eerst berekend was. Het is de eerste keer in historie dat een poederalert met een sisser uitgaat en ik mijn alert moet intrekken. Een welgemeend sorry! De natuur blijft de natuur, maar het doet pijn. Het weer mag dan in een crisis zitten, ik ook. In dit bericht:

  • hogedruk dominant
  • een beetje sneeuw voor de zuidelijke Piemonte
  • tot eind januari geen sneeuw van betekenis
  • we hebben veel sneeuw nodig vanwege precaire lawine situatie
  • wat zijn de alternatieven in Europa?
Hogedruk dominant
Hogedruk dominant

Hogedruk dominant

Een blik op de jetstreamkaarten, maar ook een vergelijking van de belangrijkste modellen en zelfs de spaghetti plots bieden weinig positieve aanknopingspunten. Het blijft de komende week droog, de dagen zonnig, de nachten helder en koud en steeds vaker zullen we waarschuwingen lezen over luchtvervuiling in bepaalde alpendalen. De koude lucht die zwaarder is zakt in de nachten diep de valleien in en wordt overdag opgesloten door de warmere boveblucht. Vervuilde lucht zit daardoor opgesloten in de valleien en dat gaan we de komende week merken. Pas als tegen het einde van deze maand er weer een storm cyclus op gang komt zal deze vervuilde lucht door krachtige winden uit de valleien worden gewaaid.

Storm op afstand
Storm op afstand

Een beetje sneeuw voor de zuidelijke Piemonte

Hoewel de weermodellen afgelopen week nog erg positief waren staat het hogedrukgebied boven Europa het niet toe dat de Middellandse Zee storm op land komt. In tegenstelling tot de berekeningen van vrijdag (en de laatste dagen) liggen de krachtige isobaarlijnen net ten zuiden van de Alpen. Hierdoor missen ze voor een groot deel de Piemonte (zie de blauwe lijn op bovenstaand kaartje).

Het beetje vocht dat de Piemonte wordt ingedrukt wordt nu met een relatief zwakke noordoostelijke stroming tegen het meest zuidelijke deel van de Piemonte aangedrukt (groene pijl op bovenstaande kaart).

Wat verse sneeuw in de Zuidelijke Piemonte
Wat verse sneeuw in de Zuidelijke Piemonte
Lichte sneeuwval in Limone Piemonte
Lichte sneeuwval in Limone Piemonte

Weliswaar sneeuwt het op dit moment in de Zuidelijke Piemonte, maar het is slechts een fractie van de hoeveelheid die er eerder werd berekend. Daarmee heeft het Genua Laag weer eens laten zien dat ze zelfs grilliger is dan de politiek. De belangrijkste meteorologische reden hierachter is het ontbreken van een krachtige straalstroom die de Middellandse zee storm een richting geeft. Het lukt de storm niet om op eigen kracht het lang op te komen, wat zeldzaam is. In de regel zien we een dergelijke storm juist wel bewegen. De komende week blijft ze redelijk stationair liggen waarbij de lucht er letterlijk langzaam in loopt en de puf er uit gaat.

Tot eind januari geen sneeuw van betekenis

Om die reden wordt er tot eind januari geen sneeuw van betekenis verwacht. Pas tegen het einde van de maand komt er wat beweging in de modellen, maar de vraag is wanneer de jetstream weer de weg naar de Alpen weet te vinden. Door de modellen wordt dat voor nu ergens tussen 1 en 5 februari berekend. Een lange tijd van droogte kortom.

We hebben veel sneeuw nodig vanwege precaire lawine situatie

De afgelopen 10 dagen zijn er meerdere dodelijke lawines gemeld vanuit de Alpen welke bijna allemaal terug te voeren zijn op een probleem dieper in he sneeuwdek. De oude sneeuwlaag is dermate instabiel dat ze een zwakke laag vormt. Deze zwakke laag blijkt in vele gevallen het startpunt van de lawines van de afgelopen dagen.

Omdat het sneeuwdek in veel gevallen nog relatief dun is, kan het gewicht van een enkele wintersporter al voldoende zijn om druk uit te oefenen op deze zwakke laag en zo een lawine te veroorzaken. Pas als er weer nieuwe sneeuw bij komt zal deze laag waarschijnlijk diep genoeg in het sneeuwdek verdwijnen en geen gevaar meer vormen. De enige optie is zeer defensief rijden, maar ook vooral onder de 1900 meter je lijnen zoeken omdat het sneeuwdek daar geen Altschneeprobleem kent.

TIP: lees dit artikel over het onzichtbare ‘Altschnee’ gevaar en pas er je avonturen op aan!

Omdat er de komende week geen neerslag van betekenis wordt verwacht zal deze zwakke laag als een zwaard van damocles in het sneeuwdek blijven zitten. We hebben kortom een flinke stormcyclus nodig om deze zwakke laag letterlijk diep in te graven in het sneeuwdek.

TIP: check je lokale lawinebericht via de wePowder gebiedspagina’s of lawinen.org

Wat zijn de alternatieven in Europa?

Er is nog poeder te vinden onder de 1700 tot 1900 meter in de Noordalpen en ook in de meest zuidelijke Piemont zal maandag een poederbochtje gedraaid kunnen worden, maar het houdt niet echt over. Het is behelpen totdat een nieuwe stormcyclus er in komt. Wat zijn dan alternatieven? Grote delen van Scandinavië hebben net een periode met relatief warm weer achter de rug en ook daar is poeder lastig te vinden.

De oostelijke Pyreneen krijgen op dit moment een dumpje te verwerken en daar sneeuwt het al een paar dagen vrij intensief. De meest oostelijke gebieden herbergen weliswaar geen spannende lijnen, maar er kan wat poeder gevonden worden.

Verder is er midden Italië waar het afgelopen week intensief gesneeuwd heeft, maar de combinatie van aarbevingen en lawines heeft voor dramatische catastrofes gezorgd. Daarnaast wordt het er de komende 24 uur warmer. Hetzelfde geldt voor Corsica en Sardinië. Ook daar veel verse sneeuw (ook de komende 36 uur), maar de sneeuwgrens is tijdelijk hoger komen te liggen. Ga je richting Midden Italië informeer je dan goed van te voren!

Een outsider is Griekenland. Het is er koud en de komende week valt er nog heel veel verse sneeuw. Alle skigebieden zijn open en de condities zijn er bijzonder goed.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
BodoAuteur22 januari 2017 · 16:05

"Daarnaast wordt het er de komende 24 uur warmer. "
@@Raz , daar gaat ons avontuur. Aardbevingen zijn we sinds het skien in Japan wel aan gewend maar hoge temperaturen wennen noooooit!
Heeft iemand een boekje met freeride routes in griekenland? :-(

Beginner
Patrick1973Auteur22 januari 2017 · 16:42

Griekenland ? Das wel een land dat ik totaal niet associeer met wintersport. Is er al iemand geweest ginder ?

Nu, geduld is een schone deugd want ik kan pas weg week 1 van Februari. Fingers crossed…

Gevorderd
DutchessAuteur22 januari 2017 · 17:03

Poederen in Griekenland? Meteen een paar extra dekentjes meenemen om uit te delen dan.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
evanAuteur22 januari 2017 · 18:28

@@Bodo, ik zou de Etna ook overwegen. Sicilië is bovendien een soort Hokkaido. ;-)

Elite
kanskiAuteur22 januari 2017 · 19:46
Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur22 januari 2017 · 19:51

Een week geleden in Griekenland!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
KoppelbaasAuteur22 januari 2017 · 20:39

Godnondeju, ieder jaar als we een periode vastleggen is er geen verse sneeuw te vinden. Vliegen geen optie, wordt de auto. Ga 26-31 jan, iemand nog tips?

Beginner
GerritAAuteur23 januari 2017 · 00:04

Heb ik net een weekje Samos geboekt in mei… blijkt nu dat ik beter nu had kunnen gaan… :)

And snow it is.....
Expert
meteomorrisAuteur23 januari 2017 · 06:49

Toch 18 cm vers in Limone. Beter iets dan niets ;)

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20188.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
BasjuhAuteur23 januari 2017 · 07:12

Ooit de ronde van Griekenland gereden. Tussen sneeuwmuren omhoog moeten fietsen… dacht eerst dat ze er niet waren omdat ik kapot zat. Maar ze waren er echt. Inderdaad niet het beeld dat je hebt van daar. Zal niet druk, weinig volk dat er woont.

Toerist
AnoniemAuteur23 januari 2017 · 11:22

meteomorris, ‘don’t beat yourself up’. Het is een prestatie van formaat dat dit pas de eerste keer is dat een Poeder Alarm als nachtkaars is uitgegaan.

Ik ben je in ieder geval erg dankbaar voor de ‘waarheen te gaan’-tip in Poeder Alarmpjes #3 en #4 want dankzij jou zijn wij op plekken gekomen waar we anders nooit zouden zijn geweest (Tauplitz, Loser-Altaussee). O ja, enne, ik heb de accomodatie geboekt via jullie linkje ;)

Je zal al wel bedolven zijn onder de fotos en videos van mensen die net als ik jou erg dankbaar zijn maar ik wilde ook graag ons videotje hier met je delen. Deze trip had zonder jouw advies nooit plaatsgevonden.

Keep up the amazing work!

Expert
meteomorrisAuteur23 januari 2017 · 11:33

@@Ervine Thanks!

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur23 januari 2017 · 11:59

Hear, hear, @@Ervine !

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
ieismAuteur23 januari 2017 · 12:12

Net alsof iemand ter wereld beter een dump kan voorspellen met een retour d’est dan Master Morris. Ik heb in de jaren al vier keer dikke pow gereden in de Piemonte terwijl GFS, ECMWF, LaMMA en WRF allemaal vrijwel niks zagen en ik er zelf niets mee kon. En talloze keren de rest van de alpen natuurlijk.
Er is een reden dat we wepowder steeds vaker op zien duiken als het echt over sneeuw gaat.
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20219.jpg?width=800

:)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
BonoAuteur23 januari 2017 · 12:16

Vorig jaar wezen snowcatten in Macedonië, was toen niet best. Ziet nu top uit.

Gevorderd
Guy.Auteur23 januari 2017 · 12:41

@@morris, so what about them Pyrenees?..

Toerist
jvrijsenAuteur23 januari 2017 · 13:26

Wij hebben een trip gepland van 1 tot en met 5 februari. Ziet er dus niet zo goed uit, of kan er nog veel gebeuren intussentijd?

Toerist
AnoniemAuteur23 januari 2017 · 14:57

Willen met een goede gids ergens volgende week wat poeder gaan zoeken op de Hintertuxer gletscher… Niet te stijl rijden. Is dit aan te bevelen?

Beginner
Tim3Auteur23 januari 2017 · 15:05

Ook hierbij even @@meteomorris een veer in de kont steken voor PA#6, met een videotje. Niet een video van de diepste poeder die we vorig weekend reden, wel van een van het lijntje waar ik de grootste glimlach van kreeg:

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
evanAuteur23 januari 2017 · 15:35

@@meteomorris, spijtig dat PA7 de mist in gaat. Maar wat is er eigenlijk gebeurd met de ‘powder watch’ (http://wepowder.nl/forum/topic/185455)? Dat vond ik juist een goed middel om mensen alert te krijgen zonder het risico hen blij te maken met een dode mus, zeker bij een Retour d’Est.

Expert
meteomorrisAuteur23 januari 2017 · 16:51

@@evan, we zijn aan het kijken hoe we dit actiever in de site kunnen opnemen… @@Tim3 Thanks! Lekkere lijn.

powfinder.com
Gevorderd
luuk999Auteur23 januari 2017 · 18:35

@@ieism, gaaf om Furberg hier op het forum tegen te komen! Locals zijn hier erg te spreken over zijn splitboards! Ik ga over twee weken langs in Songdal om een vriend te bezoeken en zijn shop te bekijken.

@@meteomorris, hier in Romsdal (Isfjorden, Sundal en omgeving) is het nu even helemaal niks. Zelfs boven de 1000m+ veel ijs. Sneeuw is ook binnen no-time verdwenen afgelopen week. Hopelijk gaat de temp weer snel omlaag + plus sneeuw. Ik zie op de jetstream dat er op de lange termijn veel lagedrukgebieden uit het zuidwesten deze kant op worden gepusht, moeten we daar blij mee zijn :):)??

Expert
meteomorrisAuteur23 januari 2017 · 18:46

@@luuk999 als de jetstream echt die richting kiest… ja. Thanks voor je report… is in lijn met mijn aanbeveling (gelukkig ;))

powfinder.com
Gevorderd
HertAuteur23 januari 2017 · 19:18

Enig advies waar de optimale toermogelijkheden zich momenteel bevinden?

Expert
meteomorrisAuteur23 januari 2017 · 20:22

@@Hert, noordalpen onder de 1900-2000 meter. Boven de 2000 meter niet steiler gaan dan 30-35 graden en alert zijn wanneer het sneeuwdek overgaat van dik naar dun en vive versa . In overige regio’s (Piemonte, Aosta en Franse zuidalpen) boven de 2000 meter sporadisch nog wat te vinden boven de 2000 meter.

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur23 januari 2017 · 21:39

Dit is zo’n moment om naar exotische bestemmingen te kijken, Gulmarg bijvoorbeeld: http://www.snow-forecast.com/resorts/Gulmarg/6day/mid.\
Daar hebben ze ook last van een oude sneeuwlaag, maar met een slordige twee meter erbij lijkt me dat binnenkort verleden tijd: http://gulmarg-avalanche-advisory.com/.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!