Dagje toeren in Livigno

Dagje toeren in Livigno

Momenteel ben ik een aantal dagen in Livigno, het belastingvrije Italiaanse dorp midden in de alpenhoofdkam. Het is niet de eerste keer dat ik hier ben om wat mooie lijnen te rijden, maar deze keer zijn de condities net even wat uitdagender dan andere jaren. Ook Livigno gaat gebukt onder een tekort aan sneeuw. Op de berg ligt een centimeter of zestig. Dat is wel even wat anders dan de condities die ik hier eerder aantrof.

Bluebird condities
Bluebird condities

Freeride in Livigno

Desalniettemin blijft het een heerlijk dorp. Het ademt meer freeride dan ooit, het eten is goed en de mensen zijn vriendelijk. Alleen de sneeuw had wat beter gekund, maar dat geldt voor meer locaties in de Alpen. En dus werd er besloten om een klein tourtje te maken. Wel op hoogte, want hoewel Livigno op 1800 meter ligt is het sneeuwdek in het dal gewoon te dun. Aan de kant van de Carosello 3000 ligt een geweldig dal, waar je een week lang allerlei varianten zou kunnen skiën.

Earn your turns
Earn your turns

Gefacetteerde first tracks

Je raadt het al: de hoogste toppen waren ook niet echt een optie. Te veel exposure en de sneeuw die er lag was weg geblazen door de wind. Eén voordeel: die sneeuw was ook weer ergens terecht gekomen in enkele gullies. En dus reden we prima gefacetteerde Triebschnee. Eerste sporen dááágen na de laatste dump. Niets mis mee. Helemaal niets mis mee. En voor degenen die zich afvragen ‘hoe veilig was dat wel niet?’. Best wel veilig, omdat we simpelweg niet heel veel steiler gingen dan 30 graden. Ander voordeel was hierbij dat de kans op het echt goed raken van een shark wat minder groot was.

Zachte sneeuw
Zachte sneeuw

Eigen lawinebericht

Ook hier zit de oude laag verstopt in het sneeuwdek, maar met de juiste terreinkeuze wordt het risico beperkt. Dit sneeuwdek gaat wel een probleem opleveren bij de volgende dump. Zoals je op het beeld hieronder kunt zien is het vrijwel volledig gefacetteerd. Nieuwe sneeuw zal zich niet of nauwelijks kunnen hechten aan deze toplaag. Gelukkig is de informatievoorziening hierover in Livigno meer dan uitstekend op orde. Iedere ochtend wordt er een actueel lawinebericht opgesteld met alle details voor het skigebied van Livigno. En dat lawinebericht gaat alleen nog maar meer informatie voor freeriders opleveren, maar daarover later meer.

Facets
Facets

Lijnen, lijnen, lijnen

Voor een volgende trip naar Livigno staan er in ieder geval nog wel wat lijnen op het netvlies. Er zijn hier veel mogelijkheden om te toeren, zeker later in het seizoen!

Lijnen
Lijnen
Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
GerritAAuteur25 januari 2017 · 11:21

Ben er nog nooit geweest maar ziet er heerlijk uit, ben jaloers. Al een paar jaar neem ik me weer voor om tijdens een PA die kant op te rijden, mede door de mooie verhalen van @@Meteomorris en bovenstaande. Maar steeds komt niet uit door werk of andere verplichtingen… Ook de komende dagen gaat het mogelijk weer vallen in Piemonte en ben ik te druk… grrrrrr… wie weet later deze winter.

And snow it is.....
Gevorderd
Ee1coproAuteur25 januari 2017 · 11:31

@@Arjen het is mij niet helemaal duidelijk wat je met gefacetteerde sneeuw bedoeld. Als ik de foto bekijk en het lawine bericht erbij pak waarin staat…

the snow cover is almost completely formed by persistent crystals

… dan denk ik dat het gaat om een laag oppervlakte rijp? Of gaat het juist om volledig ‘versuikerde’ sneeuw?

Gevorderd
bertjebertjeAuteur25 januari 2017 · 13:41

facets = sneeuw die tot kantige vormen is getransformeerd, door een grote temperatuurgradient in het sneeuwdek. Dit gebeurt momenteel op veel plekken in de alpen waar een dun sneeuwdek ligt en de temperatuur (vooral 's nachts) heel laag is. Ook wel bekerkristallen, schwimmschnee of suikersneeuw.

Gevorderd
Ee1coproAuteur25 januari 2017 · 14:25

Bedankt voor de uitleg @@bertjebertje.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!