Safety in Japan/Mt.yotei

• Kip
    Advanced
    Kip op 25 januari 2017 · 22:05
    We gaan bijna naar Japan, Hokkaido.
    Daar gaat o.a. Mt.Yotei beklommen worden met vellen.
    Ik weet dat er aanzienlijk minder lawine slachtoffers vallen in Japan, door de constante sneeuwval en de wat vlakkere hellingen.
    Echter wil ik het daar niet mee af doen.

Paar vraagjes:
    -Hoe zit het met 'lawine berichten' in Japan? Staat dit online?
    - Kun je in Niseko een hoogte kaart van MT.Yotei kopen of is dat niet te begrijpen ivm Japanse tekens?
    - Staan er ergens op het internet kaarten (makkelijk ivm planning thuis).
    - MT. Yotei berg op te doen met 125 mm onder de binding?
    - Steig / harscheisen nodig voor het laatste stuk?
    - Bestaat er iets van een hulpdienst en zo ja, wat is het telefoon nummer van de 'bergrettung'?

Heb je andere tips of ervaringen over deze tour, dan hoor ik het graag.
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 25 januari 2017 · 22:43
    Yo!

Nadare.jp en specifieker: http://niseko.nadare.info geven je lawine info.

Kaart koop je geprint voor 3
    Euro bij het NAC in Niseko.

Harscheisen kunnen handig zijn, maar reken eerder op bootpacken ivm ingesneeuwde boomtopjes.

Ik heb het op een 132mm ski gedaan met atomic trackers goed te doen.

Ik raad je de westroute aan, andere kleinere parkeerplaats en langere route terug met betere sneeuw!

Iki masio! Veel plezier en stay safe
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Kip
    Advanced
    Kip op 25 januari 2017 · 22:48
    Thnx, erg nuttig!
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 26 januari 2017 · 00:35
    Als aanvulling op de info van Vincent: de route vanuit het zuiden (Makari village) is een aanrader. Mooie hellingshoek.

Afdalen in de krater is ook een must do.

Grootste probleem op Yotei is de wind. Die kan als een orkaan blazen. En wanneer wolken je omhullen ben je snel verdwaalt. Een vulkaan ziet er aan alle kanten hetzelfde uit als je maar tien meter kunt kijken 😃

Voor navigatie gebruik ik de Field Access App. Als je van tevoren de kaart inlaadt, is dit op de berg een prima hulpmiddel.

Wat betreft de breedte van je skis: het is veel traverseren, en als je pech hebt is het harde sneeuw, dat gaan je knieën niet leuk vinden met 125 mm. Het kan natuurlijk wel, zeker als je een die hard bent. Maar 2017 is sowieso het jaar van de return of the double digets 😃

Oh ja: er is geen bergredding in Japan. Hulpacties gaan via de politie en die komen heel traag op gang. Heeft vooral te maken met de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid.

Ik ben dit jaar voor de 12e keer in Japan en heb al e.e.a. meegemaakt.

Mijn tip: Zorg dat je zelfredzaam bent, EHBO bij je hebt (breuken, onderkoeling) alsmede materialen om een patiënt te transporteren. Weet ook hoe je een bivak bouwt, mocht de nacht invallen.

Veel plezier! Het is een prachtige berg. Andere aanrader is trouwens de Chisenupuri. Met na het touren een lekker warme Onsen.
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 januari 2017 · 06:41
    Lekker @Mennoboermans goede aanvullingen.

Kans dat er een goede skintrack staat is via de zuidkant wel
    Groter en de approach is korter want je stapt hoger in volgens mij.
  • Kip
    Advanced
    Kip op 26 januari 2017 · 07:23
    Is mt. chisenupuri vergelijkbaar in hoogte? of is dat korter omhoog stiefelen? Qua lawine gevaar, beide even stijl?
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 26 januari 2017 · 08:24
    Veel korter, is een oud skigebied wat afgelopen paar jaar gesloten was.
    Er schijnt wel veel getoured te worden, dus niet perse fresh tracks gegarandeerd.

check ook even online, want staat me iets van bij dat ze daar weer een lift wilden openen, maar of dat in 2017 of in 2018 was ben ik even kwijt.

Verder staan er veel Japan tips op de site
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 26 januari 2017 · 10:48
    Hoi @Kip,

Wij hebben vorige week een poging gedaan Yotei vanaf de westkant de beklimmen maar zijn op de boomgrens omgekeerd wegens slecht zicht en behoorlijke wind die ook de sneeuw behoorlijk onderhanden genomen had. (behoorlijk hard.)

Zoals aangegeven is het allemaal redelijk vanzelfsprekend, maar blijf wel om je heen kijken. De ingesneeuwde boomtopjes die @Vinnie noemt waren vorige week bv. nog lang niet aan de orde, zelfs de bamboe was op veel plekken nog niet ingesneeuwd.

Chisenupuri zelf wordt tegenwoordig door een cat ski bedrijf gebruikt als ik het goed begrepen heb, maar daar omheen valt inderdaad genoeg te hiken, wat dan ook veel gedaan wordt. Maar wij hebben er nog wel een paar fijne bochten kunnen zetten. Meeste onder de boomgrens van wat ik gezien heb.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro