Lawinebericht/Afdaling Oefentopic

• Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 30 januari 2017 · 11:16
    Hola allemaal, ik ben momenteel bezig met Module II van de Safety Academy en ik kwam na het lezen van het hoofdstuk Terrein (paragraaf 172) op het volgende idee:

Wat nou als we een soort terugkerend oefentopic doen, waarbij iemand een afdaling kiest (bijvoorbeeld van de WePowder website), het bijpassende lawinebericht toevoegt, en dat we vervolgens analyseren of die afdaling veilig of onveilig is en waarom? Als flatlander met 1 á 2 weken per jaar in de bergen word ik weinig blootgesteld aan deze materie, maar ik zou dit wel graag meer willen doen.

Eigenlijk dus stap 1 "de avond ervoor" van de voorbereiding.

Ik bijt zelf maar de spits af! De afdaling die ik heb gekozen is de Kreuzjoch Sud in het Zillertal (http://wepowder.nl/playgrounds/zillertal/routes/346...). Ik zal deze in mijn volgende post analyseren en zou jullie opmerkingen of eigen analyses horen!

Bovenstaande afbeelding is 1:25000 en boven = Noord.

Het lawinebericht voor vandaag is te vinden op https://lawine.tirol.gv.at/rest/bulletin/2017-01-30_073000/pdf/en...

Mostly moderate danger, avalanche prone locations primarily on shady slopes
    AVALANCHE DANGER
    Avalanche danger remains dependent on altitude. Above 2300m the danger is mostly moderate, below 2300m danger
    is low. This evening rainfall or snowfall will set in, subsequently the danger at low altitudes will increase. Highest
    caution is urged towards the old-snow problem, especially in inneralpine regions. The frequency of danger zones has
    diminished, the threat still exists on very steep slopes above 2300m, increasingly on shady slopes, but also on west
    and east facing slopes where the snow is shallow, slab avalanches can be triggered even by minimum additional
    loading. At high altitudes, caution urged towards fresh snowdrifts on shady ridgeline slopes. The snowdrift problem will
    become more acute this evening, particularly in western regions, as a result of the precipitation.
    SNOW LAYERING
    On shady slopes in wind-protected terrain the snowpack surface is loosely-packed and faceted. On very steep sunny
    slopes at intermediate altitude, the alternating daily periods of warmth during the day and intense outgoing radiation
    during the night has formed crusts capable of bearing loads. In general, tensions inside the snowpack have decreased.
    BUT at ground level above 2300m there are trigger-sensitive weak layers. In addition, as a result of the new snow
    which is forecast, fresh snowdrift masses will accumulate; they will be highly prone to triggering on shady slopes.
    ALPINE WEATHER FORECAST (ZAMG-WEATHER SERVICE INNSBRUCK)
    On Monday, dense clouds will move in from the west over the Ötztal and Lechtal Alps slightly above summit level,
    slowly turning the light somewhat diffuse. More sunshine awaits skiers between Zillertal and Kitzbühel Alps until
    midday. This afternoon the cloud cover will spread over all the mountain ranges of Tirol, it become overcast
    everywhere, the cloud cover dropping in altitude. In the western sector of the Main Alpine Ridge and Northern Alps,
    slight snowfall could begin. Temperature at 2000m: 0 degrees; at 3000m, -7 degrees. Moderate to strong westerly
    winds.
    SHORT TERM DEVELOPMENT
    Rain and snow and wind: increasing avalanche danger
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 30 januari 2017 · 11:18
    Mijn analyse

Allereerst de Elementaire Reductie Methode:
    Boven 2300m lawinegevaar niveau 2 --> niet steiler dan 40 graden. Onder 2300m lawinegevaar niveau 1. De afdaling begint op 2483m en eindigt op 1873m met (volgens WePowder, ik heb nu mijn snowcard even niet paraat) een maximale hellingshoek van 35 graden. Nu dus een GO.
    Vervolgens het lawinebericht:

Highest caution is urged towards the old-snow problem, especially in inneralpine regions. The frequency of danger zones has diminished, the threat still exists on very steep slopes above 2300m, increasingly on shady slopes, but also on west and east facing slopes where the snow is shallow, slab avalanches can be triggered even by minimum additional loading. At high altitudes, caution urged towards fresh snowdrifts on shady ridgeline slopes. The snowdrift problem will become more acute this evening, particularly in western regions, as a result of the precipitation.

Langer bestaand probleem met altschnee. Vooral bij “very steep slopes”, d.w.z. >35 graden. Met name bij noord-exposities, maar ook oost-west op plaatsen met minder sneeuw (convexen, rotsen, etc.) risico op plaatlawines. Oppassen voor Triebschnee bij noordhellingen onder kammen. Het risico neemt toe naar mate de dag vordert (vnl. in de avond) vanwege voorspelde neerslag.
    De gekozen helling is maximaal 35 graden, dus een GO. Het betreft een zuidhelling, met ook een deels zuid-oostelijke expositie. Nog steeds een GO.

On shady slopes in wind-protected terrain the snowpack surface is loosely-packed and faceted. On very steep sunny slopes at intermediate altitude, the alternating daily periods of warmth during the day and intense outgoing radiation during the night has formed crusts capable of bearing loads. In general, tensions inside the snowpack have decreased. BUT at ground level above 2300m there are trigger-sensitive weak layers. In addition, as a result of the new snow which is forecast, fresh snowdrift masses will accumulate; they will be highly prone to triggering on shady slopes.

Zeer steile (>35 graden) zuidhellingen hebben last van vorming van een korst (Bruchharsch?). Algemeen gezien is het sneeuwdek stabieler geworden, maar de zwakke laag blijft aanwezig. Dit zal met name op noordhellingen probleem gaan worden naar mate er sneeuw gaat vallen gedurende de avond. Voor nu dus een GO. Morgen wordt een heel ander verhaal.

On Monday, dense clouds will move in from the west over the Ötztal and Lechtal Alps slightly above summit level, slowly turning the light somewhat diffuse. More sunshine awaits skiers between Zillertal and Kitzbühel Alps until midday. This afternoon the cloud cover will spread over all the mountain ranges of Tirol, it become overcast everywhere, the cloud cover dropping in altitude. In the western sector of the Main Alpine Ridge and Northern Alps, slight snowfall could begin. Temperature at 2000m: 0 degrees; at 3000m, -7 degrees. Moderate to strong westerly winds.

Er begint hoog (boven de toppen) bewolking binnen te komen van het eerstvolgende front, wat zal zorgen voor diffuus/vlak licht. Tot aan de middag in ieder geval vrij zonnig. Naar mate de middag vordert zal de bewolking lager gaan hangen en begint sneeuw te vallen. De wind is matig tot krachtig (4-6) en blaast van west naar oost. Wat betreft zicht dus een GO, maar in de middag meer opletten. De wind blaast van west naar oost met een kracht die voldoende is om Triebschnee te creëren. Onze helling heeft deels een zuidoostelijke expositie, dus het valt te verwachten dat er zich met name op deze exposities nieuwe Triebschnee-deposities gaan vormen (links op het plaatje). Dit betekent dat het lawinegevaar zal gaan toenemen.

Eindoordeel:
    -Qua steilheid en lawinegevaar een GO
    -Qua zwakke lagen en expositie een GO
    -Qua zicht/weer een GO, maar richting eind van de middag op gaan letten
    -Qua wind en Triebschnee neemt op het deel van de helling met zuidoostelijke expositie toe. Zelf zou ik inschatten dat ook dit deel in de ochtend een GO is; in de middag en afhankelijk van de wind wordt dit stuk problematischer aangezien het ook het steilste deel van de helling is. Als je de zuidelijke expositie aanhoudt zou de afdaling de hele dag te doen moeten zijn, dus GO.

Graag jullie mening en kritiek!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 30 januari 2017 · 12:00
    @Riesvw goed bezig. Ik reageer (nog) niet op je antwoorden, zodat ook de rest ermee aan de slag kan. Maar goed initiatief!
    May the powder be with you.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 30 januari 2017 · 20:16
    Leuk @Riesvw en volgens mij is je analyse ook goed.

Hier een topografische kaart van deze run:

Wat ik zelf nog mee zou nemen in mijn beslissing-strategie is of deze run überhaupt de moeite waard zou zijn. Ik schat zo in dat hier geen lekkere poeder is te vinden. Ik denk ook dat deze run wel eens vielbefahren zou kunnen zijn omdat de aanloop mij niet lastig lijkt en je ook wat lager op de run (ongeveer 2300m) in zou kunnen traverseren. Omdat ik nu niet kan inschatten of de run ook vielbefahren is zou ik dit niet meenemen in mijn overweging.

De run start vrij stijl (bij het kreuzjoch) en daar moet in het terrein inschatten in hoeverre hier het alt-schnee probleem gaat spelen.

east facing slopes where the snow is shallow, slab avalanches can be triggered even by minimum additional loading

Verder is het in het terrein oppassen voor de meertjes en traveseer je het laatste stuk onder de steile zuid-west wand van de Karspitze door (terrain traps).

Eindoordeel:

Kan het: ja.
    Is het de moeite van de hike waard: nee.
  • BasV
    Beginner
    BasV op 30 januari 2017 · 21:05
    Goed initiatief! Je analyse ziet er voor mij als beginner goed uit. Op basis van de info die je poste kwam ik ook uit op een GO met de voorkeur om de afdaling 's ochtends te doen.

@Ee1co, kleine opmerking. Lijkt me meer dan terecht om niet mee te nemen dat deze run vielbefahren is. Je geeft zelf al aan dat er een hike voor nodig is en de WP-pagina spreek zelfs van een lange hike. Ik heb in mijn hoofd zitten dat zodra je moet lopen voor een run je deze eigenlijk nooit als vielbefahren kan beschouwen, toch?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 30 januari 2017 · 21:16
    @BasV je hebt absoluut gelijk. Ik denk dat het een hike van een dik half uur is.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 januari 2017 · 21:17
    Goed topic, altijd goed om te oefenen. Wat ik nog een beetje mis is een concreet plan voor de afdaling. Je hebt best veel opties om aan de veilige kant te blijven of juist niet. Ik ben benieuwd hoe je exact zou rijden, misschien wil je dat nog toevoegen na je go- no-go beslissing.

Verder geef ik ook nog even geen commentaar, maar ik lees lekker mee dus laat maar komen die ideeën...
    splitfest.nl
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 30 januari 2017 · 22:23
    Dank voor alle reacties tot nu toe!
    @meteomorris Thanks! Ik overwoog eerst om de wepowder staff te vragen een dergelijk topic op te zetten, maar bij nader inzien dacht ik "there's no day like today".

@Ee1co Eerlijk gezegd moet ik je bekennen dat ik in mijn beslissing voor deze helling niet eens heb meegenomen of hij de moeite waard zou zijn 😃 Ik ga volgende week naar dit gebied dus ik dacht, ik kies een willekeurige run hier uit en ik zie wel waar ik kom met mijn analyse.

@BasV en Ee1co: ik heb het niet specifiek benoemd (dat zal ik een volgende keer wel doen) maar ik beschouw deze afdeling inderdaad niet als vielbefahren! Gezien de door jullie beiden genoemde lengte van de hike begin ik me inderdaad af te vragen of de moeite-versus-beloning balans voor deze afdaling wel in mijn voordeel is, maar ik rond het nu even af alsof ik de afdaling daadwerkelijk ga doen!

@ieism Ik kan mijn posts helaas niet meer editen, dus bij dezen: ik blijf bij mijn "GO" en ga er dus voor het gemak van uit dat het de moeite waard is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het moeilijk vind, omdat ik nog nooit een berg vanaf een hoogtekaart gevisualiseerd heb.
    Ik denk dat ik vanaf de drop-in initieel skiers-left aan zou houden, dit omdat ik dan weg blijf van de aanwezige bowls/meertjes, en omdat de helling daar over een groot stuk min of meer dezelfde hoek heeft. Bij het bereiken van het "dal", omstreeks 2100-2000m zou ik beginnen aan mijn traverse naar skiers-right. Dit om er voor te zorgen dat er nog voldoende hoogteverschil is om het relatief lange vlakke stuk aan het einde af te kunnen ronden. Ik snowboard regular dus deze toe-side traverse zou nog goed te doen moeten zijn.
    Dit zou ik dan wel het liefste in de ochtend doen, omdat dit laatste stuk het steilste deel van de helling onderlangs passeert, en omdat het een zuid-oost expositie betreft waar naar mate de dag vordert dus triebschnee te verwachten is.

Ik ben benieuwd naar de andere ideeën!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 30 januari 2017 · 23:49
    Goed bezig hoor. Dan pak je er toch Google Earth bij, of een paar foto's? Mooie manier om beter te worden in de hoogtekaart. En fijn als je straks boven staat en je herkent het al, zeker als het zicht toch niet zo geweldig is.
    (is vanaf karspitze ongeveer zo te zien)
    Het is mooi om de hele afdaling al in je hoofd te maken (voorpret en safety tegelijk)

Verwacht je op dat weggetje onder die steile hang terug naar de lift nog triebschnee? En kan je daar die helling boven je nog lostrappen? Hoeveel meter boven je is dat? Moet je met stufe 2 deze hele helling meenemen?

Ik denk dat je redelijk wat marge en mogelijkheden hebt op deze afdaling. Wat is het hoofdgevaar, en waar kom je dat tegen op deze route? Is er een optie waar je er helemaal omheen kan?

Kijk tijdens de hike en onderweg naar boven al of je de twee gevarenmusters ziet of voelt. Durf nee te zeggen, of een veiligere optie te kiezen als dat zo is. Je kan de hele afdaling bijna onder de 30 graden blijven als het moet, je hebt best veel opties. Ik lees ridgeline, shady, shallow west & east, >2300m in het bericht. Plan B?

There's no such thing as a safe snowpack, but there's often a safe route.
    splitfest.nl
  • thijs85
    thijs85 op 31 januari 2017 · 00:14
    Interessant topic!

Ik denk dat je bij het lawinebericht een fout maakt: De route is in de Kitzbuhler Alpen, terwijl je de Zillertaler Alpen omcirkeld hebt. De grens tussen die 2 is het dal net ten zuiden van de route. Maakt in dit geval niks uit maar kan natuurlijk veel verschil maken.

Wat ik mij afvraag: De route beschrijving op wepowder zegt max 35 graden. Maar de kaart die Ee1co plaatst bevat veel rode stukken. Dit valt mij wel vaker op bij routes. Iemand met verstand van zaken die hier inzicht in kan verschaffen? Kloppen de waardes in de routebeschrijving niet, of kun je met goede route keuze die stukken van 40+ graden vermijden? ook als je de hele helling mee moet nemen in je evaluatie?

Nog een vraag aan de experts: laatste deel van de route is een weg/pad. Als er enkele sporen staan dan vermoed ik dat die allemaal daar uitkomen en dat stuk dus viel befahren is, en in iedergeval dat je op dat stuk je je niet heel veel zorgen hoeft te maken over de helling boven je. Klopt dit?

Gezien alle 40+ stukken op de topografische kaart denk ik dat de route vanaf de Hanser x-press intraveseren een stuk veiliger is en een GO. Was overigens afgelopen week in het Zillertal, en ik vrees dat de mensen die zeggen dat dit niet de moeite waard is gelijk hebben. Sneeuw off piste was niet fijn.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 31 januari 2017 · 08:57
    Wat ik zelf nog mee zou nemen in mijn beslissing-strategie is of deze run überhaupt de moeite waard zou zijn. Ik schat zo in dat hier geen lekkere poeder is te vinden.

Bovenstaande behoeft misschien nog wat uitleg. Mijn motivatie hiervoor is dat dit een run met een zuidelijke expositie is. Door het mooie weer van de afgelopen periode zal deze door de zon ingestraald zijn en zal er waarschijnlijk een dikke korst op de sneeuw liggen. Misschien dat deze in de loop van de dag door de zon weer zacht gemaakt wordt maar dat moet je goed timen en ik vraag me af of de zon daar nu al genoeg kracht voor heeft.

Voor deze dag had ik eerder gezocht naar een run met een noordelijke expositie waar de sneeuw minder door de zon verminkt is en waarschijnlijk een dikke laag rijp licht die het rijden heerlijk maakt.
  • Ors
    Advanced
    Ors op 31 januari 2017 · 10:22
    Om nog even terug te komen op 'vielbefahren'. Je mag 'vielbefahren' alleen als factor meetellen wanneer oude sporen zichtbaar zijn in het nieuwe sneeuwdek. Anders niet!

Verder goede analyse en goed dat je dit oefent. Kun je niet vaak genoeg doen. Als je deze route gaat doen onder deze omstandigheden (Ee1lco heeft een terecht punt over de conditie van de sneeuw) zou ik opletten voor de 40+ secties, dus defensieve routekeuze is verstandig.
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 1 februari 2017 · 10:52
    Goed bezig hoor. Dan pak je er toch Google Earth bij, of een paar foto's? Mooie manier om beter te worden in de hoogtekaart. En fijn als je straks boven staat en je herkent het al, zeker als het zicht toch niet zo geweldig is. (is vanaf karspitze ongeveer zo te zien)
    Het is mooi om de hele afdaling al in je hoofd te maken (voorpret en safety tegelijk)

Verwacht je op dat weggetje onder die steile hang terug naar de lift nog triebschnee? En kan je daar die helling boven je nog lostrappen? Hoeveel meter boven je is dat? Moet je met stufe 2 deze hele helling meenemen?

Ik denk dat je redelijk wat marge en mogelijkheden hebt op deze afdaling. Wat is het hoofdgevaar, en waar kom je dat tegen op deze route? Is er een optie waar je er helemaal omheen kan?

Kijk tijdens de hike en onderweg naar boven al of je de twee gevarenmusters ziet of voelt. Durf nee te zeggen, of een veiligere optie te kiezen als dat zo is. Je kan de hele afdaling bijna onder de 30 graden blijven als het moet, je hebt best veel opties. Ik lees ridgeline, shady, shallow west & east, >2300m in het bericht. Plan B?

There's no such thing as a safe snowpack, but there's often a safe route.

ieism op 30 jan 2017 23:49

Thanks, heel leerzaam! Is er iemand anders die nu een gooi wil doen?
    Zelf doe ik er binnenkort weer eentje, maar daarvoor een vraag: weet iemand of er een archief is voor franse lawine bulletins? Ik wil een helling van een paar jaar geleden opnieuw analyseren, waar ik begin 2014 op gestaan heb.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 februari 2017 · 12:31
    Om nog even terug te komen op 'vielbefahren'. Je mag 'vielbefahren' alleen als factor meetellen wanneer oude sporen zichtbaar zijn in het nieuwe sneeuwdek. Anders niet!
    Ors op 31 jan 2017 10:22

Dit is volgens mij geen must. Het gaat er om dat alle zwakke lagen steeds worden stuk gereden en dat de nieuwe sneeuw op een onregelmatig oppervlak valt, waardoor de hechting beter is tussen de nieuwe en oude laag, en de mogelijkheid voor breukvoortplanting wordt beperkt. Dan kan er best een mooi egaal sneeuwdek ontstaan waarbij de oude sporen niet meer zichtbaar zijn.
  • Ors
    Advanced
    Ors op 1 februari 2017 · 20:13
    Snap je logica @Aryen, maar onze berggeit Munter is daar vrij uitgesproken over. Als je geen sporen ziet, dan is de helling NIET vielbefahren (of ständig befahren zoals Werner Munter het beschrijft.

Die stelligheid snap ik wel, want je moet wel heeeel zeker weten dat er (overal?) sporen in die helling stonden voor de sneeuwval als je er na de sneeuwval wilt afdalen.
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 1 februari 2017 · 21:42
    Nog eentje dan?

Stel je wil morgen één van de klassiekers in Davos gaan doen. De casana classic (http://wepowder.nl/playgrounds/davos-klosters/routes/103...) of casana alternatief (http://wepowder.nl/playgrounds/davos-klosters/routes/370...). Het heeft lekker gedumpt in Davos en volgens mij in de sneeuw daar nu super!

In dat gebied zijn nu praktijk cursussen van het Snowsafety center aan de gang dus misschien kunnen we van hen nog feedback krijgen.

Voor morgen wordt er stufe 3 verwacht (http://www.slf.ch/schneeinfo/Archiv/lwdarchiv/2017/nb/en/pdf/201702011...) en vandaag was het zelf stufe 4 (http://www.slf.ch/schneeinfo/Archiv/lwdarchiv/2017/nb/en/pdf/201702010...).

In het bericht voor vandaag staat:

In de routebeschrijving kunnen we lezen dat de maximale hellingshoek 40 graden is en de hang een voornamelijk noordelijke expositie heeft.

Op de topografische kaart is te zien dat er wel een aantal routes zijn waarbij je onder de 35 graden kan blijven. Bijvoorbeeld vanaf punt 2467 richting punt 2179 is een lijn te maken die onder de 35 graden blijft.

Mijn Analyse

Het lawine gevaar is 3 dus onder de 35 graden blijven. De run bevindt zich in de in het lawine bericht genoemde kritieke expositie en hoogte dus we mogen niet steiler gaan.

Op het kaartje is te zien dat je best een route kunt maken die onder de 35 graden blijft. Echter bij stufe 3 dien je de gehele helling mee te nemen in je beslissing. Voor morgen dus een NO GO. Op zoek naar een alternatief!

Feedback en commentaar zijn van harte welkom!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 februari 2017 · 22:36
    Zo zijn we wel heel snel klaar 😃

Interessante condities voor een praktijkcursus wel, beter kan bijna niet.

Maar nu zeggen we No-Go, wat ga je dan wel doen? Zou je de Pischahorn zuid wel doen, en hoe zou je de hike zetten? D.w.z. waar zou je 'm indroppen, en waarom? Gevorderden mogen ook meedoen...
    splitfest.nl
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 2 februari 2017 · 08:15
    Haha je hebt helemaal gelijk @ieism normaal zou ik verder hebben gekeken maar daar had ik gister geen tijd meer voor.

De reden dat ik de casana geselecteerd heb is omdat ik deze vorig jaar met lawine 1 praktijk wel bij stufe 3 heb gedaan. Daarom vrowg ik me af of deze nu ook zou kunnen. Niet dus. Ik zal nog even kijken of ik het lawine bericht van destijds terug kan vinden.

Ik ga later vandaag ook nog kijken naar de pischahorn!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 2 februari 2017 · 12:30
    Hierboven praat ik poep. Vorig jaar hebben we de casana bij stufe 2 gedaan en niet met 3. Ik bekijk net het bulletin van die dag.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 2 februari 2017 · 13:39
    Ok, de pichahorn dan. Ik vind dit wel een supermooie keuze want op het eerste gezicht lijkt hij twijfelachtig: http://wepowder.nl/playgrounds/davos-klosters/routes/102...

Zuidwestelijke expositie, start op 2900m en maximale hellingshoek volgens de beschrijving 32 graden. Als ik de magic map erbij pak lijkt de hang op sommige stukken toch nog iets steiler dan 35 graden te zijn.

Daar moeten we dus wel iets mee. Omdat de expositie niet als kritiek genoemd staat in het lawine bericht mag je 5 graden steiler gaan en dan zou het qua afdaling een GO zijn onder het voorbehoud dat er geen triebschnee ligt.

As a consequence of the southwesterly wind extensive snow drift accumulations will form.

Nog even een check met de uitgebreide reductiemethode. Ik zet daarbij gevaar potentieel op 12 ipv op 8 omdat ik het toch wel een dikke stufe 3 vindt. RF1 (35/39graden), RF5 (zuidelijke expositie) en RF10 (kleine groep met afstanden) zijn van toepassing: 12 / (2 x 3 x 3) = 12 / 18 < 1 dus ook een GO. Ervan uitgaand dat we inderdaad met een kleine groep zijn.

Dan de hike. Die is listig omdat de nomale route volgens mij over de 'verborgen pischa' gaat. Om hier te komen moet je de graat oversteken (punt 1 op onderstaande route) en de noordkant van graat is overal steiler dan 35 graden in noordelijke expositie. Bij punt 2 moet je ook nog onderlangs een hang > 35g hiken. Het wordt mij te link, deze route is voor mij een NO GO. Wat kan dan wel? Ik denk dat je 'm nog kunt via de zuid- en westkant via punt 2739m en 'm een stuk lager indroppen en niet vanaf de top van de Pischa maar bij punt 2709m, het paarse alternatief. Ook daar moet je op skins een traverse maken onder een hang die steiler is dan 35 graden (punt 3 op onderstaande route). Die optie vind ik eigenlijk nog linker dan de eerste optie. Ook een NO GO dus.

Ik denk dat ik 'm dan voor vandaag toch zou laten zitten. Ook als je bedenkt dat de sneeuw onder de 2200m nat is en er gewaarschuwd wordt voor natte sneeuw lawines. Of je moet al zin hebben om vanaf 2300m weer terug te hiken naar Stafel. Voor mij vandaag (2/2/17) een: NO GO

Ik heb nog even zitten kijken naar het groene alternatief. Het idee is dan om te gaan kijken bij punt 1 al het meevalt door te gaan en dan via de groene route net onder de top uit te komen. Goed, het doet er niet meer toe. Zijn er nog meer alternatieven 😉
  • ieism
    Tourist
    ieism op 2 februari 2017 · 14:24
    Daar trapte @Ee1co mooi niet in. 😃 Ik vind het een goed verhaal. Als je op het paadje over het graatje wat lostrapt ben je het zaadje.

De bar is nu wel open toch? 😃
    splitfest.nl
  • Riesvw
    Beginner
    Riesvw op 2 februari 2017 · 14:30
    Thanks voor de uitgebreide analyse @Ee1co ! Ook mooi dat je meerdere routes aangeeft en deze stuk voor stuk met beeld uitlegt; dit is voor mij echt nieuwe materie die me enthousiaster maakt om het zelf te gaan doen 😃
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 2 februari 2017 · 14:33
    En er gewoon een mooie tour van maken en het af te dalen deel naar boven skinnen? Heb gehoord dat meer mensen dit doen, omdat de tocht bovenlangs wel vaker tricky is.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 2 februari 2017 · 15:25
    Dat zou wat mij betreft best een optie zijn als het wat kouder zou zijn @Poedertijn maar met de natte sneeuw onder de 2200m lijkt mij de bar een beter idee 😋
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 2 februari 2017 · 16:12
    @Ee1co Oké, zie je daar 😀
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 3 februari 2017 · 20:49
    Hierboven had @thijs85 nog twee interessante vragen die nog niet beantwoord zijn. Ik weet zelf het antwoord ook niet is er iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

Wat ik mij afvraag: De route beschrijving op wepowder zegt max 35 graden. Maar de kaart die Ee1co plaatst bevat veel rode stukken. Dit valt mij wel vaker op bij routes. Iemand met verstand van zaken die hier inzicht in kan verschaffen? Kloppen de waardes in de routebeschrijving niet, of kun je met goede route keuze die stukken van 40+ graden vermijden? ook als je de hele helling mee moet nemen in je evaluatie?

Nog een vraag aan de experts: laatste deel van de route is een weg/pad. Als er enkele sporen staan dan vermoed ik dat die allemaal daar uitkomen en dat stuk dus viel befahren is, en in iedergeval dat je op dat stuk je je niet heel veel zorgen hoeft te maken over de helling boven je. Klopt dit?
  • vasco
    Advanced
    vasco op 13 februari 2017 · 20:59
    @Ee1co: goed punt!
  • vasco
    Advanced
    vasco op 13 februari 2017 · 22:00
    Nog een nieuwe route:

Gaislachalm in het Otztal: http://wepowder.nl/playgrounds/otztal/routes/397

Kaart: https://lawine.tirol.gv.at/basics/gelaendeneigungen/...

Lawinebericht 20170213: https://lawine.tirol.gv.at/home/lagebericht/
    Die Lawinengefahr in Tirols Tourengebieten ist höhenabhängig: Unterhalb etwa 2000m herrscht meist geringe, darüber häufig mäßige Gefahr. Etwas ungünstiger sind die Verhältnisse noch in den inneralpinen Regionen, den Regionen entlang des Alpenhauptkammes sowie im südlichen Osttirol. Dort ist die Gefahr oberhalb etwa 2400m noch erheblich.
    Gefahrenstellen findet man dabei vor allem in Form von kürzlich gebildeten Triebschneepaketen im Sektor West über Nord bis Ost oberhalb etwa 2400m, im südlichen Osttirol auch darunter. Ebenso können im bisher noch wenig verspurten, sehr steilen, vorwiegend schattigen Gelände oberhalb etwa 2400m Schneebrettlawinen noch in bodennahen Schwachschichten gestört werden. Dazu bedarf es inzwischen jedoch meist schon großer Zusatzbelastung. Vorsicht ist dabei insbesondere an schneearmen Stellen bzw. bei Übergängen von wenig zu viel Schnee geboten.
  • vasco
    Advanced
    vasco op 13 februari 2017 · 22:17
    Het meeste van deze route heeft expositie ZO-Z-ZW, en is dus gunstig (LW2). De start van de route is wel hoog (3000m) en gaat door stijl terrein. Daar is het lokaal opletten op beschaduwde stukken, aangezien daar nog de oude zwakke laag kan zitten.

Het lastige stuk in de afdaling is het eerst stuk, dat als route direct achter de lift naar het zuiden afdaald. Dat is stiek (35-40deg) omgeven door rotsen die nog stijler zijn. In de zomer ziet dat er zo uit:

Een veiliger alternatief staat in dit kaartje ingetekend:

Eerst een stukje over de piste, tot in de bocht. Vanaf daar in het midden van de "kom" traverseren en naar het joch klimmen (50m). Wel opletten, aan je linkerhand ligt een helling met een NNW expositie die ook erg stijl is(!). Dat ziet er zo uit:

1. Vanaf de pas naar beneden, niet het meer op maar net daarnaast. Onderaan het meer steek je de beek over 2, om wat stijle rotsjes te vermijden. Volg de beek en steek over net nadat je aan skierslinks wat rotsjes hebt. Hierna zijn de grootste moeilijkheden over.

Nu traverseer je naar Kolben, niet te laag houden. Als je naar de weg afdaalt is het goed opletten met de stijle stukken in het bos.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro