Eerst noord, daarna zuid en vervolgens west. Een storm cycle op zijn best!

Eerst noord, daarna zuid en vervolgens west. Een storm cycle op zijn best!

Het regent op dit moment in de dalen van de Noordalpen (waaronder ook de Franse). De sneeuwgrens schommelt daarbij tussen de 1400 en 1800 meter en droge sneeuw valt er veelal pas boven de 2000 meter. Woensdag draait de stroming pardoes naar zuid en komen de zuidalpen onder de invloed van een storm die veel sneeuw gaat brengen. In de loop van de zaterdag volgt er een nieuw front dat op dit moment vol op de Franse Alpen koerst en ook na het weekend staan er stormen ingetekend op de weerkaarten. Een druistige en onstuimige week kortom. In dit bericht:

  • Sneeuw en regen in de Noordalpen
  • Gevaarlijke lawinesituatie
  • Storm voor de zuidalpen
  • Sneeuw voor de Franse Alpen

Sneeuw en regen in de Noordalpen

Het regent, zoals verwacht, in grote delen van de Noordalpen en het nulgradenniveau ligt op de meeste plekken zo rond de 1800-2000 meter. De sneeuwgrens schommelt daarbij tussen de 1400 en 1800 meter en onder de 2000 meter valt er een mix van natte sneeuw en regen. Ga je nog lager (zo ongeveer onder 1500 meter) dan is het eigenlijk alleen regen wat er valt. Pas tegen het einde van de middag nadert een bel met koude lucht heel langzaam de noordalpen van Salzburgerland en die Steiermark waardoor de sneeuwgrens daar tijdelijk richting de 1000 tot 1400 meter zakt. Reken tot en met morgenvroeg op 10-30, lokaal 40 cm verse sneeuw boven de 2000 meter. Daaronder een mix van natte sneeuw en regen.

Natte sneeuw op 1700 meter
Natte sneeuw op 1700 meter

Woensdagochtend klaart het dan op aan de noordkant van de Alpen. Onder invloed van een zuidelijke stroming neemt de föhnwind toe en stijgt het nulgradenniveau op woensdag en donderdag richting de 2500 meter.

Gevaarlijke lawinesituatie

In de noordalpen zijn voordat bovenstaande storm arriveerde de volgende problemen waargenomen met betrekking tot het sneeuwdek. Op veel schaduwhellingen is het sneeuwdek ofwel grotendeels versuikerd, danwel ligt er een dik pak oppervlakterijp op de toplaag. Boven de boomgrens heeft wind de boel kaalgeblazen waardoor het sneeuwdek veelal hard is, terwijl op zuidhellingen met de zon een dunne smeltkorst is ontstaan. En dan zit er in het sneeuwdek ook nog ergens die nasty oude sneeuwlaag. Dat is dus niet best. Zeker als daar regen, natte sneeuw of ietwat zwaardere sneeuw op valt. Vanwege de regen tot op grote hoogte zijn treeruns op veel plaatsen morgen uitgesloten.

Dan gaat het woensdag en donderdag ook nog eens stevig waaien (triebschnee) en stijgt de temperatuur (meer spanning in het sneeuwdek). Hoewel morgen de zon weer terugkeert is het goed om te blijven nadenken. De zon en blauwe lucht zorgen in de regel voor minder angst en sporen van anderen in de off-piste geven al snel een vertrouwd gevoel. Ga je de komende dagen op trip dan is het goed jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
  • Check je vooraf het lokale lawinebericht?
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
  • Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Onstuimige periode: 30% korting op de wePowder Academy

Het is onstuimig de komende week en dan begint het met verse sneeuw al snel te kriebelen. Wij wensen je een diepe, maar vooral ook veilige winter toe. Daarom geven we je deze druistige periode 30% korting op de wePowder Academy. Met de code DRUISTIG2017 krijg je 30% korting, kun je direct starten en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Storm voor de zuidalpen

Vanaf woensdag komen we in de greep van een zuidwestelijke stroming. De zuidföhn wordt krachtiger en vanuit het zuidwesten trekken er fronten richting de zuidkant van de Alpen. Twee actieve stormen gaan het weer dan aan de zuid- en de westkant van de Alpen bepalen. Zelfs in de dolomieten valt dan sneeuw. Maar vanwege het gebrek aan een base (er ligt vaal letterlijk niets) hoef je daar de komende week zeker nog niet naar toe.

Heel anders is dat voor de Franse zuidalpen en grote delen van de Italiaanse Piemonte. In heel wat (lariks)bossen ligt daar al een prima base en met de halve meter vers in het vooruitzicht gaat het daar vrijdag en zaterdag mooi worden. Want een stormpje is zich aan het ontwikkelen en deze gaat zeker voor veel sneeuw zorgen in de Franse Zuidalpen en het noordwesten van Italië. Donderdag volgt het eerste front met sneeuw. Dit front is nog wat ‘zwak’, maar vrijdag volgt er een sterker front. De sneeuwgrens daalt daarbij vanwege de intense stuwing vanuit het zuiden richting de 900-1200 meter, lokaal zelfs nog lager. Zaterdag volgt er dan weer een front.

Sneeuw voor de Franse Alpen

In de nacht naar zondag staat er weer een storm gepland. Deze zou volgens de laatste berekeningen een meer westelijke koers volgen zodat de Franse Alpen de volle lading krijgen. De details kunnen nog schuiven de komende dagen, maar een mooi vooruitzicht.

Daarna blijft het druistig

Ook na zondag blijft de lucht instabiel en is het de verwachting dat er nog meer sneeuw komt. De modellen zijn nog niet helder wie daarvan het meest gaat profiteren omdat de jetstream iets westelijker lijkt te gaan worden. Hoe dan ook, tot en met komend weekend dus de zuidalpen, daarna kijken we weer verder.

Waarheen te gaan?

Morgen publiceer ik een eerste lijst met tips waarheen te gaan. Wax up! De chase is ON!

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
jvrijsenAuteur31 januari 2017 · 10:39

Zal er woensdag en donderdag dan wat poeder kunnen gereden worden in Noordalpen? Wij zitten vanaf morgen in St. Anton, en zijn van plan om met gids op stap te gaan… Ik vermoed dat er wel iets te vinden zal zijn?

Eventueel dan vanaf donderdag/vrijdag doorrijden naar de Zuid-Alpen…

Expert
meteomorrisAuteur31 januari 2017 · 10:44

@@jvrijsen, ja. Boven de 2000 meter is poeder te vinden. Maar wind, zwak sneeuwdek en stijgende temperatuur maken het wel tricky.

powfinder.com
Expert
ieismAuteur31 januari 2017 · 11:06
Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
DutchessAuteur31 januari 2017 · 12:17

Zapdadoedah, zoepdiedoediedoeoeoeoeh! Shake it shake it shake it baby!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Tim3Auteur31 januari 2017 · 12:30

Dat klinkt goed! Vanaf vrijdag in Chamonix. Dan kan hopelijk ergens volgende week de (nu gesloten ivm te weinig sneeuw) Vallée blanche geskied worden! Dat is althans mijn missie/hoop.

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
brtAuteur31 januari 2017 · 13:29

@@meteomorris; al iets over sneeuwhoeveelheden donderdag / vrijdag in de franse zuidalpen te zeggen?

Gevorderd
koeienlapAuteur31 januari 2017 · 13:45

Vanaf zaterdag in t Zillertal, hopelijk gaat er nog wat bijvallen!

WE´ve got the POWDER
Gevorderd
svenAuteur31 januari 2017 · 13:55

@@jvrijsen, ik ben vorige week een paar dagen met een gids op pad geweest in St. Anton en er is nog poeder te vinden maar dan moet je wel een stuk hiken, in de buurt van de pistes is alles helemaal afgekrast.

Expert
meteomorrisAuteur31 januari 2017 · 14:44

@@brt franse zuidalpen is een groot begrip. Reken op 20-50 cm tussen donderdagmiddag en zaterdagochtend. Zondag nog eens een pak sneeuw vanuit west (kan hinderlijk worden met het oog op de trip naar huis). Ik zou kiezen voor zaterdag tot en met maandag ipv de klassieke donderdag-zondag.

powfinder.com
Gevorderd
brtAuteur31 januari 2017 · 14:53

@@meteomorris; heeft ook onze voorkeur, maar is helaas niet mogelijk. laten we hopen dat het front van zondag een beetje 's ochtends arriveert ;-)

Expert
meteomorrisAuteur31 januari 2017 · 15:06

Inmiddels 10-30 cm verse sneeuw rond de Arlberg en Engelberg. Dit zijn op dit moment de hotspots. Wel warm! Nulgradenniveau rond de 2000 meter. Sneeuw ook rond die hoogte papperig aan het worden.

Engelberg
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20380.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20381.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20382.jpg?width=800

Arlberg
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20383.jpg?width=800 http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20384.jpg?width=800

powfinder.com
Beginner
RutgerAuteur31 januari 2017 · 17:29

Weerbericht voor Arlberg hierboven is spot-on!
Zit in nessleg schrocken, op 1450 m hoogte, na ruim 26 uur neerslag is het resultaat 2 cm kletsnat witgoed. Pas vanaf 1650 is er wat sprake van opbouw v sneeuwdek. 10cm nat. Toenemend tot 30 cm op 2000m, vanaf 2000 m en hoger neemt het iets van Eem poeder vorm aan, maar het is erg compact., Is het de moeite morgen? Denk het niet. Boven de 2000m ligt er weinig sneeuw im het rotsige terrein en bovendien kneiterhard. In de skiroutes van Lech vandaag al veel gleitschnee ( ik hield het snel voor gezien) op 2000-2100m . morgen met toenemende warmte verwacht ik grote hvh gleitschnee lawines , nu al zie je hier tussen 1700-2000 m grote bruine afgegleden vlakken (vooral zuidhelling). @@jvrijsen ik zou je euro’s in de zak laten… Het is echt te warm en de hoge stukken is de base gewoon matig.

The object in life is not to be on the side of the majority,
Toerist
elisa.tmcAuteur31 januari 2017 · 22:20

Klinkt niet al te best @@Rutger ik hoop dat je monopoly mee hebt genomen. Of een slee ;)

Gevorderd
PistenbulckyAuteur31 januari 2017 · 22:33

Hier in 4Vallées (Veysonnaz) van hetzelfde, regen tot vrij hoog (ongeveer 1800m), daarboven wel dikke vlokken…maar met de voorspelde wind belooft dat ook niet veel goeds.
Ik zag en las dat er met de volgende dump wel wat gaat vallen in Courmayeur en dat is op zich niet zo heel ver rijden van hier. Ik ben er zelf nog nooit geweest maar wel al veel goede dingen over gehoord. Iemand nog tips? Pila (veel kleiner) is een andere optie maar daar valt (voorlopig op de kaarten te zien) wel wat minder. Was van plan om in één van die twee dan maandag of dinsdag een dagje rond te hossen ;-)

Gevorderd
PistenbulckyAuteur31 januari 2017 · 22:35

Of toch naar Arolla of Evolène. @ieism Misschien wil/kan je me op de hoogte houden van de sneeuwval daar dit weekend…

Expert
ieismAuteur1 februari 2017 · 00:22

Geduld. Twee graden kouder en het is bingo. Ik ben pas woensdag in Arolla.

Courmayeur wel erg leuk hoor, alleen al voor de koffie en eten. Vergeet de lift bij La Palud niet. Overnachten stuk goedkoper in Pré-Saint-Didier. Ik geloof iets van hotel Marmotte ofzo, vraag een kamer met uitzicht.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Toerist
thomasAuteur1 februari 2017 · 07:38

Ik krijg net een smsje van mn werkgeefster dat de weg naar mn werk de hele ochtend “gesperrt wegen lawinengefahr” is…(soort van ijsvrij… ehhh sneeuwvrij :) )
slf meetstationnetje meld 44 cm vers op 2350 meter.(Naluns)
Volgens het meteoschweiz meetstationnetje op 1300 meter(Scuol) schommelde de temperatuur daar gisteren en vannacht rond 0 graden. Op het moment -0.2.
Hier thuis op 1200 meter heeft het gisteren en vannacht non stop dikke vlokken gesneeuwd (geen regen). Resultaat is 10cm zware pap.

Gevorderd
brtAuteur1 februari 2017 · 08:38

@@meteomorris sneeuwhoeveelheden regio briancon beginnen wat terug te lopen. Zitten de modellen er naast, of moet ik me voorbereiden op een rit van 15 uur naar Isola? ;)

Expert
ieismAuteur1 februari 2017 · 08:59

@@brt Vliegen op Nice, €8 met de bus direct vanaf het vliegveld. Je kan het zelf niet heel veel sneller rijden.

Alternatief, vliegen op Nice en de trein naar Limone.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
brtAuteur1 februari 2017 · 09:03

Al gekeken, maar geen gunstige vliegtijden…

Expert
meteomorrisAuteur1 februari 2017 · 09:03

@@brt iedere poedertrip is een avontuur…
@@thomas inneralpine is het redelijk koud gebleven, maar meer naar het noorden (noordkant vereintunnel) was de luchtlaag tussen 1200 en 2000 meter toch echt te warm. Lawinegevaar 4 daar nu.

powfinder.com
Beginner
dimsumproAuteur1 februari 2017 · 09:12

Is de zwitsers/italiaanse grens een optie? Of is de base daar echt te dun om vrij/za/zo een bos op te zoeken?

Gevorderd
49Auteur1 februari 2017 · 09:13

Zijn de Amerikanen en Europeanen het nu eens eens? 3x een Ligurisch laag in de komende 10 dagen?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DutchessAuteur1 februari 2017 · 10:11

Zijn de Amerikanen en Europeanen het nu eens eens? 3x een Ligurisch laag in de komende 10 dagen?

49 op 1 feb 2017 09:13


Wauw, echt? Ik heb geen forecasts gecheckt (ik kan toch niet gaan tot splitfest) maar drie keer kadaboem in het zuiden zou toch wel ernstig leuk zijn! Snel Morris zijn update lezen…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!