Japow 2018: split or gamble?

• Yves
    Advanced
    Yves op 31 januari 2017 · 11:57
    Even advies opsnorren. Ik plan voor volgend jaar met 3 poederkameraden een trip naar Japan eind januari - begin februari. Idealiter zitten we daar zo'n 10 dagen (vertrekken rond 26 jan, terug 6 feb).

Mijn oorspronkelijk idee was om te vliegen op Sapporo, een dag of 5 met huurauto op Hokkaido rondtrekken, dan van daaruit richting Tokyo om nog 5 dagen rond Hakuba te trekken (wschl eerder public transport).

De vraag is nu of het verstandig is om op te splitsen: gaan we niet teveel tijd verdoen met transport, is het niet beter om 1 locatie uit te melken,...?

Iemand ervaring met beide locaties in één trip, en nuttige tips ivm transport? Dit is zonder twijfel maar de eerste vraag die ik hierover stel (heb al veel info gevonden, maar naarmate de plannen en de voorpret vorderen komen er nog wel specifiekere vragen).
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 31 januari 2017 · 12:10
    Tien dagen is te kort. Echt. Als je voor poeder gaat, op Hokkaido blijven. Als je voor (ook) cultuur gaat, Honshu doen. Zowiezo auto huren en flexibel blijven. Dat zou mijn advies zijn. (Met de opmerking dat ik het gevoel heb dat dit jaar Honshu meer in de prijzen valt qua sneeuw dan Hokkaido, maar dat gevoel is gebaseerd op FB posts, dus hoeft niet waar te zijn) Mijn meest dringende advies is toch: ga LANGER. Dat land verdient het zo.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • dimsum
    Beginner
    dimsum op 31 januari 2017 · 12:20
    Interessant, volgend jaar zelfde plannen. Was overtuigd van 2 weken hokkaido maar door de fb posts die @dutchess vermeldt, toch naar honshu beginnen kijken.

Langer dan 2 weken is spijtig genoeg geen optie
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 31 januari 2017 · 12:29
    Dan moet ik misschien nog even toelichten dat ik met ook cultuur bedoel tempels, sneeuwaapjes, kyoto of tokyo erbij doen. De Japanse cultuur krijg je natuurlijk ook op Hokkaido mee in de mensen. Hokkaido is, vind ik, wel heel anders. Is pas van Japan sinds eind achttiende eeuw (geloof ik) en is lang achteraf land geweest.
    Qua poeder is het er gewoon vaak kouder dan Honshu. Op Honshu komt het vaker voor dat het een dag plotseling regent tot 1500 m. Het is er ook drukker, zeker in de weekenden.

Je kan natuurlijk op Tokyo of Osaka vliegen en dan daar pas beslissen, dat is helemaal het toppunt van flexibel. Als je juist niet tegen keuzestress kan, gewoon een keuze maken. Het is Japan. Sneeuw ga je zien en een geweldige reis ga je zowiezo hebben.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 31 januari 2017 · 13:09
    Als je twee weken hebt en ook maar een kléin beetje mee wil krijgen van het land zou ik idd of het één, of het ander doen. Er is zó veel te zien!

En zorg dat je zo veel mogelijk flexibel bent. Op Hokkaido hebben we naar mijn gevoel behoorlijk achter het net gevist qua verse sneeuw, maar omdat het er kouder is hebben we met een beetje hiken nog prima poeder kunnen vinden.

Huurauto is wat mij betreft een must, en ik ben bijna dagelijks blij geweest dat ik bijbetaald heb voor een 4x4.

De week dat wij aankwamen op Hokkkaido ging het los op Honshu en nu we er zijn was/is het er te warm. In Tokio schijnt de zon en voelt het als voorjaar. Geen slechte plek om te zijn, dus wij blijven de laatste week hier. 😃 Ik kom nog wel een keer terug voor die heupdiepe poederbochten.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 31 januari 2017 · 14:17
    In Tokio schijnt de zon en voelt het als voorjaar. Geen slechte plek om te zijn, dus wij blijven de laatste week hier. 😃 Ik kom nog wel een keer terug voor die heupdiepe poederbochten.

Willem2k op 31 jan 2017 13:09

Tokio heeft itt tot de bergen iets verderop een droge winter. Daar schijnt de zon 's winters dan ook heel vaak en voelt het al snel aan als lente.
    Toerisski
  • Kip
    Advanced
    Kip op 31 januari 2017 · 14:24
    Ik ga zaterdag naar Hokkaido voor 2 weken. Voorlopig is het nog niet helemaal het beloofde land.
    Meeste sneeuw lijkt bij Hakuba te vallen, wat natuurlijk heel uitdagend terrein is.

Het is al een week z.g.a. droog op Hokkaido en dit lijkt nu nog een week te gaan duren. Dit is niet wat we hebben afgesproken, want naar Japan ga je voor de poeder...
    Gelukkig is het wel koud, dus met de vellen zal er best nog wel wat moois te vinden zijn. Hopelijk valt er eind volgende week wel een dikke bak sneeuw, anders zou dit wel zuur zijn.
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • Yves
    Advanced
    Yves op 31 januari 2017 · 16:08
    Ik zou met veel plezier 2 weken of langer gaan, maar dat is even niet realistisch vrees ik. Meeste meningen lijken hier naar 'stick to one island' te neigen. Dat is absoluut een optie, maar in principe houden we alle opties van verblijf ed... open tot we daar zijn. En dan kunnen we idd nog beslissen in functie van het weer.

Kost het zoveel tijd om te verleggen van het ene naar het ander eiland? Zowel trein (incl bullet train, evt met overnachting) als vlucht lijken efficiënte opties waarbij je niet al te veel tijd verliest?
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 31 januari 2017 · 16:17
    Ik zou met veel plezier 2 weken of langer gaan, maar dat is even niet realistisch vrees ik. Meeste meningen lijken hier naar 'stick to one island' te neigen. Dat is absoluut een optie, maar in principe houden we alle opties van verblijf ed... open tot we daar zijn. En dan kunnen we idd nog beslissen in functie van het weer.
    Precies, dit is de beste optie.

Kost het zoveel tijd om te verleggen van het ene naar het ander eiland? Zowel trein (incl bullet train, evt met overnachting) als vlucht lijken efficiënte opties waarbij je niet al te veel tijd verliest? Yves op 31 jan 2017 16:08
    Het vliegtuig zal het handigst zijn, maar al met al ben je een volledige dag kwijt.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 31 januari 2017 · 20:39
    Je kan kijken of je een betaalbare vlucht naar Toyama kan vinden. Dan is het nog 2 uur rijden naar Myoko.

Of een avond vlucht naar Haneda en dan nog 4 a 5 uur met de auto naar Hakuba of met de nachtbus vanaf Shinjuku.
    Ik zou niet naar Narita vliegen want dat is nog verder weg.
    Toerisski
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 31 januari 2017 · 21:09
    Precies, dit is de beste optie.

Kost het zoveel tijd om te verleggen van het ene naar het ander eiland? Zowel trein (incl bullet train, evt met overnachting) als vlucht lijken efficiënte opties waarbij je niet al te veel tijd verliest? Yves op 31 jan 2017 16:08
    Het vliegtuig zal het handigst zijn, maar al met al ben je een volledige dag kwijt. RuudvW op 31 jan 2017 16:17

Sowieso 1 eiland kiezen, anders ben je echt alleen maar aan het reizen. Zeker je in die korte periode al achter de sneeuw aan zal rijden.

Van Hokkaido naar Honshu is met de auto erg lang, 10 plus en als het sneeuwt (wat het zal doen) soms de helft er bij.

Er is sinds maart 2016 een Shinkansen (bullet-train) maar die vertrekt vanuit Hakodate. Vanuit centraal Hokkaido naar Hakodate (zelfde eiland dus) is een aantal uur. Die trein rijdt ook niet om het uur.. Do the math.

So, huur een auto bij Niseko Auto, check Snow-forecast en de JMA 6 hour forecast en je zit gebakken.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 31 januari 2017 · 21:10
    Je kan kijken of je een betaalbare vlucht naar Toyama kan vinden. Dan is het nog 2 uur rijden naar Myoko.

Of een avond vlucht naar Haneda en dan nog 4 a 5 uur met de auto naar Hakuba of met de nachtbus vanaf Shinjuku.
    Ik zou niet naar Narita vliegen want dat is nog verder weg. sanno op 31 jan 2017 20:39

Op Akita vliegen kan ook voor een aantal gebieden daar in de buurt, zoals Tazawako.
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 1 februari 2017 · 10:25
    Als je twee weken hebt en ook maar een kléin beetje mee wil krijgen van het land zou ik idd of het één, of het ander doen. Er is zó veel te zien!

En zorg dat je zo veel mogelijk flexibel bent. Op Hokkaido hebben we naar mijn gevoel behoorlijk achter het net gevist qua verse sneeuw, maar omdat het er kouder is hebben we met een beetje hiken nog prima poeder kunnen vinden.

Huurauto is wat mij betreft een must, en ik ben bijna dagelijks blij geweest dat ik bijbetaald heb voor een 4x4.

De week dat wij aankwamen op Hokkkaido ging het los op Honshu en nu we er zijn was/is het er te warm. In Tokio schijnt de zon en voelt het als voorjaar. Geen slechte plek om te zijn, dus wij blijven de laatste week hier. 😃 Ik kom nog wel een keer terug voor die heupdiepe poederbochten.

Willem2k op 31 jan 2017 13:09

top tourtje daar. Die foto is genomen bij/in annupuri toch? Waar het leger ook traint 😃
    Atomic
  • Niels
    Advanced
    Niels op 1 februari 2017 · 10:52
    Hokkaido is groter als Niseko en facebook-nieuws is wel vaker onderwerp van discussie de laatste tijd 😉.

Wij reden gisteren voor de 9e dag achter elkaar onverspoorde poeder op Hokkaido. Het eiland is echt groot, als het in Niseko regent, wil dat niet zeggen dat het overal zo is. Het seizoen in Niseko eo is karig tot nu toe, maar de rest van het eiland maakt een prima winter door. Het sneeuwt op dit moment, dat blijft het nog een paar dagen doen en ook na het weekend staat er weer sneeuw in de voorspellingen. Het gaat niet om halve meters per keer, maar zeker genoeg voor goede en diepe dagen. Zie hier bv gisteren:

Op Honshu is drie weken terug heel veel sneeuw gevallen, tot die tijd lag er nauwelijks sneeuw. Inmiddels zijn de condities er erg goed, maar regen tot op hoogte is ook midden winter niet abnormaal op Honshu. Ondanks die warme condities schijnt het er goed poeder rijden te zijn op het moment.

Ik zou zeker ook voor 1 vd 2 gaan. En ook Sapporo is een leuke stad, waar echt wel veel te zien en te doen is als het om Japanse cultuur gaat.
  • Kip
    Advanced
    Kip op 1 februari 2017 · 13:56
    Hokkaido is groter als Niseko en facebook-nieuws is wel vaker onderwerp van discussie de laatste tijd 😉.

Wij reden gisteren voor de 9e dag achter elkaar onverspoorde poeder op Hokkaido. Het eiland is echt groot, als het in Niseko regent, wil dat niet zeggen dat het overal zo is. Het seizoen in Niseko eo is karig tot nu toe, maar de rest van het eiland maakt een prima winter door. Het sneeuwt op dit moment, dat blijft het nog een paar dagen doen en ook na het weekend staat er weer sneeuw in de voorspellingen. Het gaat niet om halve meters per keer, maar zeker genoeg voor goede en diepe dagen. Zie hier bv gisteren:

Op Honshu is drie weken terug heel veel sneeuw gevallen, tot die tijd lag er nauwelijks sneeuw. Inmiddels zijn de condities er erg goed, maar regen tot op hoogte is ook midden winter niet abnormaal op Honshu. Ondanks die warme condities schijnt het er goed poeder rijden te zijn op het moment.

Ik zou zeker ook voor 1 vd 2 gaan. En ook Sapporo is een leuke stad, waar echt wel veel te zien en te doen is als het om Japanse cultuur gaat. Niels op 1 feb 2017 10:52

He Niels,

Waar heb je de goede poeder gevonden dan? Centraal hokkaido? Ashahidake/Furano?
    Kiroro zie ik ook wel goede dingen over voorbij komen...?
    "Skiing is a pure addiction, it probably could be compared to crack"
  • mh74
    Advanced
    mh74 op 2 februari 2017 · 10:54
    Ik zou zeker voor 1 eiland kiezen en verder zo flexibel mogelijk zijn met een 4WD huurauto. Ook in Japan weet je pas last minute waar de beste sneeuw is.
    Onderschat niet hoe lang je reistijd is. Van t ene naar t andere eiland kost wel een dag. Van het ene naar het andere skigebied ben je ook wel even onderweg, aangezien je max 50 km/u rijdt of nog minder met slecht weer en veel sneeuw op de weg. Een 4WD auto brengt je wel overal. Wij huurden bij Toyota rent a car.
    Powder makes me happy!
  • RidetheGlobe
    RidetheGlobe op 2 februari 2017 · 10:55
    Een karige winter in Japan in een groot poederfestijn in vergelijking tot Europa! Maken jullie je absoluut niet druk, sneeuw is hier genoeg! Na gisteren met mn splitboard op pad te zijn geweest door 40/50cm Japow in de Backcountry van Kiroro was ik vandaag in 30cm van hetzelfde in Rusutsu aan het rijden, zonder split!

Wij zijn hier (op Hokkaido) het hele seizoen aan het gidsen, (en waren de afgelopen twee seizoenen in Hakuba op Honshu) dus als je vragen/ tips hebt feel free to ask!
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 2 februari 2017 · 11:37
    Ik zou zeker voor 1 eiland kiezen en verder zo flexibel mogelijk zijn met een 4WD huurauto. Ook in Japan weet je pas last minute waar de beste sneeuw is.
    Onderschat niet hoe lang je reistijd is. Van t ene naar t andere eiland kost wel een dag. Van het ene naar het andere skigebied ben je ook wel even onderweg, aangezien je max 50 km/u rijdt of nog minder met slecht weer en veel sneeuw op de weg. mh74 op 2 feb 2017 10:54

Helemaal mee eens. Wil je de meeste 'verse' poeder scoren (zonder te touren), dan kun je het best flexibel zijn. Het sneeuw niet altijd en overal op Hokkaido. Furano had bijv. afgelopen Januari een periode dat er meer dan een week geen noemenswaardige sneeuw viel daar. Met touren ga je dan nogwel verassend goede poeder vinden. Als aanvulling op het al door mh74 genoemde: Let ook op de wind. Als het hard waait, is de kans groot dat ze de hogere liften sluiten danwel de enige lift (bijv. Asahidake)
  • Niels
    Advanced
    Niels op 2 februari 2017 · 14:42
    @Kip dit al gelezen: http://wepowder.nl/forum/topic/220480

Daarmee moet het echt goed komen. Last minute finetunen is de key. Wat @RidetheGlobe zegt klopt helemaal. En de voorspellingen voor de middellange termijn zien er goed uit, dus ik zou me geen zorgen maken.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro