Freeride Project in Livigno

Freeride Project in Livigno

We hebben al eerder over het Freeride Project in Livigno geschreven, maar het blijft een verhaal dat als voorbeeld kan dienen voor heel veel andere skigebieden. Iedere ochtend staat Fabiano Monti voor dag en dauw op om het lawinebericht van Livigno te schrijven. Hiermee is Livigno het enige dorp in de Alpen met een eigen lawinebericht. Dat heeft enerzijds te maken met de geïsoleerde ligging van Livigno, maar anderzijds ook met de manier waarop ze in het dorp tegen freeride aan kijken.

Van verbieden tot informeren

Een aantal jaar geleden was freeriden nog verboden in Livigno, maar aangezien Italianen zich niet zo bijster veel aantrekken van bordjes waarop staat dat je dingen niet mag doen werd besloten om het over een andere boeg te gooien. En wel om de freerider zo goed mogelijk te informeren. Dat komt naar voren in een aantal zaken:

  • Dagelijks lawinebericht in het Engels specifiek voor Livigno
  • Routes voor beginners en gevorderden die op de berg staan aangegeven
  • Relevante informatie voor freeriders bij de liften
  • Punten waar je een piepercheck kunt doen
  • Informatie avonden waar je meer kunt leren over lawineveiligheid

Anyway, Fabiano legt het zelf uit in de bovenstaande video. Wij zijn in ieder geval zeer enthousiast over dit dorp met een hele goede vibe in het noorden van Italië. Dat het dan ook nog eens belastingvrij is is een leuke bijkomstigheid. Ik heb in ieder geval wel weer zin om terug te gaan om weer te gaan toeren!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
PoedertijnAuteur1 februari 2017 · 15:21

Juiste mentaliteit én een superleuk gebied.

My drug is white powder. Deep, white powder.
Gevorderd
JesperAuteur1 februari 2017 · 15:42

“Souni di Whoumpf”. Precies hoe ik klink als ik probeer Italiaans te praten.

Gevorderd
FreeArnoAuteur1 februari 2017 · 18:29

Och man Livigno… was 2 jaar (?) terug een van de leukste weekenden. Sindsdien hou ik het altijd in de gaten, maar lijkt het ergens anders altijd ff beter te worden. One day…!!

Dromen zijn er om te realiseren
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!