Waar moet je op letten bij materiaal voor skitoeren?

• Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 9 maart 2017 路 16:37
    dubbelpost...
    http://verticaldissidents.net
  • laVache
    Beginner
    laVache op 9 maart 2017 路 16:59
    @martijnuiterwijk over die stijghulpen: ik gebruik die van mij eigenlijk zeer weinig. Ze dwingen je om kortere passen te nemen, wat meer energie kost. En die energie kan je op de steilere stukken net heel goed gebruiken 馃槂
  • JuraSki
    Advanced
    JuraSki op 9 maart 2017 路 17:13
    Goede en herkenbare tips. Alleen begrijp ik tip 25 niet. Natuurlijk stijghulp (hoge hak)- die zitten meestal op je binding -gebruiken. Maar waarom moet je daarvoor je teller wax'en?
    En bij tip 29. Heel handig is een plexiglas wax krabbertje mee als een beekje zonder vellen treft. Om het ijs van je ski te krijgen.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 9 maart 2017 路 17:32
    @laVache, dan is het wellicht iets persoonlijks, ik vind het juist prettiger touren. Kortere passen heb ik geen last van. Wellicht door mn lengte ( 2 meter en lange benen).

@JuraSki, heb je je tellers van je ski stokken nog nooit gewaxed? dan ga je echt veel sneller hoor 馃槈
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 9 maart 2017 路 17:36
    tip 31: zet de schoen in loopmodus als je start met vellen, scheelt je ook een flinke pas lengte, en voor splitboarders: haal de forward lean uit je highback
    tip 32 vergeet de boel niet weer terug/vast te zetten naar afdaalmodus voor je dat ijzige couloir indropt 馃槂
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 9 maart 2017 路 18:27
    Mij werd geadviseerd die stijghulp pas erin te gooien als je er echt behoefte toe voelt. Als ik de beste man mag geloven werd er te vaak te snel gebruik van gemaakt, waarbij het juist contraproductief zou werken.
  • GerritA
    Advanced
    GerritA op 9 maart 2017 路 20:21
    Tip 51.... Heb je een hond die dol is op de sneeuw en warm vachtje. Zorg dan dat hij beetje conditie heeft en hij voor je in het spoor blijft lopen aan lange elastische lijn. Dat scheelt kracht en is gezellig... Pas wel je snelheid beetje aan bij de afdaling...

Helaas geen foto in actie tijdens touren.
    And snow it is.....
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 9 maart 2017 路 21:15
    Dynafit Seven Summits 78 mm (1310 gr) voor het tourwerk met weinig/geen lekkere sneeuw, incl Dynafit TLT ST binding.

Dynafit Stoke 105 mm (1550 gr) voor als er lekkere sneeuw ligt. Probleemloze ski, heerlijk doet precies wat je ervan verwacht! Incl Dynafit TLT FT binding

Schoen Dynafit PX One (1490 gr). Een mooie combi van goede klim en daaleigenschappen.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 10 maart 2017 路 08:45
    Tip 100, vergeet alle tips en ga toeren. Je komt er snel genoeg achter wat wel en wat niet werkt. Ieder heeft zo zijn voorkeuren 馃槂
  • dick
    Advanced
    dick op 10 maart 2017 路 09:12
    Tip 25, nog nergens tegengekomen:

Stijghulpen op je binding, Gebruik ze scheelt heel veel energie en maakt het lopen aangenamer.
    kun je met je teller gewoon bedienen ( mits je teller gewaxed is)
    [/post]

Ik train juist zonder stijghulp... Alleen op lange stijle stukken top een lange tocht gebruik ik de stijghulp. Als je loopt zonder stijghulp is je pas langer. Ik bespaar energie door niet te stijl omhoog te haag (zigzag). Het wisselen van de stijghulp kost tijd en energie.
    --
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 maart 2017 路 09:14
    Tip 100, vergeet alle tips en ga toeren. Je komt er snel genoeg achter wat wel en wat niet werkt. Ieder heeft zo zijn voorkeuren 馃槂 robbert op 10 mrt 2017 08:45

Dit is de gouden tip, en de oplossing voor al je problemen.
    splitfest.nl
  • dick
    Advanced
    dick op 10 maart 2017 路 09:23

Bindingen; Fritschi Diamir freeride. Wel iets zwaarder maar veilig en zeer betrouwbaar en gaan jaren mee, veel langer dan de ski's. Die puntjes bindingen; je ziet vaak tourders klooien om erin te klikken. Sneeuw en ijs ertussen, gedoe.
    [/post]

Ik heb zelf ook een set met Fritschi Diamir freeride bindingen. Jaren lang plezier van gehad. Voor het omhoog skinnen werken de puntjes echt veel beter. Het pivotpoint met tech bindingen lager en beter. Dat betekent meer grip ophoog en minder snel 'terugglijden'op stijle stukjes. Het gewichtsverschil is echt groot (1,4 kg verschil tussen mijn Diamirs en Plum Guides S) en dat merk je. Kwa skien is de ervaring ongeveer hetzelfde. De Tech binding heeft iets meer forward lean. Het inklikken is idd geklooi, maar ik adviseer iedereen die met tourskieen begint de lichtere optie. Ijs en sneeuw tussen m'n bindingen heb ik nauwelijks last van bij m'n techbindingen. Waarom al die onnodige kilo's meezeulen?
    --
  • wouter4
    Advanced
    wouter4 op 14 maart 2017 路 18:05
    Leuk dat er op wepowder aandacht is voor toerski毛n.
    Maar zullen we gewoon de gebruikelijke benamingen gebruiken? Toerski毛n bestaat al heel lang en Nederlanders doen daar al tientallen jaren aan mee. Dus waarom het ineens 'skins' 'crampons' of 'skintrack' moet zijn snap ik niet. De Nederlandse taal is toch mooi genoeg? De meeste Nederlanders die aan toerski毛n doen gebruiken deze woorden:
    Skitoeren - Toerski毛n
    Crampons (voor onder je ski) - Harscheisen (Duits, ja weet ik, maar in de winkel heet dat ook zo)
    Crampons (voor onder je schoenen) - Stijgijzers
    Skins - stijgvellen
    Safety - veiligheid
    Skintrack - spoor

Noem me maar een zeur, kan me niks schelen. 馃構
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 14 maart 2017 路 18:45
    @wouter4, je bent een zeur 馃槈
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • evan
    Advanced
    evan op 14 maart 2017 路 19:09
    Ik ben het met je eens, @wouter4, maar wie A zegt moet ook B zeggen. Harscheisen heeft bijvoorbeeld een Nederlandse benaming: harschijzer(s); nu nog een Nederlands woord voor 'Harsch' bedenken. 馃槈
    Daarnaast gaat dit artikel voornamelijk over materieel (werktuigen/uitrusting) en slechts zijdelings over materiaal (grondstoffen/bestanddelen). In het Frans wordt het onderscheid tussen 'mat茅riel' en 'mat茅riau' w茅l consequent gemaakt.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 14 maart 2017 路 22:21
    Ik noem die dingen altijd 'messen'... Dat is een Nederlands woord, bekt lekker, en voorkomt verwarring met de stijgkramponnen. Of is dat ook teveel straatpraat?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 14 maart 2017 路 22:30
    Prima. Als je maar niet met je messen mijn hele stijgvelspoor stuktrapt, want dan smeer ik velwas over je drielaags schaal.
    splitfest.nl

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro