Volkl Mantra (177cm) of Soul 7 HD (180cm)?

• Jens073
    Jens073 op 4 februari 2017 路 13:07
    Hallo allen,

lees net 2 dagen mee en zojuist geregistreerd want 'in need of' een beetje input van jullie.

Ben enorm aan het twijfelkonten tussen de Mantra (177cm) en de Soul 7 HD (180cm), beide modellen uit het actuele seizoen.

Even wat data van mij:
    - 178cm, 75kg (80kg in full gear)
    - Niveau 8-9 (schaal 1-10)
    - Ski +/- 15 dagen per jaar (Alpen)
    - 50% off piste in max 30-50cm sneeuw
    - Skistijl: ik ski alle stijlen behalve big airs en met mach 7 recht naar beneden (want 39 en 2 kids 馃槈 )
    - Huidige Ski: Salomon Thruster Ten Eighty Twintip uit 2006 (totaal ongeschikt I know maar ooit gewonnen)

Ben op zoek naar 1 ski met modernere technologie die in alle reguliere pistencondities (behalve ijs, buckel en >50cm pow) bovengemiddeld scoort.

Ben al een tijdje aan het zoeken en kom steeds uit bij Mantra en Soul. Twijfel bij de Mantra of deze in 30cm pow comfortabel is (ivm titanium laag icm full, low rise, rocker). Bij de Soul twijfel ik wat aan de stabiliteit, hoewel dat volgens de vele reviews in het HD model opgelost is.

Heeft iemand van jullie ervaring met 1 of beide ski's? Zou input zeer waarderen.

Thx,
    Jens
  • JanWillem1965
    Beginner
    JanWillem1965 op 4 februari 2017 路 14:50
    Ik denk zelf aan de Sky 7 hd als het echt 1 ski voor alles moet zijn. Is net iets smaller dan de Soul. Of iets anders met 99 mm onder de voet . Heb nu de Salomon Q88 die is geweldig op de piste maar mag nog wat breder voor buiten de piste.
  • JanWillem1965
    Beginner
    JanWillem1965 op 4 februari 2017 路 15:10
    Q85 is het nu. Misschien is zelfs die 85 of 95 mm voldoende voor jouw gewicht, ik weeg ondertussen al 84 kg.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 4 februari 2017 路 15:33
    De Mantra en de Soul zijn wel compleet verschillende ski's dus vergelijken is lastig. Ik heb de Mantra van seizoen 2014 geskied en dat is een lekkere stabiele ski waar je wel een beetje voor moet werken. De nieuwe Mantra heeft idd full rocker waardoor ie op harde ondergrond iets minder presteert.
  • Jens073
    Jens073 op 4 februari 2017 路 15:42
    @JW65, thx. Heb ik ook overwogen maar moet keuzes maken, anders blijf ik vergelijken 馃槈. Vandaar either Mantra of Soul.

@Alex; thx voor de input. De full rocker wordt echter behoorlijk getemperd door de stijve lagenopbouw.....zegt men.
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 5 februari 2017 路 11:10
    Ik ben net terug en heb de afgelopen week weer veel op mijn mantra's gestaan. Zijn 2 jaar oud nu en bevallen me prima. Heb er best veel mee in de poeder gestaan, nog niet in meer dan 50 cm maar hoop het mee te maken. Op de piste ook prima, stijf genoeg om op te carven en klappert niet op hoge snelheid.
    De Soul kan ik je niets over vertellen.
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • Jens073
    Jens073 op 5 februari 2017 路 13:29
    @lorusRoos; Thx, hoe heb je de float ervaren? Geen tip dive in bijv 30cm sneeuw?
  • El-Andres
    Beginner
    El-Andres op 5 februari 2017 路 21:49
    Die Soul 7 HD's kan ik wederom alleen maar aanbevelen. Heb ze zelf ook in extreem diep poeder getest (>50cm) en moet zeggen dat ik wel tevreden was. Waar wel op gelet moet worden is het montagepunt van de bindingen. Ik ben voor een centrale positie gegaan wegens de extra wendbaarheid, maar had ze achteraf gezien liever iets verder naar achteren gehad. Het kost me soms wat moeite om de tips boven de sneeuw te houden in die condities, en dan krijg je dat ver achterover hangen van vroeger... Tip dive bij 30 cm zoals je hierboven vraagt lijkt me trouwens wel extreem.

Wat pistestabiliteit betreft moet ik zeggen dat ikzelf nog niet boven mach 4 uitgekomen ben 馃槂, kan dus niet beoordelen hoe het daarboven gaat. Algemeen geldt dat bij die extreme rockers eerder dat jouw eigen evenwicht maatgeevend is. Kun je de druk op de juiste plek houden, blijven de skis ook stabiel, klapperend of niet.
    Bij niveau 8-9 zoals je aangeeft kun je beslist knallen met die dingen. Vorig jaar heb ik met de oudeSoul 7 keihard op een 'eind-van-de-dag-piste' geknald, en vond het in zekere zin prettiger dan met mijn carve skis, gewoon omdat oneffenheden goed weggewerkt worden. Je moet met die brede skis goed je gewicht erin zetten om ze op de kant te krijgen maar eenmaal daar houden ze echt koers. Die HD's zouden dus nog stabieler moeten zijn.

Heb geen ervaring met de Mantra's, dus ik kan geen vergelijking maken.
    Hopelijk heb je er wat aan.

Gr. Andrei
  • Buk
    Beginner
    Buk op 5 februari 2017 路 23:27
    K2 pinnacle 95 komt uit diverse tests (NL DE USA) zeer goed.
    Met name in de door jouw aangegeven condities.
    Je kan natuurlijk voor een of twee maten breder gaan. Maar die zijn voor de wat diepere pow.
    Buk
  • sanno
    Tourist
    sanno op 6 februari 2017 路 07:09
    Als je niveau 8-9 hebt (Dus iets van Landes+ skileraar/Europa Cup racer: 9-10 is dan Staatlich of World Cup racer) en twijfelt aan de stabiliteit van de Soul in 180 dan gewoon een maatje langer nemen moet totaal geen probleem zijn icm met je techniek. Dan heb je meteen meer float en meer stabiliteit.
    Komende van een Thruster is de Mantra een totaal andere ski. De Soul ligt er wat dichter bij in theorie.
    Uiteindelijk is er maar 1 manier om uit te vinden wat goed bij je past en dat is zelf erop skien.
    Toerisski
  • Jens073
    Jens073 op 6 februari 2017 路 08:15
    @El-Andres; Dank voor de uitvoerige feedback, zeer waardevol!

@Buk; dank voor de tip, heb ik ook overwogen.

@sanno; Dat het tov de Thruster een hele andere ervaring/verbetering zal zijn is het hele idee. Is nu gewoon na twee uur ski毛n heel hard werken omdat die Thrusters op zijn, ook voor een oud(e) skileraar. En met de vorderende leeftijd is een comfortabelere ski wel een zaligmakend idee. Ben ervan overtuigd dat ik zowel op de Mantra als op de Soul heel blij wordt.

Uitproberen is zeker de beste optie. Ben echter, ivm kinderen, gebonden aan de reguliere skivakanties en als ik dan die rijen zie bij de verhuurlocaties ga ik liever een dagje zweten op die Thrusters.

Kan, ivm stabiliteit wel een maatje groter nemen (in dat geval de 188cm) maar dan lever ik in op wendbaarheid. Voor echt diep poeder heb ik ook nog Shiro's, die waren helaas in de Alpen de laatste 5 jaar niet nodig.
  • El-Andres
    Beginner
    El-Andres op 6 februari 2017 路 08:54
    Dat met het inleveren van wendbaarheid valt wel mee. Vooral op de piste waar de ski niet wegzakt in de sneeuw is het glijvlak redelijk kort wegens de vrij extreme rockervorm. Ik heb zelf ook de 188cm, maar weeg dan ook 86 kg.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 6 februari 2017 路 15:41
    wat @El-Andres zegt. Met early rise is het uiteindelijk gewoon een veel korter effectieve skilengte dan een traditionele camber ski. Op de piste geen probleem, off piste eigenlijk alleen maar voordeel, meer float meer versnelling.
    Toerisski

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro