Van PA#7 naar PA#8.... poeder in de westalpen!

Van PA#7 naar PA#8.... poeder in de westalpen!

Sinds donderdagavond is er 20-70, lokaal zelfs tot 90 cm verse sneeuw gevallen. Lag de focus de afgelopen dagen vooral op de Franse Zuidalpen, de gebieden ten zuiden van Zwitserland en de grensgebieden tussen Frankrijk en de Piemonte, de afgelopen nacht heeft het zwaartepunt zich verplaatst naar de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland. Vooral in de westelijke Alpennoordkam, westelijk wallis en de Haute Savoie heeft het intens gesneeuwd. Daarmee zijn de condities in 96 uur van pover geupgrade naar een de mooie status van door de bossen rossen. Mooi wat tijd voor wat ‘Vapaalasku’ zoals de Finnen zeggen. Ofwel lekker freeriden in de poeder. Zeker omdat de resten van PA#7 nog voor het oprapen liggen en PA#8 zich inmiddels aandient. In dit bericht:

  • Dikke pak poeder in de westalpen
  • Maandag nog wat lichte sneeuw
  • Dinsdag nog meer sneeuw vanuit noordwest
  • Tips waarheen te gaan
  • De rest van de week een retour d’est
  • Ofwel PA#8

Dikke pak poeder in de westalpen

Ik kan er veel woorden aan vuil maken, maar trust me. Na de storm van zaterdag is er zondag nog een mooi pakje poeder bijgevallen in de westalpen. Tegen de middag begon het dan eindelijk ook goed te sneeuwen in de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland zodat de westalpen er goed bij liggen. Voor een impressie klik je het beste even hier. Of juist niet als je er de afgelopen dagen niet bij was en de komende dagen geen tijd hebt. Al met al hielden de stormen zich goed aan mijn voorspelling zodat iedereen die mijn tips heeft gevolgd zeker poeder heeft gereden de afgelopen dagen. De intense wind van zaterdagmiddag was zeker even schrikken, maar het hoort bij een intense storm cycle als deze.

La Thuile
La Thuile

Maandag nog wat lichte sneeuw

Deze maandag sneeuwt het nog licht in de Franse Noordalpen, de noordkant van Zwitserland en Oostenrijk en de oostelijke Dolomieten waarbij er nog eens zo’n 5-15 cm verse sneeuw kan vallen. Allemaal erg lekker, maar niets vergeleken met de hoeveelheden die de afgelopen dagen in de westalpen vielen.

Dinsdag nog meer sneeuw vanuit noordwest

Dinsdag volgt er front vanuit het noordwesten wat met name sneeuw brengt richting de Franse Noordalpen en het westen van Zwitserland. Reken nog eens op 5-15 cm verse sneeuw boven de 1000 meter, waarmee PA#7 wordt afgetopt met een mooi laagje poeder.

Tips waarheen te gaan

Met alle nieuwe sneeuw geldt er de komende dagen een poederalert voor

Veel plezier! Oh ja… en boeken van onderdak doe je hier.

Vanaf vandaag kun je alle bovengenoemde poederalert regio’s terecht. Vermijd de allerhoogste toppen en zoek gebieden waar je lekker door de bossen kunt rossen!

Maar veel verse sneeuw, soms heel erg veel wind, een fluctuerende temperatuur en de problemen in het bestaande sneeuwdek zorgen voor stijgend lawinegevaar de komende dagen. Ga je de komende weken op trip dan is het goed jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
  • Check je vooraf het lokale lawinebericht?
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
  • Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Onstuimige periode: 30% korting op de wePowder Academy

Na een onstuimig weekend staat het sneeuwdek op scherp. Wij wensen je een diepe, maar vooral ook veilige winter toe. Daarom geven we je deze druistige periode 30% korting op de wePowder Academy. Met de code DRUISTIG2017 krijg je 30% korting, kun je direct starten en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Le retour d'est
Le retour d’est

PA#8: vanaf woensdag een retour d’est

Het frontje dat dinsdag vanuit het noordwesten de Alpen overtrekt reactiveert in de loop naar de woensdag in de vorm van een Genua depressie. Ofwel le Retour d’Est. In het Nederlands ook wel te omschrijven als de storm komt nog eens terug uit het oosten en dat is het feitelijk ook. De depressie in de Golf van Genua (ook wel een Genua laag of Retour d’est) stuwt met een oostelijke stroming vochtige lucht tegen de Piemonte aan en tot en met vrijdag zou dat stormpje wel eens kunnen blijven klieren. Dat kan wederom voor 10-30, lokaal 50 cm vers zorgen bovenop de 20-50 cm vers die PA#7 al opleverde in de betreffende regio. Ofwel je plakt er na PA#7 nog wat dagen aan vast om door de bossen van de Piemonte te rossen, danwel je regelt eind deze week wat dagen vrij om poeder te rijden en espresso te drinken.

Daarna onzeker

Wat er na eind deze week gebeurt is nog onzeker. Het Amerikaanse model tekent voor een scenario met nog meer sneeuw voor de Piemonte, terwijl het Europese model gaat voor hogedruk dominantie, droogte en warmere temperaturen in de hogere luchtlagen. Maar eerlijk gezegd kan die lange termijn me even gestolen worden. Het moment van de treeruns in de Alpen is daar. Ik ga lekker wat prototypes testen in de bossen en voor wie van snowboarden en poeder houdt… stay tuned zal ik maar zeggen.

Dinsdag meer. Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
powderdudeAuteur6 februari 2017 · 13:05

Hi Morris
Ik weet dat er veel gaat vallen maar specifiek ?Wat is donderdag de beste bestemming en het dichtst bij voor flink wat poedergenot

Enjoy :-))
Gevorderd
StenAuteur6 februari 2017 · 13:50

Wil ook wel weg vanaf as donderdag, wie gaat er mee? Heb een poedermobiel, 3 eenheid en 2 plaatsen vrij.
Ben een relaxte skier.

never grow up.
Gevorderd
BodoAuteur6 februari 2017 · 14:12

Blue bird powder day @ Puy Saint Vincent’s bois du coq
http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20483.jpg?width=800

Beginner
brtsAuteur6 februari 2017 · 15:43

Wij gaan ook rijden wss. Twijfels over Sestriere, Valloire of Bardoneccia? Wat is het best?

Gevorderd
brtAuteur6 februari 2017 · 17:09
Gevorderd
NickyAuteur6 februari 2017 · 23:05

@@bodo wat cool! Jullie zijn terug in het magische bois du coq

Gevorderd
razAuteur7 februari 2017 · 14:29

@@nicky bois du coq is inderdaad nog niets van zn magie kwijt! Wat een dag! Nu zijn we in la Giettaz. Erg leuk terrein en het sneeuwt weer! Wel een tandje warm. @@meteomorris, is het goed idee om hier morgen firstchair te nemen voor nog wat poederbochten voor we weer naar huis moeten? Of moeten we voor de beste condities toch verkassen?

Toerist
AnoniemAuteur7 februari 2017 · 14:40

@@meteomorris en anderen: niet PA gerelateerd, maar wel meteo gerelateerd. Ik ben op zoek naar data van de afgelopen pak em beet 10 jaar m.b.t. windsnelheden in NL. Meer specifiek wil ik weten hoe groot de kans is dat het in juli harder waait dan een bepaalde windsnelheid.

Expert
HaasAuteur7 februari 2017 · 16:43

@@zimoski ik kan je met een gerust hart zeggen dat de kans 100% is dat het in juli harder waait dan een bepaalde windsnelheid. ;-)
Maar Juli??
Winter aint over yet!!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Toerist
AnoniemAuteur7 februari 2017 · 17:25

@@Haas vooruitzien is regeren. Weet je toevallig ook de kans op >10m/s? ;)

Gevorderd
VinnieAuteur7 februari 2017 · 21:46

Ok back 2 the snow: Komt die @retour d’est nog een beetje door qua hoeveelheden, of wordt het weer een opfrissertje?

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Expert
meteomorrisAuteur8 februari 2017 · 07:39

@@Vinnie, zometeen een update. Vergeet niet dat de Piemonte er afgelopen weekend ook ruim 50
cm bij kreeg!

powfinder.com
Gevorderd
VinnieAuteur8 februari 2017 · 09:15

@@meteomorris I know:) was ik niet vergeten, maar laat die storm maar lekker doorkomen! benieuwd naar je update:)

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Beginner
brtsAuteur8 februari 2017 · 09:28

Ik zit ook te F5’en hier. Mijn maten willen regio Sestriere inruilen voor Aostadal…

Expert
meteomorrisAuteur8 februari 2017 · 11:28

@@Vinnie: http://wepowder.nl/forum/topic/239150 @@brts psst… Prali (om de hoek van Sestriere)

powfinder.com
Beginner
brtsAuteur8 februari 2017 · 15:29

@@meteomorris Thnx, ben bekend met Prali want heb daar met Roel weleens in de rondte gereden. Wss wordt het regio Sestriere (afhankelijk van slaapplek!)

Beginner
BramboAuteur8 februari 2017 · 16:50

@@meteomorris Van poeder houdende boarder hier is heul nieuwsgierig naar de testresultaten van die prototypes! Have fun! (Staying tuned :))

Expert
meteomorrisAuteur8 februari 2017 · 17:29

@@Brambo wees gerust. Ik houd jullie op de hoogte ;)

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!