Update - Les 4 Vallées, Valais, Suisse

• kanski
    Elite
    kanski op 9 februari 2017 · 18:24
    Na de sneeuwval van de laatste dagen (+/- 70cm) is het nu ineens super tricky in het gebied! Veel off-piste terrein van 35° en steiler boven de 2200m komt er spontaan uit of wel op afstand getriggerd!

De oost flanken als eerst zodra de zon zijn invloed uitoefend. Sneeuw klinkt in en wordt zwaar. Vandaag 2 lawines getriggerd met een landing! Weliswaar op afstand van ons. Lawine brak tot volledig op de oude eerste sneeuwlaag van het seizoen.

Verder enorme lawine gezien op de highway en gehoord dat de oostwand van de Fou er ook spontaan is uitgekomen!

Be aware....
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 9 februari 2017 · 18:26
    jaiks! thanks @kanski
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 9 februari 2017 · 19:29
    Zo, heftig!
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 9 februari 2017 · 20:44
    Opnieuw kan ik beamen wat Sander schrijft maar dan voor de andere kant van 4Vallées (lees Veysonnaz/Thyon).
    Deze morgen Eteygeon gedaan (alternatieve route dus niet die van op de kaart) vanaf het kruis (hoogste punt). Super poeder.
    Deze namiddag wouden we een ander alternatief doen dat ik jaren geleden al eens had gedaan (en waar we deze morgen vanaf het kruis wat mensen zagen induiken). Dat wil zeggen vanaf stoeltjeslift Greppon Blanc en dan achteraan erin, daar is een mooie, korte, niet té stijle couloir. Maar eens aangekomen zagen we dat de ganse wand (van couloir) was losgekomen. Er zaten heel wat mensen op die 'route' en er waren er al aan het zoeken. Wij zijn met onze groep hulp gaan bieden maar het verliep nogal chaotisch doordat sommigen van de andere groep blijkbaar niet begrepen dat ze hun 'bieper' of op zoeken of gewoon uit moesten zetten. Heli kwam 10 minuten later aan. Na uitgebreid zoeken bleek er niemand onder te zitten, OEF! Maar het is wel scary om te zien hoe mensen vaak paniekerig en ongeorganiseerd reageren in dergelijke sitautie, terwijl je juist met een zekere doeltreffende rust tewerk moet gaan...ride safe en denk twee keer na...In ons klein groepje rees daarna de vraag welke beslissing we zouden gemaakt hebben als de lawine er nog niet was geweest. Zouden we bij het aanschouwen van de couloir beslist hebben een alternatieve route te nemen of niet. Een éénduidig antwoord vonden we niet meteen. Een van ons heeft net z'n opleiding snowboardführer achter de rug en ook hij kon niet met zekerheid zeggen dat we het niet gedaan zouden hebben...voer voor discussie dus. In al onze andere afdalingen heb ik het gevoel dat we wel de juiste beslissingen hebben genomen.
  • kanski
    Elite
    kanski op 9 februari 2017 · 22:28
    Avalanche at Mt. Gelé triggerd door dynamiet.
  • kanski
    Elite
    kanski op 9 februari 2017 · 22:31
    Avalanche triggerd door mijn landing! 50m skiërs links van ons. Een tweede kwam spontaan los iets lager en verder weg van ons.
  • evan
    Advanced
    evan op 9 februari 2017 · 22:44
    Da's schrikken! Afvallen of bredere ski's nemen dus. 😉
  • Ors
    Advanced
    Ors op 9 februari 2017 · 23:21
    Pfff... heftig zeg. Blij dat je het er zonder kleerscheuren vanaf hebt kunnen brengen
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • Haas
    Expert
    Haas op 10 februari 2017 · 07:39
    Dat verdomde altschnee probleem blijft ons achtervolgen...
    Thx voor sharing @kanski
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • kanski
    Elite
    kanski op 10 februari 2017 · 09:53
    Altschnee probleem lijkt niet te verdwijnen door de dikkere laag er bovenop, in tegendeel eigenlijk, eerder in heftigheid toe te nemen! De oude laag is zo instabiel dat het de verse laag sneeuw niet kan dragen. Alles boven de 2200m Oost over noord naar west en 35° steil staat op scherp. Ik zou met grote terughoudendheid het terrein in gaan en de stufe meer bekijken als een 3++.
    De lawine op de highway was enorm! Van top to bottom en volledig vanaf de eerste oude laag! Schat 'm op 300m lengte.
    De west faces op de backside Mt. Fort (Mt. Carron) zijn blijkbaar later op de dag ook naar beneden gekomen.
  • tysco
    Tourist
    tysco op 10 februari 2017 · 10:04
    Punt is dat het Altschnee probleem niet zomaar weggaat. Dus hoe kunnen we daarmee omgaan?
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 10 februari 2017 · 10:17
    behouden lijnkeuze en de steilheid niet pushen lijkt me.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 februari 2017 · 10:20
    @kanski Dank voor het delen! De kroon van de lawine lijkt me niet heel dik. Is het sneeuwdek gewoonweg nog steeds niet te dun?
    Altschnee probleem lijkt niet te verdwijnen door de dikkere laag er bovenop, in tegendeel eigenlijk, eerder in heftigheid toe te nemen! kanski op 10 feb 2017 09:53

@tysco, lees ff dit http://wepowder.nl/forum/topic/237616 en dit http://wepowder.nl/forum/topic/233700
    May the powder be with you.
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 10 februari 2017 · 15:27
    @meteomorris Op veel plekken ligt er inderdaad nog quasi niets, doordat alles wit en fluffy is krijg je snel het gevoel dat er een pak sneeuw ligt maar de Sharks zijn hier aan deze kant nog zeer aanwezig...heb het sneeuwdek hier nog nooit zo dun gezien deze tijd van het jaar...en zoals @kanski al aangaf, de situatie is hier echt wel tricky, behouden lijnkeuze en steilheid inderdaad niet pushen zoals @martijnuiterwijk al zei...los van de gevaren en het dunne sneeuwdek heb ik afgelopen week wel enorm genoten. Ik was wel verschoten dat er in Evolène (op dinsdag geweest) nog minder sneeuw lag dan in Thyon/Veysonnaz, daar zaten pas sharks te wachten om een lekker hap te nemen...by the way, kroon van de lawine waar ik het in mijn eerder post over had lag minstens rond de 50cm
  • kanski
    Elite
    kanski op 10 februari 2017 · 16:37
    @meteomorris, de kroon op mijn foto is dichtbij een meter. Van alle lawines die ik vandaag gefotografeerd heb was de kroon een meter of meer dik! Foto is van een 80m afstand genomen. Overigens vandaag weer twee lawines waargenomen die op afstand getriggerd werden. Boven de sleeplift La Tza. 35°+ hang. De groep had een goede lijn keuze en daalde netjes 1 voor 1 af. De laatste persoon week af van de gekozen lijn en gelijk daarop braken er op twee plaatsen in het sneeuwdek lawines los!
  • kanski
    Elite
    kanski op 10 februari 2017 · 17:18
    l'Eteygeon; Bulky's couloir denk ik.
  • kanski
    Elite
    kanski op 10 februari 2017 · 17:20
    l'Eteygeon, vlak naast de normaal entree voor de ski route!
  • Pistenbulcky
    Advanced
    Pistenbulcky op 10 februari 2017 · 17:30
    l'Eteygeon; Bulky's couloir denk ik.

Inderdaad! Had zelf geen fototoestel bij maar ik vraag het even na bij één van m'n powderbuddies, het is wel interessant om te zien namelijk hoe groot de ophoping van sneeuw onderdaan was...daar wil je niet onder komen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro