Al 30 doden door lawines in de Alpen

Al 30 doden door lawines in de Alpen

De winter begon net als de afgelopen twee winters laat dit jaar laat en niet voor niets waarschuwen wij al geruime tijd voor een zeer instabiel sneeuwdek als gevolg van oude zwakke lagen in het sneeuwdek. Om je een beetje een beeld te geven waar en wanneer de dodelijke lawines hebben plaatsgevonden hebben we onderstaande kaart voor je ontwikkeld. Daarnaast delen we ook de sheet waarin wij dit seizoen de ongelukken bij houden, zodat we met z’n allen kunnen leren van dergelijke periodes.

De statistieken

Statistieken zijn droog en kil, maar cijfers krijgen een gezicht als je denkt aan de familie van de groep Tsjechische sneeuwschoenwandelaars die verrast werden door een spontane lawine kwamen. Of wat te denken van de Duitse vrouw die pas na 2 dagen van vermissing en intensief zoeken te horen kreeg dat haar man gegrepen was door een lawine. Om maar te zwijgen over de familie en vrienden van de Nederlanders die dit jaar het leven lieten in afzonderlijke lawines. Maar cijfers bieden ook aanknopingspunten tot verder onderzoek.

Via deze link krijg je toegang tot de sheet met alle ongelukken tot dusverre (en zover bekend). Je vindt achtereenvolgens de locatie, de datum, het toen geldende lawinegevaar, de hoogte, de expositie, de steilheid, het aantal slachtoffers, wat ze er aan het doen waren en een link naar een nieuwsbericht. Scroll er eens doorheen.

Opvallend

Kijken we namelijk met een statistische bril naar de ongevallen dan vallen een aantal zaken op.

  • Allereerst is het opvallend dat een groot deel van de slachtoffers niet op ski’s of snowboards onderweg zijn. Dit seizoen zien we veel alpinisten, wandelaars en mensen op sneeuwschoenen in de statistieken. Iets wat we afgelopen winter ook al zagen.
  • Ten tweede is het opvallend hoeveel slachtoffers er zo vroeg in het seizoen al in Oostenrijk zijn gevallen. Sterker nog, het is hoogst ongebruikelijk dat Oostenrijk de twijfelachtige eer heeft om de meeste lawineslachtoffers te mogen hebben.
  • Niet echt opvallend, want we zien het ieder jaar weer, maar het blijft pijnlijk om te constateren dat ook bij deze slachtoffers weer mensen zitten die zonder lawinepieper of juist helemaal alleen op stap zijn. Voor reddingsdiensten en omstanders wordt het dan letterlijk het zoeken naar een speld in een hooiberg.

Situatie nog steeds instabiel

Ga je de komende dagen richting de Alpen, wees dan alert. Hoe mooi de poeder ook is, stel jezelf altijd de volgende vragen:

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
  • Check je vooraf het lokale lawinebericht?
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
  • Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Investeer in je zelf: 30% korting op de wePowder Academy

De beste, maar ook meest safe poeder vind je met de juiste kennis. Daarom geven we je deze druistige periode 30% korting op de wePowder Academy. Met de code DRUISTIG2017 krijg je 30% korting, kun je direct starten en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
evr66proAuteur12 februari 2017 · 19:52

Triest!

Gevorderd
evr66proAuteur12 februari 2017 · 19:59

Wat me in de tabel als leek/toerist/beginner met name opvalt, is dat in het gros van de stufe 3 ongevallen, sprake was van een behoorlijk steile hellingen. Op een uitzondering na boven de 35, ook zelfs boven de 40 of 45 graden. Vaak ook noordelijke exposities. Met dank aan Rolf die ons toch behoorlijk aan het denken gezet heeft.

Elite
kanskiAuteur12 februari 2017 · 20:03

Eine der Personen wurde dabei 1,8m tief verschüttet. Sie konnte rasch geortet und ausgegraben werden, musste jedoch unter Reanimation ins Krankenhaus nach Innsbruck geflogen werden.
http://lawinenwarndienst.blogspot.ch/2017/02/kurzinfos-zu-den-lawinenabgangen-hohe.html

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur12 februari 2017 · 20:05

@@Evr66, Dat viel mij ook op. Voor mijn gevoel echt haaks op hetgeen dat Rolf ons heeft bij gebracht.

@@Haas, Kun en wil jij misschien eens uitleggen wanneer je bij een stufe 3 toch zo steil onderweg kunt zijn?

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Expert
HaasAuteur12 februari 2017 · 21:36

@@Evr66, Dat viel mij ook op. Voor mijn gevoel echt haaks op hetgeen dat Rolf ons heeft bij gebracht.

@@Haas, Kun en wil jij misschien eens uitleggen wanneer je bij een stufe 3 toch zo steil onderweg kunt zijn?

martijnuiterwijk op 12 feb 2017 20:05

Het is niet moeilijk te oordelen over een verkeerde beslissing. Zeker als die tot gevolg heeft dat er een lawine loskomt. Ook in bovengenoemde gevallen zou je makkelijk kunnen zeggen dat de betreffende skiër(s) te steil onderweg waren voor het heersende lawine gevaar. Ik kies er bijna altijd voor dit niet te doen. Vooral omdat ik niet alle details ken van de tour die werd gemaakt noch van de info (los van het lawinebericht) die voorhanden was op basis waarvan beslissingen zijn gemaakt.

Voor de beginner is het raadzaam zich te houden aan de elementaire reductie methode.
Die zegt simpelweg bij lawinegevaar 3. Plan je de afdaling in terrein vlakker dan 35 graden en betrek je de ‘hele’ helling bij je afdaling. Als je de materie beheerst, je de bergen kan ‘lezen’ en je volgens bepaalde rij tactieken afdaald. Zijn er situaties denkbaar waarin je steiler kan rijden dan de in de elementaire reductie methode genoemde hellingshoeken.
Op dit moment is dat echter tricky. In grote delen van de alpen is er nog steeds sprake van een altschnee probleem. Die zit onderin het (veelal te dunne ) sneeuwdek en is dus voor het blote oog niet zichtbaar.
Mijn Tip: Stay safe. ski ERM!

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Elite
kanskiAuteur12 februari 2017 · 22:12

Precies zoals Haas zegt!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
evr66proAuteur13 februari 2017 · 07:46

Denk ook niet dat het de bedoeling was van @@Martijnuiterwijk om over beslissingen van betrokkenen of slachtoffers te oordelen.

Voorlopig geld voor mij zeker: “stick to ERM” en wees zeer kritisch op beslissingen/argumenten/adviezen van anderen (ook pro’s) om hier vanaf te wijken.

Gevorderd
OrsAuteur13 februari 2017 · 09:16

@@Haas en @@Kanski hebben een terecht punt. Rij heel voorzichtig, want het gevaar is deze winter slecht zichtbaar. Zie ook http://wepowder.nl/forum/topic/239066 van Kanski

Toch @@martijnuiterwijk is er zoiets als de Professionele Reductie Methode (van Werner Munter). De naam zegt het al PROFESSIONEEL (!), je moet de bergen kunnen lezen

http://cdn.wepowder.nl/forum/2/20655.jpg?width=800
Bijv. voor een stufe 3, moet je ReductieFactor uit 1e, 2e én 3e klasse kunnen kiezen. Een noordelijke expositie met een grote groep (> 4 pers) rijden tussen 35 en 40 graden is volgens PRM alleen mogelijk wanneer wanneer er sporen in staan en je 50 m afstand houdt.

Nr 1 -> RF 2
Nr 7 -> RF 2
Nr 8 -> RF 2

Restrisico = ( 2 x 2 x 2 ) / 3^2 = 1

En dat is dus echt op het randje!!

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur13 februari 2017 · 09:32

@@Haas, Ik zal de laatste zijn met een waarde oordeel over keuzes / beslissingen van anderen.

Dat er mogelijkheden zijn geloof ik ook, maar die weet ik niet, vandaar dat ik er na vraag. Juist om zaken helder te krijgen . Ipv uit onwetendheid een oordeel te vellen.

@@Ors, Thanks voor je uitleg en begeleidende afbeelding. Bij 1,2 en 3 gaat hem om de steilheid. tot 40graden.

hoe ziet deze tool er uit voor 40+?

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
waingroAuteur13 februari 2017 · 09:34

in Noorwegen staat de teller gelukkig nog op 0.
Zie http://www.varsom.no/ulykker/snoskredulykker-og-hendelser/\
Er zijn wel 17 lawines geweest waar personen bij betrokken waren. Alle hadden deze (plaat)lawine zelf veroorzaakt. Zoals het er naar uitziet heeft iedereen zichzelf in veiligheid kunnen brengen of konden ze op tijd ontsnappen.

AYSABTU - All your stoke are belong to us.
Expert
meteomorrisAuteur13 februari 2017 · 09:46

Lees ook ff dit en pas je plannen aan! http://wepowder.nl/forum/topic/239457

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur13 februari 2017 · 13:15

Potverdorie. Inmiddels staat de teller minimaal op 35: http://wepowder.nl/forum/topic/239487 Blijf scherp en let op de komende dagen!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!