Het verhaal van een near miss.

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 15 februari 2017 · 18:47 We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • kanski
    Elite
    kanski op 15 februari 2017 · 20:07
    De reactie(s) onder het stuk... ook ZEER interessant!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 15 februari 2017 · 22:15
    Zeker interessant. Bedankt voor het delen!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 16 februari 2017 · 14:23
    Interessant artikel @Dutchess!

Tijdens het lezen kom je constant het punt tegen waarbij de schrijver boos op zichzelf is omdat hij te weinig in de sneeuw heeft gegraven. Iedereen die de SSC trainingen heeft gevolgd weet dat men in Europa minder steunt op het zelf graven en meer gebruik maakt van ERM en PRM. Mijn eerste vraag aan mijzelf was dan ook meteen heb ik te weinig kennis opgedaan tijdens de cursussen om uit deze situatie te blijven(want we leren niet om voor iedere afdaling een pit te graven)?

Conclusie: Nee

Want:
    Allereerst pakken we 's ochtends het lawine bericht erbij en dat zei:
    - Lawine gevaar 2
    - Pas op voor trieb sneeuw, vooral "just below ridge-tops and cornices"
    - Pas op voor overgangen van veel naar weinig sneeuw

Dan de helling, helaas geen bomen te zien en de foto is niet horizontaal gemaakt maar aan de hand van de wolkjes is toch redelijk de hellingshoek vast te stellen. Op dit punt meet ik 48 graden.

Wat nemen we waar in het gebied:
    - Windtekenen zijn goed zichtbaar op een andere foto van eerder die dag
    - Er is 15cm verse sneeuw gevallen bij ongunstige omstandigheden -> minimaal lawine gevaar 3
    - Aantal dagen na de sneeuwval / stevige wind: nog geen 24uur -> Trieb sneeuw is nog niet gezet!
    - oplopende temperaturen (sneeuw gaat zich zetten met als resultaat tijdelijk onstabielere situatie en dus stijgend lawine gevaar) -> dus zeer kleine kans dat we nog in een lawine 2 situatie zitten, er is in ieder geval een overgang gaande richting 3
    - de betreffende afdaling ligt in een geul waarvan je mag aannemen dat de wind daar grote hoeveelheden sneeuw in heeft gedumpt.

ERM:
    Bij een lawine 2 situatie zouden we onder de 40 graden moeten blijven.En als ik hier 48 graden meet...
    Bij een lawine 3 situatie, waar het op lijkt te wijzen, zou je hier al helemaal niet mogen zijn.

Terug komend op de conclusie, je had hier met ERM uit de ellende kunnen blijven, constant een pit graven zou niet nodig hoeven zijn en het is ook maar de vraag in hoeverre jouw pit representatief is voor de rest van de helling die je gaat skiën.
    Maar goed zoals diverse mensen in het artikel opmerken, speelde de factor mens hier een sterke factor...
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 16 februari 2017 · 14:35
    @ffKnallen; Netjes! Goed om deze gedachte te hebben en uit te werken, had ik nog niet aan gedacht.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 februari 2017 · 14:41
    @ffKnallen, mooie analyse maar feitelijk gebruik je de 3x3 methode waarbij je de ERM gebruikt als finale beslissingsmethode.

Aan de overkant van de oceaan gebruiken ze wel degelijk ERM, alleen is dat in een ander sausje gedoopt. Ze zijn alleen nog niet zo van 3x3. Had men thuis gefilterd dan was dit probleem niet ontstaan.
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 16 februari 2017 · 14:54
    Hiernaast ben ik ook benieuwd of er verschil zit in dekkingsgraad/locale kwaliteit van het lawinebericht tussen Europa en Amerika. Stel dat dat daar een tikkie minder strak geregeld is dan hier (lijkt me niet ondenkbaar maar ik heb 0,0 ervaring in de US of A), dan kan het wel weer verklaarbaar zijn dat men wat vaker met 'pits' bezig is (en misschien minder in de voorbereiding?). Niet dat het een of het ander uit het verhaal beter maakt...
    Anyhow, leerzaam draadje.
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 16 februari 2017 · 15:32
    @EmileHendrix Dat is zeker zo. Er is geen fijnmazig netwerk van meetstations en pitgravers. Logisch dat de focus al snel ligt op het zelf graven van een snowpit. Toch heb ik het idee (na het lezen van meerdere lawine verslagen) dat er nogal eens teveel focus ligt op het graven terwijl je met een beetje common sense en zelfs zonder lawinebericht al snel tot een no-go was gekomen.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 februari 2017 · 15:47
    Hiernaast ben ik ook benieuwd of er verschil zit in dekkingsgraad/locale kwaliteit van het lawinebericht tussen Europa en Amerika. Stel dat dat daar een tikkie minder strak geregeld is dan hier (lijkt me niet ondenkbaar maar ik heb 0,0 ervaring in de US of A), dan kan het wel weer verklaarbaar zijn dat men wat vaker met 'pits' bezig is (en misschien minder in de voorbereiding?). Niet dat het een of het ander uit het verhaal beter maakt...
    Anyhow, leerzaam draadje. EmileHendrix op 16 feb 2017 14:54

Het is een beetje een cultuur dingetje. Noord Amerikanen houden van graven blijkbaar. Ik zie veel mensen het doen en is ook heel stoer. Het is een beetje als de airbag in Europa. Het geeft je een 'expert'-gevoel en die mythe houdt men actief in stand.

Aan de andere kant hangt het af van de fijnmazigheid van meetstations en pitgravers waar @Poedertijn het over heeft. Er zijn gebieden/regio's waar weinig data voorhanden is.

Aan de andere kant zie je in gebieden waar veel berggidsen onderweg zijn voor catski- en heliski operaties ze actief (als in dagelijks) een pit graven en deze data delen met de lokale lawinediensten. Ook al is men concurrent van elkaar, men deelt de data actief zodat ze er allemaal slimmer van worden. Deze data wordt weer verwerkt in de lokale lawineberichten.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 16 februari 2017 · 22:18
    Vind dit specifieke geval wel verdomd lastig, want begrijpelijk...
    Als advocaat van de duivel: ik geef die helling lang geen 48 graden, eerder 35-40, misschien iets meer aan de randen van de geul. Wel een convex in de instap en een bak verse (<24h) triebschnee. Dat is dus voldoende reden om niet te gaan, zeker als t lawinebericht expliciet waarschuwt voor ruggen en kommen (zoals t elke dag na flinke wind doet). Probleem: verse (triebs)schnee. Taktiek: wegblijven van steile volgewaaide hellingen.

Maar stel nou dat er overal flink gereden wordt, en je nergens instabilitiet in de nieuwe (trieb)schnee opmerkt. Blauwe lucht, stoked, en de info die je ziet lijkt erop te duiden dat het actuele lawineprobleem kleiner is dan je dacht. Riskant, want nu is het ineens best te beargumenteren waarom je je 'thuis-filter' wat ruimer had kunnen nemen (=denkfout). Vervolgens ken je t gebied niet dus weet je niet dat die geul een 'frequent flyer' is, en laat je t na om meer data te verzamelen. Denkfout. Als gevolg rijd je een lijn omdat je denkt dat ie 'niet onveilig' is, in plaats van omdat je weet dat ie veilig is.

Knap lullig als vervolgens blijkt dat de lawine op een oude rijplaag gaat, en de nieuwe sneeuw hoogstens een druppel was die de emmer deed overlopen. Vandaar dat de nieuwe sneeuw op andere hellingen niet reageerde, hier was de oude cocktail (net?) niet kritisch genoeg...
    Ik keur t niet goed, maar ik begrijp de reeks denkfouten wel. Typisch zo'n dag waar we, als alles goed was gegaan, gezegd hadden dat we dankzij onze kennis en superieure observatievermogen er het maximaal veilige uitgehaald hadden. Leerzaam dus. Lijpe shit. Je bent nooit slimmer dan t lawineprobleem...
    Ik geef t max 50% dat een kuil graven dit ongeluk had voorkomen, de fout werd imho al gemaakt bij t zich rijk rekenen...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 februari 2017 · 23:13
    @JaapvR mooie woorden weer!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 17 februari 2017 · 08:58
    @JaapvR Goed verwoord, erg herkenbaar.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 17 februari 2017 · 10:38
    Dank. Ik ben bang dat ik deze redenering zo goed kan reproduceren omdat ie het soort denkfour is waar ik gevoelig voor ben.
    Ik: Risicomijdend en analytisch type die graag t maximale ergens uit haalt (NB: 'maximaal' is niet per se elke lijn rijden, maar wel elke lijn die 'kan'). Watvoor types zijn jullie, en welke (soort) denkfouten zijn 't meest op jou van toepassing? (ideetje voor een nieuw topic?!)

Dit soort kantoorwerk is wat mij betreft een stuk comfortabeler leren dan 'directe feedback' in t terrein...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro