PA#10: Vanaf dinsdag storm in de Alpen

PA#10: Vanaf dinsdag storm in de Alpen

Storm Udo is op weg naar de Alpen en dat betekent dat je je kunt opmaken voor een paar dagen gore tex shell aan en maar hopen dat de liften open blijven. De maandag start nog eens mild voordat Udo Europa in trekt. Poederalert#10 gaat diepe poeder opleveren, maar gemakkelijk wordt het zeker niet. In dit bericht:

  • Maandag start mild, maar een nieuwe storm in aantocht
  • Drama winter tot nu toe
  • Dinsdag veel verse sneeuw
  • Woensdag wordt de dag
  • Donderdag weer mild
  • Daarna ruimte voor de zuidstau?

Het wordt weer mild en wazig

In de loop van de zondag nam de hoge bewolking toe. Diit zorgde niet alleen voor diffuus licht, maar vanwege de milde temperaturen en de al sterker wordende zon ook voor het papperig worden van de sneeuw. In de nacht van zondag naar maandag klaarde het op en de maandag begint zonnig op de toppen. Met een aantrekkende zuidelijke stroming wordt het nog eens mild en aan het einde van de dag dienen de eerste wolken zich aan. Dit betekent sneeuw voor de Franse zuidalpen en de gebieden ten zuiden van het Gotthard massief.

Nog prima condities te vinden
Nog prima condities te vinden
First tracks in het hoogseizoen
First tracks in het hoogseizoen

Drama winter tot nu toe

Wie vaker in de Alpen komt kan er niet omheen. Het is een drama winter tot nu toe. Er ligt veel te weinig sneeuw. Dan kan januari weliswaar een zeer koude maand zijn geweest in de Alpen, als er geen sneeuw valt heb je er weinig aan. Op veel plekken in de Alpen is het sneeuwdek zo’n 70 tot 40% dunner dan normaal. Dan heb ik toch liever de winter van 15-16. Toen was het weliswaar warm, maar het was vanaf januari ook nat zodat er boven de 2000 meter een heel dik pak sneeuw lag. Nu is het behelpen, zelfs met een monsterstorm in aantocht.

Sneeuwdek veel dunner dan normaal
Sneeuwdek veel dunner dan normaal

Dinsdag storm met veel sneeuw

Dinsdag trekt de storm vol de Alpen in. In de ochtend staat er nog een straffe zuidföhn in de Noordalpen, maar de west- en zuidalpen krijgen dan al veel sneeuw te verwerken. De sneeuwgrens ligt in beginsel nog vrij hoog (1400-1600 meter) en blijft dat lange tijd ook in het noordoosten van Italië en het zuiden van Oostenrijk. Maar vanuit het westen daalt deze rap richting de 1000 meter of zelfs lager.

Allereerst nog een flinke zuidföhn
Allereerst nog een flinke zuidföhn

De meeste sneeuw valt bij aanvang ten zuiden van het Gotthard massief, de Piz Bernina en het Ortler massief (zuidwestelijke Engadin, Tessin, Noordelijke Lombardia) en in de Franse Alpen (met name ten westen van de Mont Blanc, de Belledonne en de noordelijke en westelijke Hautes Alpes ). Maar ook de aangrenzende gebieden zullen daarvan profiteren (Noordwestelijke Aosta, westelijk Unterwallis en de Vaude), later op de dinsdag breidt de sneeuwval zich uit richting de grens tussen Karinthië en Italië waar het ook intensief gaat sneeuwen. In de nacht naar woensdag breidt de sneeuw (en de kou) zich uit naar de noordalpen waardoor de Alpen in een ware sneeuwsandwich komen te liggen).

Storm Udo
Storm Udo

Woensdag wordt de dag

Na veel sneeuw op dinsdag valt er op woensdag nog sneeuw aan de noordkant van de Alpen. De instabiele en koude lucht uit het noorden maakt het fris en van tijd tot tijd sneeuwt het en met name in de Noordalpen en de Alpenhoofdkam staat een straffe wind. Maar er is ook ruimte voor de zon. Dat is zeker het geval aan de zuidkant van de Alpen. Met een relatief koude lucht en (veel) verse sneeuw wordt de woensdag de mooiste dag om poeder te scoren. Mijn advies zouden de volgende regio’s zijn:

Donderdag weer mild

Met een naar het zuidwesten draaiende stroming wordt het weer wat milder, maar er valt nog steeds wat verse sneeuw.

Daarna ruimte voor de zuidstau

De zuidelijke stroming biedt ook perspectief. Namelijk een intense zuidstau in het weekend. Details volgen nog.

Dinsdag meer! Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
DutchessAuteur27 februari 2017 · 20:24

Meteoschweiz gaf vanmiddag een waarschuwing op mijn telefoon: grote sneeuwval in de uiterste westhoek van CH (champex/les diablerets) 40 tot 70 cm sneeuw.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Patrick1973Auteur27 februari 2017 · 20:45

Meteoschweiz gaf vanmiddag een waarschuwing op mijn telefoon: grote sneeuwval in de uiterste westhoek van CH (champex/les diablerets) 40 tot 70 cm sneeuw.

Dutchess op 27 feb 2017 20:24

Klinkt als muziek in mijn oren…al hoop ik dat de wind niet te heftig uit de hoek komt…

Gevorderd
DutchessAuteur27 februari 2017 · 21:47

Slf waarschuwt dat in de loop van morgenmiddag het gevaar van een (al zware) 3 naar 4 gaat. Dus ze verwachten die wind idd wel heftig. Ook popt het woord ‘altschnee’ weer op in de gevarenbeschrijving, ook in gebieden waar dit gevaar voorheen werd beschreven als sterk verminderd. Ik neem dan aan dat dat betekent dat het nieuwe sneeuwdek en de te verwachten windplakken zwaar genoeg gaan worden om die oude rotlaag weer te activeren?

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
japser_beAuteur27 februari 2017 · 22:08

Of misschien de beschermde laag weg blaast?

Beginner
Patrick1973Auteur28 februari 2017 · 10:44

Hier in Zinal is er welgeteld 5cm gevallen boven. En dit op een bevroren laag, met andere woorden= schijtcondities. Temp op 2200m -3gr om 10h45.

Gevorderd
DutchessAuteur28 februari 2017 · 11:00

@@japser_be
De beschermende laag beschermt niet zoveel, daar issie helaas te dun voor. En zou die weggeblazen worden zodat de oude versuikerde laag tevoorschijn komt, dan is er niet heel veel aan de hand lijkt me. De drie voorwaarden voor ellende zijn dan namelijk niet bij elkaar gekomen: voorwaarde 1: een helling die steil genoeg is (ik ga ervan uit dat we het daarover hebben :D) voorwaarde 2: een zwakke laag (de oude versuikerde sneeuw van november en december) maar voorwaarde 3: een gebonden laag erbovenop, heb je dan niet meer als die laag weggeblazen zou worden.

Ik blijf nog even bij mijn theorie dat de gebonden laag bovenop de zwakke laag met de nieuwe sneeuwval extra verzwaard wordt en daardoor de zwakke laag moeite krijgt niet af te gaan.

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
NielsAuteur28 februari 2017 · 11:25

Hier in Zinal is er welgeteld 5cm gevallen boven. En dit op een bevroren laag, met andere woorden= schijtcondities. Temp op 2200m -3gr om 10h45.

Patrick1973 op 28 feb 2017 10:44

Miss is fok.nl een goed forum voor je? =D

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!