Van Nederlands meisje, opgegroeid op een zeilschip, ontpopt tot huttenweert in de Franse Alpen. De keuze maken om alles achter je te laten en te kiezen voor een avontuurlijk, niet alledaags bestaan. Na 10 jaar gewoond te hebben in de prachtige bergomgeving van de ‘Oisans’ ben ik vertrokken met mijn gezin naar de Haute Clarée om een berghut te runnen.
Wij zijn 'gardiens de refuge', oftewel berghut beheerders in de Franse Alpen. Met mijn Franse man, Boris, tevens UIAGM berggids, runnen wij de berghut Les Drayères in de Hautes Alpes. Na twintig jaar gewerkt te hebben als berggids en skileraar, wilde Boris graag het avontuur met mij aan om binnen de bergwereld een ander beroep te beoefenen. Boris beoefent nog altijd zijn beroep als berggids naast zijn nieuwe rol als gardien. Ik werk nog altijd als skilerares naast mijn hoofdactiviteit als gardienne. Als de hut is gesloten, reizen me met onze ski's naar andere landen.
Wij wonen zeven maanden per jaar in de berghut. De wintermaanden zijn heel bijzonder. Wij runnen de hoogste berghut van de vallei ‘la Clarée’. De wind speelt met de sneeuw, we maken de kachels aan, een muziekje draait op de achtergrond, in de keuken ruikt het lekker naar soep en gebak. De zon komt door en het geeft een prachtig uizicht over de vallei en de rotsen van de ‘Mains de Crépin’ en de ‘Pointe des Cerces’. De couloirs zijn goed gevuld met sneeuw en we kijken gezamelijk naar de lijnen met een goed koppie koffie.