welke Baselayer dragen jullie graag?

• martijnmvf
    Advanced
    martijnmvf op 5 maart 2017 · 19:36
    Wat dragen jullie graag als baselayer tijdens de wintersport. Ben nieuwsgierig of er verschillen zijn tussen (pisten)skiërs, Freeriders, snowboarders of mensen die echt touren? Zelf draag ik tijdens het freeriden Mons Royale. Is merino dus aangenaam te dragen, houdt je droog en stinkt niet. Als ik echt ga touren liever iets van Craft, is van kunstof en zorgt ervoor dat zweet snel wordt afgevoerd. Ben heel benieuwd wat jullie wanneer dragen.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 5 maart 2017 · 19:54
    Grote verschillen.

Pisteskiers:

Skiers:

Snowboarder:
    splitfest.nl
  • jago
    Advanced
    jago op 6 maart 2017 · 15:46
    ik zou toch 2 en 3 omdraaien. als snowboarder heb ik het meestal erg warm en draag niet meer dan een thermoshirt van craft aan. en daarover een gore-tex shell....als het erg koud is dan misschien nog een paar laagjes t-shirts. maar meer dan dat niet.
    In mijn rugzak zit altijd nog een hoodie...maar die heb ik nog nooit gebruikt.
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 6 maart 2017 · 16:31
    Ik kom juist terug van 1 week Val D'anniviers, zwitserland en ik moet zeggen dat het mijn allereerste keer is dat ik alle dagen eigenlijk te warm heb gehad.
    Dit was zuiver te wijten aan de temperaturen, die s'middags op 2500m nauwelijks of zelfs niet onder nul waren. Het koudste wat ik heb gehad was -9°C op 2969m, wat eigenlijk niet koud is voor Februari.

Dus moet ik mijn huiswerk maken om materiaal aan te schaffen voor lichte vriestemperaturen. Gaande van lichtere sokken tot andere handschoenen.
  • classicflyer
    Expert
    classicflyer op 6 maart 2017 · 16:55
    ik ben erg blij met mijn Merino wol van Icebreaker.....
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 6 maart 2017 · 17:10
    Draag merino alleen als ik weet dat ik nauwelijks ga zweten (pisteskien), verder altijd een craft thermo + hardshell of alleen de thermo bij t touren (= zweten als een otter). Ben groot fan van merino, maar als de mijne eenmaal goed nat wordt is het een drama.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 6 maart 2017 · 20:01
    Ik draag als baselayer iets van Craft Active Extreme of een shirt van merino/polyester combi (Supernatural). Als 2e laag iets van Polartec Powerdry / Grid. Als 3e laag iets van 3-layer materiaal.
  • svenk
    Advanced
    svenk op 6 maart 2017 · 20:55
    Iets van Supernatural. Vind ik aangenamer dan bv Icebreaker. Geen ervaring met Mons..
    If in doubt, don't go out!
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 6 maart 2017 · 22:43
    Mons <3. Ik ben ook altijd doorweekt na het skiën maar merino is wel fijn spul. En icebreaker gaat toch meer ruiken dan 100% wol.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 7 maart 2017 · 18:29
    Toch maar even reageren...

Synthetisch droogt wellicht sneller, maar dat is alleen maar omdat 't minder vocht vast kan houden. Synthetisch is dus eerder 'doorweekt' dan wol, maar omdat de totale hoeveelheid vocht in het kledingstuk kleiner is, zal het ook sneller droog zijn als de vochttoevoer afneemt, en wellicht minder 'kletsnat' aanvoelen in doorweekte toestand.
    (Dit effect wordt misschien in kleine mate versterkt dor de 'wicking' eigenschappen van sommige synthetische kledingstukken; but then, er is ook wol die goed wickt, en lang niet alle synthetics wicken even goed...)

Kortom: als je stelt dat je in wol te snel doorweekt raakt, dan is er imho iets anders aan de hand. Je produceert meer vocht dan je kan afvoeren, en dit blijft daardoor in je baselayer hangen. Door een synthetische baselayer te kiezen ipv wol verklein je dit probleem (je houdt minder vocht vast), maar je lost het niet op... Betere suggesties:
    - Minder zweten (= minder warme kleding, minder hoog tempo, betere conditie)
    - Meer warmte en vocht afvoeren (= beter ademende buitenlaag, hardshell op tijd uit, muts/handschoenen op en af).

Lift-assisted skien is verraderlijk vanwege de grote verschillen tussen stilzitten en volop bewegen. Maar met een zacht briesje (geforceerd koelen/drogen) zou elke baselayer goed genoeg moeten drogen bij middelmatig intensieve activiteit (skien/toeren). Merino is daarnaast iets warmer, isoleert als t nat is, en heeft iets meer 'reserve' voor als je toch meer zweet dan je kan laten drogen. Maar als je je baselayer opsluit onder een goretex plasticzak gaat ie natuurlijk nooit drogen...

De beste vochtafvoer is zo'n latex condoompak (zie cross-country skiers), die drogen direct maar isoleren niet. Als je ook af en toe stilstaat en toch warm wil blijven: Wool Net: beste vochtafvoer, warme laag stilstaande lucht rond je huid, en veel aandacht tijdens de apres-ski.

Ik draag veel 50/50 baselayers, vnl vanwege de prijs. Maar het belangrijkst is je temperatuur en vochtproductie te controleren, en op tijd je muts en jas open en af te doen. Neem een voorbeeld aan poolreizigers: die vriezen dood als ze teveel zweten en nat worden, te warm is even gevaarlijk als te koud!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro