@Erwin Het gaat mij erom dat er keer op keer in trainingen wordt benadrukt dat je voor de eerste zoektocht en hulpverlening alleen op jezelf en je skimaten bent aangewezen. Dat je pas hulpverleners gaat bellen als je zelf al het mogelijke hebt gedaan. En daarbij is het dragen van lawinepiepers door iedereen, ook op de pistes, een complicerende factor waar je dan wel degelijk last van kunt hebben.
Bij de SSC III praktijk in Davos hadden we bij een verrassingsoefening al last van een pieper van een groepslid die heel moeilijk uit te zetten was (Arva Axio). Daardoor kostte het localiseren en bergen van het tweede "slachtoffer" veel te veel tijd. Deze "oefen"locatie (de oefening was in een echte lawinekegel) bevond zich ook vlak bij de pistes. Ik had daar niet graag serieus aan de gang gegaan als iedereen op de piste een pieper had gehad.
Voor ongelukken waar heel snel professionals bij zijn denk ik ook niet dat het dragen van piepers door alle skiërs en aanwezigen problemen hoeft op te leveren. Maar voor je dat hebt georganiseerd is er weer kostbare tijd verstreken. Ook bij de Recco discussie gaat het erover dat de professionals daar altijd wat later bij zijn en je dan eerder aan het bergen van lichamen gaat denken.