Lawine over piste in Tignes

• Mattje
    Beginner
    Mattje op 7 maart 2017 · 11:30
    Volgens le Dauphine heeft een immense lawine een piste geraakt in Tignes en zijn er naar schatting 30 mensen bedolven onder de lawine. Door het slechte weer kunnen heli's niet vliegen worden reddingsacties erg moeilijk. Laten we hopen en bidden dat het uiteindelijk meevalt...
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 7 maart 2017 · 11:34
    Jezus wat heftig.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 7 maart 2017 · 11:36
    Pfff, da's een hele heftige. De bijbehorende link: http://www.ledauphine.com/savoie/2017/03/07/tignes-la-station-touchee-...

Bij de Tichot lift, is vlak boven Val Claret.
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 7 maart 2017 · 11:44
    Het lijkt zo groots en zwaar te zijn dat ze het volledige gebied gesloten hebben zodat al het personeel mee kan helpen zoeken. Zelfs 'veilig' on-slope blijkt het dus nog gruwelijk mis te kunnen gaan...
  • FrankvDelden
    Beginner
    FrankvDelden op 7 maart 2017 · 11:59 Follow me on: https://instagram.com/frankvdelden/
  • BudhaNl
    Tourist
    BudhaNl op 7 maart 2017 · 12:01
    Vertaald uit het artikel:
    "De track is de Carline blauwe spoor zonder echte problemen. Maar de rand, onder de stoeltjeslift Tichot steiler en daarom populair bij skiërs en snowboarders."

Iemand bekend met deze helling? Had deze piste open mogen zijn bij lawinefase 4?
  • sjorsdk
    Tourist
    sjorsdk op 7 maart 2017 · 12:14
    12 H 08 : Les services de la station confirment que les recherches sont terminées. Il n’y a pas de victimes à déplorer, seulement quelques skieurs qui ont été "bousculés" par l’aérosol provoqué par l’avalanche.

Gelukkig geen slachtoffers!
  • -Laurent
    Beginner
    -Laurent op 7 maart 2017 · 12:14
    Van Le Dauphine:12 H 08 : Les services de la station confirment que les recherches sont terminées. Il n’y a pas de victimes à déplorer, seulement quelques skieurs qui ont été "bousculés" par l’aérosol provoqué par l’avalanche.

Gelukkig maar.
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 7 maart 2017 · 12:18
    Pfoe dit had zoveel erger af kunnen lopen. Gelukkig is het nu niet meer dan goed studiemateriaal voor veel skigebieden...
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 7 maart 2017 · 12:26
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 7 maart 2017 · 12:35
    "In de afgelopen 24 uur was er meer dan een meter sneeuw gevallen in het gebied. De kans op lawines is daarnaast erg groot in grote delen van de Alpen, omdat de temperatuur in het gebied in de afgelopen dagen ineens plotseling was gestegen."

http://www.nu.nl/buitenland/4520346/geen-slachtoffers-lawine-in-frans-...

Weer een mooi stukje slechte journalistiek in dit nieuwsitem op nu.nl. Het verhaal van de klok en de klepel...
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 7 maart 2017 · 12:41
    "In de afgelopen 24 uur was er meer dan een meter sneeuw gevallen in het gebied. De kans op lawines is daarnaast erg groot in grote delen van de Alpen, omdat de temperatuur in het gebied in de afgelopen dagen ineens plotseling was gestegen."

Wat klopt hier niet aan dan?
    *edit: ik vind het een prima artikel...
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 7 maart 2017 · 12:43

Wat klopt hier niet aan dan? AvdL op 7 mrt 2017 12:41

De temperatuur is juist gezakt. Hoge lawinegevaar komt door de vele sneeuw icm de harde wind...
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 7 maart 2017 · 12:48
    en wat dacht je van de wind? vrijdag was bij ons alles gesloten. en op de toppen zag je sneeuwfluimen die je makkelijk aanzag voor grote wolken
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 7 maart 2017 · 12:49
    Ah, de feiten kloppen niet. Dan is het slechte journalistiek idd.
    Lawine technisch klopt het natuurlijk wel. Mooi dat er in ieder geval geen slachtoffers zijn 😃
    It's all about the turns duuuuuude!
  • fanatix
    Advanced
    fanatix op 7 maart 2017 · 13:51
    Goed verslag op de site van wintersporters
    https://www.wintersporters.be/forum/topic/350589
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 7 maart 2017 · 14:02
    Misschien een idee om naast de helm op de piste ook een lawinepieper te promoten. Mijn zoontje heb ik hier al jaren aan gewend, zoals je je skischoen aan trekt zo doe je ook altijd je pieper om (en gelukkig gaat deze bij hem dan ook altijd automatisch aan). (Hij skiet ook met mij off piste, daaruit is het geboren).
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 7 maart 2017 · 14:14
    @JobLomans Dat lijkt een goed idee, maar kan ook problemen gaan geven. Zeker met lawines zo vlak naast de piste zul je dan ALLE piepers in de omgeving uit moeten gaan zetten om geen valse signalen op te vangen. Mensen die verstand van zaken hebben zijn zich hiervan bewust en doen dit automatisch als ze een zoekactie tegen komen. Ik weet niet of dit ook van toepassing is op de wintersporters die voornamelijk op de pistes bezig zijn...
    Avalensemble!
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 7 maart 2017 · 14:16
    @JobLomans Kijk maar eens hoeveel telefoons toch nog aan staan bij film-, theater- en muziekvoorstellingen. Zelfs als uitdrukkelijk wordt gemeld dat ze uit moeten...
    Avalensemble!
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 7 maart 2017 · 14:41
    @KRovers, dat klopt maar als je al een paar honderd meter van de lawinekegel (gebied) verwijderd bent dan zijn al die andere piepers al niet meer te traceren. En in de praktijk is dit toch goed op te lossen, zo bleek 2 jaar geleden toen ik in Val Cenis was en er net een inmense lawine net naast de piste los kwam. Alle lift bediendes in de buurt vroegen direct wie er een ARVA bij zich had, met het verzoek die uit te zetten.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 7 maart 2017 · 18:32
    Toch wel triest dat dit nieuwsbericht meteen van de mainstreammediafrontpages (mooi Scrabbewoord) verdween zodra bleek dat er geen doden waren....

Overigens heeft forumlid GiGi meegeholopen aan de reddingsactie (die achteraf niet nodig bleek, gelukkig). Verslag op wintersporters.nl.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 7 maart 2017 · 19:03
    @JobLomans Maar hoe moet je het dan aanpakken als het een relatief kleine lawine is waar je zelf je maat aan het uitgraven bent vlak naast een piste? Dan ben je kostbare tijd kwijt door de piepers die langskomen en die jouw zoektocht saboteren.
    Dan zou ik, als je een pieper voor pistegebruik gaat promoten, liever een "inbounds" skigebied willen waar alles onder toezicht komt van de pistediensten, zodat er bij elk incident meteen (hoewel enkele minuten voor mij dan al te lang is...) professionals in de buurt zijn.
    De drie-eenheid wordt vooral gepromoot om kameradenhulp te kunnen geven, omdat je maar 18 minuten hebt. Dan hoef ik echt geen stoorzenders in de buurt die er verder helemaal niets mee kunnen of willen.
    Avalensemble!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 7 maart 2017 · 20:53
    Food for thought, dank allen! Heb mij dit nooit gerealiseerd, maar mijn dochtertje skiet ook al paar jaar met pieper, ook on-piste. Indertijd met in het achterhoofd dat bij de skiklasjes in Frankrijk toch ook wel zeer regelmatig van de gebaande paden wordt afgeweken en ik haar 100% wil aanleren: buiten de piste, gewoon met complete uitrusting skiën en pieper dus ingeschakeld.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 7 maart 2017 · 21:22
    Voor mij maakt het niks uit waar ik ski. Piste rijden met kids of op pad met een gids ski touren. Pieper gaat altijd om en AAN. Inc schep en sonde mee.
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 8 maart 2017 · 09:11
    @ evr66, helemaal mee eens, inderdaad wordt maar weinig gerealiseerd dat bospaadjes naast de piste ook off piste is en ik heb ook de ervaring dat skiklassen (o.a. in Les Arcs) veel off piste zijn en wordt dan lang niet altijd een pieper uitgedeeld. Dus vele jaren geleden was dat ook precies dezelfde insteek bij mijn zoontje.

@martijnuiterwijk; zo denk ik er ook over, je weet nooit wanneer je op de pste toch denkt van, he laat ik dat mooie stukje off piste pakken en dan ben je dus altijd voorbereid.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 8 maart 2017 · 09:18
    @JobLomans, Klopt en daarbij stel je ziet iets gebeuren. Dan kun je teminste iets. Alhoewel ik nooit hoop op om dat ding op search te zetten.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 8 maart 2017 · 12:07
    @ evr66, helemaal mee eens, inderdaad wordt maar weinig gerealiseerd dat bospaadjes naast de piste ook off piste is en ik heb ook de ervaring dat skiklassen (o.a. in Les Arcs) veel off piste zijn en wordt dan lang niet altijd een pieper uitgedeeld. Dus vele jaren geleden was dat ook precies dezelfde insteek bij mijn zoontje.

@martijnuiterwijk; zo denk ik er ook over, je weet nooit wanneer je op de pste toch denkt van, he laat ik dat mooie stukje off piste pakken en dan ben je dus altijd voorbereid. JobLomans op 8 mrt 2017 09:11
    klopt Job, was met name in Les arcs. Die klusjes doen af en toe best pittige afdalingen buiten de piste. Met name rond grand col. Echt niet zonder pieper. Buiten dat wilde ik het haar ook gewoon als automatisme aanleren. Naast de piste of kans erop is dat ding aan, klaar.
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 8 maart 2017 · 13:56
    Misschien een idee om naast de helm op de piste ook een lawinepieper te promoten. Mijn zoontje heb ik hier al jaren aan gewend, zoals je je skischoen aan trekt zo doe je ook altijd je pieper om (en gelukkig gaat deze bij hem dan ook altijd automatisch aan). JobLomans op 7 mrt 2017 14:02

Supergoed bezig @JobLomans! Ik denk dat het voor kinderen moeilijk uit te leggen is dat een geopende skiroute veilig is, maar dat ander terrein er direct in de buurt een No-Go is. Keep it simple: buiten de piste, lawinepieper om en rugzak met schep en sonde. (Al is het onmogelijk te verlangen van een kind dat hij/zij een goeie reddingsactie op touw zet. Dus over het nut van een rugzak met schep en sonde voor een kind is nog te discussieren).

@KRovers ik weet zeker dat er oplossingen te vinden zijn voor het storen van lawinepieper-dragende mensen die in de buurt komen van een ongeluk. Tot nog toe heb ik meegemaakt dat mensen die kwamen assisteren bij een zoekactie op grote afstand al "aangehouden" werden. Ze moesten lawinepieper uitzetten en ze werden met een bepaalde taak naar een bepaalde plek gestuurd.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 8 maart 2017 · 14:26
    @Erwin Het gaat mij erom dat er keer op keer in trainingen wordt benadrukt dat je voor de eerste zoektocht en hulpverlening alleen op jezelf en je skimaten bent aangewezen. Dat je pas hulpverleners gaat bellen als je zelf al het mogelijke hebt gedaan. En daarbij is het dragen van lawinepiepers door iedereen, ook op de pistes, een complicerende factor waar je dan wel degelijk last van kunt hebben.
    Bij de SSC III praktijk in Davos hadden we bij een verrassingsoefening al last van een pieper van een groepslid die heel moeilijk uit te zetten was (Arva Axio). Daardoor kostte het localiseren en bergen van het tweede "slachtoffer" veel te veel tijd. Deze "oefen"locatie (de oefening was in een echte lawinekegel) bevond zich ook vlak bij de pistes. Ik had daar niet graag serieus aan de gang gegaan als iedereen op de piste een pieper had gehad.

Voor ongelukken waar heel snel professionals bij zijn denk ik ook niet dat het dragen van piepers door alle skiërs en aanwezigen problemen hoeft op te leveren. Maar voor je dat hebt georganiseerd is er weer kostbare tijd verstreken. Ook bij de Recco discussie gaat het erover dat de professionals daar altijd wat later bij zijn en je dan eerder aan het bergen van lichamen gaat denken.
    Avalensemble!
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 8 maart 2017 · 14:48
    Eens met dit stuk van Erwin: Ik denk dat het voor kinderen moeilijk uit te leggen is dat een geopende skiroute veilig is, maar dat ander terrein er direct in de buurt een No-Go is. Keep it simple: buiten de piste, lawinepieper om en rugzak met schep en sonde. (Al is het onmogelijk te verlangen van een kind dat hij/zij een goeie reddingsactie op touw zet. Dus over het nut van een rugzak met schep en sonde voor een kind is nog te discussieren).

Onderscheid tussen skiroutes en offpiste heb ik bewust nog niet met haar gemaakt, buiten de piste = offpiste, klaar. Schep/sonde van dochtertje vorige week in overleg met gids weggelaten. met name vanwege gewichtsbesparing met in het achterhoofd, dat er in de groep voldoende materiaal beschikbaar bleef in geval van ellende en ook dat alleen het kind in zo'n situatie toch eigenlijk niets kan uitrichten met die schep en sonde. Reden te meer om op dit moment nog afdalingen die we samen (dochtertje en ik) doen te beperken tot zeer laag risico (lees stufe 2, maximaal een kleine 3, < 30 graden oog voor exposities en hoogtes).

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro