Twee Nederlandse snowboarders komen om bij lawine in Valfréjus

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 9 maart 2017 · 19:46
    @49 luister even dit dat beantwoordt deels je vraag.

https://soundcloud.com/omroepgld/verslaggever-janko-van-sloten-in-fran...
    May the powder be with you.
  • evan
    Advanced
    evan op 9 maart 2017 · 20:21
    Zo te lezen is Marcus Schlatmann (de directeur) een Nederlander: https://www.wintersporters.nl/weblog/bericht/714/La_Norma,_rustiek_fam...

Ik dacht even dat het Emile Roemer was.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 10 maart 2017 · 15:59
    Mijn frans schiet een beetje te kort geloof ik. Maar als ik het goed begrijp stoppen ze met zoeken? Of iig met de grootschalige operatie zoals ie nu loopt?

http://www.ledauphine.com/savoie/2017/03/10/valfrejus-la-troisieme-vic...
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Teze
    Tourist
    Teze op 10 maart 2017 · 16:16
    @Willem2k

Ze stoppen met de grootschalige zoekactie aangezien ze de hele sondeerzone doorzocht hebben zonder resultaat.

Niettegenstaande kunnen er nog wel specifieke (meer gerichte) zoekacties plaats vinden.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 maart 2017 · 16:36
    Ze zoeken hulp:

Suite au drame de valfrejus après trois jours de recherches le corps du troisième avalanché reste introuvable. Les secours ont besoin de renforts et cherchent des volontaires pour les campagnes de sondage ; il faut qu'ils soient équipé du pack sécu et accès ski de rando.

Merci de contacter M. YANN CHABOISSIER à l'office du tourisme de Valfréjus

Dit is een oproep via de Admin van Skitour.fr (Een Franse site voor skitoering)
  • Bon
    Bon op 10 maart 2017 · 20:22
    pffff sinds de dood van mijn broertje, kijk ik elke keer als er weer zoiets vreselijks gebeurd op deze site. Het staat hier heel duidelijk en netjes uitgelegd, maar ik ben er nu wel even klaar mee en hoop niet meer om deze reden naar wepowder.nl te gaan!
    heel veel kracht voor de nabestaanden!!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 maart 2017 · 22:21
    @Bon, kippenvel. Na ieder drama overvalt me een moment van droevenis die me regelmatig neersabelt. Ik geniet enorm van de poeder en ik hoop dat ik anderen ook dat levensplezier breng. Maar de pijn trekt keer op keer door mijn ziel als ik de details van een ongeluk tot me neem. De tranen, het verdriet... is het het allemaal wel waard? Totdat ik zelf weer in de poeder sta en mijn bochten draai. Sterkte met de verwerking. Als ik je ergens bij kan helpen dan hoor ik het graag.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 10 maart 2017 · 22:32
    Bergen geven veel. Maar soms nemen ze des te meer. Soms te veel. Heel veel sterkte met de verwerking van het verlies van je broertje.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 10 maart 2017 · 23:16
    Het bericht van de familie:

Valfréjus, 10 maart 2017

Afgelopen dinsdagmiddag hebben wij Timo verloren door een snowboardongeval. Het verdriet om onze zoon, broer, verloofde, zwager, familielid en vriend is groot. Nog één laatste keer gingen ze die dag van de berg af: ze hielden erg van snowboarden. Samen met twee vrienden heeft Timo zich een stukje buiten de piste begeven. Doordat het mistig werd, zijn ze hun oriëntatie verloren en hebben ze de verkeerde afdaling ingezet. Vrijwel meteen volgde de lawine waarbij ze om het leven zijn gekomen.

Als familie weten wij dat ze zich allerminst bewust waren van het risico dat ze liepen, anders hadden ze dit nooit gedaan.

We zijn intens verdrietig door dit immense verlies. We ervaren veel steun van God, familie en vrienden. We geloven dat Timo bij zijn Hemelse Vader is, van wie hij intens veel hield. Als familie van Timo doen wij een verzoek onze privacy en die van alle betrokkenen te respecteren.

We willen de reddingswerkers en de medewerkers van Bizztravel bijzonder bedanken voor hun hulp in de afgelopen dagen.
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • koentjen
    Tourist
    koentjen op 10 maart 2017 · 23:32
    Hey,

Na een paar heftige dagen, zou ik ook graag mijn verhaal vertellen en mening willen geven!
    Ondanks dat ik de jongens niet echt persoonlijk kende raakt mij dit ontzettend hard. Zeker om het ongeloof van vrienden en familie te zien die het drama moeten verwerken!

Even terug gaan naar de bewuste avond. Om 19u20 kregen we telefoon van een vriend van de groep om te zeggen dat er 3 jongens vermist waren. Het klonk ernstig, dus zijn we direct naar de kamer gegaan. De groep vertelde ons dat ze niet gewoon in een bar zouden zitten.
    Dan kwam het verhaal van de sms die ze stuurden dat ze verdwaald waren. En op het kaartje toonden ze dat ze laatst gezien waren in de sector boven Le seuil. Mijn collega en ik zijn direct in actie geschoten, ik belde de reddingsdiensten, mijn collega verwittigde de pisteurs...
    Ik had direct een slecht gevoel bij de situatie. De Couloirs de seuil waren volledig vol met sneeuw gewaaid en de grootste 'loco's' van het dorp gingen er absoluut niet skiën, wegens te gevaarlijk. Voor mensen met weinig kennis lijkt het een zeer leuke flank en dat maakt hem net zo gevaarlijk!
    Paar uur ging voorbij en dan kreeg ik het slechte nieuws... heel grote lawine en al 1 slachtoffer gevonden. Op dat moment moest ik dit door communiceren aan de vrienden van de studenten... echt heftig!

Ik ben er nog altijd van overtuigd dat ze niet in de Seuil wilden boarden. Ze hadden verderop terug afgesproken met 3 skiers van de groep op een blauwe piste. Ze zijn over een hekje gegaan ( normaal redelijk hoog, maar door alle sneeuw een halve meter nog) en denk dat ze in de mist teveel naar rechts gegaan zijn... Voor ze het wisten ( en door de dikke mist) zaten ze in de Seuil en hebben ze het bericht gestuurd dat ze verdwaald waren. Naar mijn gevoel hebben ze er nog uit willen traverseren waardoor heel de flank los gekomen is met een reusachtige lawine als gevolg!

Denk dat de 3 jongens vooral heel onwetend en naïef waren en nooit de intentie hadden om daar naar beneden te gaan. Het is onze taak om zoveel mogelijk mensen te informeren van de gevaren....
    De groep had iets vlugger naar ons moeten bellen, maar in deze situatie had dit geen ander resultaat gehad.

Ik heb mijn best gedaan om de studenten zoveel mogelijk (psychologisch) te begeleiden en veel info te geven! Ondertussen zijn ook de verschillende families aangekomen. Het is heel hard om de ouders, broers, zussen en vriendinnetjes van de 3 jongens te zien. Ik probeer ook hen zoveel mogelijk te helpen en het leed te verzachten....
    Hopelijk wordt de derde jongen snel gevonden, zodat ook de ouders kunnen beginnen aan het verwerkingsproces!!
  • Frisco
    Advanced
    Frisco op 10 maart 2017 · 23:43
    @Bon @Arjen @koentjen Bedankt voor jullie posts. Ik ben er weer stil van, te meer omdat ik 50 km zuidelijker op min of meer hetzelfde moment een fantastische run maakte...
    Wat een drama. Nogmaals sterkte voor alle nabestaanden met het verwerken van dit enorme verlies.
    Never eat yellow snow!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 11 maart 2017 · 01:27
    man man man. Heel veel sterkte, en heel veel respect. Blijf praten, hier of ergens anders. Deze shit komt te hard binnen om in je eentje door te kauwen.
    Morris, Arjen, Haas en de rest, hoe beroerd t nu ook voelt, jullie moeten juist nu ook trots zijn op wat je hebt neergezet. Je laat meer mensen meer genieten, en je biedt een plek waar nabestaanden en anderen zich veilig, gehoord, en geinformeerd voelen. Uniek, waardevol, mission accomplished. dank.
  • bartvanleeuwen
    Beginner
    bartvanleeuwen op 11 maart 2017 · 11:07
    @koentjen

Bedankt voor je feiten relaas fijn om e.a. hier uit eerste hand te lezen! ( en inderdaad ook mooi dat dat op wepowder kan! )
    Naast de zorg die je duidelijk aan anderen hebt besteed, ( waarvoor hulde ) zorg ook goed voor jezelf! Dit zijn geen zaken die je licht op moet vatten, deel het hier, of met anderen maar stop het niet weg, ook voor jou geld een verwerkingsproces.

Bedankt voor de info en heel veel sterkte de komende tijd!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 11 maart 2017 · 11:28
    Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat hierboven gezegd is. Dank voor het delen van je verhaal, @koentjen en veel veel sterkte met de verwerking hiervan -inderdaad, praat, doe dit niet alleen- en ook heel veel sterkte aan familie en vrienden van de slachtoffers. Zo dieptriest.

@meteomorris en @Arjen deze site is een enorme verdienste. Sinds snowzone overging in wepowder is er samen met ssc zoveel informatie en gewaarwording verspreid in de lage landen, ik denk dat je niet kunt uitsluiten dat het bestaan en het werk van wepowder en het snowsafetycenter vele levens hebben gered die zonder jullie misschien ondoordacht een gevaarlijke helling in waren gesprongen. (Dat geldt zeker voor mij, terugdenkende aan wat ik vroeger zoal gedaan heb zonder enige kennis)

En dat op deze site zo'n community kan ontstaan die zo met dit soort verschrikkelijke gebeurtenissen kan omgaan, zegt ook heel veel. Alleen maar hulde daarvoor.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 18 maart 2017 · 11:40
    Hebben ze die derde persoon nu al gevonden ?
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 18 maart 2017 · 12:48
    volgens het AD niet, en waarschijnlijk gaan ze pas weer zoeken als de dooi is ingezet 😞

http://www.ad.nl/nijmegen/broer-slachtoffer-lawinedrama-mark-ligt-op-e...
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 19 maart 2017 · 14:37
    Gelukkig voor de nabestaanden hebben ze het 3e slachtoffer gevonden.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/27834845/__Derde_slachtoffer_lawine...
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 19 maart 2017 · 16:00
    Heel fijn voor de familie!
  • Ors
    Advanced
    Ors op 19 maart 2017 · 20:35
    ....
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • ThijsAG
    Advanced
    ThijsAG op 21 maart 2017 · 11:44
    Heel fijn dat hij gevonden is. Ik was als studiemaat van z'n broer afgelopen zaterdag aanwezig op de herinneringsdienst in Veenendaal. Een prachtige bijeenkomst waar een ode gebracht werd aan het mooie leven wat Mark geleefd heeft. Maakt diepe indruk om dit van redelijk dichtbij mee te maken, zeker als je ook via de freeride sport betrokken bent.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro