Tripreport PPPA11 - PolentaPalmbomenPoederAlert 11

• japser_be
    Advanced
    japser_be op 8 maart 2017 · 10:43
    De datum stond al maanden op voorhand vast dat we ( @dorylus, @tigaman2 en ik) op stap gingen gaan. De vellen gingen sowieso mee en indien we geluk hadden gingen ook de poederplanken en poederbakken mee.
    1.5 week voor ons vertrekt beginnen de ensembles grote pieken te vertonen maar na onze vorige trip (PA4
    ) dachten we niet meer zoveel geluk te hebben.

De dagen voor ons vertrek komen dichterbij, het aantal whatsapp berichten beginnen samen met de stoke hoger te worden. De pieken blijven staan op de ensembles en we kunnen beginnen fine tunen.

@markindealpen heeft door dat dit wel eens een diep weekend kan worden en regelt last minute enkele dagen vakantie en sluit zich aan.

We zoeken enkele opties uit, probleem is toch de base. Want door de bossen crossen en elke keer stenen of takken raken is toch niet alles.
    Het besluit wordt 24u op voorhand gemaakt. We gaan naar alpe devero, er ligt base, het bos ligt namelijk noord. Het terrein wordt nooit echt steil op de satellietfoto's staan de bomen toch niet te dicht bij elkaar dus dat wordt een leuk speelterrein. De voorspellingen zijn ook niet min, 50cm poeder alleen al op zaterdag.

Er is in de vallei ook veel te touren indien alles rondom de pistes afgekrast is. We bellen rond en vinden nog een B&B waar plaats is.

De dag erna spreken we af rond de middag. We laden lunch en bagage in en vertrekken want de zuidalpen is toch even rijden. We overleggen even en besluiten om via Gothard te rijden want de 2 treintunnels wordt moeilijk want die in Brig rijdt enkel om de 2u.

De reis verloopt rustig tot we enkele kilometers voor Andermatt zijn. Er zijn felle windstoten en de temperatuur schiet de hoogte in. De südstau begint zich goed op gang te trekken. We rijden de tunnel door en nu is het echt duidelijk. De temperatuur is 10 graden kouder aan de kant van Airolo en het regent licht. De tekst bij Bosco Gurin beschrijft wel goed het gevoel.

Op dat moment begin je echt achter je oren te krabben. De bergen worden kleiner, het meer is dichtbij en als het sneeuwde in Airolo (wat het rijkelijk doet bij een zuiddump), dan regent het in 99,5 van de 100 gevallen terwijl je over deze weg rijdt. 'Wat ben ik in godsnaam aan het doen?' Maar houdt dan vast! Je hebt een doel! En het is het waard! Mooie woorden, maar van wie? Van die paar idioten op wePowder? Bosc Gurin? Wie heeft het daar nu over?

We rijden tot in Locarno waar er palmbomen staan. Vervolgens gaat de weg 1,5u over een smal bergweggetje. Gelukkig voor ons lag de sneeuwgrens redelijk hoog want we rijden door de regen op het kleine bergweggetje tot in Alpe Devero.

2 a 300 meter onder het dorp blijft de sneeuw op de baan liggen. Iedereen wordt er gelukkig van. Zonder sneeuwkettingen geraken we tot in het dorp. Eenmaal aangekomen zien we wat verkeersborden staan met veel italiaanse uitleg. Koppig als we zijn rijden we door. Het besneeuwde heuveltje op en dan over een volledig besneeuwde weg. Enkele tellen later staan we volledig stil. We geraken niet meer door de sneeuw. We bellen de B&B en vragen of het nog veel verder is. De man verteld ons dat het een autovrij dorp is en dat we terug moeten rijden.

Hier staan we dan op een weg die in de winter enkel door sneeuwscooters wordt gebruikt… Dan maar de kettingen op en een beetje sukkelen tot aan de parking.

We parkeren ons en er komt een man met een sleetje tot bij ons. We nemen wat we nodig hebben en volgen de man naar ons onderkomen voor de komende 2 dagen.

Samen met het bier uit België en Nederland komt de zelfgemaakte genepy en straffe verhalen op tafel. Er wordt gecommuniceerd in meerdere talen maar het lukt ons. We vragen of we vroeg kunnen ontbijten want we moeten ‘s morgens nog eens naar de wagen stappen voor ons volledig klaar te maken voor de eerste poederdag.

De dag erna vloekt iedereen is binnesmonds en Mark eens luid want de nacht heeft niet de beloofde aantal centimeters sneeuw gebracht. Er wordt even naar de weermodellen gestaard en het zwaartepunt gaat komen. We maken ons klaar en gaan naar de ticketverkoop.

De weg naar de lift.

Aan de ticketverkoop begint het ons te dagen dat de italianen niet de snelste zijn in de ochtenduren. We kunnen nog geen ticketje kopen want ze zijn nog niet klaar met de lift klaar te maken.
    We drinken nog een espresso en ineens begint de lift te draaien. We kopen een liftpasje voor 15€ en gaan op de lift.

Er ligt 15cm op een harde ijsplaat. We maken enkele rondjes en het blijft sneeuwen dus elke run wordt het dieper en dieper, tegen de middag raken we de ijsplaat niet meer. We zijn zo goed als alleen op de piste en we kunnen op de piste ook poeder rijden.

Enkele strepen op de piste.

Het is en blijft vakantie dus laten we ons gaan aan het italiaanse eten in de middag. Spijtig genoeg geen pizza maar polenta. en gelukkig charcuterie

Hierna ligt er toch weer een 10cm bij en gaan we terug omhoog.

We maken run na run in het bos en op de piste. Het is buiten 2 verdwaalde boarders en de pisteredding een privé skigebied.
    Na 18 keer stopt de lift met draaien en hebben we allemaal een dikke poedersmile op ons gezicht. Er ligt nu al 50cm vers juist naast de piste en het blijft maar sneeuwen.
    Er wordt beslist van de dag erna terug een liftpasje te kopen en alles af te krassen op en naast de pistes.
    We gaan vroeg slapen en we dromen allemaal van dikke lijnen die we morgen gaan rijden.

De dag erna bluebird en poeder.

De italianen genieten van het zonnetje en de lift wordt maar langzaam klaargemaakt. Een uur te laat begint deze te draaien. We beginnen alles juist naast de pistes af te strepen en we gaan steeds verder in het bos. Samen met de zon is ook de warmte daar.
    De snowsurfers die gisterennamiddag al warm gedraaid zijn gaan vandaag overuren draaien. We besluiten iets na de middag te vertrekken. De poeder is nat en zwaar geworden.

Op naar Airolo waar @dutchess en @thomas gingen poederen en maandag gaan we met 6 touren.
    Op de weg naar Airolo horen we dat de lift gesloten is in Airolo want het is stufe 4. En we bekijken onze opties en besluiten dan maar met 6 naar san bernardino te gaan. Het is er kouder gebleven als in Italië en het gaat er nog even doorsneeuwen.

We komen aan in San Bernardino terwijl het sneeuwt. Na het rondje hotel zoeken en pizza kruipen we allemaal onder de wol.
    Het sneeuwt goed door tijdens de nacht en er ligt weer een aardig laagje op de wagen. We bekijken het lawinebericht en beslissen van in het bos te blijven. Alle sporen van de tourders van de dag ervoor zijn toegesneeuwd. We zoeken het oude spoortje maar dit lukt niet goed.

Willem trekt het spoortje en met 5 lopen we achter hem.

We zijn snel genoeg voor first chair te halen.

We bouwen om en zijn klaar voor de eerste afdaling.

Het zijn fantastische sporen door het bos en we komen beneden op een langlaufpad uit. We bouwen met een grote glimlach om en gaan nog is omhoog door het stijgspoor dat we deze morgen gemaakt hebben.
    Vol stoke en energierepen lopen we omhoog door het oude stijgspoor. Het spoor is lekker snel en het gaat vlot. Thomas zijn vellen hangen vol sneeuw en hij houdt het voor bekeken iets voor het bereiken van de top.
    De rest loopt nog iets verder en we beginnen aan de 2e afdaling. We komen weer na een afdaling vol poeder terug bij ons oud stijgspoor uit. We bouwen nog een keer om en gaan terug omhoog. Nu gaan we gewoon afdalen over ons stijgspoor. We maken een derde en laatste afdaling over wederom geweldige poeder. Er zijn meerdere faceshots gescoord.
    Moe maar met een grote glimlach lopen we naar het hotel waar we afscheid nemen met een drankje van Dutchess die naar huis gaat rijden.

Slapen doen we zoals roosjes en ‘s morgens gaan we nog een laatste keer omhoog lopen voor een laatste poederafdaling.
    De wind heeft veel sneeuw verplaatst en het oude stijgspoortje zit vol. Dus we maken een nieuw spoortje. We gaan een valleitje afdalen die waarschijnlijk vol triebschnee ligt maar vermits het geen 30 graden is gaat die heerlijk rijden.
    We moeten even over een plateau zonder bomen en hier snijdt de wind. We bouwen iets lager om en duiken de laatste keer naar beneden.

We rijden vlot naar huis nemen afscheid en de batterijen zijn weer volgeladen. We kunnen aan onze werkweek beginnen.

@markindealpen en @tigaman2 die zijn nog bezig met alle beelden die ze geschoten hebben te verwerken dus de filmpjes volgen iets later.

Aan allen die mee waren op trip, bedankt voor deze geweldige trip en op naar de volgende !
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 8 maart 2017 · 11:40
    Stoke! Super lekker 😃
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 8 maart 2017 · 12:22
    Lekker hoor! 😃
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 maart 2017 · 12:31
    Mooi verhaal! 😃

Volgens mij hebben @willemien_w en ik een paar jaar terug het zelfde bergweggetje vanaf Locarno gereden. Ergens 's avonds na 11en, ons bij iedere bocht afvragend of we ooit nog weer in de bewoonde wereld gingen komen. 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 maart 2017 · 23:35
    Het was een superdag met jullie, in een super locatie!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • tigaman2
    Beginner
    tigaman2 op 9 maart 2017 · 10:11
    Hey Japser,

Tof geschreven man!!! Zal al eens met koffie en chocolaatjes naar de diensttabel lopen.....laatste poging er volgende trip weer bij te kunnen zijn 😃
    Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 9 maart 2017 · 15:14

Edit van het 2e gedeelte!
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 9 maart 2017 · 16:42
    Lekker die face shots Mark 😀
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 maart 2017 · 08:32
    Errug lekker. Beetje spijt dat ik niet mee was, gelukkig kreeg ik een joekel van een griep donderdag.
    splitfest.nl
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 10 maart 2017 · 08:44
    Lekker die face shots Mark 😀 Poedertijn op 9 mrt 2017 16:42

Ja dat was erg fijn!
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 10 maart 2017 · 19:58

Ik ben blij dat de feiten eindelijk op video staan. Niemand geloofde mij 😞

Trouwens, voor de liefhebbers, de lift in San B draait weer dit jaar. Soms.
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 10 maart 2017 · 20:13

Ik ben blij dat de feiten eindelijk op video staan. Niemand geloofde mij 😞

Dorylus op 10 mrt 2017 19:58

Oh shit, word ik de nieuwe Patricia Paaj
  • ieism
    Tourist
    ieism op 10 maart 2017 · 21:41
    Oehlala! 😃
    splitfest.nl
  • tigaman2
    Beginner
    tigaman2 op 11 maart 2017 · 01:06
    Allé hup,

Nog een filmke om't af te leren....😃

vooral die "mier" zijn laatste aankomst is funky 😉
    Ik ben ook maar 't produkt van mijn eigen zwakheden
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 11 maart 2017 · 10:40
    Echt... zó lekker.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro