Epoxy en flexibiliteit. Vraag aan bouwers en herstellers.

• DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 8 maart 2017 路 13:27
    Bouwers en reparateurs, waar moet ik op letten bij epoxy eigenschappen om de flexibiliteit te toetsen?

Ik heb momenteel het West 105 systeem uit de botenwereld. Voor de bootwereld hoogwaardige epoxy die enige tijdelijke vervorming toe staat. Maar is die flexibel genoeg voor hoogwaardige reparaties? De statistieken zijn hier benoemd: http://www.westsystem.com/ss/assets/Product-Data-PDFs/TDS%20105_205.pd... maar welke is dan de factor? Volgens mij deze: Tensile elongation ASTM D-638 3.4%

Ik ben benieuwd welke epoxy systemen jullie gebruiken, en wat de ervaringen zijn. En hoe jullie de keuze hebben gemaakt.

Dit is mijn huidige resultaat bij een eerste oefening met gebruik making van een mal.

Vliegen doet geen pijn...
  • Haas
    Expert
    Haas op 9 maart 2017 路 08:52
    ziet er goed uit! Ik heb er vertrouwen in dat dit wel blijft zitten.
    Zorg dat je zo weinig mogelijk epoxy nodig hebt.
    Flexibiliteit zit in de glasvezels. Bij de bouw van boards/ski's wordt de epoxy grotendeels uit het laminaat geperst.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 9 maart 2017 路 12:53
    Mooi project!
    Ik sluit me bij Haas aan. Mocht het toch ooit loskomen, of een volgend project zich aandienen, vraag dan eens om info bij de jongens van polyservice.nl of epoxyworks.com (had tognar toolworks niet ook veel info vwb ski's?). Bij belag is t vooral van belang dat je het goed ruw maakt, aangezien lijmsoorten (zelfs epoxy) in principe niet lekker hechten aan dit soort plastic. Maar das allemaal theorie, in de praktijk plakt t gewoon prima 馃槂.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 9 maart 2017 路 20:07
    Ah top, het opruwen zal ik een volgende keer nog beter doen. Hier ook al veel geschuurd, maar ik ben benieuwd.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 9 maart 2017 路 20:13

Staalkant met belag lag over 20 cm open van de kern ....... te droog gelamineerd. Met epoxy weer super sterk gerepareerd. Belag vooraf op temperatuur brengen icm met opruwen werkt goed.
    Tukker(ik)
  • Markie
    Advanced
    Markie op 10 maart 2017 路 04:48
    Ik gebruik entropy supersap epoxy voor het lamineren van onze planken. Schoon en secuur werken is key (zoals aangegeven) maar zo te zien zit dat wel goed als ik je foto bekijk. Wat bedoel je met een mal gebruiken? Dat je het net als @tukker tussen twee houtjes klemt? Dat is namelijk de makkelijkste en goede manier om het geheel goed aansluitend te krijgen. Eventueel kun je de uitharding van de epoxy bij verhoogde temperatuur doen om hogere sterkte te verkrijgen.
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • Easy
    Advanced
    Easy op 10 maart 2017 路 12:19
    Ik wil graag e.e.a. nuanceren:
    De stijfheid (flexibiliteit) wordt gekarakteriseerd door de elasticiteitsmodulus van het materiaal.
    De sterkte door de "strength", in de data sheet worden zowel de strength als de modulus van de kunststof voor "tensile" and "flexural" loading/belasting separaat vermeld. (Even googlen: "tensile vs flexural" voor verdere toelichting.)
    De elongation spec is vaak de max vervorming voordat het materiaal faalt (of permanent vervormd).

T.o.v. epoxy voegt de vezel (of dit nu glasvezel, aramide of carbon is) juist stijfheid en sterkte toe aan het composiet materiaal. Belagschade repareren met epoxy is een compromis: een epoxy zal minder snel beschadigen dan PTEX (belag is een HDPE), daarvoor krijg je meer wrijving met de sneeuw retour (m.a.w. epoxy glijd minder).

Bij grote belagschade kun je ook een stuk base materiaal inlijmen of metalgrip PTEX gebruiken, dit geeft een betere kwaliteit reparatie dan gewone PTEX. Beschikbaarheid van deze materialen is wel lastig ... (zeker t.o.v. epoxy).
    Built for Speed
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 10 maart 2017 路 15:15
    @markie
    De mal is een metalen strip, waarmee ik het belag uitsnij op de ski/board, en waarmee ik dus ook een nieuw stuk belag mee klaar maak. Ik heb hier meerdere halve manen in ovalen en rondjes. Ooit eens geregeld bij een bevriende metaalsnijder (lasersnijder oid). Lijkt hierop:
    en dan dat linker ding.

En ja, de opbouw van de reparatie is van boven naar belag kant: plankje met lijmklem/ ski/ opgeruwde kern/ epoxy/ nieuw belag/ broodzakje met gaatjes/ handoek om overtollig epoxy op te vangen/plastic om epoxy niet verder te laten komen/ stukje campingmat voor evenredige drukverdeling/ plankje met andere zijde van lijmklem, en dan heel hard aandraaien.

@easy het gaat hier dus om een verlijming van belag op de ski, en niet enkel epoxy. En je andere tips ga ik binnenkort eens na.
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 10 maart 2017 路 17:59
    Coole tool!
    Tukker(ik)
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 10 maart 2017 路 18:01
    Ik wil graag e.e.a. nuanceren:
    De stijfheid (flexibiliteit) wordt gekarakteriseerd door de elasticiteitsmodulus van het materiaal.
    De sterkte door de "strength", in de data sheet worden zowel de strength als de modulus van de kunststof voor "tensile" and "flexural" loading/belasting separaat vermeld. (Even googlen: "tensile vs flexural" voor verdere toelichting.)
    De elongation spec is vaak de max vervorming voordat het materiaal faalt (of permanent vervormd).

T.o.v. epoxy voegt de vezel (of dit nu glasvezel, aramide of carbon is) juist stijfheid en sterkte toe aan het composiet materiaal. Belagschade repareren met epoxy is een compromis: een epoxy zal minder snel beschadigen dan PTEX (belag is een HDPE), daarvoor krijg je meer wrijving met de sneeuw retour (m.a.w. epoxy glijd minder).

Bij grote belagschade kun je ook een stuk base materiaal inlijmen of metalgrip PTEX gebruiken, dit geeft een betere kwaliteit reparatie dan gewone PTEX. Beschikbaarheid van deze materialen is wel lastig ... (zeker t.o.v. epoxy). Easy op 10 mrt 2017 12:19
    Onderzoek heeft uitgewezen dat elke square cm epoxy grofweg een wrijving oplevert dat teniet wordt gedaan door 1 graad steiler af te dalen.
    Tukker(ik)
  • sanno
    Tourist
    sanno op 10 maart 2017 路 18:19
    Om dat probleem te verminderen in het verstandig om in geval van ski's een soortgelijk reparatie oppervlak te creeeren op de andere ski zodat de glijcoefficient diagonaal rechtevenredig verdeeld wordt. Hierdoor wordt de druk vele beter verdeeld waardoor de extra gegenereerde wrijving door supercompensatie in de turbulentie om wordt gezet in een extra versnelling. In dat geval kan dat weer gereduceerd worden door niet te waxen.
    Toerisski
  • Tukker
    Beginner
    Tukker op 10 maart 2017 路 20:35
    Hahahahahahahahaha, exact!
    Tukker(ik)
  • Easy
    Advanced
    Easy op 11 maart 2017 路 18:18
    @ DaSpike Dat is een keurige herstelmethode (zo netjes doe ik het niet)

@Tukker per vierkante cm een wrijvingsverschil gelijk <1 graad helingsreductie vind ik al ontzettend veel. Een serieuze belag schade is al snel enkele vierkante cm, stel dat dit gelijk is aan 1 脿 2 graden hellingshoek verschil: Dan sta je regelmatig stil op een langlaufpad/groene piste terwijl de rest verder glijd ....
    Built for Speed
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 12 maart 2017 路 14:31
    Heftig wel, die ene graag. Als je dus 10 vierkante cm epoxy onder je ski smeert kan je een 40 graden helling strpene alsof ie 30 is 馃槂. Iets zegt me dat die relatie niet helemaal lineair is, en vast afhankelijk van de sneeuwsoort en de wax op je tellers. Beter hanteren we de 'botte vijl' van Doug Coombs 馃槂.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 12 maart 2017 路 20:13
    Elke graad aan voorverwarming van je board of ski maakt dit knelpunt per hellingshoek weer ongedaan...
  • robbie
    Expert
    robbie op 13 maart 2017 路 08:54
    Ik vul de grote gaten (core shots en langs de kant) gewoon met epoxy. Meestal geen tijd om een nette p-tex patch erin te lijmen. Gaat supersnel en het zit als een huis. Ik meng grafietpoeder door de epoxy, dan heb je even lage wrijving als normale p-tex en de epoxy wordt mooi zwart.

Grafietpoeder
    http://www.westsysteminternational.com/en/additives/west-system-423-gr...
    Of je koopt het gewoon bij de bouwmarkt, 3 euro voor een flesje.
  • Markie
    Advanced
    Markie op 13 maart 2017 路 17:37
    @markie
    De mal is een metalen strip, waarmee ik het belag uitsnij op de ski/board, en waarmee ik dus ook een nieuw stuk belag mee klaar maak.

Mooie tool!
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • nauticalchuck
    nauticalchuck op 15 maart 2017 路 19:36
    Als je twijfelt over flexibiliteit, probeer dan G-FLEX van West-system.
    Info op Europese en Amerikaanse sites van West-system Epoxy + Epoxy Works en Epoxy Craft.
    Chuck
  • RGV
    RGV op 27 november 2018 路 10:43
    Hey mocht je nog twijfels of vragen hebben over EPOXY.
    Kijk dan even op https://www.mrboat.nl/kenniscentrum/

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro