PA#13: tot 1 meter verse sneeuw, GROOT lawinegevaar

PA#13: tot 1 meter verse sneeuw, GROOT lawinegevaar

De afgelopen 3 dagen viel er in de Noordstau de Zwitserse Alpennoordhang, het oosten van Zwisterland, Vorarlberg, het westen van Tirol, de Alpenhoofdkam van het Zillertal en de Tauern en de noordalpen van het Salzburgerland en die Steiermark 80 tot 120 cm verse sneeuw boven de 1700 tot 2000 meter. Onder de 1500 meter viel de neerslag veelal als regen, terwijl deze tussen de 1500 en 1900 meter als een mix van regen en natte sneeuw viel. Afgelopen nacht stroomde er via een koufront koude lucht binnen zodat de sneeuwgrens gestaag daalde. Vanwege de grote hoeveelheid sneeuw, de schommelende temperaturen en het feit dat de wind de afgelopen dagen uit meerdere windrichtingen kwam is het lawinegevaar in grote delen van de Noordalpen gestegen tot GROOT (4 op een schaal van 5). Ja, de komende 72 uur is er poeder te vinden boven de 1900 meter in de Noordalpen, maar weet wel wat je doet. In dit bericht:

  • Heel veel verse sneeuw
  • Vrijdag en zaterdag zijn poederdagen
  • Off-piste zeer gevaarlijk op het moment, zelfs met basis kennis
  • Lange termijn: hogedruk neemt het roer over

Heel veel sneeuw

Gemiddeld viel er 20-60 cm verse sneeuw, maar in de noordstau van de Zwitserse Alpennoordhang, het oosten van Zwisterland, Vorarlberg, het westen van Tirol, de Alpenhoofdkam van het Zillertal en de Tauern en de noordalpen van het Salzburgerland en die Steiermark viel de afgelopen 3 dagen 80 tot 120 cm verse sneeuw boven de 2000 meter. Dat levert dit soort plaatjes op:

Klosters
Klosters
Davos
Davos
Sölden
Sölden
Andermatt
Andermatt
Engelberg
Engelberg
Pitztaler gletsjer
Pitztaler gletsjer
Kitzbühel
Kitzbühel

Maar de in de dalen heeft het flink geregend. Onder de 1500 viel bijna alles als regen en tussen de 1500 en 1900 meter veelal als regen of natte sneeuw.

Montafon
Montafon
Engelberg
Engelberg

Afgelopen nacht stroomde er met een koufront koude lucht dde Alpen binnen. Dat levert met name ten het oosten van Innsbruck vandaag nog sneeuw op die tot dieper in de dalen valt. Ten westen komt de zon er al door. Weliswaar is de koude(re) lucht gearriveerd maar dit levert geen neerslag op in het westen. Ten oosten sneeuwt het vandaag nog eventjes door en kan er nog een 5 tot 15 cm bij vallen gedurende de dag.

Hogedruk rukt op
Hogedruk rukt op

Vandaag en komend weekend zijn poederdagen in de noordalpen

De zon komt er vrijdag langzaam door vanuit het westen en die zal komend weekend verder oprukken. Daarbij is de luchttemperatuur in het westen en zuiden van de Alpen al zeer mild. In Oostenrijk daarentegen blijft het lange tijd kouder. De koude lucht blijft daar hangen en het lukt het hogedrukgebied pas in de loop van de zondag om de koude(re) lucht weg te drukken.

Omdat de zon al hoger aan de hemel staat betekent dit overigens niet dat je als de zon er in Oostenrijk eenmaal doorkomt de pistes op de zuidhellingen zullen opwarmen. Maar dat is niets in vergelijking tot de opwarming die in Frankrijk plaatsvindt. Daar geldt op vele plekken nu lawinegevaar 3, maar deze stijgt in de loop van de dag onder de 2500 meter als gevolg van de opwarming naar 4. Een unieke situatie. Door de opwarming is de kans op grote spontane natte, en door de stijgende temperatuur geforceerde droge(re) lawines realistisch. Opletten dus gedurende de dag.

In het westen en zuiden dus mild, in het noorden en daarmee bedoel ik vooral Oostenrijk lange tijd kouder. Maar waarheen dan te gaan? Zaterdag en zondag verlopen redelijk zonnig en boven de 2000 meter in het westen en 1200 meter in het oosten is er prima poeder te vinden in de Noordalpen. Tussen Engelberg in het westen en Tauplitz in het oosten ligt er gewoon prima poeder. In wezen kun je in ieder gebied terecht dat voldoende speelruimte heeft boven de 2000 meter in het westen (denk aan gebieden als Engelberg en Andermatt), boven de 1700 meter rond Arlberg en in Graubunden (denk aan Davos-Klosters en Sankt Anton), de gebieden boven de 1700 meter in centraal Oostenrijk (denk aan Sölden, delen van het Zillertal en de gletsjergebieden) en de gebieden boven de 1400 meter in het oosten (denk aan Kaprun, Sportgastein en Obertauern). Genoeg te kiezen dus, maar…

Off-piste zeer gevaarlijk op het moment, zelfs met basis kennis

Er valt heel veel sneeiw in de noordalpen. De wind is daarbij present en de combinatie van wind, warmte en een oud sneeuwdek dat afgelopen week een föhnstorm te verduren heeft gehad maakt de situatie kritisch in de noordalpen. In veel gebieden is het lawinegevaar gestegen naar GROOT. Ofwel: Ungünstige Verhältnisse. Viel Erfahrung in der Lawinenbeurteilung erforderlich. Beschränkung auf mässig steiles Gelände / Lawinenauslaufbereiche beachten. Enkel met de juiste kennis kun je morgen in de noordalpen buiten de pistes, maar wees daarbij zeer kritisch naar jezelf. Ook in de rest van de Alpen is het nog steeds opletten geblazen. Na de sneeuwval van de afgelopen week is het warmer geworden waarmee de spanning in het sneeuwdek een verandering ondergaat. Vaak zien we een toename van de lawine activiteit als de temperatuur toeneemt.

Ga je de komende weken op trip dan is het goed jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Heb je de juiste kennis en kun je deze toepassen?
  • Heb je lawinepieper, schep en sonde? (en je maatjes ook?)
  • Check je vooraf het lokale lawinebericht?
  • Ben je in staat naar aanleiding van het lawinebericht en de dikte van het actuele sneeuwdek de risicovolle delen van de berg aan te wijzen?
  • Zo ja, dan ben je als het goed is in staat om veilige delen van de berg te vinden en kun jij of je groepsleden mocht het onverhoopt toch nog misgaan elkaar redden…

Kennis is en blijft een belangrijke sleutel

We beleven een donkere periode in de Alpen. Alleen al afgelopen week eisten lawines 11 slachtoffers in de Alpen. Uit data zien we dat er nog steeds mensen onderweg zijn zonder lawinepieper of alleen onderweg zijn. Het zijn signalen vanuit de data dat het mogekijk aan de juiste kennis schort. Met de juiste kennis (en je er aan houden) reduceer je de risico’s buiten de pistes tot het niveau van een uurtje auto rijden. Doe je dat niet dan speel je Russische roulette.

Wij houden van poeder en delen dat graag met je, maar wij houden er nog meer van dat we na afloop mooie verhalen kunnen uitwisselen. Wij wensen je een lang en poederrijk leven toe. Daarom geven we je vanwege deze enorme stormcyclus 30% korting op de Safety Academy. Met de code RIDESAFE krijg je 30% korting, kun je direct starten en sturen we je ook nog eens het Safety boek toe. Starten doe je HIER.

Lange termijn: hogedruk neemt het roer over

Volgens de laatste berekingen neemt hogedruk het roer over. Dat betekent koude nachten en heldere, maar ook milde dagen. Ik vermoed dat we volgende week vanwege de milde temperaturen te maken krijgen met een eerste voorjaars lawine cyclus. Vanwege de droogte en de warmte overdag gaat de spanning in het sneeuwdek toenemen en ik houd dan ook rekening met een spannende week voor iedereen die de komende dagen en week gaat touren. Hoewel het lawinegevaar de komende dagen zal gaan dalen wil dat niet zeggen dat het risico buiten de pistes geweken is. Lawinegevaar 3 is gevaarlijker dan je denkt. Lees ook even dit artikel over het waarom.

Geniet de komende dagen bewust van de poeder en doe geen dingen die ik ook niet zou doen.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
TijmenDalAuteur10 maart 2017 · 11:01

Aiaiaiaiai! Wat te doen, wat te doen.

Natuurlijk moeilijk te zeggen, maar wat is de kans dat het lawinegevaar in Arlberg/Tirol morgen en/of zondag naar 3 daalt?
Ik zit er dit jaar niet echt ‘in’ - pas één keer naar de Alpen vertrokken, maar dat was een poederloze tocht. Uiteraard wil/moet ik voor het einde van het seizoen nog een goede trip maken, maar ik denk niet dat dit weekend de beste optie is (zou alleen om zat/zon gaan). Ik ben alleen bang dat dit een van de laatste dumps zal zijn en ik straks met lege handen sta.

“Er valt heel veel sneeuw in de noordalpen. De wind is daarbij present en de combinatie van wind, warmte en een oud sneeuwdek dat afgelopen week een föhnstorm te verduren heeft gehad maakt de situatie kritisch in de noordalpen.”

Dit klinkt echt als een rampscenario. Ik heb geen twijfel dat het te gek zal zijn, maar met stuffe 4 zet ik geen stap buiten de piste.

Gevorderd
martijnuiterwijkAuteur10 maart 2017 · 11:10

Dan komt het alhoude rijmpje weer om de hoek kijken ( thans voor mij)

Bei stufe 4 nur zeit fur ein kaltes bier :)

was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
Gevorderd
MisplacedAuteur10 maart 2017 · 11:35

@@TijmenDal heb je nou je spullen nog niet gepakt? Opschieten joh. Om 5 uur in de auto.

##PA11 heb je vorig weekend ook al gemist!! Wat echt de moeite waard was in San Domenico :)

Gevorderd
OrsAuteur10 maart 2017 · 12:07

Lees ik nou niet goed, of is dit een poederalert met terugwerkende kracht?

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Beginner
Patrick1973Auteur10 maart 2017 · 12:08

Wat een dilema, ofwel volgende week een paar dagen meepakken ofwel pas begin April

Gevorderd
Haas™Auteur10 maart 2017 · 12:15

Madrisa lag er woensdag al fantastisch bij, dus dat wordt komend weekend helemaal feest voor iedereen die omhoog gaat. Nu met de nieuwe stoeltjeslift ook meer poeder kilometers per uur (PKM/H) dan ooit tevoren :D

Zag trouwens een aantal WP stickers voorbij komen bij mensen die geen Nederlands spraken. WePowder for world domination!

Rex Monte - Amor Nix
Expert
meteomorrisAuteur10 maart 2017 · 12:31

@@Ors wat bedoel je?

powfinder.com
Gevorderd
ConstantAuteur10 maart 2017 · 13:11

Graag nog wat poeder bijplussen voor volgende week in Saas Fee, als ik er ben. Dank bij voorbaat!

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
bertjebertjeAuteur10 maart 2017 · 16:09

Natte zware sneeuw in Davos onder de 2500.

Expert
meteomorrisAuteur10 maart 2017 · 16:37

@@bertjebertje dank!

powfinder.com
Gevorderd
OrsAuteur10 maart 2017 · 20:47

@@meteomorris meestal kondig je de PA vóór de sneeuwval aan, voor dit PA is de meeste sneeuw al gevallen. Toegegeven in http://wepowder.nl/forum/topic/240957 kwam de vooraankondiging al, dus je had het zoals altijd bij het rechte eind :)

Niks mis mee, maar voelt een beetje als een trendbreuk. Nu ik erover nadenk… heb al een tijdje geen powderwatch meer gezien. Hou je er een andere workflow op na?

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Gevorderd
TMOZAuteur10 maart 2017 · 21:34

In Tauplitz de hele dag sneeuw, wind en mist, maar tussen de bomen tot 1200m goede superlichte poeder… onder 1200m natte plak sneeuw.

The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride
Expert
meteomorrisAuteur10 maart 2017 · 22:13

@@Ors, ik zat mentaal even helemaal stuk vanwege het ongeluk in Valfréjus. Ik kreeg weinig uit mijn vingers. Ieder lawine ongeluk doet me wat, maar de ene knalt er harder in dan de andere. Ride safe!

powfinder.com
Gevorderd
LaurensHAuteur11 maart 2017 · 17:01

Zijn er al vooruitzichten voor 18-22 maart? Zouden enkel dagen gaan freeeiden en touren in die periode. De stabiliteit van het sneeuwdek is natuurlijk niet echt ideaal voor te touren…Of zijn er regio’s die momenteel wel aan te raden zijn?

Gevorderd
evr66proAuteur11 maart 2017 · 21:50

Dan komt het alhoude rijmpje weer om de hoek kijken ( thans voor mij)

Bei stufe 4 nur zeit fur ein kaltes bier :)

martijnuiterwijk op 10 mrt 2017 11:10

bij 4 kom ik wel naast je aan de toog hangen @@martijnuiterwijk

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!