Het verhaal van Oskar in het NRC

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 11 maart 2017 路 11:33 We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 11 maart 2017 路 12:13
    En ook een beetje mijn verhaal 馃槈. We hebben er even over getwijfeld om het verhaal in de media te delen, maar het is ook een kans om iedereen er nog een keer op te wijzen dat je toch vooral op jezelf en je groep bent aangewezen. Niet alleen het juiste materiaal hebben, maar ook weten hoe het te gebruiken. Iedere keer dat ik een bericht lees over lawineslachtoffers dan breekt mijn hart een beetje. Als er op deze manier al 1 persoon bereikt kan worden dan heeft het zin gehad dit te delen.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 13 maart 2017 路 20:49
    Met alle respect voor Oskar, @Nicky en wat ze hebben meegemaakt... Ik ben toch wel benieuwd waar die laatste opmerking vandaan komt? Is dat echt een ding? Ik heb me daar met de dames van #teamstroopwafels namelijk nog nooit zorgen over gemaakt.

**Het advies van de twee luidt: als je offpiste gaat, zorg er dan voor dat je eigen groep in staat is jou te redden. Graafwerk is fysiek zeer inspannend. Den Dulk: 鈥濵et alleen vrouwen lukt dat bijvoorbeeld al niet. Mensen realiseren zich dat niet.**
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 13 maart 2017 路 21:34
    @willem2k ik vind het eerlijk gezegd een beetje jammer dat het nu zo over die laatste zin gaat terwijl doel en strekking van het interview is om vooral "toeristen" die anders niet ge茂nformeerd worden te waarschuwen en van informatie te voorzien. En die zin had inderdaad best iets genuanceerder gekund, maar het kan geen kwaad om eens hierover na te denken. Wij zijn in ieder geval heel blij blij en gelukkig dat een groot deel van de redding werd gedaan door 2 topfitte, geacclimatiseerde jonge Russen die als malloten hebben gegraven (samen met anderen die ook een fantastische prestatie hebben geleverd) en zo in een razendsnelle tijd van 5.5 min zijn gezicht vrij hebben kunnen maken. Toen was Oskar al niet meer bij kennis. Voor mij is dat in ieder geval wel een eye-opener geweest. Ik heb de afgelopen jaren ook veel met ladies-only geskied, en soms ook met maar 1 vrouwelijk poedermaatje. Als ik dan terug denk aan de krachtsexplosie van die uberfitte Russen, dat hadden mijn ski-maatjes en ikzelf met alle respect niet gered. Misschien wel binnen 15 minuten, maar niet zo extreem snel. Ik heb na het ongeluk met veel mensen gesproken en ook met enkele freeride dames. Ik weet bijvoorbeeld dat er enkele dames zijn die om die reden altijd met een man erbij ski毛n. En het zou best kunnen hoor dat jouw team stroopwafels uit uberfitte en krachtige dames bestaat, lucky you 馃槈. Denk er van te voren over na hoe fit je groepje is en of je in staat bent om elkaar te redden. Als je met z'n 2-en op pad bent krijg je het al behoorlijk zwaar (zowel man als vrouw). Voor mij geldt in ieder geval dat ik me er prettiger bij voel wanneer er ook een fitte ski-dude bij is. Mijn advies: doe wat je prettig vindt. Je hoeft mij in ieder geval nergens van te overtuigen.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 13 maart 2017 路 22:02
    Hoi @Nicky,

Nadenken over de samenstelling van je groepje kan zeker geen kwaad, vandaar ook mijn vraag. Uiteraard is het uiteindelijk een persoonlijke keuze met wie je wel/niet op pad wil.

Verder niets dan lof voor jullie verhaal en de keuze om het delen.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 14 maart 2017 路 00:47
    Een redding uitvoeren is topsport, en dat blijkt ook weer uit dit heftige verhaal. Respect voor het delen @Nicky!
    Als vrouwelijk lid van team stroopwafel wil ik nog wel even wat aandacht besteden aan het graven: dat kan je trainen en daarmee kan iedereen in de groep maximaal bijdragen aan een redding, ook de dames.

check de conveyor belt methode:

(overigens in t filmpje wel met de luxe van een grote groep gravers)
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 14 maart 2017 路 15:48
    @Nicky en de rest: idd wellicht disproporptioneel veel aandacht voor het graafaspect, maar hopelijk vooral hier op WP; de NRC-lezer pakt waarschijnlijk de andere lessen op. Wellicht ook omdat dit een onderwerp is waar we hier minder over nagedacht hebben; alle andere punten zijn voor de meesten hier gesneden koek. Daarnaast is 't natuurlijk een makkelijke 'trigger' voor veel morele reflexen...

Ik vind 't een nuttig en terecht punt. Niet om te zeggen dat meisjes niet mee op tocht mogen, maar gewoon iets om vantevoren (ipv tijdens of achteraf...) rekening mee te houden. Afhankelijk van de condities en het plan vd dag ski ik wel of niet met z'n 2en (soms zelfs liever 4, maar dan open je weer een andere can of worms...), en wel of niet met minder fitte personen (m/v).
    Mijn vriendinnetje is topfit (loopt mij lachend en babbelend voorbij op langere stukken hardlopen), maar met 1m55 en een vrouwenlichaam gaat ze per minuut gewoon minder sneeuw verplaatsen dan een viking van 1m95 en armen zo groot als m'n vriendinnetjes' benen.
    Voorop staat dat alle gravers een efficiente graaftechniek moeten gebruiken, zowel voor snelheid als een veilig en werkbare kuil. Het m/v verschil gaat daar dus niet direct op...
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 14 maart 2017 路 16:34
    @tellie-G en @JaapvR thanks voor jullie reacties! Trainen is zoals tellie-G zegt altijd een goed idee. En bedankt Jaap dat je het een nuttig en terecht punt vindt. Ik heb afgelopen weekend wel even gedacht: "shit, ik heb de verkeerde boodschap overgebracht, dat was niet de bedoeling". Uiteindelijk denk ik dat bij de meeste NRC-lezers die laatste zin helemaal niet is opgevallen (ik heb m'n collega's die het stuk hebben gelezen er in ieder geval niet over gehoord) en is het inderdaad meer een discussie voor de ge毛mancipeerde freeridester. Want als we gelijkheid willen in beloning, meer vrouwen in top-posities waarom dan hier wel een onderscheid? Omdat er fysiek (vaak, niet altijd) wel echt een verschil is. En iedere minuut sneller beslissend kan zijn. Misschien ben ik wel te voorzichtig geworden of te ver doorgeschoten. Dat kan. En ja, ik vind dat dus best lastig hoe dan om te gaan met women-only tripjes. Ik haal(de) daar veel plezier uit. Vorig jaar met Berber en 2 andere dames een heel leuk on/offpiste weekend gehad en in december nog een shades of winter women only tripje (gedeeltelijk wel met mannelijke gids). Het scheelde gevoelsmatig wel dat het niet in steil terrein was en bij het laatste tripje stufe 1.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 14 maart 2017 路 16:58
    Ik denk dat een redding valt of staat met effectief werken. Ook het graven. Ik heb liever 2 vrouwen die effectief kunnen graven dan twee bakbeesten die in het wilde weg wat sneeuw verplaatsen in de hoop mij tegen te komen. Daarnaast de hoeveelheid sneeuw die op t schepje past is gelijk.
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 14 maart 2017 路 23:01
    Ik heb ook liever mensen die effectief graven. Dat staat buiten kijf. Maar die factor is gelijk voor man en vrouw en dus niet relevant in de discussie waarin het verschil tussen beiden het onderwerp is. Op pad met mensen die niet kunnen graven is imho vergelijkbaar met op pad met mensen die hun pieper niet snappen...

De gelijke hoeveelheid sneeuw op 't schepje is pas een factor op 't moment dat beide personen dezelfde hoeveelheid schepjes verplaatsen gedurende dezelfde periode. Ik ken weinig mensen (m/v) die fit genoeg zijn om na een dag skien 100m omhoog kunnen rennen en dan nog 10 minuten vol gas kunnen scheppen zonder tegen hun aerobe of anaerobe drempel te zitten. Kortom, kracht-uithoudingsvermogen speelt hier een rol. Tussen individuen kan ik geen uitspraken doen. Maar als je er een wedstrijd van zou maken dan zouden, gemiddeld genomen over de wereldpopulatie, vrouwen 't ongetwijfeld slechter doen.

In de praktijk gaat het natuurlijk niet om gemiddelden, maar om personen. In zo'n geval is de factor 'geslacht' vaak verdomd snel ondergeschikt aan andere, belangrijker zaken. In een reddingssituatie heb ik liever een fitte vrouw met ervaring dan een man met kantoorconditie, kater of geen idee. Maar feit blijft dat kracht/fitness in de groep een factor is om (kort) bij stil te staan. Zonder overdreven politiek correct te doen, en zonder mensen buiten te sluiten, moet de groep daar een mening/beslissing over vormen. Volgens mij is dat 't punt dat Nicky (imho terecht) aankaart.

Als ik naar m'n eigen skibuddies kijk is de m/v verhouding van 'mensen die ik vertrouw als ik onder de sneeuw lig' overigens een stuk eerlijker verdeeld dan m'n argument doet vermoeden...
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 15 maart 2017 路 00:03
    @Nicky ik vind t juist een sterk artikel en erg goed dat jullie het gedeeld hebben! excuses als je het gevoel hebt dat ik het artikel niet okee vind door mn reaktie op (reaktie op) die zin, zo was het niet bedoeld.
    Een lawineongeluk is erg ingrijpend en kan je heel erg met je eigen kwetsbaarheid confronteren, en die van je maatjes. Ik snap je twijfels om girls-only op stap te gaan (of uberhaupt nog in steiler terrein te freeriden) dan ook heel goed.

Ben zelf met freeriden een keer in een situatie terecht gekomen waar we een (voor ons onbekende) man vonden die ergens in het bos head first in een gat was verdwenen. het kostte 6 man (waaronder ook een paar beresterke gasten) en te veel tijd om hem er weer uit te krijgen, en helaas waren we toen dus al te laat, we staakten pas na een uur de reanimatie toen de skipatrol er bij kwam en de dood verklaarde. Alle "redders" waren behoorlijk van slag, ikzelf natuurlijk ook. Wat mij toen geholpen heeft met t een plek geven is dat we wel alles gedaan hebben wat in onze mogelijkheid lag, was blij dat ik in de periode daarvoor training had gehad (oa EHBO en lawineredding) en wist wat we moesten doen. Als wij er niet geweest waren had hij helemaal geen kans gehad. Vandaar mijn focus op training, je weet nooit wat je tegen komt.
    Juist door ook te beseffen waar je beperkingen liggen ga je denk ik uiteindelijk meer doordachte keuzes maken en beter je grenzen stellen. In je reaktie klinkt door dat je hier al volop mee bezig bent, dus ongeacht waar je voor jezelf op uit gaat komen, nogmaals hulde voor je verhaal. Ik denk dat het voor veel lezers een goed beeld schetst over hoe heftig een redding kan zijn.
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 15 maart 2017 路 10:16
    Mooi en zeer ingrijpend artikel! Dank voor het delen!
    Riding on the edge!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 15 maart 2017 路 12:00
    Goed artikel @Nicky! En jouw punt van zorg is er ook eentje waar ik ook wel eens mijn gedachten bij heb.

Want als je als laatste skied en je komt in een lawine, zijn mensen op tijd omhoog geklommen om je nog uit te graven??? Al blijkt uit de statistieken gelukkig dat de laatste ski毛r niet de hoogste kans heeft om in een lawine te komen. En geluk bij ongeluk glij je met een lawine ook nog omlaag 馃槈.

Maar serieus, het is best lastig om met een goed samengestelde groep rijders op pad te gaan. Waarbij iedereen ongeveer op het zelfde niveau zit qua lawine kunde, bereidheid qua risico, snowboard / ski techniek, conditie, kracht, hoofd koel kunnen houden onder druk en doeltreffend kunnen optreden, juiste gear, op de juiste momenten vrije vakantiedagen ter beschikking hebben.

En dan heb ik het nog geen eens gehad over groepsdynamiek en ik zal nog wel veel zijn vergeten. Of te wel, we moeten gewoon onze best doen om uit de shit te blijven. En mochten we er in komen, hopen dat de wet van Murphy niet in je nadeel speelt! En hopen dat als iedereen het beste uit zich naar boven haalt het positief afloopt...

Alle risico's afdekken gaat gewoon niet...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 15 maart 2017 路 13:01
    Maar serieus, het is best lastig om met een goed samengestelde groep rijders op pad te gaan. Waarbij iedereen ongeveer op het zelfde niveau zit qua lawine kunde, bereidheid qua risico, snowboard / ski techniek, conditie, kracht, hoofd koel kunnen houden onder druk en doeltreffend kunnen optreden, juiste gear, op de juiste momenten vrije vakantiedagen ter beschikking hebben.

Absoluut. Voor mij heeft 't geholpen om m'n gedachtengang om te draaien. 'Vroeger' had ik zelf een duidelijk idee wat/waar ik wilde skien, en ging vervolgens kijken wie er zin/tijd had om mee te gaan. Dan verval je dus in een soort 'sollicitatieprocedure', en dat is niet waar 't om gaat als je met je vrienden een mooie dag wilt hebben... Nu kijk ik eerst met wie we op pad gaan, en kiezen bijbehorend een mooi doel met genoeg garantie voor een topdag. Ik ski op die manier minder heftige lijnen per jaar, maar heb meer lol. Win-Win.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 15 maart 2017 路 17:08
    @tellie-G: heftig verhaal....met een mooie conclusie: "Juist door ook te beseffen waar je beperkingen liggen ga je denk ik uiteindelijk meer doordachte keuzes maken en beter je grenzen stellen". Klopt helemaal. En het stellen van grenzen zal voor iedereen, afhankelijk van ervaringen anders zijn.
    Thanks voor jullie reactie @AlexanderHurk en @ffKnallen 馃槂.
    @JaapvR: ben het met je conclusie helemaal eens: "Nu kijk ik eerst met wie we op pad gaan, en kiezen bijbehorend een mooi doel met genoeg garantie voor een topdag"
  • BMT
    Advanced
    BMT op 15 maart 2017 路 21:28
    Nog een puntje over het graven.

Het zoeken met de pieper en iemand vinden met een sonde is vele malen belangrijker. Daarna komt pas het graven waarbij het lucht gat het belangrijkste is.

Graven kan je ook om de beurt doen.

Liever iemand die me snel vind en langzamer graaft. Dan iemand die snel graaft en me laat vind.

Beide snel is natuurlijk het optimaalst. 馃槈

BMT
  • BMT
    Advanced
    BMT op 15 maart 2017 路 21:29
    Voor de rest een top artikel!!
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 16 maart 2017 路 07:48
    @Nicky Ik snap je wel... Tijdens Lawine 1 deze winter ook eerst gezocht op het pieperveld, als je dat 2 dagen een uurtje doet denk je, nu kan ik het wel. Ja dat klopt, zoeken wel. Maar dan nog graven. Dat was de een na laatste dag aan de orde. Ff zoeken, zo gevonden. Sonderen was iets meer moeite ivm dikte van de sneeuwlaag, en dan het graven. Wtf. Dat is zwaar jonge! En vermoeiend?! Als je dan met 3 meisjes op stap bent, en laten we zeggen volgens het 'gunstigste' scenario komt de eerste in een lawine, dan vraag ik me af of je het idd red. En dan kunnen alle mooie theorie毛n overboord, want er giert zoveel adrenaline door je lijf en je schept je helemaal de tering. Want dan geldt er maar 茅茅n ding, en dat is je maatje boven die sneeuwlaag vandaan krijgen...

Goed verhaal hoor!
    It's all about the turns duuuuuude!
  • robbert
    Advanced
    robbert op 16 maart 2017 路 08:30
    Nog een puntje over het graven.

Het zoeken met de pieper en iemand vinden met een sonde is vele malen belangrijker. Daarna komt pas het graven waarbij het lucht gat het belangrijkste is.

Graven kan je ook om de beurt doen.

Liever iemand die me snel vind en langzamer graaft. Dan iemand die snel graaft en me laat vind.

Beide snel is natuurlijk het optimaalst. 馃槈

BMT BMT op 15 mrt 2017 21:28

Zowel het lokaliseren als het graven moeten effici毛nt uitgevoerd worden voor een succesvolle redding. Niet van belang welke belangrijker is. De vergelijking tussen lokaliseren en graven heeft geen nut, beide resulteren in onsuccesvolle redding als het te lang duurt.

@Nicky en Oskar, goed artikel geeft goed aan dat je aangewezen bent op de groep voor de redding. Ben het met je eens dat groepssamenstelling een element is om rekening mee te houden.

Begrijp ik nou goed dat jullie met een groep van 12 deelnemers en 4 gidsen onderweg waren op dat moment?
  • BMT
    Advanced
    BMT op 16 maart 2017 路 10:11
    @robbert

Ik ben het met je eens dat beide snel uitgevoerd moeten worden voor een succesvolle redding en dus getraind moeten worden.

In de praktijk (ook tijdens Alpin Kurs) blijkt echter dat iemand vinden het grootste probleem is. Het uitgraven is eigenlijk minder snel een probleem omdat je dat kan organiseren. Als je echter met 2 personen onderweg bent en de 2e is niet snel of fit is (alhoewel adrenaline heel veel doet) kan graven wel een issue worden. Meerdere mensen is toch verstandig.

Het is uiteraard wel verstandig om een wat grotere groep te hebben zodat je meerdere mensen hebt die kunnen uitgraven, lawine schollen blijven een ding. Ook de schep is vaak een ding, als ik zie wat voor kleine schepjes mensen soms meenemen....
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 16 maart 2017 路 11:44
    @Nicky Ik snap je wel... Tijdens Lawine 1 deze winter ook eerst gezocht op het pieperveld, als je dat 2 dagen een uurtje doet denk je, nu kan ik het wel. Ff zoeken, zo gevonden. Sonderen was iets meer moeite ivm dikte van de sneeuwlaag, en dan het graven. Wtf. Dat is zwaar jonge! En vermoeiend?!
    AvdL op 16 mrt 2017 07:48

@AvdL Dat kan ik me ook zo herinneren: dat je in eerste instantie bij het oefenen op een veldje denkt: "geen probleem", maar bij een volgende oefening waar het echt om het graven gaat je je opeens realiseert hoe zwaar het is. En in een lawinekegel nog veel zwaarder.

@Nicky en Oskar, goed artikel geeft goed aan dat je aangewezen bent op de groep voor de redding. Ben het met je eens dat groepssamenstelling een element is om rekening mee te houden.

Begrijp ik nou goed dat jullie met een groep van 12 deelnemers en 4 gidsen onderweg waren op dat moment? robbert op 16 mrt 2017 08:30[/quote]
    @Robbert: Yep. In die Russische oude MI8 heli's passen 16 personen. Het ongeluk gebeurde op de eerste dag. De groep bestond toen uit 1 hoofdgids, 1 gids, 2 tailguides (die ik in het artikel voor het gemak ook als gids heb geteld) en 12 deelnemers. Omdat je of met grote afstand of 1 voor 1 afdaalt, is zo'n groep ver verspreid. Van de 16 waren er op het moment van het ongeluk 7 al beneden bij de heli de kaviaar en zalm aan het klaarmaken voor de lunch. Op een gegeven moment hoor je op de gopro de hoofdgids (die beneden was) via de radio met een tailguide overleggen: "how many do you have". Er was toen overleg of de groep compleet was. Dat bleek gelukkig het geval te zijn, maar je wil niet weten hoeveel erger het had kunnen zijn als er niet 1 maar meerdere personen in de lawine terecht waren gekomen (niet iedereen had zn pieper geswitcht naar "zoeken" waardoor er wat verwarring was). Het was aanvankelijk de bedoeling dat na de eerste dag de groep opgesplitst zou worden in 2 groepen met ieder een gids en een tailguide. Zover is het niet meer gekomen.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 16 maart 2017 路 12:00
    @BMT wordt tegenwoordig ook het graven geoefend bij de Alpin Kurs? Dat was niet het geval een aantal jaar geleden.
  • robbert
    Advanced
    robbert op 16 maart 2017 路 12:08
    @Nicky dat is best een grote groep om goed overzicht over te houden in het terrein. Wel handig voor het voorbereiden van de lunch
  • BMT
    Advanced
    BMT op 16 maart 2017 路 12:54
    @robbert tegenwoordig worden zelfs verschillende graaf tactieken en technieken behandeld

Ik weet nog dat we met de hele groep een mega gat moesten graven 馃槂 Dat was wel een dingetje 馃槂
  • robbert
    Advanced
    robbert op 16 maart 2017 路 14:52
    @BMT Goed om te horen dat graaf technieken tegenwoordig wel bij de Alpin Kurs behandeld wordt, misschien dan toch wel net zo belangrijk ? 馃槈

Wat ik probeer aan te geven is dat de totale tijd van de redding belangrijk is. De Stelling/Mening in je eerste reactie dat graven minder belangrijk is dan het zoeken geeft een verkeerd beeld. Dan gaan we terug in de tijd, toen er weinig aandacht aan het uitgraven werd besteed. Gelukkig wordt daar tegenwoordig meer aandacht aan besteed en worden effici毛nte graaf technieken (Conveyor belt) in de meeste cursussen getraind.

De gehele redding moet georganiseerd worden, zowel het graven als het zoeken. Welke deel problematischer is weet ik niet. Dat is denk ik sterk situatie afhankelijk. Misschien een leuk topic voor in de zomer maanden.
  • Nicky
    Advanced
    Nicky op 16 maart 2017 路 15:48
    @Nicky dat is best een grote groep om goed overzicht over te houden in het terrein. Wel handig voor het voorbereiden van de lunch robbert op 16 mrt 2017 12:08 hahaha, inderdaad! Elk nadeel heeft z'n voordeel 馃槈.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro