Lawinenabgang Jochgrubenkopf

• bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 15 maart 2017 · 14:19
    Kurz nach Mittag ging von der Leitstelle Tirol eine Meldung über einen Lawinenabgang am Jochgrubenkopf in den Zillertaler Alpen ein. Es handelt sich um sehr bis extrem steiles, schattiges Gelände. Laut letzten Informationen wurden vier Personen verschüttet. Derzeit ist ein großer Lawineneinsatz mit vier Hubschraubern, Lawinenhundeführern, zahlreichen Bergrettern und Alpinpolizisten im Gang.
    Weitere Informationen folgen.

http://lawinenwarndienst.blogspot.ch/2017/03/lawinenabgang-jochgrubenk...
  • Arjen
    Advanced
    Arjen op 15 maart 2017 · 14:27
    Allemachtig... hopen op het beste maar weer...
    One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
  • RC
    Beginner
    RC op 15 maart 2017 · 15:38
    Helaas drie doden geborgen. Naar de vierde zijn ze nog op zoek 😞

http://tirol.orf.at/news/stories/2831196/

Gigantische lawine trouwens; rond 700 meter breed met een breukhoogte van 2 meter.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 15 maart 2017 · 16:03
    Holy moly die hele wand is er uit geklapt
    was naar beneden maar net zo makkelijk als naar boven
  • TacoSpriensma
    Advanced
    TacoSpriensma op 15 maart 2017 · 16:54
    Dramatisch weer om dit te lezen... zijn er te veel deze week!!

Wederom een Nordwand in de Oostenrijkse Alpen, 40 graden stijle omgeving, felsdurchsetzt... vorig jaar precies hetzelfde gebeurt bij een Franse tourgroep... zie het filmpje van toen... te bizar hoe ver een oude en slechte sneeuwlaag door kan 'scheuren'...

http://tirol.orf.at/news/stories/2757594/
  • evan
    Advanced
    evan op 15 maart 2017 · 17:07
    Deed me ook aan een andere enorme lawine vorig jaar daar vlakbij (Geier) denken: http://lawinenwarndienst.blogspot.nl/2016/02/detailanalyse-des-lawinen...
  • scratch
    Tourist
    scratch op 15 maart 2017 · 18:02
    Vierde persoon gelokaliseerd op 12 meter diepte....dat was idd een hele grote lawine...
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 15 maart 2017 · 19:21
    Het 'Altsnee' probleem zal dus het ganse winterseizoen beheersen....
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 15 maart 2017 · 21:46
    Verslag en foto's:
    https://www.bergrettung.tirol/php/lawinenunglueck_am_jochgrubenkopf,11....
    Daar wordt je (opnieuw) stil van. . .
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • kanski
    Elite
    kanski op 15 maart 2017 · 22:28
    Het 'Altsnee' probleem zal dus het ganse winterseizoen beheersen.... Patrick1973 op 15 mrt 2017 19:21

Maar dat wisten we vanaf het begin...
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • JobLomans
    Expert
    JobLomans op 15 maart 2017 · 22:49
    Vreselijk, 12 meter diep, dat is gewoon niet voor te stellen....
  • evan
    Advanced
    evan op 15 maart 2017 · 23:06
    Het 'Altsnee' probleem zal dus het ganse winterseizoen beheersen.... Patrick1973 op 15 mrt 2017 19:21

Maar dat wisten we vanaf het begin... kanski op 15 mrt 2017 22:28
    Het had na dat slechte begin in theorie nog wel een sneeuwrijke winter kunnen worden...
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 16 maart 2017 · 07:40
    @evan Maarja, dan komt het in het tourseizoen toch weer terug...

Pfff, wat een megalawine... Sick 😞
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Patrick1973
    Beginner
    Patrick1973 op 16 maart 2017 · 09:10
    Eentje waar ik persoonlijk heel veel geluk bij heb gehad, losgekomen toen onze gids als laatste van de groep overstak....
  • djmj
    Advanced
  • snowfreakyvon
    Advanced
    snowfreakyvon op 16 maart 2017 · 11:56
    Wat ik niet zo goed begrijp is toch dit in onderstaande tekst over de skitour: sehr sichere Verhaeltnisse.., is in mijn beleving toch Stufe 1.. in deze tijd van het jaar, of mis ik iets?
    Ondanks dit natuurlijk weer dramatisch, dit winterseizoen is bizar, en al de familieleden die een groot verlies te verwerken krijgen.

Charakter:
    Der Jochgrubenkopf ist der „Lawinenberg“ im Schmirntal. Der nördliche Anstieg führt durch eine Zone, in der keine Bäume gedeihen können, da jährlich gewaltige Lawinen ins Tal donnern, die jegliche nicht biegsame Vegetation mit sich reißen. So manchem Skitourengeher wurde der Berg zum Verhängnis - die Tour erfordert größte Vorsicht und sollte nur bei sehr sicheren Verhältnissen gemacht werden. Die Tour ist aber trotzdem sehr beliebt, weil man ohne langen Talanstieg schnell zur Sache kommt - es geht fast immer steil bergauf und der Ausblick vom Gipfel ist fantastisch.
  • djmj
    Advanced
    djmj op 16 maart 2017 · 14:28
    weer een update in de Zwitserse media met interview met de Oostenrijkse lawine-guru Patrick Nairz, die zegt «Ich persönlich hätte es nicht gewagt, dort zu fahren.»

http://www.blick.ch/news/ausland/vier-schweizer-sterben-in-oesterreich...
  • snowfreakyvon
    Advanced
    snowfreakyvon op 16 maart 2017 · 14:39
    Dit was de tekst van het lawinebulletin. Geschreven door Patrick:

Die Lawinengefahr ist oberhalb etwa 2200m mäßig, darunter gering. Problembereiche für den Wintersportler konzentrieren sich unverändert auf sehr steile, bisher wenig befahrene Schattenhänge oberhalb etwa 2200m, dies vermehrt in den Regionen südlich des Arlbergs und südlich der Nord- und der Kitzbüheler Alpen.
    V.a. an Übergangsbereichen von wenig zu viel Schnee können dort insbesondere durch große Zusatzbelastung noch Schneebrettlawinen ausgelöst werden. Da die Lawinen in bodennahen, zusammenhängenden Schwachschichten brechen, erreichen diese mitunter auch größeres Ausmaß.
    Ansonsten ist im Tagesverlauf auf die oberflächige Durchfeuchtung der Schneedecke in extrem steilen, besonnten Hängen v.a in tiefen und mittleren Höhenlagen zu achten. Mitunter lassen sich durch Wintersportler am Nachmittag kleine Lockerschneerutsche auslösen.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 maart 2017 · 14:56
    @snowfreakyvon

Hierbij de link naar het lawinebericht van gister. https://lawine.tirol.gv.at/rest/bulletin/2017-03-15_073000/pdf/de...

Daarin staat het volgende: Mögliche Gefahrenstellen für den Wintersportler findet man v.a. noch in sehr steilen, bisher wenig befahrenen Schattenhängen oberhalb etwa 2200m. An schneearmen Stellen können dort insbesondere durch große Belastung noch Schneebrettlawinen in bodennahen Schwachschichten ausgelöst werden. Lawinen können in Folge mittlere Größe erreichen und dadurch gefährlich groß für den Wintersportler werden.

Het lawinegevaar was gister 2 boven de 2200 meter hoogte.

Analyse van het ongeval staat hier: http://lawinenwarndienst.blogspot.nl

De oude en zwakke sneeuwlaag is wederom het probleem. Deze is op noordhellingen tussen 2000 en 2800 meter present in grote delen van de Alpen. Met name in inneralpine gebieden blijft dit een nasty laag.
    May the powder be with you.
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 16 maart 2017 · 15:07
    Mbt tot de stufe, spreekt het eea zich tegen.

die Gruppe hatte Glück im Unglück, sagt Peter Veider, Geschäftsführer der Tiroler Bergrettung: „Das ist für uns eine Tour, die bei diesen Verhältnissen überhaupt nicht in Frage kommt. Der Hang ist 40 Grad steil, felsdurchsetzt, nordseitig und es herrscht Stufe drei. Das ergibt fast eine Lawinengarantie.“

Bei diesem handle es sich um „extrem steiles Gelände“, erklärte Mair: „Teilweise ist der Hang dort bis zu 40 Grad steil.“ Außerdem sei er nord- und somit schattseitig gelegen. Insgesamt habe es sich daher um „keine gute Tourenwahl gehandelt“, so der Leiter des Lawinenwarndienstes.

Wat me opvalt is dat er snel naar het altschnee probleem verwezen word. . Maar als ik bovenstaand in mijn steenkolen duits vertaal. Staat er letterlijk Slechte planning + hier had je in deze omstandigheden niks te zoeken.
    In mijn optiek is dat eerder het probleem dan de nasty laag, hoe vervelend het ook is. Verder heb ik hier ook geen oordeel over. Maar hierover lees ik niks terug.
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 16 maart 2017 · 15:13
    In één van de krantenartikels las ik dat er gebruik werd gemaakt van "dampfsondes".
    Is dit een nieuw gereedschap dat door de reddingsdiensten algemeen gebruikt wordt,of is dit enkel in Oostenrijk een proefproject?
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • evan
    Advanced
    evan op 16 maart 2017 · 15:17
    @ @evan Maarja, dan komt het in het tourseizoen toch weer terug... AvdL op 16 mrt 2017 07:40@AvdL, op de hoogte en oriëntatie waar de zwakke laag al heel het seizoen een probleem is, neemt het belang van zo'n zwakke laag doorgaans af totdat die laag verdwijnt doordat het gehele sneeuwdek aan het einde van het seizoen doorweekt raakt.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 maart 2017 · 16:04

die Gruppe hatte Glück im Unglück, sagt Peter Veider, Geschäftsführer der Tiroler Bergrettung: „Das ist für uns eine Tour, die bei diesen Verhältnissen überhaupt nicht in Frage kommt. Der Hang ist 40 Grad steil, felsdurchsetzt, nordseitig und es herrscht Stufe drei. Das ergibt fast eine Lawinengarantie.“

Bei diesem handle es sich um „extrem steiles Gelände“, erklärte Mair: „Teilweise ist der Hang dort bis zu 40 Grad steil.“ Außerdem sei er nord- und somit schattseitig gelegen. Insgesamt habe es sich daher um „keine gute Tourenwahl gehandelt“, so der Leiter des Lawinenwarndienstes.

Wat me opvalt is dat er snel naar het altschnee probleem verwezen word. . Maar als ik bovenstaand in mijn steenkolen duits vertaal. Staat er letterlijk Slechte planning + hier had je in deze omstandigheden niks te zoeken.
    In mijn optiek is dat eerder het probleem dan de nasty laag, hoe vervelend het ook is. Verder heb ik hier ook geen oordeel over. Maar hierover lees ik niks terug.

martijnuiterwijk op 16 mrt 2017 15:07

@martijnuiterwijk

Wat verhelderende vragen/opmerkingen:

Er staat niet zozeer iets over de planning van deze specifieke toer, maar over de keuze voor deze toer (tourenwahl). Maakt dat het wat helderder?

Waarom denk je dat het niet gaat over een Altschneeprobleem (als in... waar lees je dat in de tekst?).

Het is zeker verwarrend dat de Bergrettung over Stufe 3 spreekt terwijl het lawinebericht het over 2 heeft. Geen idee waar dit misverstand uit voort komt.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 maart 2017 · 16:14
    @tsc72149

Beim ÖBRD Tirol kommen die neuen Dampfsonden seit längerer Zeit schon ergänzend zum Einsatz, wo in der klassischen Lawinenrettung bisher nur die "Schaufler-Trupps" eingesetzt wurden. Anstatt sich mühsam mit Körperkraft mehrere Meter durch den Schnee zu graben, werden mit einer Dampfsonde von den Rettern drei Löcher in einer Dreiecksanordnung in den Schnee gedampft. Die heiße Dampfsonde dringt selbstständig tief in den Schnee vor, bis sie auf Widerstand stößt. Dann wird sie zurückgezogen und eine Kamera wird in das Loch hinabgelassen. So können Prüfpunkte in sehr hohem, mitunter lebensrettendem Tempo abgearbeitet werden.

lees ook dit: http://www.bergrettung.at/News-Detail-Archiv.915.0.html?&cHash=2f6...
  • martijnuiterwijk
    Beginner
    martijnuiterwijk op 16 maart 2017 · 16:21
    In dat geval wil ik een nuance aanbrengen, slechte keuze ipv planning. Verwarring : iets kiezen om te doen en iets plannen om te doen.

Neemt niet weg dat het gewoon weer klote is dat er weer doden vallen. Het gaat erg rap de laatste weken.

Dat altschnee de zwakke laag is neem ik gerust ter harte. Daar geloof ik iedereen in.
    Maar wat ik soms mis, is dat er uitgesproken word, ja daar had je gewoon niet moeten zijn punt. Zeker omdat het nu door o.a reddingsdienst en lawinedienst zo ''hard'' word uitgesproken. Voelt soms dat men ( en daar bedoel ik niemand in persoon mee, dus mocht je je aangevallen voelen, alvast mn excuses) Er naar lagen / oorzaken gewezen word, en zodra er iemand roept, ja maar wacht ff 40 graden stufe 3 Noord. Dat als ongewenste reactie of uitspraak gezien word.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 16 maart 2017 · 16:45
    Beroerd genoeg allemaal. Lijkt erop dat dat roemruchte altschnee probleem levens blijft kosten tot het einde van het seizoen zo langzamerhand. Bijzonder beroerd voor de slachtoffers en nabestaanden!

Neemt niet weg dat ik hier verhalen lees van plaatselijke experts die beiden heel duidelijk aangeven dat dit geen gelukkige keuze en/of planning was.
  • BMT
    Advanced
    BMT op 16 maart 2017 · 17:08
    In het lawine bericht hebben ze het over 1 en 2 maar benoemen specifiek de sehr steilen stukken. Mogelijk dat dit op specifieke punten 3 is maar niet zo dat je een heel gebied als drie kan klassificeren.

Ook met 2 kan je nog stukken 3 tegenkomen. 4 is wat uitzonderlijker

Gefahrenstellen für den Wintersportler findet man v.a. noch in sehr steilen, bisher wenig befahrenen Schattenhängen oberhalb etwa 2200m. An schneearmen Stellen können dort insbesondere durch große Belastung noch Schneebrettlawinen in bodennahen Schwachschichten ausgelöst werden. Lawinen können in Folge mittlere Größe erreichen und dadurch gefährlich groß für den Wintersportler werden.“
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 16 maart 2017 · 19:31
    NB dat de ERM en PRM heuristieke beslistools zijn gebaseerd op statistiek, niet op causale factoren zoals sneeuwdekopbouw. Er zijn dus twee compleet verschillende manieren om de situatie te bekijken (causaal 'verklarend', of aan de hand van welke beslisregels overtreden zijn).

Zowel de causale verklaring van de lawine (altschnee going big, maar was 't kleine of grote belasting?) als een analyse van het beslisproces van de groep (E/PRM, of waren er nog andere overwegingen?) zijn imho leerzaam. Maar als we de precieze kennis, afwegingen en risicoacceptatie van de groep niet kennen is 't moeilijk daar een mening over te hebben.
    We kunnen hoogstens voor onszelf bedenken of wij die trip gedaan hadden met de voor ons beschikbare informatie, maar ik durf 't niet aan om me te verplaatsen in iemand anders' afweging op een ander tijdstip. Maar misschien ben ik daarin te voorzichtig..

@BMT: Voor zover ik weet wordt in de Alpen de lawinestufe bepaald aan de hand van de waarschijnlijkheid en het soort lawines dat te verwachten is bij verschillende belastingen (groot/klein). Daar is zo'n matrix voor, die vast ergens in de Academy duidelijk uitgelegd wordt. Een dergelijke (grote) lawine was weldegelijk mogelijk bij stufe 2, alleen niet zo waarschijnlijk bij geringe belasting. Daarvoor hoeft er geen 'deel van de helling' 3 te zijn, zeker niet als er sprake was van grote belasting. Zo lees ik het ook in 't lawinebericht. Ik vind 't al snel lastig worden als je op sommige plekken ineens een stufe meer of minder mag/moet rekenen, is dat gebruikelijk en/of zijn daar (vuist)regels voor?
  • Alexander3
    Advanced
    Alexander3 op 16 maart 2017 · 21:12

martijnuiterwijk op 16 mrt 2017 15:07

dit deel gaat volgens mij over de lawine van vorig jaar op dezelfde hang veroorzaakt door een groep Fransen. Daar bleef de schade beperkt tot 1 gewonde. Toen was het stufe 3, wat in combinatie met felsdurchsetzt altijd een no go oplevert.

even opgezocht: http://tirol.orf.at/news/stories/2757594/
  • kanski
    Elite
    kanski op 16 maart 2017 · 21:27

Maar dat wisten we vanaf het begin... kanski op 15 mrt 2017 22:28
    Het had na dat slechte begin in theorie nog wel een sneeuwrijke winter kunnen worden... evan op 15 mrt 2017 23:06

Maar dan nog was deze Altschnee laag te overheersend aanwezig geweest en niet instaat geweest een machtig sneeuwdek te dragen! Nog steeds 35 tot 40cm dik in het hooggebergte!
    En zo instabiel als de ziekte...

Een groep van 8 is een grote Zusatzbelastung.

Wat betreft de stufe... hier in Wallis hebben ze vorige week dinsdag t/m donderdag ook een verkeerde stufe afgegeven door het SLF. Het had Stufe 4 moeten zijn, maar er werd een 3 gecommuniceerd. Later in de week werd de fout erkend...
    Dus er worden ook fouten gemaakt op dit niveau. Helaas maar waar.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro