Ik heb een Moss wingswallow, hier op dit forum tweedehands op de kop getikt. Is een heerlijk plankje, gaat probleemloos van piste naar pow en terug, is stijf genoeg voor mij (68 kg) om lekker radicaal mijn neus diep in de bocht te leggen, maar... ik heb één maar: hij is me een tikje te kort. Niet wat drijfvemogen betreft, hij drijft prima, maar qua het soort bochtenwerk wat ik het liefst doe -middellange tot lange uitgestrekte carves.
Dit board is ideaal voor kleinere mensen die heupdiep het bos door willen rossen. kleine, snelle, surfy bochten, lipje op lipje af, dat is helemaal het ding voor deze plank. Een echte snowsurfer dus. Bij dikke poeder (of dikke slush) trek ik hem graag tevoorschijn, maar voor andere omstandigheden zou ik liever op een wat grotere plank willen staan. Misschien dat de U serie van Moss dan een betere is? (
@Anouk heeft die)
Stijfheid is overigens maar een deel van het geheel. Het werkt sterk samen met lengte, effectieve kantenlengte en radius. Een kort (er) stijf board met een lange eff. kantenlengte zal heel anders aanvoelen dan een lang middelstijf board met een kortere eff. kantenlengte.
Ik was zelf helaas minder onder de indruk van de Dupraz die ik ooit eens testte, maar: dat was een carbon versie, en dus in die lengte (165) misschien te stijf voor mij. Ik weet niet hoe de kortere versie in carbon (151) of dezelfde 'normale' versie zonder carbon en dus slapper, voor mij had gewerkt.
Kortom, in het kort: het is heel persoonlijk en hangt zeker niet alleen af van lengte of stijfheid. Ook taper heeft nogal wat invloed. Mijn split is een Prior Khyber 160,met carbon, dus wat stijver, en die heeft flinke taper, camber onder de voeten, en ik vind het een heerlijk board. Ook op de piste carvt ie als een raket, maar ik kan er in het terrein nog steeds wel surfy mee doen als dat zo uitkomt.
Ik heb ook tijden op de sickstick gestaan, die lijkt me wat stijver dan de derby te zijn maar daar ga je in harder terrein zeker de limieten van voelen, net als bij de derby. Wel lekker surfy en je kan altijd een maatje groter pakken.
de Korua helaas nog nooit geprobeerd, maar ik hoor er alleen maar goede verhalen over.
Als ik jou je rijstijl zo hoor beschrijven zou ik idd camber onder de voeten aanraden. Dan bijt het ook in hardere sneeuw nog lekker.