Rear entry bindingen

• SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 22 maart 2017 · 15:45
    Hi, ik heb even jullie ervaring nodig bij mijn keuze om wel of niet een rear entry binding aan te schaffen.
    Al 20 jaar board ik op strap bindingen met een hoge highback en heb nooit de overstap willen maken naar een rear entry binding. In mijn beleving is de strap binding nog altijd steviger en fixeert hij de schoen meer dan een binding als de flow of andere rear entry binding. Nu wil ik weten wat jullie ervaring is met deze achter instap bindingen...zijn deze inderdaad minder stevig, krijg je sneller last van je wreef bij een hoge wreef? Wat zijn de voors en tegens.. Bedankt voor jullie reacties.
    Groeten,
    Jeroen
    Live your passion!
  • jago
    Advanced
    jago op 22 maart 2017 · 18:50
    Ik ben begonnen met flow bindingen. Echter kreeg veel pijn aan de onderkant van mijn voeten. Een vriend van mij had dezelfde klachten. Gelukkig konden we bij het testcenter (tijdens de dutchweek), staps lenen. Toen hadden we nergens meer last van. Daarna gelijk straks gekocht en flows verkocht.

Flow bindingen zijn ideaal als je vaak je board los maakt. Offpiste is het een drama om aan te krijgen zonder sneeuw onder je binding en voet te krijgen. En je voeten moeten er tegen kunnen.
  • willemien_w
    Beginner
    willemien_w op 22 maart 2017 · 19:58
    Ik heb de eerste jaren heel veel plezier gehad van m'n Flow bindingen! Nooit last gehad van pijntjes, voldoende responsief en een uitkomst voor alle keren dat ik stil kwam te staan op een vlakker stuk.

Toen ik meer ging freeriden werd het snel problematisch: aangekoekte sneeuw in je binding zorgt er voor dat je hem moet bijstellen en in de poeder los of vast maken wil gaat moeizaam. De gespen aan de voorzijde, waar je hem mee afstelt maar ook mee kan openen, zijn van veel mindere kwaliteit dan bij reguliere bindingen (logisch, omdat je ze amper zou hoeven gebruiken).

Ik zou ze van harte aanbevelen voor een beginner, maar niet op WePowder.
  • waingro
    Advanced
    waingro op 22 maart 2017 · 20:07
    Ik heb hele goede ervaringen met flow bindingen. Door de staalkabel ontstaat er een verbinding tussen de highback en de voorkant van de binding en zorg ervoor dat vooral dat bij de backside de bocht veel beter kan worden ingezet. (Je hebt simpelweg een beter hefboom)

Flow bindingen zijn in de loop der jaren erg verbeterd. Ik ben begonnen met het allereerste model die nog een soort van spanband heeft dus ik kan het weten.

Een klassieke fout die met flow bindingen wordt gemaakt is dat mensen op hun kont gaan zitten en ze dan proberen aan gaan doen. Ze kopieren het gedrag van de "strappers" Dat gaat niet werken.

Je moet gewoon rechtop staan of met je gezicht tegen de berg als het wat steiler is en er dan met je voorste voet instappen. Daarna stap je met achterste voet in de achterste binding terwijl je met je handen zorgt dat je niet voorover valt.
    Dit is vooral veel fijner als je een (zware)rugzak omhebt. Als je ooit wel eens op kont hebt gezeten in de diepe sneeuw en je probeert op te staan met een rugzak weet je dat dat fysiek erg zwaar is. Je ziet dan veel mensen zich dan omdraaien met hun buik naar de sneeuw en zich dan opduwen. Met flow lig je al als het ware al op je buik dus omdraaien is niet nodig.

Als je sneeuw onder je schoenen hebt is ook geen probleem. Je staat gewoon op een been haalt het eraf...

Daarnaast hebben flow bindingen naar mijn mening onterecht het beginners predicaat.

Het beste is om het gewoon een keer te proberen.
    AYSABTU - All your stoke are belong to us.
  • Bazz
    Beginner
    Bazz op 23 maart 2017 · 21:17
    SP One Lab bindingen bieden de voordelen van Flow en straps samen. In principe rear entry maar ook, lekker snel en in de lift makkelijk even losser te zetten. Daarnaast kan ik als het nodig is de straps losmaken en front entry instappen. Maar dat doe ik maar zelden.

Grote voordeel ten opzicht van flow vond ik dat mijn veel te hoge wreef niet alle druk krijgt maar dit veel meer op de enkel zelf zit.
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 23 maart 2017 · 21:48
    Wat Bazz zegt. Ideale combinatie
    Dromen zijn er om te realiseren
  • SnowRebels
    Advanced
    SnowRebels op 23 maart 2017 · 21:51
    Thanks ik heb inderdaad het een en ander gelezen over SP brotherhood en K2 Cinch. Die zouden inderdaad Flow en straps combineren, iemand ervaring met deze bindingen?
    Live your passion!
  • BasV
    Beginner
    BasV op 23 maart 2017 · 22:12
    Ik heb nu al een aantal jaar de K2 Cinch Ctx en ben hier groot fan van. Wat Bazz zegt, best of both worlds (en Bassen hebben altijd gelijk). Makkelijke instap a la Flow, maar wel de makkelijke instelmogelijkheden en optie voor normale instap van straps.

Het enige is dat mijn versie uit 2010 (geloof ik) wat zwaarder is dan andere bindingen, maar ik geloof dat ze het gewicht flink terug geschroefd hebben de afgelopen jaren.

Ik kan ze absoluut aanraden.
  • MTV
    Beginner
    MTV op 23 maart 2017 · 23:00
  • Ronald80
    Beginner
    Ronald80 op 24 maart 2017 · 08:51
    Ik ben het helemaal met waingro eens. Daarbij hebben de huidige flow bindingen ook een Locking Slap Ratchet waardoor je de bindingen heel makkelijk een tandje strakker of losser kunt zetten gedurende de dag.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro