Grand beau, sneeuw en kou in het weekend

Grand beau, sneeuw en kou in het weekend

Vroeg opstaan, zorgvuldig plannen en niet vergeten je gezicht goed in te smeren. We hebben met een klassiek weekje toeren te maken. Het is warm, de zon sterk en de hemel blauw. Op steile noordhellingen is nog poeder te vinden (waarbij het Altschnee probleem nog steeds een dingetje is) terwijl op de overige hellingen de zon een factor is om rekening mee te houden. Komend weekend volgt er een front met koelere lucht en sneeuw voor de Italiaanse Piemonte. In dit bericht:

  • er viel veel verse sneeuw op de grenzen van Italië en Zwitserland en Italië en Frankrijk
  • al een paar dagen grand beau
  • komend weekend slaat het weer om

Veel verse sneeuw op de grenzen van Italië en Zwitserland en Italië en Frankrijk

Poederalert#15 was geen slecht alert. Sinds woensdag heeft het in de Alpen gesneeuwd en toen op zondagochtend de dampen waren opgetrokken was de wereld wit op de grens tussen Italië en Zwitserland en Italië en Frankrijk een stuk witter. Gemiddeld viel er in zo’n 50-100, lokaal zelfs 140 cm verse sneeuw in 96 uur tijd. Met name in de nacht van zaterdag naar zondag viel er heel veel sneeuw op grens tussen Italië en Frankrijk. Weliswaar lag de sneeuwgrens in beginsel nog tussen de 1900 en 2200 meter, maar in de nacht zakte deze rap richting de 1500 meter en soms zelfs veel lager.

De zondag begon wit en koud maar de milde(re) lucht stroomde al snel weer binnen. Daarbij was het in de Piemonte nog lange tijd bewolkt wat suboptimaal was. Beter was het aan de Franse kant van de grens waar het rap opklaarde en de dag begon met ijskoude poeder.

Al een paar dagen grand beau

Sinds maandag schijnt de zon in de Alpen en is het lente. Het is mild, de zon krachtig en poeder steeds lastiger te vinden. Je zou bijna denken dat de luchten altijd blauw zijn. Maar er zit verandering in de lucht.

Koufront onderweg
Koufront onderweg

Komend weekend slaat het weer om

Een koufront is vanaf vrijdag onderweg naar de Alpen. Deze passeert in de loop van de vrijdag de Pyreneeën om daar in eerste instantie regen te brengen. In de nacht naar zaterdag volgt dan koude licht en zakt de sneeuwgrens rap richting de 1300-1500 meter. De Pyreneeën kunnen tussen vrijdag en zondag op 15-30, lokaal 40 cm verse sneeuw rekenen. Maar het window is kort. Al in de loop van de zondag gaan de temperaturen weer stijgen.

Eenzelfde proces zien we in de Alpen, maar met enkele uren vertraging. Op zaterdag passeert er vanuit het zuidwesten een front. Deze brengt koelere lucht en sneeuw in de Franse zuidalpen en de Piemonte. Omdat de lucht hier minder koel is dan in de Pyreneeën ligt de sneeuwgrens rond de 1500-1700 meter. Enkel in smalle dalen kan de sneeuwgrens tijdelijk verder onderuit gaan. Reken hier op 5-20 cm verse sneeuw.Net als in de Pyreneeën wordt het op zondag weer rap warmer en omdat er nog wat bewolking hangt zal de sneeuw wat papperig worden. De maandag klaart het op en dan kan er hooggelegen noordhellingen zeker poeder worden gereden in de Franse zuidalpen en de Piemonte.

Hogedruk weer terug in het zadel

Na het weekend neemt hogedruk het roer weer over en keert de warmte en de zon weer terug. Ren ‘it always snows in april’ periode is nog niet in zicht.

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Guy.Auteur30 maart 2017 · 15:14

@@meteomorris, geld jouw voorspelling voor de gehele Pyreneen of valt er bv in het oosten, lees Artouste meer dan in bv. Baquera?

Thanks.

Gevorderd
HertAuteur30 maart 2017 · 15:14

@@meteomorris bedankt voor je update!
Is de gran paradiso regio op maandag en dinsdag ok om te toeren denk je?

Expert
meteomorrisAuteur30 maart 2017 · 15:46

@@Guy. Artouste ligt in het westen, Bacquera in het oosten. Beste sneeuw komend weekend in Tourmalet, Piau Engaly en Baquera. Al deze gebieden hebben voldoende hoogte EN voldoende noordhellingen.

@@Hert, jazeker. Houdt wel rekening met de Tagesgang

powfinder.com
Gevorderd
DutchessAuteur30 maart 2017 · 17:02

Surabaya Johnny… warum bist du so roh… Surbaya Johnny…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Beginner
Patrick1973Auteur31 maart 2017 · 10:29

@@meteomorris, Ik kan pas zondagavond vertrekken en dus ten vroegste maandagmorgen ter plaatste zijn voor een trip van 3 tot 4 tal dagen. Met de rap oplopende temperaturen, heeft het weinig zijn om Frankrijk te gaan en beter richting Zwitserland( Zermatt, Saas fee) ?

Expert
meteomorrisAuteur31 maart 2017 · 10:43

@@Patrick1973 Zermatt is prima. Val d’Isere zal ook best goed zijn.

powfinder.com
Beginner
dorfkeAuteur31 maart 2017 · 11:22

@@meteomorris op de kaarten staat er ook wat sneeuw voor oostenrijk. Zit zelf volgende week in zell am see en vroeg mij af of het ook tot daar komt (want niet in jouw bericht)?

Expert
meteomorrisAuteur31 maart 2017 · 12:30

@@dorfke ik zou dan richting Kaprun gaan.

powfinder.com
Gevorderd
powderdudeAuteur31 maart 2017 · 15:12

@@meteomorris hoeveel verwacht jij in Zermatt zaterdag/zondag ? Genoeg voor een shorttrip mnd.dinsd, woensd ??

Enjoy :-))
Gevorderd
Guy.Auteur31 maart 2017 · 16:04

@@meteomorris, hebben de nieuwe runs je nog op andere gedachten gebracht toevallig? Sestiere lijkt op zondag do-able te zijn. Of is dit een save your euro’s alert?..

Thanks.

Expert
meteomorrisAuteur31 maart 2017 · 17:08

@@Guy. Ik zou gaan. Er komt iets meer kou in dan verwacht. @@Powderdude. Een dagje sneeuw is altijd beter dan een dagje in de office.

powfinder.com
Gevorderd
powderdudeAuteur31 maart 2017 · 17:29

@@meteomorris morgen nog een update ?
;-)

Enjoy :-))
Expert
meteomorrisAuteur31 maart 2017 · 17:34

@@Powderdude, nee… ik ben onderweg

powfinder.com
Beginner
Patrick1973Auteur31 maart 2017 · 18:15

Behalve een grote weersverandering, zal het dus Zermatt zijn, vanaf maandag morgen

Gevorderd
powderdudeAuteur31 maart 2017 · 20:49

@@meteomorris Thanks ! Zermatt en hopen maar

Enjoy :-))
Beginner
lenkarthausAuteur1 april 2017 · 22:00

Voor wie het wil weten; Pyreneeen - La Mongie - Tourmalet; er is net een goede 10-15 cm gevallen in 2 a 3 uurtjes.

Gevorderd
49Auteur2 april 2017 · 10:18

Boven Alagna vannacht stuk meer gevallen dan voorspeld, 40+cm op 2000m. Sneeuw tussen 2000 en 2500m erg nat,wel lage sneeuwgrens (1400m). Liften verder omhoog dicht. Sneeuwt nog flink door. Komende week gaat hier goed worden, hogerop. Bluebird, toeren, steeps

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
49Auteur2 april 2017 · 10:55

Sneeuwgrens nu naar 1200m gedaald. Winter is coming.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
HertAuteur2 april 2017 · 12:49
Gevorderd
HertAuteur2 april 2017 · 12:53

@@49 afdaling van indren tot alagna morgen mogelijk denk je? Of te weinig sneeuw?

Beginner
eskimo1973proAuteur2 april 2017 · 13:46

Vraagje over zermatt. Is het haalbaar smorgens aan te komen en vrij snel op de latten te staan ?
Ik vraag me namelijk af hoe het combineerbaar is s’ochtends aan te komen, je bagage ergens weg te krijgen en toch nog snel omhoog te raken

Beginner
Patrick1973Auteur2 april 2017 · 14:31

Vraagje over zermatt. Is het haalbaar smorgens aan te komen en vrij snel op de latten te staan ?
Ik vraag me namelijk af hoe het combineerbaar is s’ochtends aan te komen, je bagage ergens weg te krijgen en toch nog snel omhoog te raken\

eskimo1973 op 2 apr 2017 13:46

Snel omhoog geraken is niet echt een probleem, vanaf Zermatt station richting Rothorn is nog geen 10min wandelen. En vanuit Rothorn heb je mogelijkheden genoeg. Omkleden kan je doen in de treinrit. Kan mij niet voorstellen dat je bagage niet ergens kwijt kan. Hoe laat zou je toekomen ? anders moet je maar een seintje geven en droppen we bagage in mijn hotel…en s’avonds heb je tijd genoeg om dan naar jullie hotel te gaan

Gevorderd
49Auteur2 april 2017 · 14:51

@@Hert
Tot Rifugio Pastore. Als je in Gressoney zit zou je ook traverse naar Bocchetta kunnen skiën en dan terug omhoog vanaf Pianalunga, traverse is wel in steil terrein.

montagna bianca, ti amo
Beginner
eskimo1973proAuteur2 april 2017 · 15:23

@@patrick1973
Hoi Patrick,
bedankt voor de info en het voorstel. Mocht ik alleen komen is je voorstel een haalbare kaart maar ik breng mijn dochter van 9 mee. We vertrekken ook deze avond , doen een korte slaapstop in Luxemburg en rijden dan door.
Ik twijfel nog of het Zermatt wordt omdat de auto achtergelaten wordt. Aankomen in een station met parking vlakbij de lift is dat toch net wat praktischer.

Expert
RogieradminAuteur2 april 2017 · 16:27

Claviere en Via Lattea ook erg goed. En er is nog plek zat! :-)

http://wepowder.fr/forum/topic/242589

Gevorderd
DutchessAuteur2 april 2017 · 16:30

@@eskimo1973 In het treinstation van Zermatt zijn zowel kluizen als een door een mannetje aan een balie bewaakte plek waar je koffers, skimateriaal ed. kunt achterlaten. Ik meen me een bedrag van 7 frank per dag te herinneren (maar pin me daar niet op vast) Dus als je zorgt dat je omgekleed aankomt dan kan je je spullen daar droppen en het inchecken etc voor na de skidag bewaren. Dat zou ik iig doen.

@@Rogier 1 april grapje zeker? (Damn dat ziet er goed uit!)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
RogieradminAuteur2 april 2017 · 17:57

@@Dutchess Over sommige zaken mag je geen grappen maken ;-)

Beginner
eskimo1973proAuteur4 april 2017 · 18:15

@@patrick1973 Blijkbaar!!
ik ben pas rond 11u15 aangekomen in het station… iets langere trip dan verwacht.
Met mijn dochter waag ik mij zo ver niet van de piste ;-)

Gevorderd
JanPAuteur7 april 2017 · 13:29

Wanneer kan ik weer een update verwachten? Sta op het punt te vertrekken om te gaan touren;)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!