PA#16: PaasPoederAlert

PA#16: PaasPoederAlert

Daar gaan we dan. Eind deze week draait de stroming definitief naar noordwest en stroomt koude lucht de Alpen in. Een klassieke noordstau staat op de kaarten en met klassiek bedoel ik bijna prehistorisch. Want hoeveel noordstau hebben we nu eigenlijk gehad deze winter. Gelukkig ligt er nog een goede base boven de 2000 meter en met een sneeuwgrens die komend weekend fors onderuit gaat laat koning winter zich nog eens zien. Net als in winter 15-16 krijgen we ook dit seizoen met een significante dump te maken in April. Gelukkig valt Pasen dit jaar laat waardoor er nog wat liften draaien. In dit bericht:

  • Nog genoeg sneeuw boven de boomgrens
  • Stroming wordt noordwest
  • PA#16 PaasPoederAlert

Nog genoeg sneeuw boven de boomgrens

Hoewel maart belachelijk warm was ligt er boven de 2000 meter nog voldoende sneeuw op de noordhellingen. Vandaag sneeuwt het daarbij ook nog eens licht met een 5-15 cm vers boven de 2500 meter. Leuk, maar niet de moeite. Daarvoor moeten we nog even wachten op wat er komend weekend komen gaat.

Sneeuwdek op 2000 meter hoogte
Sneeuwdek op 2000 meter hoogte

Stroming wordt noordwest

De jetstream draait komend weekend naar noordwest en voert dan koude polaire lucht aan. In deze koude en instabiele luchtlaag wordt veel vocht richting de Alpen gestuwd om daar leeg te sneeuwen tegen het relief aan de noordkant van de Alpen.

Stroming wordt noordwest
Stroming wordt noordwest

Een paaspoederalert

Koude lucht, veel vocht en pasen. Een combinatie die zoals wel vaker de afgelopen jaren garant staat voor een PaasPoederAlert. Boven de 2000 meter ligt nog voldoende sneeuw en met de sneeuw die er komen gaat lijkt volgende week een hele mooie week te gaan worden. Helaas sluiten na 2e paasdag meer en meer gebieden hun liften maar er zijn nog genoeg gebieden die poeder bieden. Vooral ook omdat 99% van de mensen die iets met sneeuw hebben na 2e paasdag met hun hoofd dan al lang in de lente zitten.

Voorlopig verwacht ik de meeste sneeuw aan de noordkant van de Alpen, waarbij de Franse Noordalpen minder krijgen. Maar het kan zijn dat het hogedrukgebied iets westelijker komt te liggen. Tot die tijd zou ik gokken op de hoger gelegen gebieden in Zwitserland en Oostenrijk. De komende dagen ga ik een en ander aanscherpen en vanwege de paasdagen en de goede stroming zal ik de komende week iedere dag een update verzorgen. Mocht je al vragen hebben, let me know!

Stay stoked. Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
CheizzAuteur11 april 2017 · 15:56

Wat voor hoeveelheden spreken we over gedurende het weekend in - zeg - Ischgl (boven 2000 meter)?

gigiski.com
Gevorderd
markindealpenAuteur11 april 2017 · 16:50

Check de forecast even dan… http://wepowder.nl/playgrounds/silvretta-arena

Gevorderd
RoodbaardAuteur11 april 2017 · 16:55

Zit al in de “Surf” modus, next winter…

AL
Beginner
GerritAAuteur11 april 2017 · 17:53

…Vast in start modus… skietjes mog niet im het vet dus het kan nog…

And snow it is.....
Expert
ieismAuteur11 april 2017 · 18:34

Wat voor hoeveelheden spreken we over gedurende het weekend in - zeg - Ischgl (boven 2000 meter)?

Cheizz op 11 apr 2017 15:56

Een weerbericht op maat gaat volgend seizoen 5 euro kosten. Dus begin maar vast te oefenen…

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
markindealpenAuteur11 april 2017 · 19:17

Cheizz op 11 apr 2017 15:56

Een weerbericht op maat gaat volgend seizoen 5 euro kosten. Dus begin maar vast te oefenen…

ieism op 11 apr 2017 18:34

:) die kant gaan we wel op zo, morris kan elke trip met de heli weg!

Toerist
DorylusAuteur11 april 2017 · 21:51

@@markindealpen jij kan toch ook gewoon lekker met de heli op pad…
Nadat je in een complete white out een rotsband over het hoofd ziet en je been breekt omdat je te gierig was om voor het weerbericht te betalen :)

Gevorderd
markindealpenAuteur11 april 2017 · 22:03

@@Dorylus , je mag van mij altijd als 1e naar beneden hoor:)

On topic: mooi dat er nog n dump aankomt, grotere kans op fijne bochten binnenkort!

Gevorderd
FlantAuteur11 april 2017 · 23:08

Pasen in Arlberg!!!

Gevorderd
xs2arjan.Auteur12 april 2017 · 08:27

Ik breng met Pasen mijn surf gear naar the playa!! Ben er klaar mee, teveel sneeuwdek ellende dit seizoen voor mij :-(

@@GerritA mocht je je bedenken, je weet waar het mooiste strand is toch ;-)

xs2arjan
Expert
Freerider JobAuteur12 april 2017 · 08:38

Casper, Dennis en ik gaan er nog voor: hopelijk wat poeder scoren in St. Anton! Als iemand 14,15,16 april er ook is en nog wat samen wil doen misschien met een gids, stuur dan een pm.

Beginner
powderpedroAuteur12 april 2017 · 14:49

laatste (GFS) runs laten terug mild zien na Pasen. Poederskiër = flexi-job

PP
Gevorderd
evr66proAuteur12 april 2017 · 14:51

laatste (GFS) runs laten terug mild zien na Pasen. Poederskiër = flexi-job\

powderpedro op 12 apr 2017 14:49

Dat kan/gaat nog wel een paar keer heen-en-weer komende dagen. flex-ski-job :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!